日本認知心理学会発表論文集
日本認知心理学会第18回大会
セッションID: OS1_3
会議情報

口頭発表1:感情・動機 1
俳句の美的評価を予測する心理状態と個人特性の検討
櫃割 仁平野村 理朗
著者情報
会議録・要旨集 フリー

詳細
抄録

詩歌の美的評価に影響を与える要因には不明点が多い.詩歌の心理学研究は萌芽的段階にありながらも,詩歌の美的評価に影響を与える特徴が報告されている.本研究は,俳句の美的魅力を予測する心理状態と個人特性を判定することを目的とした.参加者277名 (Mage = 38.68, 女性209名) は37句の俳句をイメージの鮮明性,感情価,覚醒度,感情評定,俳句の美的魅力という5つの観点から評価し,さらに個人特性に関する質問紙に回答した.その結果,イメージの鮮明性と感情価が美的魅力を予測し,かつイメージの鮮明性の美的魅力への影響には感情評定が媒介していた.メンタルイメージが感情の喚起を促すように,俳句の鮮明なイメージが主観的な感情強度を高め,美的魅力も上昇した.また,視覚イメージ能力や畏敬の感じやすさ,ノスタルジア傾向の個人特性が俳句の美的魅力を予測した.以上の結果は,俳句の美的魅力に影響する個人の心理状態や個人特性を新たに示すものである.

The factors influencing poetry’s aesthetic appreciation are largely unknown. While psychological research on poetry is in early stages, some studies have reported the features affecting poetry’s aesthetic appreciation. Present study sought to determine which participants states and traits predict the aesthetic appeal of haiku poetry. 277 participants (Mage = 38.68, 209 female) were recruited to rate 37 haiku on five characteristics: imagery vividness, valence, arousal, felt emotion, and aesthetic appeal. Then, participants completed questionnaires (VVIQ, DPES-awe, Nostalgia-Proneness Scale). The result showed that both valence and imagery vividness predicted haiku’s aesthetic appeal; also, the imagery vividness’s influence on aesthetic appeal was mediated by felt emotion. As mental imagery fosters emotional evocation, vivid haiku imagery increases emotions associated aesthetic appeal. Furthermore, the traits of visual imagery abilities, awe-proneness, and nostalgia-proneness predicted haiku’s aesthetic appeal. This study advances our knowledge of how individual states and traits determine the aesthetic appeal of haiku.

著者関連情報
© 2021 日本認知心理学会
前の記事 次の記事
feedback
Top