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クエリ検索: "牧村史陽"
15件中 1-15の結果を表示しています
  • 安井 寿枝
    日本語の研究
    2022年 18 巻 1 号 118-125
    発行日: 2022/04/01
    公開日: 2022/10/01
    ジャーナル フリー
  • 元禄五年の路通に就て
    藤木 三郎
    連歌俳諧研究
    1958年 1958 巻 17 号 46-55
    発行日: 1958/12/20
    公開日: 2010/08/10
    ジャーナル フリー
  • 齋藤 公一, 脇 浩一
    繊維製品消費科学
    2003年 44 巻 4 号 193-198
    発行日: 2003/04/25
    公開日: 2010/09/30
    ジャーナル フリー
  • 大阪船場の「ごりょんさん」の事例から
    荒木 康代
    ソシオロジ
    2007年 51 巻 3 号 57-73,207
    発行日: 2007/02/28
    公開日: 2016/03/23
    ジャーナル フリー
     The purpose of this paper is to consider why the wives of merchant families had the authority to manage their family businesses (with the help of several apprentices) under the Japanese patriarchal "Ie" system before World War II.
     In this paper, I will describe the "Goryonsan" who were the wives of merchants in the Osaka Senba area. Goryonsan had great influence and considerable authority in the management of the merchant families. Looking at this type of female role, I intend to analyze what gave these women their authority.
     Some researchers have explained their authority in terms of "continuation and prosperity of the Ie family". They assert that the Ie family was very important to merchant families and it was therefore required that women with business skills participate in its management in order to accomplish the continuation and prosperity of the Ie family. I think this is a reasonable explanation. But in this paper, I concentrate on the human relationships in the shops and homes in Senba merchant families.
     In the Senba merchant stores, the merchants' families lived with their employees, and the work space was family space as well. Goryonsan had the role of caring for, disciplining, and managing the boy apprentices both in the house and the store. In particular the women's role in disciplining the boy apprentices so that they would become good merchants was very important to the family business. And these relationships between Goryonsan and the employees continued for a long time. Under these circumstances, it seems to have been inevitable that women would take on a dominant role in the management of the house, as well as the store.
     It was this system of the merchant families that gave them authority.
  • 土永 恒彌
    生活衛生
    2004年 48 巻 6 号 313-318
    発行日: 2004年
    公開日: 2005/01/27
    ジャーナル フリー
  • ラジオ番組「大阪アラベスク」のSP音源をめぐって
    澤井 浩一
    大阪歴史博物館研究紀要
    2015年 13 巻 0095-0104
    発行日: 2015年
    公開日: 2022/05/28
    研究報告書・技術報告書 フリー
  • 市村 太郎
    日本語の研究
    2014年 10 巻 2 号 1-16
    発行日: 2014/04/01
    公開日: 2017/07/28
    ジャーナル フリー
    「ほんに」は、中世〜近世初頭では、名詞・形容動詞の延長上で述語動詞に前接して連用修飾していたが、近世前期には文意や事柄に対する実感的・発見的強調を表す副詞に転じた用例がみられ、談話標識のような機能を持つに至り、名詞・形容動詞的用法と共に多様な形式で用いられた。その後も副詞として近世を通じて幅広く用いられたが、近世後期には次第に抽象化・固定化が進み、近代初期に衰退傾向に転じた。その一方で、特に江戸語・東京語においては近世末から近代初期にかけて「ほんに」に代わり「ほんとうに」の使用・用法が拡大し、「ほんに」は衰退した。その背景には、〔述語用法の喪失→連用修飾と連体修飾との併存→それぞれの固定化・抽象化→一部を残して衰退傾向〕という「ほん」全体での変遷過程があり、単に副詞としてのみの衰退ではなかった。「ほんとう」類はそれに連動し、名詞・形容動詞用法から徐々に、「ほんに」が辿ったのと同じような過程で拡大したと考えられる。
  • 伊藤 廣之
    大阪歴史博物館研究紀要
    2016年 14 巻 0021-0032
    発行日: 2016年
    公開日: 2022/05/21
    研究報告書・技術報告書 フリー
    淀川を漁場とする二人の川漁師からの調査にもとづき、漁場である河川や漁獲対象である魚に対する川漁師の自然観を追求した。河川に対する自然観としては、魚のよくとれる漁場を「米櫃」と捉える自然観が存在し、しかもその自然観が淀川だけではなく、荒川のほか、海の漁撈においても認められることを指摘した。また漁場の占有と秘匿の慣行をめぐって漁場を媒介とする「人と人の関係性」にオモテとウラの二面的なあり方があることを指摘した。さらに魚に対する自然観としては、淀川の川漁師の「魚のことは魚に聞け」ということばを手がかりにして、自然と人を対立的にとらえるのではなく、並立的に捉えようとする自然観が淀川の川漁師のあいだに存在し、それが利根川・長良川・木曽川など広い範囲の川漁師にも共通して認められることを明らかにした。
