詳細検索結果
以下の条件での結果を表示する: 検索条件を変更
クエリ検索: "距離"
697,504件中 1-20の結果を表示しています
  • 江原 峰生
    Techno marine 日本造船学会誌
    1999年 841 巻 481-485
    発行日: 1999/07/25
    公開日: 2018/03/28
    解説誌・一般情報誌 フリー
    このところ,環境問題に関する社会の危機感が高まり,環境コストを市場の内部に取り組むべくコンセンサスが形成されつつある。川崎公害訴訟では,国・首都高速道路公団が沿道環境対策を確約して和解に至った。運輸政策審議会は,自動車の燃費に応じて税額に差を設ける税制の「グリーン化」実施を求める答申を行った。運輸省は,低公害車の認定制度を創設し運輸業者に導入率の数値目標を課し,導入実績を公表し取り組みが遅い事業者には指導・勧告を検討するという。企業にも米国等に追随して省エネルギーや廃棄物処理など環境保全対策に投じた費用と対策の実施による省資源などの節減効果を金額で明示する「環境会計」を公表する動きが出てきた。価値観が経済合理性から環境の重視に変り,企業が環境への負荷を外部コストとして放置することを市場が許さなくなる方向がみえてきつつある。モーダルシフトのキャッチフレーズが唱えられるようになったのは,運輸省が平成2年の運輸政策審議会の答申を受けて平成3年4月にモーダルシフト推進を表明して以来である。モーダルシフトという表現は特定の輸送モードを刺激するというのでモーダルミックス,マルチモーダルなどの造語もあるが,いずれにしてもモータリゼーションの進展,高速道路の整備,生産システムにおけるジャスト・イン・タイムの要請等から物流のトラック輸送への依存度が高くなりすぎたために,環境問題,道路の渋滞,エネルギー効率,運転手不足などの点で深刻化してきた弊害を解決するために,幹線輸送をトラック偏重から鉄道,海運にシフトすることが喫緊の課題となっている。政府は長
    距離
    雑貨輸送における鉄道と海運の比率を現在の40%から2010年に50%を超える水準に向上させることを目標にかかげている。このモーダルシフトの受け皿の中で,鉄道には種々の制約があり大きな期待は持てないところから,フェリー, RORO船,コンテナ船など海運がその担い手として期待されている。特にトラック輸送からのシフトとなると,トラックやトレーラーが車両ごと船内に乗り込むフェリーおよびRORO船が注目されるのは当然であり,その中でもヘッドレス・シャーシの無人航送は,運転手の省力効果,ヘッドの回転効率の向上,および航送スペースの節減というメリットがあり,トラック業界におけるトレーラー化の促進と相侯って最も期待される輸送形態である。ここでは,この長
    距離
    フェリーによるシャーシ輸送が物流の中でどの程度の地位を占めているのかをある程度の誤差を覚悟で推計してみて,さらに今後果たして期待どおり伸びる余地があるのかを考えてみたい。
  • 加藤 洋一
    品質
    1993年 23 巻 3 号 240-245
    発行日: 1993/07/15
    公開日: 2019/02/13
    ジャーナル 認証あり
  • 距離
    パイプ流送研究委員会
    日本鉱業会誌
    1976年 92 巻 1062 号 582-585
    発行日: 1976/08/25
    公開日: 2011/07/13
    ジャーナル フリー
  • 森田 匡俊, 鈴木 克哉, 奥貫 圭一
    GIS-理論と応用
    2014年 22 巻 1 号 1-7
    発行日: 2014/06/30
    公開日: 2019/02/28
    ジャーナル フリー

    Using the empirical road network data and regression analysis, we investigated the ratio of the road distance to the straight line distance in major cities in Japan. The ratios are relatively different by cities. Therefore, in order to replace the road distance by the straight line distance, we do not use the known ratio that is revealed in different city without careful consideration. If we replace the road distance by the straight line distance, we have to consider the road network of the target city. In addition, we found that the cities which have small ratio of the road distance to the straight line distance generally tend to have high coefficient of determination. In other hands, the cities that have high ratio of the road distance to the straight line distance generally tend to have small coefficient of determination. Therefore, when we replace the road distance by the straight line distance in the cities which have small ratio of the road distance to the straight line distance, there is a certain degree of reliability.

