イメージ心理学研究
Online ISSN : 2434-3595
Print ISSN : 1349-1903
原著論文
ブラインドサッカー選手のイメージ生成に関する事例研究: 後天全盲選手と先天全盲選手の比較
百瀬 容美子小圷 昭仁藤木 晶子
著者情報
ジャーナル フリー HTML

2024 年 20 巻 1 号 p. 1-13

詳細
Abstract

本研究では , ブラインドサッカープレーに関するイメージ生成様態について ,PAC 分析と質問紙法を組み合わ せた手法により , 後天全盲選手と先天全盲選手を比較して事例的知見と多面的示唆を提出することを目的とした 。 そのために , 調査対象者は , 性別 , 運動経験 , ブラインドサッカー競技開始時期 , 練習環境 , ポジションが共通す る後天全盲選手 1 名と先天全盲選手 1 名とした 。 結果として , 後天全盲選手は失明以前の視覚的てがかりを使って イメージ生成しようとして視覚記憶から得た情報を使いすぎていたため , 失明後に得た情報を使ったイメージ生成 の仕方を再構築させる指導が必要なのではないかと考えられた 。 それに対し , 先天全盲選手は反響や運動感覚を 使った自己概念枠によるストラテジーを使ってイメージを生成していた 。 先天全盲選手の視覚イメージ生成の困難 さには , 視覚課題の概念形成を促すような指導が勧められた 。 このように , 本研究の対象であった後天全盲選手と 先天全盲選手では , イメージ生成の情報源と生成方略 , イメージ生成指導ポイントが異なると示唆された 。

Translated Abstract

The purpose of this study was to compare acquired and congenital blind players in order to provide case studies and multifaceted suggestions regarding image production in blind soccer play, using a combination of PAC analysis and questionnaire methods. The participants were one acquired blind player and one congenital blind player who shared the same gender, The results indicated that the acquired blind players used too much information from visual memory to generate images using the visual clues they had before their blindness, and that they needed to be taught to reconstruct the way they generated images using the information they had acquired after their blindness. In contrast, the congenitally blind athletes generated images using strategies based on self-concept frames that used echoes and kinesthesia. The congenital blind athletes’ difficulty in generating visual images recommended instruction that encourages the conceptualization of visual tasks. Thus, it was suggested that the information sources, strategies, and instruction for image production differed between the acquired and congenital blind players who were the subjects of this study.