  • JADS文献情報委員会
    アート・ドキュメンテーション研究
    2020年 27.28 巻 99-111
    発行日: 2020/05/31
    公開日: 2021/06/23
    ジャーナル フリー
  • -鹿児島県疱瘡踊りを事例として-
    高橋 京子
    スポーツ人類學研究
    2005年 2004 巻 6 号 1-26
    発行日: 2005/03/31
    公開日: 2011/06/08
    ジャーナル フリー
    Sickness can be diagnosed and treated in two contexts-medical and socio-cultural. This paper looks at the latter. One socio-cultural method for relieving pain and discomfort are therapeutic ceremonies-prayers to gods, spirits, and the souls of ancestors, and therapeutic trances. Kagura (sacred Shinto music and dance) is an example of such socio-cultural therapy. This type of therapeutic performance is one of the roots of Japanese folk dance. To my knowledge, no research of folk dance in Japan has been carried out from this perspective. Medical science has progressed, while socio-cultural therapy has been continuously practiced, but ignored by research. This paper aims to address the need for more research into the therapeutic functions of Japanese folk dance.
    The object of this research is hoso-odori (“smallpox dance”), a prayer dance for the cure of smallpox practiced by women in Kagoshima Prefecture. In my previous research, I had only identified the movements unique to hoso-odori. The goal of this research was to clarify the meanings of those characteristic movements. Motion analysis was used to reveal the characteristics, with special attention given to the arm movements.
    The research methods were :
    (1) interviews
    (2) fieldwork
    (3) motion analysis from images
    (a) of the dance structure
    (b) of the arm movements
    In (1), the objects of research were hoso-odori in 25 areas of Kagoshima Prefecture. In (2) and (3), I focused on the forms of the dance found in six areas- Tsuruta-cho, Satsuma-cho and Iriki-cho in the north, and Hiyoshi-cho, Oura-cho Sakaki, and Mishimamura Iojima in the south.
    Hoso-odori appeared in response to an epidemic of smallpox at the end of the Edo period. It originated as a form of worship to the god of hoso (smallpox). Pilgrimages to Ise shrine were popular, and hoso-odori was also practiced out of devotion to the god of Ise.
    A survey of spatial structures (in each of the six areas) showed that hoso-odori are held at festivities or religious ceremonies. Costumes and ornaments were also surveyed, and each showed distinct characteristics. Survey of lyrics revealed as content common to all six areas devotion to the gods of hoso and Ise. In (3), I analyzed the dance movements in on the basis of these results.
    In (3a), the analysis of the dance structure, I first illustrated with diagrams the movements (especially of the arms) of the dance forms from the six areas. Next, I identified the phrases. I defined “phrase” as a set of movements in a given time. Also considered as elements of a phrase were direction (which way the dancer faces) and formation (how many dancers in what configuration). As a result, I found that the characteristic arm movements manekite (“beckoning”) and gassho (“prayer”) that I had previously identified appeared frequently. I also identified, for the first time, another characteristic arm movement, harai (“expel”).