  • 大場 亨
    GIS-理論と応用
    2014年 22 巻 1 号 37-46
    発行日: 2014/06/30
    公開日: 2019/02/28
    ジャーナル フリー

    We formulate a model in which the direction angle influences the ratio of road distance on a rectangular grid network to the Euclidean distance between the endpoints. We used trigonometric regression analysis to test the null hypothesis using an F-test and estimated the parameters of the model in each quadrant around railroad stations in the Tokyo Metropolitan Area. The F-tests show the significance of the model in many regions. The direction angle and the parameters for each region enable the estimation of each road distance from the Euclidean distance between the endpoints.

  • 岡 嶐一, 橋本 康弘, 奥山 祐市, 畠 圭佑
    次世代移動体技術誌
    2020年 1 巻 1 号 3-13
    発行日: 2020年
    公開日: 2020/11/12
    ジャーナル オープンアクセス
    ドローンや車などの移動体を安全に目的地に到達させるための移動において,周辺の環境を把握するための画像センシング法として「動的視差法」を提案する。従来,3 次元地図の作成を目的に GPS や,Lidar などの active sensor が
    距離
    センサーとして使用されている。画像による Visual SLAM などの静止対象物の空間情報も作成されている。本稿では,移動体に搭載した単眼カメラの動画から,3 次元画像と 3 次元動画像を再構成する筆者らによる提案手法(動的視差法)とその実験結果を紹介する。静止対象物と動的対象物の双方をとらえる動画について,動画のフレーム画像のすべての画素にカメラからの
    距離
    情報を与えること,また動く対象物を含む
    距離
    情報の取得ができることが提案手法の特徴となっている。シーンの 3 次元情報は,RGB の色情報と,静止物と動く対象物の
    距離
    情報の 3 者がセンシングの段階で統合されることを示し,この視覚的情報をつかうことで,移動体の安定,安全な航行を行わせる 1 つの手段になりうることを示唆したい。
  • 高橋 三雄, 藤多 哲朗, 小山 泰正, 田中 光也
    YAKUGAKU ZASSHI
    1958年 78 巻 6 号 699-701
    発行日: 1958/06/25
    公開日: 2010/02/19
    ジャーナル フリー
  • 鵜飼 孝盛, 鳥海 重喜
    都市計画論文集
    2017年 52 巻 3 号 1327-1334
    発行日: 2017/10/25
    公開日: 2017/10/25
    ジャーナル オープンアクセス
    本稿では,任意の地点で等間隔で交差するn個の方向に移動可能な円盤状の都市領域について考える.このような道路網に沿った最短経路をn方向
    距離
    と定義する.領域内に起点・終点が一様かつ独立に分布するという状況のもとでの,n方向
    距離
    の分布とその平均および分散,直線
    距離
    との比の分布およびその平均と分散を導出する.最後に,得られた分布を東京圏の5つの地区において,道路
    距離
    の分布に対する最小二乗法による当てはめを行う.その結果,導出された分布により道路
    距離
    をよく近似できることが示された.
  • 田中 健一
    都市計画論文集
    2008年 43.3 巻 91-96
    発行日: 2008/10/25
    公開日: 2017/01/01
    ジャーナル オープンアクセス
    本稿では、交通網を分析するための新しい指標として、道路
    距離と直線距離
    の差を提案する。都市内の様々な移動に対する差の値の分布は、直線
    距離
    からの逸脱度合いが都市内でどのように分布するのかを記述し、特定パターンの交通網がもつ特性を分析するための有向な道具になるものと考えられる。また近年、環境問題への対応が急務であるという認識が高まっており、移動に伴うエネルギー消費を議論するための基礎モデルの開発は重要な意味をもつ。直線
    距離
    との差の分布は、最も理想的に移動できる状態からの移動エネルギー消費の増分の都市内分布を記述する重要な指標と考えられる。本稿では、格子状網を有する二つの正方形都市モデルを用い、差の分布の導出手順を詳細に述べ、起・終点が一様に分布する場合についてこれを具体的に導出する。
  • 中村 平
    日本体育学会大会号
    1978年 29 巻 6002
    発行日: 1978/12/17
    公開日: 2017/08/25
    会議録・要旨集 フリー
  • 庄子 博人, 新名 謙二, 間野 義之, 中村 好男
    スポーツ産業学研究
    2009年 19 巻 2 号 217-222
    発行日: 2009年
    公開日: 2009/12/03
    ジャーナル フリー
        The purpose of this study was to clarify the geographic distribution of public sports center users with regard to the distance decay model, and to verify the difference of the parameters of the use frequency level. The findings of the analyses are summarized as follows ;
        A logarithmic relationship was observed between the distance from sports center and number of users (R2=.572) . This suggests that the distribution of public sports center users is affected by the distance.
        And the distance decay parameter of low frequency users is much smaller than that of high and middle frequency users. This suggests that there is a possibility that users who live a short distance from the sports center would be higher frequency users than those who live a long distance from the sports center.
  • 庄子 博人, 蔵本 匡史, 間野 義之, 中村 好男
    スポーツ産業学研究
    2009年 19 巻 2 号 119-127
    発行日: 2009年
    公開日: 2009/12/03
    ジャーナル フリー
        The purpose of this study was to estimate the distance decay parameters of J-League season ticket purchase rate, and to clarify the relationship between the distance decay parameters and population densities/competition of catchment areas. The total number of the sample was 53,727 which came from the season ticket holders of 20 J-League clubs in 2007. The distance and the population were calculated by using Geographic Information System. The findings of the analyses are summarized as follows;
        A gradually weakening relationship between J-League season ticket purchase rate and distance from stadium was observed. Also it was shown that the distance factor has an effect on the J-League season ticket purchase rate. The distance decay rate of densely populated area is low (distance decay slope is gentle) , while the distance decay rate of thinly populated area is high (distance decay slope is steep) . The catchment areas of J-league season ticket compete with other clubs′ catchment areas in the densely populated regions. That is to say the spatial demand, which is the distance decay rate of J-League season tickets, is affected by the difference of city size and the existence of other competing clubs.
  • 増山 篤
    GIS-理論と応用
    2017年 25 巻 2 号 71-78
    発行日: 2017/12/31
    公開日: 2019/12/31
    ジャーナル フリー

