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クエリ検索: "舩山信一"
21件中 1-20の結果を表示しています
  • 舩山信一の仕事を振り返る
    笠松 和也
    人文×社会
    2021年 1 巻 1 号 411-429
    発行日: 2021/03/15
    公開日: 2021/06/07
    ジャーナル オープンアクセス
  • ―民主主義と漁村―
    米田 一二三
    漁業経済研究
    2000年 45 巻 1 号 79-86
    発行日: 2000年
    公開日: 2024/06/17
    ジャーナル フリー
  • 石塚 正英
    頸城野郷土資料室学術研究部研究紀要
    2020年 5 巻 3 号 1-13
    発行日: 2020年
    公開日: 2020/04/07
    研究報告書・技術報告書 オープンアクセス
  • シェリング年報
    1999年 7 巻 174-
    発行日: 1999年
    公開日: 2022/12/15
    ジャーナル オープンアクセス
  • 江島 顕一
    日本教育学会大會研究発表要項
    2007年 66 巻 76-77
    発行日: 2007/08/21
    公開日: 2018/04/20
    研究報告書・技術報告書 フリー
  • フォイエルバッハの孟子引用
    石塚 正英
    頸城野郷土資料室学術研究部研究紀要
    2024年 2024 巻 140 号 1-3
    発行日: 2024年
    公開日: 2024/12/21
    研究報告書・技術報告書 オープンアクセス
  • 師 茂樹
    印度學佛教學研究
    2015年 63 巻 3 号 1126-1132
    発行日: 2015/03/25
    公開日: 2017/09/01
    ジャーナル フリー
    雲英晃耀(きら・こうよう,1831-1910)は,幕末から明治時代にかけて活躍した浄土真宗大谷派の僧侶で,キリスト教を批判した『護法総論』(1869)の著者として,また因明の研究者・教育者として知られる.特にその因明学については,『因明入正理論疏方隅録』のような註釈書だけでなく,『因明初歩』『因明大意』などの入門書が知られているが,その内容についてはこれまでほとんど研究されてこなかった.雲英晃耀の因明学については,いくつかの特徴が見られる.一つは実践的,応用的な面である.雲英は国会開設の詔(1881)以来,因明の入門書等を多数出版しているが,そのなかで共和制(反天皇制)批判などの例をあげながら因明を解説している.また,議会や裁判所などで因明が活用できるという信念から因明学協会を設立し,政治家や法曹関係者への普及活動を積極的に行った.もう一つは,西洋の論理学(当時はJ. S. ミルの『論理学体系』)をふまえた因明の再解釈である.雲英は,演繹法・帰納法と因明とを比較しながら,西洋論理学には悟他がないこと,演繹法・帰納法は因明の一部にすぎないことなどを論じ,西洋論理学に比して因明がいかに勝れているかを繰り返し主張していた.そして,三段論法に合わせる形で三支作法の順序を変えるなどの提案(新々因明)を行った.この提案は西洋論理学の研究者である大西祝や,弟子の村上専精から批判されることになる.雲英による因明の普及は失敗したものの,因明を仏教から独立させようとした点,演繹法・帰納法との比較など,後の因明学・仏教論理学研究に大きな影響を与える部分もあったと考えられる.
  • シェリング年報
    1998年 6 巻 147-
    発行日: 1998年
    公開日: 2022/12/15
    ジャーナル オープンアクセス
  • シェリング年報
    2000年 8 巻 125-
    発行日: 2000年
    公開日: 2022/12/15
    ジャーナル オープンアクセス
  • 竹花 洋祐
    西田哲学会年報
    2020年 16 巻 141-144
    発行日: 2020年
    公開日: 2020/08/10
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  • 堀川 峻, 酒井 利信, 大石 純子
    武道学研究
    2022年 55 巻 1 号 13-26
    発行日: 2022年
    公開日: 2022/11/29
    [早期公開] 公開日: 2022/07/15
    ジャーナル フリー

    Many recent studies of bushido, such as Suzuki and Oleg, have stated that the bushido that flourished after the Meiji period was an “invented” tradition that is different from samurai ideology from before the Edo period. However, in order to re-examine the traditional nature of the martial arts and Japanese thought, it is necessary to investigate the continuity of samurai ideology, such as what bushido ideologies in the post-Meiji era were inherited from the pre-Meiji period, as well as the renewed samurai ideology and the ideological changes that occurred which were observed from the collapse of samurai society due to the Meiji Restoration.

