詳細検索結果
以下の条件での結果を表示する: 検索条件を変更
クエリ検索: "熊蜂の飛行"
6件中 1-6の結果を表示しています
  • 宮下 俊也
    学校音楽教育研究
    2010年 14 巻 274-
    発行日: 2010/03/31
    公開日: 2017/04/24
    ジャーナル フリー
  • 上林 澄雄
    舞踊學
    1981年 1981 巻 4 号 35-36
    発行日: 1981年
    公開日: 2010/04/30
    ジャーナル フリー
  • 「0歳からのコンサート音のおもちゃばこ」5年間を振り返って
    長﨑 結美
    帯広大谷短期大学地域連携推進センター紀要
    2020年 7 巻 21-31
    発行日: 2020/10/31
    公開日: 2021/01/12
    ジャーナル フリー
    本稿は2015年度から2019年度にかけ,保育者養成校と行政の連携により開催された乳幼児のためのコンサート(全5公演)の実践の振り返りと来場者アンケートの結果から,本コンサートが来場者に受容された過程を明らかにし,5年間で得られた成果を総括するものである。テーマや対象者の明確化と,来場者の意見を基にプログラムの検証を重ねた結果,①地域に密着したコンサートとしての定着,②視覚効果を取り入れた〈鑑賞型〉と,観客が能動的に演奏に参加する〈参加型〉を融合させたプログラム構成の完成,が主な成果として確認できた。保育者養成校が主体となって実施する乳幼児のためのコンサートは,社会的意義と教育的意義の両面があると同時に,保護者からも継続が望まれていることから,「地域の乳幼児のための音楽教育の第一歩の場」として,今後も発展の可能性があると考えられる。
  • 管井 桂子, 齋藤 兆古, 堀井 清之
    可視化情報学会誌
    2009年 29-1 巻 1 号 153
    発行日: 2009年
    公開日: 2012/04/28
    ジャーナル フリー
  • 武田 寿恵
    アメリカ研究
    2021年 55 巻 121-139
    発行日: 2021/04/25
    公開日: 2021/07/26
    ジャーナル フリー

    Julie Taymor’s production of The Lion King, for which she would become the first woman to win a Tony for Best Direction of a Musical, opened at Broadway’s New Amsterdam Theatre in 1997. To recreate this story of savannah animals on the stage, Taymor devised a method that she called “the double event,” in which each character was simultaneously expressed by an actor’s body and an animal mask or puppet. Because the actors’ faces were not hidden from the audience by the masks, their skin colors were closely associated with the characters they portrayed. Skin color is a racial characteristic that is easy to identify visually. As Stephanie Leigh Batiste has pointed out, in her book Darkening Mirrors(2011), the skin color of African-American actors becomes part of their performance, especially in the theater. Recognizing this, Taymor deliberately cast African and Black actors, using “color-conscious casting,” which consciously incorporates actors’ racial characteristics as production elements. By presenting the “color” of African actors to audiences in this way, she embodied an important theme of the musical: “the power of Africa.”

    By contrast, the “color” of the white actors was rendered indistinguishable through facial makeup. This paper pays particular attention to the villain Scar, who is typically played by a white actor. Just as in the film on which the musical was based, Scar was the only lion who spoke with a British accent. He was depicted as a “white presence” with a stereotypical Shakespearean actor’s performance style and mannerisms. In his book The Great White Way(2014), Warren Hoffman has argued that the “white people” who appear in most Broadway musicals are positioned as a raceless norm that cannot engender racial problems. By using makeup to paint Scar, the “white presence,” brown, Taymor made it impossible for audiences to interpret Scar as a “white person.”

    This paper refers to the three-layered structure assigned to The Lion King’s white actors—actor body, animal mask, and artificial color—as “the triple event.” In doing so, it demonstrates how skillfully obscuring the color of white actors can effectively force “color-blind casting.” By deliberately combining color-conscious casting for Black actors with forced color-blind casting for white actors, Taymor created a phenomenon that can reasonably be considered a form of “reverse racism,” as described by Anne Nicholson Weber in Upstaged: Making Theatre in the Media Age(2006) In disguising the color of white actors, the triple event became a pioneering staging method, serving to overturn the racial privilege of white actors.

  • ―《四季》 (ヴィヴァルディ作曲) への多様なアプローチを通して
    佐野 靖, 山田 健一, 清水 博子, 坂部 由紀子, 小中 慶子
    音楽教育実践ジャーナル
    2005年 2 巻 2 号 32-50
    発行日: 2005年
    公開日: 2018/04/11
    ジャーナル フリー
feedback
Top