詳細検索結果
以下の条件での結果を表示する: 検索条件を変更
クエリ検索: "舞田敏彦"
31件中 1-20の結果を表示しています
  • 浜島 幸司
    子ども社会研究
    2018年 24 巻 272-275
    発行日: 2018/06/30
    公開日: 2023/02/26
    ジャーナル フリー
  • 現代の社会病理
    2003年 18 巻 iii-
    発行日: 2003/09/30
    公開日: 2024/10/07
    ジャーナル オープンアクセス
  • 現代の社会病理
    2003年 18 巻 i-
    発行日: 2003/09/30
    公開日: 2024/10/07
    ジャーナル オープンアクセス
  • 首都圏との比較をもとに
    金澤 悠介
    社会学年報
    2017年 46 巻 101-105
    発行日: 2017/12/26
    公開日: 2019/01/28
    ジャーナル フリー
  • 現代の社会病理
    2008年 23 巻 i-
    発行日: 2008/09/30
    公開日: 2024/10/06
    ジャーナル オープンアクセス
  • *上杉 昌也, 矢野 桂司
    人文地理学会大会 研究発表要旨
    2015年 2015 巻 509
    発行日: 2015年
    公開日: 2020/06/13
    会議録・要旨集 オープンアクセス
  • ジェンダーに注目して
    遠山 紗矢香, 山田 雅之
    日本教育工学会論文誌
    2024年 48 巻 Suppl. 号 233-236
    発行日: 2024/12/20
    公開日: 2025/02/10
    [早期公開] 公開日: 2024/10/22
    ジャーナル フリー

    児童生徒のプログラミングへの関心におけるジェンダー差の解消には,男女両方がプログラミングを体験することが有効だと考えられているが,参加に際して児童生徒と保護者の意向が一致するとは限らない.そこで本研究では,保護者のプログラミング教育必修化への意向に対して,保護者と子のジェンダーがどのように影響するか検討した.5,336件のアンケート回答に対して二項ロジスティック回帰分析を行った結果,必修化賛成の意向に対して,子の学年がより低い,子が男子,子が学校でのプログラミング経験を有する,保護者が情報教育に前向きであることが有意だったが,保護者と子が共に女性の場合は必修化に消極的となる傾向が示された.

  • -通学人口率の都道府県差の分析をもとに-
    舞田 敏彦
    日本社会教育学会紀要
    2009年 45 巻 41-50
    発行日: 2009年
    公開日: 2021/01/19
    ジャーナル オープンアクセス

      In the case of adults who arbitrarily participate in education, an inequality with regard to the participation in education has been observed. This is one of the obstacles that prevent the realization of a lifelong learning society in Japan. In this concern, this paper aims to clarify the change in the difference of adult participation in education and the social factors that determine it from the past to present. As a method, I analyzed the adult schooling rates in all 47 prefectures, using the data of 1985, 1995, and 2005.

      The findings are as follows: (1) regional differences in the rate of adult schooling have increased. (2) The relationship between the adult schooling rate and the socio-economic indexes of each prefecture is becoming clearer. (3) The factors that determine the adult schooling rate strongly differ according to age groups. Among young people (30~44 years), the adult schooling rate is based on the number of educational institutions such as colleges; among middle-aged people (45~59 years), the prefectural income; and among older people (over 60 years), the high education qualification. On the basis of these findings, I discuss proposals for policy-making to facilitate the equality of adult participation in education.

  • 亀田 温子
    国際女性
    2020年 34 巻 1 号 59-62
    発行日: 2020年
    公開日: 2022/08/27
    ジャーナル フリー
  • ──「効果的な学校」に社会的不平等の救済はできるのか──
    川口 俊明
    教育社会学研究
    2009年 84 巻 165-184
    発行日: 2009/05/31
    公開日: 2018/05/01
    ジャーナル フリー

    This paper explores school effects in Japan, using a Multilevel Model Analysis.

