スピーチ・コミュニケーション教育
Online ISSN : 2433-1074
Print ISSN : 1347-0663
ISSN-L : 1347-0663
20 巻
選択された号の論文の11件中1~11を表示しています
表紙・目次
特別企画
  • 藤巻 光浩, 本橋 哲也
    原稿種別: 本文
    2007 年 20 巻 p. 5-31
    発行日: 2007/03/31
    公開日: 2017/11/30
    ジャーナル フリー
  • 松本 茂, 山脇 直司, 青沼 智
    原稿種別: 本文
    2007 年 20 巻 p. 33-58
    発行日: 2007/03/31
    公開日: 2017/11/30
    ジャーナル フリー
    これまでコミュニケーション教育(教育におけるコミュニケーションを含む)の実践に関する哲学的・理念的討議があまりに少なかったという認識に基づき、「CAJコミュニケーション教育研究会」は、コミュニケーション教育が立脚すべき理念・哲学・理論の可能性を、コミュニケーション学および隣接する学問分野の専門家との対話によって模索しております。コミュニケーション教育科目を担当する講師が、それぞれの経験則に基づいて無批判に話し上手・聞き上手を育てていくということの繰り返しを省察し、理念的・哲学的・理論的な討議を通じ、地に足の着いたコミュニケーション教育の実践のための基盤作りを目指しております。今回の特別パネルでは、公共哲学の第一人者の山脇直司氏をお迎えし、公共の概念、公共哲学が目指しているものなどについて語っていただいた後に、指定討論者、そして参加者の皆さんとともに、「公共性」「パブリック」という視点から公共哲学とコミュニケーション教育との接点を探りたいと考えました。大学等でPublic Speakingを教えている方に、publicをどう捉えたらよいのかといったことを考えていただくきっかけにもなると考えました。また、コミュニケーション研究者およびコミュニケーション教育実践者であるわれわれが、公共哲学の第一人者とパブリック・コミュニケーションを実践する場としても捉え、特別パネルを開催しました。
研究論文
  • 臼井 裕之
    原稿種別: 本文
    2007 年 20 巻 p. 59-79
    発行日: 2007/03/31
    公開日: 2017/11/30
    ジャーナル フリー
    Calls to abandon Japanese in favor of a Western language, particularly English, are not uncommon in the history of modern Japan. These proposals reveal a strong distrust of the Japanese toward their own ethnic language as a communication tool suitable for modern needs. Some have shown a preference for English as a possible alternative to Japanese. This preference is, however, only one side of the linguistic attitude of the Japanese, for others have shown very strong Anglophobia, e.g. wanting to abolish or reduce the teaching of English in Japanese schools. The proponents of such an anti-English policy claim that this language is contaminating "the national spirit" of the Japanese, thereby even threatening the independence of their country. Thus the Japanese exhibit an inferiority complex toward Japanese and an ambivalent relationship toward English : hence these two languages form the crux of an immense social problem of modern Japan. In this respect the proposal of KITA Ikki (1883-1937), "a radical nationalist ideologue" in pre-war Japan, is worthy of attention. In Nihon kaizo hoan taiko (1919/1923, An Outline Plan for the Reorganization of Japan) Kita proposed to replace English with Esperanto as the major foreign language taught in Japanese schools. This policy was not only a simple sign of Anglophobia, but also a preparatory step for the adoption of Esperanto as the official language in the vast territory that would be conquered by Japan. In his view Esperanto was expected to help the Japanese to maintain their dignity as rulers in face of the non-Japanese inhabitants speaking European and other languages ; and eventually all those ethnic languages spoken in the Empire of Japan, including Japanese itself, would be replaced by Esperanto. For Kita Esperanto appeared as a solution not only to a superficially linguistic question but also to the intercultural imbalance caused by the massive impact of the Western civilization in traditionally non-Western parts of the world.
  • 北本 晃治
    原稿種別: 本文
    2007 年 20 巻 p. 81-118
    発行日: 2007/03/31
    公開日: 2017/11/30
    ジャーナル フリー
    Although Communication Education has traditionally used either skill based approaches or cognition based ones, these approaches deal only with the conscious aspects of communication, and, therefore, seem to lack proper methodological considerations to manage the unconscious aspects of human interactions. Lacan developed his theories predicated on his clinical psychiatric practices, which serves to account for the unconscious dynamics of communication. In this paper, the author tries to synthesize Lacan's theories for the methodology of Communication Education and also present one particular example of classroom application oriented towards such synthesis. Discussions are made to indicate the importance and the need to include the unconscious aspects of human interactions in Communication Education for holistic pedagogical approaches.
執筆要領・投稿規定・執筆者情報など
feedback
Top