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クエリ検索: "transgenderism"
17件中 1-17の結果を表示しています
  • 泉 経武
    パーリ学仏教文化学
    1999年 13 巻 137-140
    発行日: 1999/12/20
    公開日: 2018/09/01
    ジャーナル フリー
  • ガイドライン・特例法とトランスジェンダリズムの分析から
    高橋 慎一
    現代社会学理論研究
    2008年 2 巻 113-127
    発行日: 2008年
    公開日: 2020/03/09
    ジャーナル オープンアクセス
    1990年代以降、日本の性同一性障害医療とトランスジェンダリズムは、当事者の身体改変のニーズの原因について語ってきた。本稿が論じたのは、以下の2点である。(1)性同一性障害医療とトランスジェンダリズムは、当事者のニーズを曖昧に把握するせいで、自由な医療の選択が不安定になっているということである。(2)このニーズを明確にすることで分かるのだが、トランスジェンダリズムは、当事者の社会的強制状況の批判と自由な医療の選択を両立させる論理をもっている。
    (1)まず、性同一性障害医療は、生物学的基盤をニーズの原因としたが、当事者の社会的不利益を原因から除外しきれなかったのだと検討した。また、トランスジェンダリズムは、身体改変のニーズの原因を社会的不利益に置いていた。本稿は、この両者とも、身体改変のニーズが社会的強制状況の作用を受けていると示唆し、当事者の自由な医療選択を不安定にしてしまうのだと述べた。
    (2)ところが、トランスジェンダリズムには、社会的強制状況と医療を両立させる語りがある。本稿の視点では、当事者のニーズの原因は、生物学的基盤と社会的不利益の両方であり、論理的には、社会的不利益が取り除かれた後にしか、身体改変の自由な選択の存在は、確証もされず否定もされない。本稿は、このニーズの位置づけを踏まえて、トランスジェンダリズムを再び読解した。そして、それが社会的強制状況の批判と医療の主体的な選択を両立させる論理を示唆していると結論した。
  • 比較文学
    2021年 63 巻 245-238
    発行日: 2021/03/31
    公開日: 2022/04/30
    ジャーナル フリー
  • その歴史, その可能性
    渡部 桃子
    アメリカ研究
    2002年 2002 巻 36 号 75-89
    発行日: 2002/03/25
    公開日: 2010/11/26
    ジャーナル フリー
  • 東 優子
    家族社会学研究
    2023年 35 巻 1 号 76-87
    発行日: 2023/04/30
    公開日: 2023/05/31
    ジャーナル フリー

    トランス当事者の医療ニーズをきっかけにして,1990年代半ば以降にさまざまな支援システムが「医学モデル」で構築されてきた日本は,世界でも稀にみる「性同一性障害大国」である.しかし,WHOの「国際疾病分類」(ICD)が約30年ぶりに大改訂され,最新版であるICD-11においてはトランスであるということが正式に非病理化され,トランス当事者の医療ニーズは「性の健康に関連する状態」という枠組みで対応していくことになった.このことは,日本で唯一のLGBT法ともいえる「性同一性障害者の性別の取扱いの特例に関する法律」のありようにも影響を与える.同法律については「手術要件」の撤廃などをめぐり,国連の改善勧告を受けているところでもある.非病理化と人権モデルの導入は世界的潮流である.トランスジェンダーやジェンダーの多様な人々の人権保障に向けて,国内での議論および対応・対策にも「人権基盤型アプローチ」の起動が求められる.

