詳細検索結果
以下の条件での結果を表示する: 検索条件を変更
クエリ検索: "軍隊の階級"
28件中 1-20の結果を表示しています
  • 山川 浩司
    ファルマシア
    1976年 12 巻 2 号 127-
    発行日: 1976/02/01
    公開日: 2018/08/26
    ジャーナル フリー
  • 小島信夫「星」論
    泉 渓春
    昭和文学研究
    2023年 86 巻 107-121
    発行日: 2023年
    公開日: 2023/11/11
    ジャーナル フリー
  • 山本 俊朗
    ロシア史研究
    2000年 67 巻 123-124
    発行日: 2000/10/14
    公開日: 2017/07/25
    ジャーナル フリー
  • 堀井 令以知
    言語研究
    1981年 1981 巻 80 号 119-123
    発行日: 1981/11/30
    公開日: 2013/05/23
    ジャーナル フリー
  • 高木 修造
    ファルマシア
    1976年 12 巻 2 号 127-128
    発行日: 1976/02/01
    公開日: 2018/08/26
    ジャーナル フリー
  • 富田 武
    ロシア史研究
    2014年 94 巻 27-32
    発行日: 2014/05/15
    公開日: 2017/07/25
    ジャーナル フリー
  • 遠藤 芳信
    教育学研究
    1976年 43 巻 1 号 45-55
    発行日: 1976/03/30
    公開日: 2009/01/13
    ジャーナル フリー
  • 今井 雄介

    1990年 15 巻 3 号 160-166
    発行日: 1990/05/01
    公開日: 2011/08/16
    ジャーナル フリー
  • 岩井 経男
    西洋古典学研究
    1985年 33 巻 58-70
    発行日: 1985/03/29
    公開日: 2017/05/23
    ジャーナル フリー
    E. T.サノレモンの『共和政期ローマの植民市建設』は,共和政ローマが,いつ,どこに,どんな目的で植民市を建設していったかを詳細に検討し概観した,この分野ではほとんど唯一の貫重な労作である.彼はそこで,ローマ植民市建設の第一義的目的は,イタリア支配とローマ防衛の戦略のため,と主張している.そして,前133年に始まるグラックスの改革になってはしめて性格を変え,経済的社会的意図の下に建設されることになった,と言う.一般に,ローマの植民市建設は軍事的意義とといこ社会経済的側面もあわせもつと理解されるが,軍事面を一貫して強調する彼の説は極端と思われ,その結果,グラックス以前の植民の社会政栄的考察が欠落し,グラックスが突然出現することになろう.しかし,ウェーバーが『ローマ農業史』で行っている問題設定が示すように,またサルモン自身認めるように,ローマの植民政策は植民市建設deductio coloniaeと,都市建設をともなわない個人的土地分配adsignatio viritimからなっていた.伝える史料が少ないこともあり,個人的土地分配は本格的に論じられていない.そこで以下においては,ローマの固有領域の飛躍的拡大をもたらしたウェイイの併合からグラックスの改革前までの植民政策を,主として社会政策的観点から,個人的土地分配政策を含んで再構成し,検討してみることにする.方法としては,我々が今問題としている時期を便宜的に前268年(ラテン植民市アリーミヌムAriminum建設)を境に二つに分け,前期と後期を対比させて述べることにしたい.というのは,後に述べることになるが,筆者は前三世紀前半を境としてローマの植民政策が大きく転換すると考えるからである.
  • 白樫 三四郎
    大阪経大論集
    2017年 68 巻 2 号 109-
    発行日: 2017年
    公開日: 2018/02/15
    ジャーナル フリー
  • 渡辺 融
    体育史研究
    1986年 3 巻 16-25
    発行日: 1986年
    公開日: 2022/09/30
    ジャーナル フリー
  • 自己トラッキングでつながる性的節制コミュニティを事例として
    藤本 篤二郎
    メディア研究
    2025年 107 巻 113-130
    発行日: 2025/07/31
    公開日: 2025/10/25
    ジャーナル フリー

        The concept of DIY as a countercultural practice has shaped a part of what is now known as “surveillance culture,” with the proliferation of social media playing a crucial role. However, in discussions of contemporary surveillance studies, the term “DIY” is often narrowly interpreted as merely “voluntary,” lacking a more nuanced analysis. At the same time, while technologies such as self-tracking have been associated with both surveillance culture and the global spread of sexual abstinence practices, little attention has been paid to the situated knowledge created by the practitioners themselves.