    “School Effects” consider how schools can affect childrenʼs learning outputs. This is one of the important subjects in the sociology of education. Since the Coleman Reports of the 1960s, there has been much research investigating school effects all over the world. This is termed “School Effectiveness Research” (SER). Recently, SER researchers are planning comparative studies within countries, and this research has considerable attraction.

    Unfortunately, very few researchers in Japan knew about SER until 2000. Pioneers in SER in Japan are Nabeshima and Shimizu. They investigated school effects using the concept of “Effective Schools” conceived by Edmonds, one of the most famous early SER researchers. Japanese SER researchers argue that “Effective Schools” are characterized by “teacher cooperation,” “leadership,” and “good classroom climates.” Finally, they conclude, “If all schools had these characteristics, social disadvantage would be less than at present.”

    However, the concept of “Effective Schools” in Japan is problematic, and thus we need to reanalyze carefully the conclusions of pioneer SER research in Japan.

    In this paper, I firstly point out the lack of the concept of “Effective Schools” and propose a Multilevel Model Analysis (Hierarchical Linear Modeling) to analyze school effects. Secondly, I investigate school effects in Japan using the Multilevel Model Analysis, and analyze academic achievement tests at 5th grade conducted in Z City in the district of Kansai. The sample size is 3,366 children from 43 schools and explanatory variables are achievement score at 4th grade, childrenʼs gender, and childrenʼs cultural social class.

    The findings are as follows. Firstly, almost all the variance in academic achievements at 5th grade exists within schools. There is small variance between schools. Variance between schools is less than 5 percent. Secondly, the most important explanatory variable affecting achievement at 5th grade is achievement at 4th grade. The most explanatory variables following this are childrenʼs gender and cultural social class. Thirdly, although the variance between schools is very small, there is a score gap of 5 to 6 points between “the most effective school” and “the most ineffective school.” Thus, there are very small score gaps between schools, but this does not mean that schools have no effect on the alleviation of social disadvantage caused by gender or social class.

    We draw the following conclusions from this analysis. First, junior high schools in Japan have very similar learning environments, and so there are only small score gaps between schools. Secondly, the prior achievement score has a very strong effect on achievement score at the 5th grade level. Investigating school outcomes without taking prior achievement scores into account is therefore very problematic. In Japan, few argue the importance of prior achievement tests, but this is a critical point for the analysis of achievement scores. Thirdly, it is important that researchers of SER in Japan understand that there is only small variance between Japanese schools and argue seriously about “what schools can and cannot do.”

  • 3名の理系女性研究者のライフヒストリー
    笹倉 万里子
    日本の科学者
    2022年 57 巻 4 号 39-44
    発行日: 2022年
    公開日: 2023/10/19
    ジャーナル フリー
  • ――低進学率地域の高校におけるリソースの制約と傾斜配分――
    田垣内 義浩
    教育社会学研究
    2022年 110 巻 213-235
    発行日: 2022/07/30
    公開日: 2024/04/01
    ジャーナル フリー

     本稿は,地方県の非都市部の高校からの大学進学を十分に検討してこなかったトラッキング研究の課題を踏まえ,非都市部の高校でみられる高校「内」トラック編成とリソース配分から大学進学率の低さが許容されるメカニズムの一端を明らかにした。非都市部には高校数が少なく,高校内に多様な学力層が包含される。そのため,事例校のX 高校は学科・コースを並置(=高校「内」トラック)することで多様性に対応していた。
     分析結果は,次の通りである。まず,非都市部の高校「内」トラックでは,学習・進学意欲におけるトラック間の差異が「分断」といえるほど明瞭になっていた。「分断」が生じてしまう内部メカニズムを検討した結果,以下の3 点が明らかになった。第一に,若手に偏った教員構成など非都市部特有のリソースの制約が存在していた。第二に,高校再編の危機もあり,学力トップ層を特進コースにまとめ稀少なリソースを集中投入することで,地域からのエリートキャリアルート確保に腐心していた。第三に,その反面,大学進学率を左右するボリューム層に対する手厚い指導が困難となっていた。
     地方県の非都市部の高校では,リソースの限界から「平均的な大学進学機会」を開く選択肢をあえて振り切って,一部の「国公立大学への進学ルート」確保に焦点化せざるをえない固有の事情があるのであり,地方県内部の多様性を捉えなければ,地方からの大学進学の実態を捉え損ねてしまうだろう。