  • 藤原 直子
    スポーツとジェンダー研究
    2009年 7 巻 53-70
    発行日: 2009年
    公開日: 2023/06/28
    ジャーナル オープンアクセス
  • Tsuyoshi Baba, Toshiaki Endo, Sayaka Adachi, Keiko Ikeda, Ayumi Shimizu, Miyuki Morishita, Yoshika Kuno, Hiroyuki Honnma, Tamotsu Kiya, Tsuyoshi Saito
    Journal of Mammalian Ova Research
    2014年 31 巻 1 号 23-30
    発行日: 2014年
    公開日: 2014/05/31
    ジャーナル フリー
    Polycystic ovary syndrome (PCOS) is a heterogeneous group of disorders characterized by ovulation disorder, hyperandrogenism, and polycystic ovarian morphology (PCOM). Several diagnostic criteria suggest that hyperandrogenism is a core symptom of PCOS. Androgens are believed to cause preantral follicle growth and arrest the growth of antral follicles. This results in accumulation of small antral follicles in the ovaries, thus forming PCOM. Observational studies of patients with female-to-male transsexualism or congenital adrenal hyperplasia indicate that androgen administration to these patients does not produce typical PCOS-like features. However, endogenous androgen exposure in early life may lead to some traits of PCOS in adulthood. To reveal the association between the timing of excess androgen exposure and reproductive function, various animal models have been investigated using androgen administration. Rhesus monkeys exposed to excess androgen during the early fetal period show a PCOS-like phenotype, including metabolic and hypothalamic-pituitary characteristics. This finding implies that exposure to excess androgen during this critical period programs the hypothalamic-pituitary-ovary axis and metabolic organs. Although findings obtained in animal studies will not necessarily be replicated in humans, prenatal androgen excess is the dominant PCOS hypothesis.
  • ――エミー・ヘニングスの文学と舞踊――
    小松原 由理
    比較文学
    2021年 63 巻 81-94
    発行日: 2021/03/31
    公開日: 2022/04/30
    ジャーナル フリー

    Recently, much attention has been directed toward women who were involved in the avant-garde art movement, particularly in the first half of the 20th century. Notably, the literary works of Emmy Hennings are being republished, mainly in Germany. The main concern of the female Dadaist is her scandalous and unparalleled life. She spent her tumultuous life walking from the northernmost German city of Flensburg to big cities of Cologne, Berlin, and Munich, eventually reaching Ascona of Switzerland via Zurich Dada movements̶Ruth Hemus described her as a living example of Dada. Many have focused on the lifestyle of the first half of her life; at the same time, the second half of her life, in which she published most of her literary works, remains unnoticed. Furthermore, the avant-garde nature of her works has also not been fully examined.

    Beginning by elaborating on the history that has been added to her evaluation, this paper attempts to describe, as neutrally as possible, a full picture of Emmy Hennings as a female avant-gardist based on the facts of her work. Specifically, by focusing on the relationship between her vigorous literary activities and her actual dance, I intend to re-evaluate her role in the avant-garde movement. Literature and dance are important linkages that indicate the keyword of transnationalism in the avant-garde art movement of the time, and they are also important elements in unraveling Hennings's avant-garde thoughts. While the close relationship between Zurich Dada and Ausdruckstanz, led by Rudolf von Laban, has been revealed in recent studies, some studies have indicated a different direction in the relationship between Hennings's dance and Ausdruckstanz as well. Christa Baumberger asserts that Hennings's dance is grotesque dance and points out that it is largely different from Ausdruckstanz. However, Hennings's inconsistent and disparate dance expressions, interpreted as representations of the grotesqueness of war, were also a condemnation of the grotesqueness of a woman's body, an existence to be seen. Moreover, the gaze on a woman's body, an existence to be seen, was also presented as the motif in her literary works. The stance of passivity that gave Hennings a negative image, namely the abandoned subject, liberated the body known as a mental cage instead and portrayed the body image as an open possibility that could realize

    transgenderism
    as well. Therefore, this paper uncovers the solid existence and involvement of women’s literature works in avant-garde movements, something that has never been referenced.

  • Jun FURUYA, Soichi SHINOHARA, Hiroshi MATSUOKA, Toru SUZUKI, Momoko WATANABE, Anri MORIMOTO, Go KOBAYASHI, Takahiro YAMAMOTO, Kazuhiro MAESHIMA, Masahiko NARITA, Koji TOKO, Mutsuko HOSHINO
    アメリカ研究
    2002年 2002 巻 36 号 251-268
    発行日: 2002/03/25
    公開日: 2010/10/28
    ジャーナル フリー
  • 水上 奨一朗, 重原 健吾, 鈴木 達也, 賀来 亨, 山本 康弘
    日本消化器外科学会雑誌
    2021年 54 巻 5 号 337-343
    発行日: 2021/05/01
    公開日: 2021/05/29
    ジャーナル オープンアクセス HTML

