教育システム情報学会誌
Online ISSN : 2188-0980
Print ISSN : 1341-4135
ISSN-L : 1341-4135
一般論文
学習ログデータからの特異性の検出と情報構造に基づく意味的分析による学習課題の再検討 ——単文統合型作問学習支援システムモンサクンの実践データを事例として——
松本 慎平岩井 健吾前田 一誠山元 翔林 雄介平嶋 宗
著者情報
ジャーナル フリー

2023 年 40 巻 3 号 p. 203-218

詳細
抄録

MONSAKUN is a software of learning by problem-posing for arithmetic unit word problems. We propose a learning log analysis and visualization method to support reflection activities on the practical use of MONSAKUN. First, we construct a method to convert learning logs into a multidimensional vector and use a clustering algorithm and a visualization method. Then, we apply the proposed method to a large set of log data obtained through practical use in all grades of the same public elementary school. As the analysis results with the proposed method, we concluded the proposed method useful because the proposed method could find some learning tasks that would be inappropriate for the students.

著者関連情報
© 2023 一般社団法人教育システム情報学会
前の記事 次の記事
feedback
Top