  • 関 智弘
    公共選択
    2016年 2016 巻 66 号 82-99
    発行日: 2016年
    公開日: 2023/03/29
    ジャーナル フリー

    Do ordinance-designated cities make an impact on suicide rates as the implementation unit of the livelihood protection policy? This study got several findings from fixed-effect panel data analysis regressions. First, operations of the livelihood protection policy change over time and influence the suicide rate, especially of females less than 65 years of age. Cities increase the suicide rate by sending away poor people without applying public assistance. Second, poverty and isolation increase the deaths by suicide, while welfare and economic policies have an effect of suicide-prevention. Public investment, pension and public assistance prevent suicides of the needy in cities. Third, suicides of female over 65 years old are not accounted for by my model.

  • —千葉県を事例とした大学進学動向の分析—
    白水 晶子
    大学経営政策研究
    2020年 10 巻 19-35
    発行日: 2020年
    公開日: 2022/03/31
    ジャーナル フリー

    In recent years, university location and invitation policies by local governments have become increasingly important, making it essential to analyze the extent to which local government policies that have been implemented by local governments have influenced the trend of university entrance.

    The purpose of this paper is to examine the policy of university location and invitation in Chiba Prefecture and analyze the trend of university entrance of high school students in the prefecture.

    The analysis results revealed that the number of enrollments in undergraduate schools, which has been increased by the Chiba Prefecture’s policy of university location and invitation, has influenced the trend of university entrance in Chiba prefecture.

  • 上山 浩次郎
    教育学の研究と実践
    2021年 15 巻 51-62
    発行日: 2021年
    公開日: 2021/07/24
    ジャーナル オープンアクセス
  • ──男子の大学教育投資の都道府県別便益に着目して──
    朴澤 泰男
    教育社会学研究
    2012年 91 巻 51-71
    発行日: 2012/11/30
    公開日: 2014/02/11
    ジャーナル フリー
     本稿では男子の大学進学率の地域格差,すなわち都道府県間の差が構造的に生ずるメカニズムを説明することを目的に,人的資本理論の枠組みに基づいて,都道府県別データと,高校生及びその保護者を対象とする質問紙調査の分析を行った。
     分析の結果,得られた知見は以下の通りである。第一に,大卒と高卒の男子一般労働者の平均時給を県別に推計したところ,その相対賃金(大卒/高卒)が大きい県ほど大学進学率が低い。20~24歳の男子の相対賃金は,男子大卒労働需要(出身県の20~24歳の大卒就業者数を高卒就業者数で除して定義)と負の相関関係にある。
     第二に,男子大卒労働需要を用いて,県単位の大学進学率の回帰分析を行った。その結果,大卒労働需要の大きい県ほど地方在住者の県外進学率や,進学率全体が高いことがわかった。なお県外と県内の進学率は負の相関関係にあるため,収容率は大学進学率全体にはほとんど関連性がない。
     第三に,高校生調査を用いた分析でも同様の結果が得られた。大学進学希望の有無に関する二項ロジスティック回帰分析を行うと,個人間で異なる家計所得や学力を統制してもなお,大卒労働需要の多い県に住む男子ほど,大学進学希望を(地方在住者の場合,県外進学希望も)持つ見込みが高いことが確かめられた
  • 赤倉 優蔵
    情報管理
    2015年 58 巻 3 号 166-175
    発行日: 2015/06/01
    公開日: 2015/06/01
    ジャーナル フリー HTML
    「データからニュースを発見する」「データから発見したニュースをわかりやすく表現する」手段として,データジャーナリズムと呼ばれる,データを活用する報道手法が,日本をはじめ,世界各国の報道機関に急速に浸透している。データジャーナリズムの手法を取り入れた取材活動は,スクープを生み出し,政治や行政を動かす,あるいは社会に大きな影響を与えるなど,すでに大きな成果を上げ,さらにはニュースの概念をも変えている。本稿ではデータジャーナリズムについて概説したうえで,世界的な広がりをみせる背景とその影響について言及する。
  • ―A県3市の小学校算数を中心として―
    藤井 宣彰
    教育学研究ジャーナル
    2011年 8 巻 1-10
    発行日: 2011/03/22
    公開日: 2017/04/05
    ジャーナル フリー