        This study investigates the Japanese sexual abstinence (ona-kin) community in the 2000s to explore how early online DIY culture contributed to forms of bodily self-tracking that predate the rise of social media. Drawing on archived web resources, we trace the emergence of self-control practices through gamified systems originating on 2chan in the early 2000s. From the mid-2000s to early 2010s, users began creating and sharing their own websites and applications. These platforms not only enabled individuals to track the duration of their abstinence and progress through class-based rankings, but also facilitated peer-to-peer communication, knowledge exchange, and ongoing motivation.

        These practices reflect a DIY ethos grounded in anti-consumerism and collective production, supported by bulletin board systems (BBS) that encouraged participation and content creation. At the same time, they foreshadow features commonly associated with surveillance culture—such as gamification, algorithmic regulation, and voluntary self-monitoring—that later became widespread through social media. We concluded that the concept of DIY culture has not only metaphorically but materially influenced the development of surveillance culture. However, this convergence also reveals a tension: while DIY-based self-surveillance promotes self-discipline and improvement, it can also lead to voluntary submission to monitoring norms.

  • 定形 日佐雄
    オリエント
    1978年 21 巻 2 号 21-42
    発行日: 1978年
    公開日: 2010/03/12
    ジャーナル フリー
    Es geht in dieser Abhandlung um die Komposition der Erzählung über “Mose in Midian” (Ex 2; 11-22).
    Erstens analysieren wir grammatisch den gegebenen Text, wie folgt, 1) Mose ist die echte Hauptperson, d. h. sind die Verben, deren Subjekt Mose ist, weit vielseitiger als diejenigen, deren Subjekt die andre Personen sind. 2) Verse 11 b-15 d enthalten zwei Rahmen. Der Rahmen fängt von ys' (11 b od. 13 a) an, und schließt mit “waw consecutivum+Präposition be” (12 d od. 15 d). Im jeden Rahmen wird r'h (11 c, d, 12 b) oder'mr (13 c, 14 a, b, d) wiederholt. 3) Vers 15 e (wayyešeb 'al-) stimmt in den lexikalischen und grammatischen Morpheme mit Vers 21 a (lašebet 'el-) ein, Vers 16 a (1ekohen…banôt) mit Vers 21 b (bittô 1emošeh), Vers 16 b (wattabo'nah) mit Vers 18 a (wattabo'nah) und Vers 16 c (1ehašqot so'n 'abîhen) mit Vers 17 e (wayyašeq 'et-so' nam). 4) Vers 22, der das Verb qr' (waw consecutivum), “kî+Verb” und die etymologische Erklälung enthielt, ist Namengebungsformel im Alten Testament.