    In (3b) analysis of the arm movements, I measured the frequency of the three arm movements manekite, gassho and harai.
    Conclusion : From the analyses of space structure, costumes and ornaments, lyrics, and movements, and this analysis revealed that hoso-odori has two essential characteristics : a prayer structure, and prayer content, which differed between north and south. In terms of structure, the women use manekite to invite the god of Ise to bring happiness to the area Then they also beckon (maneku) the god of hoso. The power of Ise and their harai movements serve to repel the god of hoso and hoso.
    In the North, manekite movements to beckon the god of Ise appear more frequently. In the south, harai movements to repel the god of hoso appeared more frequently. This difference may be attributed to the fact that the god of Ise is thought to come from north of
  • 井上 宏
    フォーラム現代社会学
    2006年 5 巻 57-68
    発行日: 2006/05/27
    公開日: 2017/09/22
    ジャーナル フリー
    大阪とはどんな街なのか、「文化」の側面から考えるとき、「笑いの文化」を抜きにして大阪を論じることはできない。大阪では、漫才や落語、喜劇などの「笑いの芸能文化」が盛んであるばかりでなくて、大阪人の生活のなかに、暮らしの仕方の中に「笑い」が織りこまれている。大阪弁をはじめとして、大阪人の生活態度、価値観、ものの考え方の中に「笑いの文化」が一貫して流れていると言ってよい。大阪は、「サムライ社会」におけるように、「笑い」を軽蔑することなく、むしろ「笑い」を奨励する文化を発達させてきた。その発達の理由は、大阪が江戸時代から一貫して「商人社会」として発展をみてきたことにあると思われる。そこに商人たちのライフスタイル、生活文化が生まれたわけである。まずは大阪人が発達させた大阪弁があげられる。商人は、「交渉する」ことが日常の生業としてあって、大阪弁を使ってそれを円滑に行ってきたわけである。当然のこととして「 口の文化」が発展する。しかも商いは厳しい「競争関係」のなかで行われるので、競争からくる緊張や対立は、笑いによって緩和する必要がある。人と人との距離をできるだけ近くにとっていこうとするとき、笑顔や笑いは欠かせない。洒落やジョーク、笑わせるための方法も発達する。毎日の生活の中に笑いがあり、笑いのある生活文化が発達をみた。大阪人の生活文化と笑いとの関係を追跡した。
  • JADS文献情報委員会
    アート・ドキュメンテーション研究
    2022年 30 巻 89-102
    発行日: 2022/05/31
    公開日: 2023/06/02
    ジャーナル フリー
  • 日本の木造建築における「洗い」の道具に関する研究
    中山 利恵
    日本建築学会計画系論文集
    2012年 77 巻 678 号 1949-1956
    発行日: 2012/08/30
    公開日: 2012/10/15
    ジャーナル フリー
    The purpose of this paper is to clarify the characteristic and origin of the techniques of "ARAI" by analyzing the tools. "ARAI" is a traditional purification cortex technique in Japanese wooden architecture, using wooden buckets and brooms of straw. To confirm the characteristic of the technique, we investigated the names, the uses, the shapes, and the making methods of the tools. Moreover, we considered the origin of "ARAI" from the three viewpoints of acquisition, technique, and symbols of the tools. These viewpoints shed light on different characteristics of tools and lead three origin theories that "ARAI" derives from a farmer, a plasterer, or a ritual.
  • 藤村 潤一郎
    交通史研究
    1985年 14 巻 29-55
    発行日: 1985/12/05
    公開日: 2017/10/01
    ジャーナル フリー
  • [記載なし]
    史学雑誌
    2011年 120 巻 11 号 1949-1912
    発行日: 2011/11/20
    公開日: 2017/12/01
    ジャーナル フリー
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