    Klinefelter症候群に伴うトランスジェンダー女性(male to female;以下,MtFと略記)に発症した急性上腸間膜静脈血栓症の1例を経験した.症例は50歳のMtFで,1週間持続する心窩部痛が増悪し,嘔吐・血便も出現し救急搬送された.既往に性同一性障害,Klinefelter症候群を有し,エストロゲン筋肉内注射を8年前より受けていた.腹部単純CTで限局性小腸壁肥厚,周囲腸間膜脂肪織濃度上昇を認め,急性腸炎と診断し保存的加療を開始した.入院3日目に血性腹水が採取され緊急手術を施行した.空腸が15 cm壊死し,術後病理組織検査で上腸間膜静脈血栓症に伴う出血性梗塞壊死の診断となった.術後4日目に抗凝固療法を開始し再燃なく経過している.本症例ではMtFに対する長期エストロゲン投与に加え,Klinefelter症候群自体の二大因子により急性上腸間膜脈静脈血栓症が発症したと考えられた.

  • 渡辺 隆行
    繊維製品消費科学
    2022年 63 巻 1 号 35-49
    発行日: 2022/01/25
    公開日: 2022/01/25
    ジャーナル フリー

    X ジェンダー(男女どちらでもない,あるいは男女どちらでもある,あるいは性という概念すらもたない性自認をもっており,その性自認が流動することもある人)の被服体験を調べるために,X ジェンダー20 名にインタビューして質的分析した.その結果,X ジェンダーの多様な性自認が起因となる性別違和が「被服によって提示したい自己」を生じていることと,ここから始まる被服体験の構造が明らかになった.そこでは,自分の周りの受容によって被服体験が異なり,男女二分化した社会の影響を受けている.X ジェンダーは生まれながらの身体的特徴を隠す工夫をしているが,MtX(Male to X)とFtX(Female to X)には,この身体的特徴を隠す行動にも違いがあり,性自認と性役割にも違いがあること,MtX は女性に憧れる被服行動をするがFtX は女性から逃げていることが被服行動にも現れていることがわかった.また,X ジェンダーに近い特性を持つ女子大学生10 名にもインタビューを行って,X ジェンダーの概念と比較した.

  • 「性同一性障害」の「精神療法」における性別カテゴリー
    鶴田 幸恵
    年報社会学論集
    2003年 2003 巻 16 号 114-125
    発行日: 2003/06/13
    公開日: 2010/04/21
    ジャーナル フリー
    In psychotherapy of “gender identity disorder” in Japan, psychiatrists assess the “sex of mind” of their clienteles. In this process, medicine first treats the invisible “sex of mind” as more essential than the visible sexed body, then as visible in the clientele's looking, behaviors, talks etc. The aim of this article is to examine how medicine treats the sex category according to this paradoxical logic, using the review of medical discourses and scripts based on interviews of “gender identity disorder” clientele. Through this process of description of the medical practice, it is showing how, by seeing the clientele's display as trans-situational clues of the “sex of mind”, this practice may be actually seeing very “sex of mind”.
  • Ward Keeler
    Southeast Asian Studies
    2023年 12 巻 3 号 529-554
    発行日: 2023/12/26
    公開日: 2023/12/26
    ジャーナル フリー

    Outsiders have long remarked on a relative tolerance of nonnormative gender and sexuality in lowland Southeast Asian societies. Appreciating the way hierarchical assumptions inflect all social relations in the region helps make sense both of Southeast Asia’s long-standing gender binarism and of the ability of people of nonnormative gender and sexuality to find, at least at times, specialized roles for themselves. Those roles are based on enjoying not equal rights with their fellow citizens but rather distinctive obligations and privileges. Outside observers must be willing to suspend their egalitarian commitments long enough to recognize the significance of hierarchical assumptions for queer as well as other Southeast Asians if they are to understand common patterns in the behavior of, and responses to, the nonnormatively gendered in the region. Reports from several Southeast Asian societies are adduced to support this claim, complementing the author’s own research in Burma and Indonesia.