References
  •  Bandura,  A.(1977). Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change. Psychological eview, 84(2), 191-215.
  • Gordon, R.(1949). An investigation into some of the factors that favour the formation of stereotyped images. British Journal of Psychology, 39, 156-167.
  • 長谷川浩一 (1993). 心像の鮮明性尺度の作成に関する研究 風間書房 長谷川望 (2004). 日本版運動心像質問紙改訂版 (JMIQ-R) の作成 イメージ心理学研究 ,2,25-34. 長谷川望・星野公夫 (2002). スポーツ選手のスキル と身体運動イメージの関係 順天堂大学スポーツ健 康科学研究 ,6,166-173.
  • 畠山孝男 (2018). イメージ能力の個人差と認知 − 研究の展望 − イメージ心理学研究 ,16(1),1-37.
  •  Jacobson,  E.(1931). Electrical measurements of neuromuscular states during mental activities. American Journal of Physiology, 96, 115-121.
  • 川崎恵理子 (2013). 最新心理学事典 藤田保編 平 凡社 ,p406.
  • 香田泰子 (2014). 視覚障害者のスポーツにおける指 導と支援 バイオメカニズム学会誌 ,38(2),117- 122.
  •  Lang,  P.(1978). A bio-informational theory of emotional imagery.Psychology, 16(6), 495-513.
  • 松井康 (2015). ブラインドサッカー選手の筋力に関 する研究 筑波技術大学テクノレポート ,23(1), 189-190.
  •  Millar,  S.(1979). The utilization of external and movement simple spatial tasks by blind and sighted children.Perception, 8(1), 11-20.
  • 百瀬容美子 (2022). 先天全盲児者の運動イメージ生 成指導法と評価法の開発 風間書房
  • 百瀬容美子・伊藤宏 (2016). 日本トップ水準の先天 全盲ゴールボール選手のイメージ想起様態に関する 基礎研究 イメージ心理学研究 ,14,1-11.
  • 百瀬容美子・伊藤宏 (2017). 先天全盲選手向け運動 イメージ生成尺度の作成に向けた予備的研究 − 日 本代表経験があるブラインドサッカー選手 1 名の PAC( 個人別イメージ構造 ) 分析を通して − 常 葉大学教育学部紀要 ,(37),281-294.
  • 百瀬容美子・伊藤宏 (2018a). 視覚障害児童・生徒・ 成人向けゴールボール守備場面のイメージ生成評価 基準の項目作成 常葉大学教育学部紀要 ,(38), 297-305.
  • 百瀬容美子・伊藤宏 (2018b). 視覚障害選手向け運 動イメージ生成評価尺度の作成 − ブラインドサッ カーに焦点を当てて − イメージ心理学研究 ,16, 49-60.
  •  Morris,  T.,  Spittle,  M., and  Watt , A. P.(2005). Imagery in sport. Human Kinetics
  •  Mumford,  B. and  Hall,  C.(1985). The effect of internal and external imagery on performing figures in figure skating. Canadian Journal of Applied Sport Sciences, 10(4), 171-177.
  • 内藤哲雄 (2002).PAC 分析実施法入門 個を科学する新技法への招待 ナカニシヤ出版 成瀬悟策 (1988). 自己コントロール法 誠信書房 日本財団パラスポーツサポートセンター (2019). 見 えていないのに , まるで見えている !? ブラインド サッカーのスーパープレーは鳥肌モノ パラサポ WEB.2019.02.13.WED 公 開 https://www.parasapo.
  • 日本ブラインドサッカー協会 (2017). クラブチーム 〈 https://www.b-soccer.jp/club_team 〉 (2022 年 10 月 1 日閲覧 ). 能智正博 (2011). 質的研究法 東京大学出版会 大嶽真人・橋口泰一・坂本宗司 (2013). ブラインドサッ カーにおけるコーラーの発話に関する研究 . 桜門体 育学研究 ,48(1),51-57.
  • Richardson, A.(1969). Mental imagery. London: Routledge and Kegan Paul.( リチャードソン ,A. 鬼沢貞・滝浦静雄 ( 訳 )(1973). 心像 紀伊國屋書店 )
  • 佐久間亨・松井康・小林真・木下裕光 (2018). 触覚 フィードバックシステムを用いたブラインドサッ カーのキック動作向上に関する研究 筑波技術大学 テクノレポート ,26(1),158-159.
  • 三宮真智子 (2010). 教育心理学 学文社 佐藤紀子 (2006). 視覚障害者スポーツ競技における クラス分類およびカテゴリー分類の現状と課題 日 本大学歯学部紀要 ,34,129-138.
  • 佐藤泰正 ( 編 )(2014). 視覚障害心理学 学芸図書 Schmidt, R. A.(1982). Motor control and learning: A
  • Schmidt, R. A.(1991). Motor learning and performance: from principles to practice.( 調 枝 孝 治 ( 監 訳 ) (2016). 運動学習とパフォーマンス 理論から実践 へ 大修館書店 )
  • 三枝巧 (2021). ブラインドサッカー選手の優れた音 源定位力 体育の科学 ,71(8),544-550.
  • 三枝巧・國部雅大 (2021). ボールトラップの技能学 習に頭部回転が与える効果 日本体育・スポーツ・ 健康学会予稿集 ,71(0),155.
  • 関喜一 (2001). 視覚障害者のための VR 技術 バイ オメカニズム学会誌 ,25(2),71-74.
  • 高木廣文 (2007).HALBAU7 によるデータ解析 シミック株式会社 田嶌誠一 (1991). イメージ体験の心理学 講談社 鳥居修晃・望月登志子 (2000). 先手盲開眼者の視覚 世界 東京大学出版会
  • 山本夏幹 (2016a). 体育 ブラインドサッカーの導入 期における段階的指導について (1) 基礎的・基本 的な技術指導を中心に ( 教科・領域の指導 ( 中学部・ 高等部 ) 視覚障害教育ブックレット ジアース教育新社
  • 山本夏幹 (2016b). 体育 ブラインドサッカーの導入 期における段階的指導について (2) 基礎的・基本 的な技術指導を中心に ( 教科・領域の指導 ( 中学部・ 高等部 ) 視覚障害教育ブックレット ジアース教育新社
  • 山本夏幹 (2017). 体育 ブラインドサッカーの導入期 における段階的指導について (3) 基礎的・基本的 な技術指導を中心に ( 教科・領域の指導 )( 中学部・ 高等部 ) 視覚障害教育ブックレット ジアース教育新社
  • 吉川茂 (2017). 心理学からみた「だてマスク」の着 用 阪南論集 人文自然科学編 ,53(1),35-40.
  •  Valvo,  A.(1971). Sight restoration after long-term blindness: The problems and behavior patterns of visual rehabilitation. American Foundation of the Blind.
  • 財団法人日本サッカー協会 (2007).JAF2007 U-12 指 導指針 財団法人日本サッカー協会
 
© 日本イメージ心理学会
feedback
Top