日本認知心理学会発表論文集
日本認知心理学会第18回大会
セッションID: OS4_1
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口頭発表 4:注意
外貨建て金融商品パンフレットにおけるリスク表示への注意
反田 智之河原 純一郎
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抄録

我々消費者は,商品やサービスを選択する際,事業者側が明記するリスクを理解した上で選択する必要がある。しかし,我々の注意は選択的であるため,リスクが明記してあったとしてもその表記を見落とす可能性がある 。本研究では,レイアウトの異なる 2社の金融商品のパンフレットを用い,リスク表示に被験者が注意・記憶できるかを検討した。被験者はいずれかのパンフレットの指定された範囲を読み,重要と考える点を注意スパン描出法で回答した。ページの見出しでのリスクという語の有無を操作した。リスク表示を検出した人数を比較したところ,見出しあり条件のほうがなし条件よりも多かった。また被験者属性の効果を検討するため,大学生と一般消費を対象に検討したが,結果の傾向は同じだった。これらの結果は,事業者がリスクを明記した場合でも,ページの見出しやレイアウトが消費者のリスクに対する注意と気づきを左右することを示唆している。

Customers need to choose products or services while understanding risks of them. However, the descriptions of the risks cannot necessarily be detected and recognized due to the lack of attention. The present study examined that whether participants recognize descriptions of risks with two types of brochures of foreign-currency insurance products. Participants were instructed to read one of the brochures and to prioritize critical descriptions using metaattentional drawing procedure. We manipulated the presence or absence of the page title describing major risks. The descriptions about risks were frequently recognized under the title-present condition relative to the title-absent condition. The number of descriptions about risks did not produce significant impact on the participants’ awareness. These results indicated that the presence of explicit title is critical to acquire consumers’ awareness about the risks of insurance products.

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