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クエリ検索: "白川渥"
8件中 1-8の結果を表示しています
  • 戦時下芥川賞候補作があぶり出す時局の政治力学
    山口 俊雄
    昭和文学研究
    2014年 69 巻 48-61
    発行日: 2014年
    公開日: 2022/11/19
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  • 須賀 真以子
    日本近代文学
    2020年 103 巻 172
    発行日: 2020/11/15
    公開日: 2021/11/15
    ジャーナル フリー
  • 社会学評論
    1956年 6 巻 4 号 111-113
    発行日: 1956/04/30
    公開日: 2009/11/11
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  • MORI, Hitoshi; Practice! Management by a Principal: Bringing up Persons and Changing Schools
    浅野 良一
    教育行財政研究
    2011年 38 巻 69-72
    発行日: 2011/03/31
    公開日: 2019/02/07
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  • 勝又 浩
    昭和文学研究
    1994年 28 巻 93-100
    発行日: 1994年
    公開日: 2023/05/15
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  • 土井 祥子
    日本建築学会計画系論文集
    2018年 83 巻 754 号 2347-2357
    発行日: 2018年
    公開日: 2018/12/30
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     Entering an era of shrinking population, the space under overhead railway attracts attention as a resource for revitalizing the area, and various utilizing cases are increasing. In Japan, the railway viaduct spread widely contemporaneously with the progress of modern urban planning. However, there has been no prior research that discussed the birth of the space under overhead railway and its utilization plan from the viewpoint of urban planning history.
     This paper aims to clarify how the space under the overhead railway, which runs through the center of Kobe City, was designed in the process of modern urban planning by using the original sources about the arguments among the agencies, organizations and persons involved.
     The problem of overhead railway that appeared in modern Kobe caused intense controversies mainly on the city council in the conviction that the underground way is the “city's policy” and the chamber of commerce, but from the beginning there was not a single "public opinion" in Kobe. The result of adopting the overhead way of national railway and Hankyu Railway reflected that real situation of the Kobe side. This problem proceeded in the change of overhead railway image brought about by the advance of civil engineering technology.
     The decision of adopting the overhead way of national railway greatly affected the way of extension into the center of the city by private railways. The attitudes towards the public business system by the Hanshin Railway and Hankyu Railway were just contrasting. Hankyu's idea that skillfully used the decision of national railway, in particular, greatly changed the circumstances surrounding the subjects involved, which led to the formation of a large-scale space under the parallel tracks of national railway and Hankyu. This paper revealed that the background of this idea was suggested by Dr. Kiichiro Morigaki, a technical official of Kobe City who tried to find a compromise point while the city council's opposition to Hankyu's overhead plan overheated.
     The detailed design of the viaduct was decided through repeated changes of the range, structure and usage as the urban planning projects progressed. Kobe City Office's initial idea of laying the track of municipal streetcar under the viaduct was abandoned due to the progress of the street plan and lack of financial resources, but the range was greatly expanded and the structure was considerably changed suitable for utilizing far beyond the initial expectation of Board of Railway, because of the consistent insistence of the importance of the space under the viaduct from the viewpoint of urban planning by Kobe City Office. Especially, in the most important area between Sannmiya and Kobe the city office patiently sought the way to properly manage the space. Based on Morigaki's argument, the initial report of Hyogo Urban Planning Local Committee that was supposed to be used for public roads was changed to using the part of 4 m wide as sidewalk. Then, publicly controlled space under the viaduct between Sannomiya and Kobe was reserved. This paper showed that the decision at that time became one factor to survive the shopping street formed from Yami-ichi (black market) under the viaduct after the war.
  • ――日本占領期インドネシアの日本語図書から――
    和田 敦彦
    日本文学
    2016年 65 巻 11 号 14-27
    発行日: 2016/11/10
    公開日: 2021/12/08
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    本論文は、インドネシア国立図書館に保存されてきた日本占領期の日本語図書群について、その成立過程と読者との関係を研究したものである。戦前戦中のインドネシアにおいて、日本の出版物が享受されていく経路やその変化を調査し、明らかにした。また、それら出版物の流れと、同図書館の蔵書群とを比較検討し、これら蔵書は、占領期に現地で日本語図書館を作っていく計画のもと、当時の新刊図書を中心に収集されていた書籍類がもととなっていることを明らかにした。

  • ―『若い女性』1955–1982
    石田 あゆう
    出版研究
    2013年 44 巻 73-93
    発行日: 2014/03/20
    公開日: 2019/03/31
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    1955年創刊の「未婚女性向け初の実用誌」である『若い女性』(講談社)の1982年休刊までの27年間の内容の変化について検討した.今でこそ「若い女性」の生活のための雑誌は存在するが,実用誌が主婦向け中心だった時代にあって,そこに『若い女性』の新しさがあった.同誌が牽引した「若い女性」雑誌の内容は今日では忘れられた過去の女性雑誌のひとつとなっているが,70年代に登場してくる『an・an』『non-no』といった「若い女性」向けの実用雑誌を考えるうえでの原点となった雑誌メディアである.

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