    We often want to repeatedly calculate the distance and travel time between two locations, and GIS has been used for this purpose. However, it is generally assumed that such calculations require expensive software and data and therefore they may be considered not readily available. In the meantime, there currently are freely available spatial network data, GIS software, and web services for optimal path search, and therefore it may appear that it is possible to calculate the distance and traveling time for many sets of pairs of locations without spending any monetary cost. This study conducts an experiment of the calculation of the distance and travel time between locations using freely available data, software, and web services and reports the results. Specifically, we use OpenStreetMap data, QGIS, and Google Maps Distance Matrix API, in this experimental calculation. From the results, we demonstrate the possibilities and limitations of using freely available data, software, and services.

  • -愛知県豊田市の場外離着陸場を事例として-
    小池 則満, 森田 匡俊, 服部 亜由未
    GIS-理論と応用
    2016年 24 巻 1 号 49-55
    発行日: 2016/06/30
    公開日: 2019/02/28
    ジャーナル フリー

    The distance is one of the important indexes to make facility location plan. Our study aims to discuss how to consider the ratio of the road distance to the straight line distance for the index of facility location planning. By measuring the distance between the emergency landing field for a helicopter and the target point in Toyota City, there is an acceptable error range to evaluate the transport time by measuring the straight line distance. On the other hand, the ratio of the road distance to the straight line distance tend to have small coefficient of determination in case that the target point set the signalized intersection in rural area. In such a case, the distance by the road network analysis should be applied.

