詳細検索結果
以下の条件での結果を表示する: 検索条件を変更
クエリ検索: "J.TEST実用日本語検定"
4件中 1-4の結果を表示しています
  • ―帰納的学習から演繹的学習へ―
    草刈 明美
    日本語教育方法研究会誌
    2021年 27 巻 1 号 44-45
    発行日: 2021年
    公開日: 2021/08/12
    研究報告書・技術報告書 フリー
    This study reports on a teaching practice in a beginner's class that transformed the mindset of a Japanese language teacher and shifted students from inductive learning to deductive learning. International students at our university take only 175 hours of Japanese classes during their enrollment, and just 50 hours are allocated to the "beginner level" class. Now that the number of international students who are looking for jobs in Japan is increasing at our university, the biggest challenges are how to encourage them to study Japanese autonomously and how to ensure to what extent they can acquire solid Japanese language skills within the limited time.
  • 太田 亨
    専門日本語教育研究
    2015年 17 巻 3-6
    発行日: 2015/12/25
    公開日: 2020/09/08
    ジャーナル フリー
    「ビジネス日本語(BJ)」という用語は、1994年頃から広義かつ抽象的な定義の中で、教育対象が外国人・留学生であることを大前提に使われ始めた。また、BJ教育は専門日本語教育の観点からも捉えることができ、ビジネス世界の「成員になる者」全般に対して広く行われる可能性を秘めている。BJ教育が劇的に変化した契機は、2007年から始まった「アジア人財資金構想」である。金沢大学のケースもその枠組みで始まり、自立化を遂げ今日に至っている。今後のBJ教育は、社会で求められるダイバーシティの観点から、日本人も含めた総合的な人材育成教育として変化していくであろう。その中で求められる教師の役割は広範であり、BJ教育に携わる者全員で考えていかねばならない。
  • 土井 佳彦
    異文化間教育
    2012年 35 巻 80-92
    発行日: 2012/03/31
    公開日: 2020/05/19
    ジャーナル フリー

    Since the advent of the global economic recession in the fall of 2008, there has been a remarkable increase in displaced workers, leading to an unemployment rate of over 5% in Japan. In particular, the rise in unemployment has been the most pronounced among foreign residents, many of whom are non-regular employees, with the rate peaking over 70%. To address unemployment among foreigners, in areas where the concentration of foreign residents is high, the Ministry of Health, Labor, and Welfare has taken advantage of the business opportunities and has initiated measures to create employment. Simultaneously, it has sought to promote internationalization/multicultural policies.

    The NPO to which the author belongs has sought to employ and train foreign staff as a part of its commission to promote a multicultural municipal project for the national government’s emergency job creation initiative. In this paper, the specific activities carried out for the realization of this objective are introduced. In addition, the paper describes how the experience of working as an NPO staff member and undergoing training has led to the transformation of foreigners’ self-awareness and professionalism, as has been revealed through interviews. As a result of their experience in working at the NPO, upon self-awareness, the foreign staff members have gained a new awareness of their relationship with Japanese society and their local community. They also have a more concrete image of their future careers. In order to create a multicultural society, it is imperative for foreigners to be independent and participate in society. Thus, it has been demonstrated that employment can function as an agent for promoting multiculturalism and for providing opportunities to foreigners for reexamining their relationship with Japanese society.

  • 大島 弥生
    日本語教育
    2011年 148 巻 42-56
    発行日: 2011年
    公開日: 2017/02/17
    ジャーナル フリー

     大規模テストにおける記述テストには,受験者選別の機能に加え,診断的評価の側面,正負の波及効果の側面がある。本稿では,アカデミック・ライティングと社会生活でのライティングについて,これらの側面からJSLの記述テストの新たな可能性を検討する。また,自動採点技術や日本語母語話者にとってのライティングの現状など,近年の技術発展や状況の変化を視野に入れつつ,記述テストの将来像について考察する。

feedback
Top