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クエリ検索: "葛城村" 奈良県
10件中 1-10の結果を表示しています
  • 堀内 義隆
    人文地理
    1958年 10 巻 1 号 17-27,79
    発行日: 1958/04/30
    公開日: 2009/04/28
    ジャーナル フリー
    The Katsuragi Fan, situated in the south-western of the Yamato Basin is an alluvial fan well cultivated into rich rice-field. To irrigate these fields is used the irrigation tunnel named “Yokoido”, the characteristics of which are as follows;
    (1) Most of the“Yokoidos” may be found in the central part of the fan. They have been constructed by digging the underground straight from the scarp of the terraced field or along the river bank, and are generally about one meter in width and depth and from 60 to 80 meters in length.
    (2) The temperature of these water is rather low in summer and its quantity, being much varying, is controlled by the natural circumstances. It is to help the shortage of water supply from the pond and the rivers.
    (3) The “Yokoidos” seem to have been developed because of the abundance of underground water resourses as well as the gradual increase of rice planting in this area. And it must be noted that they were mostly constructed in Meiji Era.
    (4) Since the soil of the fan is much permeable it must be so often consolidated, or mended with the earth brought from other area.
  • 池田 良吉
    日本医科大学雑誌
    1952年 19 巻 2 号 271-283
    発行日: 1952/02/15
    公開日: 2010/10/14
    ジャーナル フリー
  • 天沼 俊一
    密教研究
    1928年 1928 巻 30 号 1-9_9
    発行日: 1928/09/03
    公開日: 2010/03/12
    ジャーナル フリー
  • 堀内 義隆, 大山 徹真
    人文地理
    1960年 12 巻 6 号 515-528,568
    発行日: 1960/12/30
    公開日: 2009/04/28
    ジャーナル フリー
    The Heguri Valley is located along the middle course of the Ikoma River, both banks of which consist of wide alluvial plain, and have since long boon cultivated by its native farmers. The community of this valley depends on the water of the Ikoma River and a great many ponds for its water sourse, which is apt to fall short of their demand. Hence so-called Bansui (water-watching) system -a system of strict control over the distribution of water for their rice-planting -is adopted. According to this system, water is distributed among the rice-fields by way of the time schedule. The system is a very old one which has prevailed throughout the community of the Heguri Valley, and makes the local pecuriarity. We can, however, notice some cases changed with the system; the water-supply method at the village of Tsubai is one example. The village above mentioned once had the control of water by way of the sluice of weir, but as too much labour and expense had been required for it, they seceded from its partnership and provided themselves with a modern equipment which enabled them to pump up water directly from the river-bed of the Heguri Valley. The eastern slope of Mt. Ikoma has also boon efficiently cultivated into rice-fields and a strict regulation over the distribution of water has been established there again. Generally speaking, the lower-class peasants are charged for the expense more heavily than the upperclass, and those who are in charge of water-control have big influence over the general administration of the community.
  • 佐野 一雄, 西村 肇, 藤田 尚三郎, 今西 忠敏
    農業土木学会誌
    1969年 37 巻 2 号 98-102
    発行日: 1969/05/25
    公開日: 2011/03/09
    ジャーナル フリー
  • 李 応寿
    演劇学論集 日本演劇学会紀要
    2008年 47 巻 91-111
    発行日: 2008年
    公開日: 2018/01/12
    ジャーナル フリー

    In 612, Mimaji (味摩之) from Backjae (百済) introduced Gigaku dance (伎楽) into Japan. The Japanese court settled him in the town of Sakurai (桜井) and opened the training school. Yasuda Yojurou (保田與重郎) ascertained that Sakurai was located on the present Sakurai Children's Park with the historical evidences. However, those evidences do not trace back beyond the mid-Heian period (平安794-1185).

    I investigated a folk song of Saibara (催馬楽) and the history of Gankouji temple (元興寺), which were the pre-Heian records and documents. In addition, considering the distribution of the powers in the seventh century, and the recent excavations, etc., I reached the conclusion that Sakurai was situated around Kougenji temple (向原寺) in the present Asuka town (明日香).

  • 奈良県酪農を対象として
    金 正鎬
    農林業問題研究
    1985年 21 巻 3 号 149-157
    発行日: 1985/09/25
    公開日: 2011/09/05
    ジャーナル フリー
  • 堀井 甚一郎
    地理
    1941年 4 巻 3 号 278-298
    発行日: 1941/07/01
    公開日: 2010/03/19
    ジャーナル フリー
  • 結核
    1937年 15 巻 3 号 277-318
    発行日: 1937/03/24
    公開日: 2011/05/24
    ジャーナル フリー
  • ――媒介としての寺院・神社に注目して――
    佐々木 政文
    史学雑誌
    2015年 124 巻 4 号 62-85
    発行日: 2015年
    公開日: 2017/05/16
    ジャーナル フリー
     本稿は、1910年代
    奈良県
    下の被差別部落において、寺院や神社を媒介とする民衆教化政策がいかなる形で実施されたのかを、地域での信仰活動の変化と関連づけながら検討したものである。
    奈良県
    下の被差別部落民は、浄土真宗を第一の信仰対象とする一方、神祇信仰や国家祭祀に対しては消極的であり、さらに他の地域から氏子組織上の差別を受けている場合が多かった。これに対し、日露戦争後に県が実施した部落改善政策は、来世信仰の改革、「真俗二諦」説の強調、氏子差別の解消、神棚の設置、国旗掲揚の普及、大神社への参拝奨励といった様々な手段を通して、彼らの国家意識を強化しようとした。本稿ではこの過程を、近代日本の民衆教化政策が、従来地域一般の信仰生活から排除されていた人々を神社祭礼の体系に取り込んでいった過程として評価した。
     同時に、日常的に部落住民との関係が深かった被差別部落寺院の僧侶には、部落改善政策の担い手となることが強く期待された。しかし、彼らは部落住民からの収入に経済的に依存していたことから、貯蓄・節約の奨励という県の政策を貫徹することが難しかった。このようななかで、県下の部落内有力者によって1912年7月に結成された大和同志会も、寺院・僧侶の部落改善事業参加に期待する一方で、檀家からの収入に依存する教団組織の体制を厳しく批判した。
     第一次世界大戦中の1916年以降には、県は部落住民の国家意識を高める目的から、被差別部落への神社導入を政策的に推進しはじめた。この政策の変化を受けて、部落単位でも各部落の有力者が中心的主体となって信仰改革が進められ、部落内の寺院に明治天皇遙拝所が建設されるなど、国家意識に繋がる新たな信仰形態が模索された。
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