    Zweitens überprüfen wir den Erzühlungsbau. Wir können in Ex 2; 11-22 drei Aspekte finden.
    Aspekt-I besteht aus drei Sequenzen. Und jede Sequenz ist aus vier Szenen zusammengesetzt. Erste Szene (11 b, 13 a, 14 c) stellt Zuneigung Moses für seine Brüder Hebräer dar. In dem zweiten (11 cd, 13 b. 14 d) wird die ungesetzliche Unterdrückung der Hebräer hingewiesen. In dem dritten (12 c, 13 c, 15 c) verfährt Mose gegen these Ungesetzlichkeit. Der letzte (12 d, 14 ab, 15 d) zeigt Moses Geheimnis, das rich aus seinem Verfahren ergeben hat. (s. S. 5)
    Aspekt-II zeigt die stufenartige Erzählung (ABCDD'C'B'A'). Vers 15 e; Mose sitzt bei Brunnen (A), und Vers 21 a; Mose entschließt, sich, bei dem Mann zu bleiben (A'). Vers 16 b; die Töchter kommen
    (B), und Vers 18 a; sie gehen zurück (B'). Vers 16 c; die Töchter schöpfen Wasser und füllen die Rinnen (C), und Vers 17 e; Mose tränkt ihre Schafe. Verse 17 a, b; die Hirten kommen und treiben die Töchter hinweg (D), und Verse, 17 c, d; Mose steht auf und hilft ihnen (D'). 17 a, b, c und d zeigen die höchste Stufe der Erzählung in dem Aspekt-II.
    Aspekt-III ist die ätiologische Erzählung über Gershom. Aber dieses ätiologische Motiv verbindet nicht immer so eng mit andrer Aspekten.
    Nebenbei bemerkt, sind Verse 11 a, 12 a, b, 15 a, b, 16 a, 18 b, 19 a, b, c, 20 a, b, c, 21 b und 22 c die veränderliche Verse, die der Erzählung da und dort Charaktere, Gefühle, Atmosphären, Phiolsophien, örtliche und zeitliche Setzungen usw. geben.
    Das Thema des Aspekt-Is ist darin, daß ägyptische Situation jeden-falls unter dem Licht des israelitischen Gesetzes (vgl. Ex 21; 12ff.) ungesetzlich sei. Das Thema des Aspekt-IIs ist darin, daß Mose “Freude, Hoffnung und Wünsch” von dem Midianiter gegeben wird. In Aspekt-III erkennen wir die früheste Überlieferung, die die genealogische Verbindung der danitischen Priesterschaft mit Mose zeigt.
  • 工藤 安代
    環境芸術
    2001年 1 巻 5-12
    発行日: 2001/12/25
    公開日: 2017/10/06
    ジャーナル フリー
    この小論は,現代パブリックアートにおけるメモリアルの担う役割が変容している事について論じる。最初に,ロダンがカレー市のために制作したメモリアルについて言及し,メモリアルにおける近代的思考の始まりをその作品を通して検証する。ロダンの『カレーの市民』は,政治的,そして権威的に歴史を賞賛し単一的価値を教化するものとして存在した中世におけるメモリアルのコンセプトを明確に否定した出発点として捉えられる。次に2人の現代若手アーティストによる重要なメモリアルについて,それをめぐる論争に焦点を絞り分析する。マヤ・リンによる『ベトナム・ベテランズ・メモリアル』とレイチェル・ホワイトリードのウィーン市における『ホロコースト・メモリアル』に関して,その立地場所やアーティストが選ばれた経緯,そして建設における一連の賛否両論の討議から検証する。最後に,両作品に纏わる論争を分析し,両者の共通点と相違点を考察する。さらにこの小論において,いかなるメモリアルが現代社会において可能であるか検討し,また社会的価値を持つことができるか検証することを試みる。
  • 小山 彦
    組織科学
    1978年 12 巻 1 号 28-42
    発行日: 1978/03/31
    公開日: 2024/09/10
    ジャーナル フリー