    The aim of this paper was to discover from the bushido ideology of Inoue Tetsujiro, a leader in bushido theory from the Meiji period onwards, what kind of pre-Edo period ideology he tried to inherit, and what kind of ideological transition his ideas went through before he wrote his theory of bushido in 1901.

    First, with regard to what ideas were inherited from the pre-Edo period, Inoue, as pointed out in previous studies, traced the origin of bushido to a link with the Emperor. In that, he divided bushido into two parts: “form” and “spirit”. He stated that “spirit”, that had continued from long ago, should be passed on in the future through moral education.

    Furthermore, while previous studies have suggested that Inoue established bushido as an academic discipline and led it in a different direction from practical morality, he states that the “determination” to practically carry out bushido should be passed on in post-Meiji morality. This was confirmed as a different aspect of his work from what has been previously identified.

    Next, regarding the ideological changes that occurred up to the writing of Inoue’s bushido theories, there was a focus on related historical accounts. Previous studies have shown that, with regards to his views on history, Inoue’s position was critical of historical investigation and that history should be used in ethics and moral education. However, these views were not seen at all from 1891 to 1892, but from 1893 they gradually started to be seen in opposition to historical investigation and Christian teachings. From 1899 they were clearly seen to be discussed.

    Inoue said that bushido should be passed on in morality from the Meiji period onwards. This was thought to have been supported by the gradual formation of ideas on trying to apply history to ethical and moral education by 1901.

