数学教育学研究 : 全国数学教育学会誌
Online ISSN : 2433-3034
Print ISSN : 1341-2620
数学学習におけるアブダクションに関する研究(Ⅰ) ―仮説形成の基準に焦点をあてて―
後藤 佳太
著者情報
キーワード: アブダクション, 仮説, 探究
ジャーナル フリー

2015 年 21 巻 1 号 p. 53-61

詳細
抄録

   In mathematics learning, we expect students’ activity that they create meaningful mathematical knowledge and make use of it by themselves.  In such activities, we need to distinguish the stage of guess and justification and we focus on the stage of guess.  Wada (2009) pointed out the importance role of the reasoning of abduction in the stage of guess.

   However, it is not fully clarified what types thinking are the basis of abduction.  Thus, we focus on the Yonemori (2007) because he argues about the nature of abduction.  According to him, there are the stage of insight and inference in the process of abduction, and both of them play essential role for to form a hypothesis. In the stage of inference, there are four criteria for to choose a hypothesis. When subjects form and choose a hypothesis, s/he use the criterion consciously and reflectively.  For this reason, we argue the criteria by to analyze examples and to compare Nakazima (1981).

   As a result, we propose three criteria (the criterion of the hypothesis formation) that played primary role for abduction.

著者関連情報
© 2015 全国数学教育学会
前の記事 次の記事
feedback
Top