     日本綱管(株)は,低成長への移行という環境変化に対応するため,一連の組織改革を実施した――多角化・分権化の推進,マネジメントの手続きの簡素化,管理職制度の改訂――.

     底に流れる理念は,組織を柔軟でダイナミックな体質に改革し,仕事をやる人の個性が反映する活き活きとした組織を実現しようということにあった.資格と役職を分離し,組織構造を柔軟にしようとした管理職制度改訂の説明に重点を置いて,改革の経緯を紹介した.

  • ─General Report on the Japanese System of Military Education and Training 1906の分析を中心として
    深谷 圭助
    日英教育研究フォーラム
    2024年 27 巻 87-104
    発行日: 2024年
    公開日: 2024/02/25
    ジャーナル フリー
    The purpose of this study is to find out how the British Government evaluated modern Japanese army officer education through an analysis of the “General Report on the Japanese System of Military Education and Training 1906”. The General Report is a report on army education and training in Japan, prepared in 1906 after the Russo-Japanese War. This report remained a classified document of the British Government until 1972 and has not, to the best of my knowledge, been the subject of any research into the history of modern Japanese education or comparative studies of modern Japanese and British education. During the Meiji period, the type of person sought in Japan’s education policy was important. In Meiji era Japan, where the slogan was ‘wealthy nation, strong army’, it is not surprising that the character required by the military would also influence the character aimed for in Japanese general education. As you know, Japan was a latecomer to the modern world and used education as a ‘lever’ to achieve modernisation. In this sense, Japan’s victory in the Russo-Japanese War in September 1905 demonstrated to Japan and to the rest of the world that Japan’s modernisation policy had succeeded in a short time. The British Government took note of the educational training in the Japanese Army as a factor in this success, and organised a survey in Japan in 1906. The General Report is unique in that it refers not only to army education and training at Japanese military academies and army infant schools, but also to general education, i.e. primary and secondary education. The General Report, prepared in 1906 after the Russo-Japanese War, summarised the British Government’s investigation into why Japan had won the Russo-Japanese War and why it had been able to triumph over the great power of Russia, focusing on the army officer education system. The British had clearly realised between 1899 and 1902 that the Second Boer War had ushered in a period of ‘Crisis of the British Empire’. It then began to explore whether this crisis of empire could be overcome through the power of education. The fact that Japan had defeated Russia was of great interest to the British, who wanted to overcome the crisis of empire through the power of education. It is against this background that the report was produced. It is worth noting that in 1906, Japanese education was attracting attention from Britain, which was an advanced country at the time. The following two points became clear from this study: (1) The British authorities were interested in the education at Japanese army elementary schools modelled on the German model. (2) The British authorities were interested in the education policy that had a consistent moral education as its core in the education at ordinary high schools and junior high schools that were connected to the army elementary schools to compensate for the wartime shortage of officers.
  • ―サンパウロ州軍警察におけるコミュニティ・ポリシング導入の事例―
    清水 麻友美
    ラテンアメリカ研究年報
    2011年 31 巻 63-93
    発行日: 2011年
    公開日: 2022/05/18
    研究報告書・技術報告書 フリー
  • トクヴィルの戦争論・軍隊論の視点から
    松本 礼二
    政治思想研究
    2005年 5 巻 1-16
    発行日: 2005/05/10
    公開日: 2012/11/20
    ジャーナル フリー
  • 「女性国際戦犯法廷」の挑戦
    大越 愛子
    法社会学
    2002年 2002 巻 56 号 40-65,274
    発行日: 2002/03/30
    公開日: 2009/01/15
    ジャーナル フリー
    The andro-centric history='his-story' has been formed by making violence against women invisible and covering over the affliction and powerlessness of women who are forced to keep silence for fear of attack against them. At last, the Women's International War Crimes Tribunal 2000 for the Trial of Japanese Military Sexual Slavery, which took place in Tokyo from December 8-12, made a severe judgment on sexual crimes in wartime, crimes which had originated in the andro-centric state, the Great Japanese Empire, and labelled these crimes against humanity.
    Along with the testimonies of former comfort women, analyses of the historical background of the system make clear that the comfort women system was a crime based upon the gender policy of the modern nation-state. For long have Modern nation-states exploited the gender-hierarchical system for the purpose of their establishment and continuation.
    Hegel's "The Philosophy of Law" elucidates that nations have been engendered, which reflects national laws and ethics. According to his philosophy, men must work hard to pay taxes, fight for national defense, and carry out national policies. On the other hand, women must be engaged in reproduction, child-rearing, and unpaid house work. If either men or women tried to escape from their duties, they were blamed and punished by the community.
    Feminist movements have been fighting against the gender-policy of modern nation-states. The Women's Tribunal was planned by the international women's network and stands as a major achievement of modern feminist movements. It is said that the tribunal was established to redress the historical tendency to trivialize, excuse, marginalize and obfuscate crimes against women, particularly sexual crimes. I want to consider in this paper the new perspectives that will be opened by the spirit of this tribunal.
  • 作田 勉
    音声言語医学
    1981年 22 巻 4 号 276-292
    発行日: 1981/10/25
    公開日: 2010/06/22
    ジャーナル フリー
    1) Critically reviewed currently available treatment methods for autistic children, and
    2) Suggested the usefulness of the integrative technique in the treatment of autism with retarded development of speech.
    A brief explanation of the integrative treatment technique is as follows:
    1. Assess, on the basis of Piaget's theory on intellectual development, if the child has already acquired the symbolic function or not.
    2. If not, efforts are made to try to enrich the child's sensorimotor experiences, particulary those with its mother, since, according to Piaget's development theory, the sensorimotor stage is fundamental to the subsequent development stages. The child is challenged through such activities as “being held high”, “being held in the mother' s arms”, “giving and taking something from another”, “being constantly spoken to” and so on. The child is not permitted to play alone, because allowing it to indulge in ritualistic activities seems to interfere considerably with its ability to learn.
    3. The mother is invited to enter the play-room, first to observe the play sessions and later to participate in them. Thus she gradually gains confidence in playing the maternal role. Thereby both play techniques and behavior modification techniques are integrated. The therapist also gives the mother a home task at the end of each session, so that she can continue the play sessions at home.
    4. If the child has already acquired the symbolic function, the application of the operant conditioning techniques for teaching speech is useful, and often necessary.
feedback
Top