  • 三平 正明
    哲学
    1999年 1999 巻 50 号 225-233
    発行日: 1999/05/01
    公開日: 2009/07/23
    ジャーナル フリー
    数学は通常の生活の場面でも、また他の科学に対しても様々な仕方で応用される。この事実を謎としてしまうような数学の哲学が、哲学的な考察として不十分であるのは、明らかである。だが、この事実の説明がどれほど困難な問題であるにしても、そうした説明の点で最も見込みがないと自然に感じられるような一つの哲学的な立場が存在する。それは「プラトニズム」と呼ばれる立場である。この立場によれば、数学は、時空上に位置せず、また因果的な関係に立たないある種の抽象的対象を扱い、それらの性質や関係を記述するとされる。あからさまに言えば、数学的対象からなる一つの領域が存在して、その領域は、我々の経験する世界からは隔絶した一つの世界を構成することになる。しかし、もし数学が経験的な世界に属さない領域を記述するものならば、そのような記述がどうして経験的世界について適用できるのだろうか。超経験的世界でどんな事柄が成り立つとされるにせよ、それは経験的世界とは全く無関係だろう。
    『算術の基本法則』で、フレーゲは、基数の理論 (自然数および最初の超限基数Endlosを含む) と、実数の理論 (パラドックスの出現のために未完) -もしかするとさらに複素数の理論-を、概念記法を用いて構成しようと試みた。このような数についてのフレーゲの哲学的な立場は、典型的なプラトニズムと考えられている。フレーゲによれば、たしかに、算術が扱うとされるものは、知覚によっては与えられず、また、そもそも時空上に位置づけることができない。しかし、これが意味するのは、数は存在しないということではなく、それが時空的な対象ではないということにすぎない。算術が扱う対象は、「客観的であって、現実的ならざるものの領域」 (GGA I xviii) に属しているのである。
    だが、フレーゲのこのようなプラトニズムは、やはり、数学の応用を全くの謎としてしまうのではないだろうか。フレーゲは、「我々が数についてのいかなる直観もしくは表象も持つことができないとすれば、数はいったいどのようにして我々に与えられるのか」 (GL§62) という問題に取り組んでいる。フレーゲの意図は、この問題を解決することによって、直観や表象を持ちえない数のような対象-抽象的対象の存在を擁護することにあったと考えられる。しかし、もし擁護が目指される見方が算術の応用可能性を謎にしてしまうとすれば、こうした見方は、結局は適当なものではないということになるだろう。本論文の目標は、数論の形式的な構成に先立ってフレーゲが与えた哲学的な議論を取り上げて、こうした疑念がフレーゲのプラトニズムにとって本当に成り立つのかどうかを考察することにある。
  • 橋本 崇
    哲学
    1996年 1996 巻 47 号 247-255
    発行日: 1996/05/01
    公開日: 2009/07/23
    ジャーナル フリー
    Schuzo Kuki legt in seiner Philosophie großes Gewicht auf die Zufälligkeit.
    Er teilt die Zufälligkeit in die kategorische, die hypothetische und die disjunktive ein, und er erklärt die disjunktive Zufälligkeit am Beispiel des „Urzufall“s, den er aus Schellings „Philosphie der Mythologie” zitiert.
    Kuki interpretiert den „Urzufall“ als die Idee, aber in der positiven Philosphie Schellings bezeichnet dieser nicht die Idee, sondern das wirkliche Ereignis, das die Mythologie erklärt.
    Die Absicht dieses Aufsatzes ist, die Eigentümlichkeit der positiven Philosophie Schellings, die ich „die Metaphysik der Wirklichkeit” nenne, klarzumachen.
  • 西周『利学』と「人世三宝説」
    菅原 光
    政治思想研究
    2002年 2 巻 73-94
    発行日: 2002/05/10
    公開日: 2012/11/20
    ジャーナル フリー
  • 近代日本における〈自我・国家・国際関係〉の原的形成
    芝崎 厚士
    国際政治
    2009年 2009 巻 156 号 156_18-36
    発行日: 2009/03/30
    公開日: 2011/09/10
    ジャーナル フリー
    This paper explores the life and thought of Tomonaga Sanjyuro (1871–1951) from historical and theoretical perspective, in order to find out formation of the epistemological base of understanding modern international relations in Japan. ‘Epistemological base’ is what all people in a certain time and place cannot help depend on or start from, when they try to conceive and explain the question, “What is International Relations?”, regardless of their theoretical or methodological or political standpoint. In other word, this paper aims at founding the proto-paradigm of IR/International Thoughts, or the episteme that made modern IR/International Thoughts possible before such paradigm or school or discipline emerged.
    First part of the paper deals with the importance of Tomonaga's Thought, which has been hidden by the presupposition of his historical role as merely an introducer or interpreter of history of modern Western Philosophy. Although his main academic work concentrating on introduction of Western philosophy, he wrote many articles about how Japan or Japanese should be-have as a civilized nation, when trying to receive Western customs, cultures, and way of thinking. He developed his argument by citing and applying his knowledge of the history of Western philosophy, sometimes almost going beyond rigid academic restraint. Tomonaga was not an ivory-tower scholar. Actually he was in a sense a critic of Japanese civilization. His concern is always what is the best philosophical position or attitude Japanese nation should import and incorporate, by amalgamating these western philosophy and traditional way of thinking.
    Second part analyzes his one of the two main works, Kant No Heiwa Ron (Study of Kant's discourse on Peace) (1922). Tomonaga always faced with twofold project. One is how to make Japan/Japanese philosophically independent and stable, by make them understanding the history of Western philosophy from his lectures in Kyoto University and his first main book, Kinsei Ni Okeru Ga No Jikaku Shi (Awakening the consciousness of Self in the history of modern Western philosophy) (1916). The other is how to construct the world that Japan/Japanese was stably founded in modern world, as a subject who has the same entitlement as other western states or nations. Kant No Heiwa Ron has been understood as an interpretation of Kant's Perpetual Peace (1795). However this book made a vital role of explaining how self (man), state, and international relations tightly connected by cross-reference structure. His main contention was not how Kant thought peace, but how to use and interpret Kant's argument in his unique way in order to construct the modern world. This paper concludes the validity of his constitution of ‘Self-State-International Relations’ after his death in 1951 and to the present.