  • 庄子 博人, 間野 義之, 中村 好男
    スポーツ産業学研究
    2011年 21 巻 2 号 207-215
    発行日: 2011年
    公開日: 2011/11/23
    ジャーナル フリー
        It is important to clarify the impact of competition among J-League clubs on the distance decay parameters of season ticket purchase rate for J-clubs marketing.
        The purpose of this study was to examine the relationship between the distance decay parameters of J-league season ticket purchase rate and the other competing clubs when two clubs are located close together, using the distance decay model.
        All of the respondents were J-League season ticket holders of four clubs: theYokohama F·Marinos, Shonan Bellmare, Gamba Osaka and Cerezo Osaka. Postal code were collected in 2008 January. Season ticket purchase rate and the distance between each stadium and center of cities were calculated using geographic information system. Through the distance decay model, we estimated the distance decay parameters.
        The results of the present study suggested that the season ticket purchase rates of the higher performance clubs are widely distributed (distance decay slope is gentle) , while the season ticket purchase rates of the lower performance clubs are precipitously distributed (distance decay slope is steep) . In conclusion, it is possible that the distance decay parameters of J-League season ticket purchase rates are affected by the existence of other competing when two clubs are located close together.
  • -今年の健康から来年の健康を予測する方法-
    中島 尚登, 高田 圭, 矢野 宏, 柴本 由香, 高木 一郎, 山内 眞義, 戸田 剛太郎
    品質工学
    1999年 7 巻 4 号 49-57
    発行日: 1999/08/01
    公開日: 2016/06/10
    ジャーナル フリー
    In this study. Mahalanobis Taguchi System was used to forecast the future health conditions based on the results of existing medical examinations. For the construction of Mahalanobis Space and calculation of Mahalanobis Distance, the records of health examination in the past three years were used. In this analysis, data was divided into two groups : normal group and non-healthy group. The data collected from the normal group was used to construct a Mahalanobis Space. When a cut-off value of 2.0 was used, 98.1% of the healthy people fell below the threshold, and 91.9% of non-healthy people fell above the cut-off value. In order to forecast the future health conditions, the base space was constructed from the results of the people who were judged as healthy this year. Then Mahalanobis Distances were calculated for the people from the two categories : the people who were diagnosed as healthy and non-healthy last year. Using 1.5 as the cut-off value, 90% of the people who were judged as healthy last year were forecasted as healthy this year. However, 15% of the people who were judged as non-healthy last year were forecasted as healthy this year. These results indicate that Mahalanobis Taguchi System may be used to forecast the health condition for the coming year.
  • 中迫 昇, 上保 徹志, 森 淳, 篠原 寿広
    騒音制御
    2010年 34 巻 2 号 186-194
    発行日: 2010/04/01
    公開日: 2020/03/05
    ジャーナル フリー

    対象物までの

    距離
    は非常に重要な情報である。公知の測距法としては,送信波と反射波の時間差から
    距離
    を推定する方法などがあるが,近
    距離
    になると推定が困難になるものが殆んどである。これに対して,マイクロ波レーダの分野では定在波を利用する手法が知られている。具体的には,観測信号のパワースペクトルをもう一度フーリエ変換し
    距離のスペクトルを求めることで距離
    を推定できる。我々は,この手法を可聴音域に拡張し,
    距離
    推定法を提案するとともに,シミュレーションや建物内の音場での実測を通じてその正当性,有効性を示してきた。本研究では,提案手法について,ケプストラム分析や,観測信号の自己相関関数との比較を含めた基礎的検討を行う。

  • 竹澤 智美
    映像情報メディア学会誌
    2007年 61 巻 11 号 1649-1652
    発行日: 2007/11/01
    公開日: 2010/01/15
    ジャーナル フリー
    Using photographs that included two targets,the effects of the lens focal length on perception of the absolute distance to a single target,the relative distance between near and far targets,and the lateral distance between left and right targets were examined.Results showed that the absolute distances decreased in nearly inverse proportion to the focal length while the relative distances were barely affected by focal length though they were consistently underestimated.Because the absolute size of every target in the photographs varied in proportion to the focal length while the size ratio between two targets(relative size) did not change with the focal length,the perceived absolute distance apparently strongly depends on the target size,and the perceived relative distance is much more dependent on the relative size.Results also showed that the perceived lateral distances were approximately equal to the actual distances and not a ected by either the focal length or the target size.
  • 松前 重義, 篠原 登
    電氣學會雜誌
    1933年 53 巻 544 号 978-986
    発行日: 1933/11/10
    公開日: 2008/11/20
    ジャーナル フリー
    距離
    通信網としての無裝荷ケーブルと裝荷ケーブルとの經濟比較を行つたものであつて,無裝荷ケーブルは裝荷ケーブルに比し建設費及び維持費共に經濟的となる事を述べてゐる。更に通信施設に對する經濟比較の基準を説明し社會的意義より見るも無裝荷ケーブルは最も優秀なる通信回線方式である事を述べてゐる。
  • 直線距離、直交距離ならびに放射・環状距離の分布
    栗田 治
    都市計画論文集
    2001年 36 巻 859-864
    発行日: 2001/10/25
    公開日: 2017/12/01
    ジャーナル オープンアクセス
    In this paper, we introduce a circular disk city where intra-trip end points are uniformly distributed. Then, we suppose three types of metric on the disk: 1) Euclidean distance; 2) Recti-Linear distance; 3) Circular-Radial distance. Our objectives are to calculate the distribution, the average and the standard deviation values for each metric and to compare their characteristics. These metrics are associated with three typical network pattern models which are often used when we formulate urban transportation phenomena. So, it must be worthwhile to figure out the structures of these metrics. The distribution for the Euclidean distance has been already calculated, so in the present paper, we will explain the way of calculating distributions for Recti-Linear and Circular-Radial cases in detail.
feedback
Top