日本教育工学雑誌
Online ISSN : 2432-6038
Print ISSN : 0385-5236
電子回路モデルによる生理学実習法改善の試み
インパルス伝導について
溝手 宗昭
著者情報
ジャーナル フリー HTML

1978 年 3 巻 2 号 p. 71-77

詳細
Abstract

医学生を対象とした生理学実習“インパルス伝導’'は生体の一般的電気現象を正しく分析するための基礎的な実習であり,その電位導出にあたっての技術の修得,得られた活動電位波形の分析法などの修得を目的としている.従来の実習は余りに複雑なために項目を制限したり,電子機器の操作を簡単にしたり,時には実験供覧のみによって実習することが多かった.この実習を最も複雑にしている要因としては,学生が十分な生理学的応用力を持たないうえに,生命を維持しながら複雑な電子機器を取り扱うことにあった.そこで電子回路によって活動電位波形を発生するように構成し,試料を使用しないで模擬実習が行えるような実習装置を作製した.これをVTRシステムと併用することにより,ある程度,学生が独力でも実習が可能になり,一定の実習時間内に,正確にかつ多くの項目について,さらにより深い生理学的考察が学生にとって可能となった.

Translated Abstract

"Impulse Conduction" one of physiological practices for medical students is a basic practice to analyze action potentials on a basis of physiological theory. And, the purpose of practice is to master technique to lead action potentials and analysis method of action potentials and to classify experimental data physiologically. As the practice has been too complex for students to understand, a number of themes has been decreased, an operation of electronical instruments has been simplified by decreasing the numbers of switches and dials, or by demonstration of Impulse Conduction played a position of practice, sometimes. Main factors which have made a practice complex are as follows: (1) Life of preparation must be kept. (2) All students do not have enough knowledge to try a physiological practice. (3) Electonical instruments are not easy to operate. And so, I produced a practical instrument with an electronical action potential model. Now, students are possible to study the trial physiological practice for themselves using a video system which has programmed questions on a certain level. Namely, students may have more themes of physiological practice and are easy to understand about Impulse Conduction and may learn deeper physiological theory in a practical unit, using the electronical action potentials model for a trial practice.

References
 
© 1978 日本教育工学会
feedback
Top