主催: 日本認知心理学会
会議名: 日本認知心理学会第18回大会
回次: 18
開催日: 2021/03/03 - 2021/03/04
Suzuki(2018)は「いい人/悪い人」の行動を複数回体験する投資信頼ゲームにおいて,高齢者は「個別の相手の信頼性」の学習が困難であることを報告したが,その学習支援として原田ら(2020)は,信頼ゲームの際「高齢者が若年成人と相談できる」効果を検証した.その結果,高齢者の投資ゲーム成績は向上し,その要因として若年成人とのペア実施が高齢者の制御焦点に影響を与えた可能性を示唆した.本研究はそうした学習支援がもたらす負の影響として,若年成人の顔写真再認記憶成績の低下を報告し(実験1),若年成人同士のペア条件との比較から,その成績低下が若年成人群の年齢の効果,あるいはペアでの課題遂行によるものではなく,「高齢者とペアを組むこと」による効果であることを示した(実験2).高齢者にとっての若年成人との対話がもたらす利益を強調しつつ,そこに生じる若年成人の対話負荷についても注意をする必要性が示された.
Suzuki (2018) reported that older adults have difficulty in learning individual"s trustworthiness in the investment game, in which they experience "good/bad guy" behaviors four times. Based on this, Harada et al.(2020) examined facilitating effects of conversation with younger adults on older adults" game performance, showing that improvements coming from shifting regulatory focus, not from improvement of their memory. In this study, we analyzed negative sides of supportive activity on face-recognition memory performance, which appeared only with younger adults (exp.1), and compared it with the new condition, the pairing younger adults (exp. 2). Results showed that decline in face memory by younger adults in exp.1 was not due to the age of younger participants, nor executing the task in pair, but to being paired with an older partner. Although for elders conversation with younger adults give benefits, we should be aware the cost of younger adults, as conversational load.