パーソナリティ研究
Online ISSN : 1349-6174
Print ISSN : 1348-8406
ISSN-L : 1348-8406
ショートレポート
価値–コスト葛藤が学習の持続性に及ぼす影響――小学生の理科学習を対象にしたクラスター分析による検討
解良 優基
著者情報
ジャーナル フリー

2022 年 31 巻 1 号 p. 32-34

詳細
抄録

This study examined the patterns of positive task value and cost combinations among elementary school students by cluster analysis. A questionnaire survey was conducted among 140 students. The cluster analysis suggested three patterns: (a) the high motivation cluster reported high positive value and low cost regarding science; (b) the low motivation cluster reported low positive value and high cost regarding science; and (c) the motivational conflict cluster reported high levels of both. Further, one-way ANOVA revealed that the motivational conflict cluster had lower persistence in learning than the high motivation cluster.

著者関連情報
© 2022 日本パーソナリティ心理学会
前の記事 次の記事
feedback
Top