    The purpose of this research is to examine the effect of class size and small group learning on pupils' academic achievement by using Multilevel Models. Since 1950s to early 1990s, class sizes were reduced to 40 pupil classes. After the 1990s, instead of continuing to reduce class sizes, the Ministry of Education has adopted learning group systems to reduce the pupil-teacher ratio, for example, small group learning and Team-Teaching (TT). Do the class size and these new learning group systems have positive effect on the pupils' academic achievement? This is the theme of this research. Thirty-four elementary school principals and 843 pupils responded to the questionnaires and pupils took brief academic achievement tests for Japanese and Mathematics. This research focuses on the analysis on the effect of adopting teaching methods like small group learning on mathematic tests. The results like many former research findings suggest that small class size and small group learning have positive effect on pupils' academic achievement. To work small group learning effectively, it is necessary to arrange full-time teachers and to group pupils by the similar ability.

  • -奄美群島内の一高校卒業生の事例から-
    舞田 敏彦
    日本社会教育学会紀要
    2004年 40 巻 101-110
    発行日: 2004年
    公開日: 2021/02/05
    ジャーナル オープンアクセス

      When one is 18 years old, there is large difference of opportunity for higher education (university and college) between social classes or regions. From the point of ‘real equality of educational opportunity’, it is important that we make an effort to correct the differences in life-long learning. I surveyed the learning activity since adulthood of people who are born in remote places. They aren't blessed with opportunities for higher education when they graduate from high school. In this survey, I tried to clarify 1) how many have been to university or college since adulthood, 2) how many have aspirations to do so, and 3) who are such people. The sample of this survey consists of, 450 people born in Amami island in Kagoshima prefecture.

      As a result, it is found that nearly half of them have developed aspirations to go to university since adulthood. A very few of them have actually realized these aspirations, but the others could not. At present, many of them have returned to the island and live there with aspirations that have not been satisfied yet. The profile of them and their motives for higher education are characteristic of the life course of people born in remote islands and the socio-economic conditions of remote regions.

  • 栁田 裕紀
    E-journal GEO
    2024年 19 巻 1 号 192-207
    発行日: 2024年
    公開日: 2024/12/28
    ジャーナル フリー

    本研究は,全国学力・学習状況調査の市町村別平均正答率を地域の学力ととらえ,埼玉県を事例に学力の地域差に関連すると思われる地域属性について,固定効果モデルを用いて,国語と数学の科目別に最小二乗法(OLS),地理的加重回帰(GWR),マルチスケール地理的加重回帰(MGWR)によって分析した.ステップワイズ法による変数選択の結果,国語は6変数,数学は8変数が選択された.選択された変数でOLS,GWR,MGWRの3種類の分析を行ったところ,国語・数学ともにMGWRの結果が最も高い適合度を示した.両科目ともにMGWRのバンド幅が広く,空間的異質性が見られなかった変数は,「家で自分で計画を立てて勉強している割合」と「人口1人当たりの図書貸し出し冊数」の2つである.一方,国語では4変数で,数学では3変数で,それぞれMGWRのバンド幅が狭く,埼玉県内の地域によって学力との関係が異なる空間的異質性が示された.

feedback
Top