  • —性を個人差として扱う可能性—
    高橋 惠子, 湯川 隆子, 吉本 敏子, 松並 知子, 東 優子
    教育心理学年報
    2015年 54 巻 202-211
    発行日: 2015/06/30
    公開日: 2015/08/25
    ジャーナル フリー
  • Santa Laukmane
    Japanese Review of Cultural Anthropology
    2019年 20 巻 2 号 63-105
    発行日: 2019年
    公開日: 2020/12/04
    ジャーナル オープンアクセス

    Women have been incorporated into the work culture based on patriarchal values as active participants in Japan's labor market. As a result, they are partaking in activities that initially were, and in many ways continue to be, tied to the male domain. These activities include the practice of meat-eating, recognized by researchers as a symbol of masculinity in both Western and non-Western societies. This article explores practices young Japanese working women implement in connection to the newly-emerged culture of niku joshikai––gatherings of female co-workers or friends centered on the consumption of meat. I argue that this culture functions as a means for women to create a sense of belonging to the male-dominant work culture as well as to assert their feminine identities. I propose that through these practices, young Japanese working women are constructing alternative femininities.

  • Trans-Net Japan (TSとTGを支える人々の会) の活動史から
    野宮 亜紀
    日本ジェンダー研究
    2004年 2004 巻 7 号 75-91
    発行日: 2004/09/01
    公開日: 2010/08/04
    ジャーナル フリー
    In the middle of the 1990's, Japanese transgenders started self-help activities to improve their lives and social status. Trans-Net Japan (TNJ) is a self-driven group founded by Honoho Morino. The activities of TNJ vary greatly and include; providing a place for transgenders to study and communicate, publishing documents, holding symposiums for the public, and responding to the media to enhance public awareness of their issues. There have always been problems with running this group because all the programs are staffed by unpaid volunteers due to the lack of public funding for the transgender groups. This lack of funding makes certain programs and activities, such as peer counseling, more difficult to maintain. However, TNJ has held more than one hundred events as of January 2004.
    During the past ten years, TNJ, other groups and professionals have actively worked together to improve the social situation surrounding transgenders This collaboration has lead to major changes: the Japanese Association for Psychiatry and Neurology established guidelines for the diagnosis and the treatment of GID (1997), the first publicly announced SRS was conducted with recognized justification by the medical ethics committee (1998), a transgender was elected to the Setagaya Ward Congress (2003) and a law allowing transgenders to change the gender on their family registration (equivalent to birth certificate) passed the diet (2003).
    In the processes of changing the social system, the public view towards transgenders has shifted from
    “som ething about sex cultures” to “something about medical and human rights issues.” The concept of the mental disorder, GID, was spread in our society as a term to describe transgender individuals. This situation generated a debate in the transgender community about whether the purpose of transgender activities is to acquire the welfare as handicapped people depending on the concept of GID or to deconstruct social norms based on the male/female gender dichotomy.
    One answer is that the primary purpose of the self-driven activity is empowerment of the community. TNJ provides opportunities for the empowerment in their activities; the participants share a common problem, learn from each other and find strength in themselves. If all transgenders make the transition from passivity to self-reliance, they can confront the psychological and social issues in order to change their own lives and break discrimination based on gender issues.
  • 人生イベントの羅生門的語り
    荘島 幸子
    質的心理学研究
    2008年 7 巻 1 号 204-224
    発行日: 2008年
    公開日: 2020/07/06
    ジャーナル フリー
    本論は,性同一性障害と診断を受けたトランスジェンダー当事者と家族が経験する病いに,羅生門的にアプローチした質的研究である。従来の研究は,性別や身体に強い違和感を持ち,手術によって性別移行する当事者のみに焦点を当てたものが多く,当事者を取り巻く他者には関心が向けられてこなかった。しかし,TG 当事者の辿る身体的・心理的・社会的水準における複合的な生き難さ,すなわち病いの経験は当事者や他者を含んだ多層的な視点から捉えることが重要である。そこで,病いは他者との間で「互いに経験される」という認識のもと,本論では,トランスジェンダー当事者にとって最も身近な他者である家族の病いの経験について取り上げ,1 家族を対象にインタビューを行った。結果では,母子の羅生門的語りから,彼らが経験した 2 つの重要な人生イベント―不登校イベント・トランスジェンダーイベント―が浮かび上がった。イベントへの意味づけも母子によって異なっており,イベント間をつなげる説明物語も,子が性同一性障害と認知した前後で,母子ともに大きく変化していた。他の家族成員によるイベントへの意味づけからも,家族成員がそれぞれの立場から家族に関与し続けている様相が明らかとなった。
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