  • 西田哲学に於ける実在の論理
    井上 克人
    西田哲学会年報
    2009年 6 巻 19-40
    発行日: 2009年
    公開日: 2020/03/23
    ジャーナル フリー
    The standpoint at the Kitarō Nishida’s philosophy has an extremely strong religious color, especially in relation to Buddhism. That is truly Eastern form of thought, i.e. ‘holistic monism,’which is of a different nature than the Western form, especially with regards to the dualism characteristic of the Latin Western tradition. This monism describes a transcendentally single principle which, while preserving to the end its transcendence, develops itself by arising within itself, is a logic which transforms all things from within, and is a whole from which all origination of development is derived. In other words, we can say that this principle is a logic of ‘substance(tǐ)and function(yòng). It should also be noted, however, that the ‘transcendent unity’of this holistic monism, while we can say that it is transcendent, is not something externally transcendent. In this sense it can be contrasted to that which is featured by the Latin tradition of Western thought in its assumption of an external, personal, singular, divinity which stands outside of that which it transcends. The Eastern transcendent unity of which I speak is, to the utmost, an ‘internal transcendence.’ However, Nishida’s philosophy has inexhaustible depths to offer. We can see this depth in his notion of “oppositional correspondence(gyaku-taiō)”emphasized in his later years. What Nishida tried to teach via his logic of oppositional correspondence is that “the self is itself insofar as it transcends itself.” To put this in other words, we can say that the self which turns its back to God is, just as it is, enveloped within God’s love, or that the self full of desires which cannot cleanse itself of its sin, is, just as it is, receiving the salvation of divine mercy. The paradoxical situation which Nishida describes is that while the individual self is separate in relation to the absolute self, that individual self remains, at the same time and just as it is, unified with the absolute self in deep reality. In short, Nishida’s logic is none other than a “logic of immanence and transcendence.” While transcendence remains utterly within the absolute Other, it is precisely there that the relative existent being is something utterly finite. While there is an absolute division between these two, in the depths they are unified. The finite relative self, in the depths of itself, finds ‘transcendence,’and it is here that such a kind of perspective opens towards the absolute other. This problem of the ‘transcendental other’ at the root of the relation between self and self constitutes the centre of Nishida’s thought.
  • 金山 浩司
    科学史研究
    2015年 54 巻 273 号 17-
    発行日: 2015年
    公開日: 2020/12/14
    ジャーナル フリー
    AIKAWA Haruki, one of the prominent theorists of technology study in Japan in the prewar period, put forward fresh philosophical understandings of technology in the first days of the 1940s. He saw the unification of the subjective humanity and objective material in the dynamic process of production and regarded technology as a medium of such unification. By investigating his books published in the period of the Konoe's New Order, present paper seeks to reveal how Aikawa acquired his own idea on technology. It also aims to put the improvement of his thought in the sociopolitical context of wartime Japan. In the first half of the 1930s, Aikawa had a materialistic view: that is, he observed that the nature of technology was represented in the means of labor in itself. Although Aikawa's idea was accepted among members of the Society for the Study of Materialism as one of the possible Marxist understandings of technology, it was also criticized for ignoring the importance of the subjective labor force in the process of production. After his arrest as a suspected communist sympathizer in 1936, Aikawa abandoned his previous standpoint and came to be a spokesman of the war policy of Imperial Japan. We should not regard this alternating process as a simple conversion under the suppression of the Japanese militarists, however. Aikawa certainly made a compromise, but at the same time, he intended to develop his idea on technology by accepting criticism by materialists. In such a process Aikawa succeeded in making his thought a more balanced one.
  • シュペングラー『西洋の没落』を読む
    石塚 正英
    頸城野郷土資料室学術研究部研究紀要
    2024年 9 巻 18 号 1-13
    発行日: 2024年
    公開日: 2024/12/14
    研究報告書・技術報告書 オープンアクセス
  • 明治後期の西洋哲学受容の一断面
    笠松 和也
    人文×社会
    2021年 1 巻 2 号 173-202
    発行日: 2021/06/15
    公開日: 2021/06/18
    ジャーナル オープンアクセス
  • ブルーノ・スピノザ・フォイエルバッハ
    石塚 正英
    頸城野郷土資料室学術研究部研究紀要
    2020年 5 巻 13 号 1-22
    発行日: 2020年
    公開日: 2020/07/14
    研究報告書・技術報告書 オープンアクセス
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