数学教育学研究 : 全国数学教育学会誌
Online ISSN : 2433-3034
Print ISSN : 1341-2620
数学教育における「操作的証明(Operative proof)」 に関する研究(Ⅳ) ―小学校段階での操作的証明における道具的創成の様相について―
佐々 祐之藤田 太郎
著者情報
ジャーナル フリー

2015 年 21 巻 2 号 p. 49-60

詳細
抄録

   The purpose of this study is to investigate how to realize explorative proving in schools by using Wittmann’s operative proofs.  In this paper we examine how elementary school children engage in exploratory proof activities with number pattern problems.

   In order to investigate dialectic relations between learners and the artifacts they use in operative proofs, we used ‘instrumental genesis’ as our main framework of analysis.  Data taken from 4 experimental lessons in  Japan and the UK suggest children in elementary schools can engage in productive proving activities with appropriate manipulatives.

   From an ‘instrumental  genesis’ point of view, we could observe ‘instrumentalized’ manipulatives offered ways for children to construct proofs and explain the patterns as well as produce new statements.  It was also observed that constructing proofs and producing new statements can occur simultaneously and this is a distinctive feature of proving activities in elementary school contexts.

著者関連情報
© 2015 全国数学教育学会
前の記事 次の記事
feedback
Top