教育システム情報学会誌
Online ISSN : 2188-0980
Print ISSN : 1341-4135
ISSN-L : 1341-4135
解説
教育ビッグデータの利活用に向けた学習ログの蓄積と分析
緒方 広明殷 成久毛利 考佑大井 京島田 敬士大久保 文哉山田 政寛小島 健太郎
著者情報
ジャーナル フリー

2016 年 33 巻 2 号 p. 58-66

詳細
抄録

Educational Big Data (EBD) and Learning Analytics (LA) have being attracted enormous attention in recent years. Data collection process is the first step of EBD and LA. Based on the data source, data collection can be classified into two categories: manual data collection, and automatic data collection. This paper describes two educational systems: SCROLL (System for Capturing, Reusing, Reminding Of Learning Logs) as manual data collection and, M2B (Moodle, Mahara, Booklooper) as automatic data collection.

著者関連情報
© 2016 一般社団法人教育システム情報学会
前の記事 次の記事
feedback
Top