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クエリ検索: "イギリス南アフリカ会社"
20件中 1-20の結果を表示しています
  • 1890~1924年の北ローデシアにおける活動を中心にして
    北川 勝彦
    アフリカ研究
    1983年 1983 巻 23 号 70-81
    発行日: 1983/05/28
    公開日: 2010/04/30
    ジャーナル フリー
    On 24 October, 1964, the British South Africa Company left Zambia. The Financial Times carried a full-page advertisement by BSAC: “Northern Rhodesia Now To Be Zambia”. This study attempts to understand the full historical significance of the BSAC in the general history of Southern Africa. An inquiry into the sequence as to how the BSAC acquired, enjoyed, and finally relinquished its share in mineral wealth of Zambia throws light on various aspects of this country's history during the whole colonial period.
    The significance of the BSAC for Northern Rhodesia began with the company's possession of mineral rights. The acquisition and defence of its rights caused the BSAC to become involved in the complex political and economic mechanism of colonial rule. The BSAC was empowered under the Royal Charter of 29 October, 1889, to expand the British Empire and to exploit colonial resources. After the death of Cecil J. Rhodes, the London Board of the BSAC decided to make the company into a vital commercial enterprise. So long as the BSAC administered the territory, the burdens of heavy administrative responsibilities and the finance of the railways by debenture issues guaranteed by BSAC proved a great strain on the company's resources. It sought to maintain a favourable managerial environment which might bring in commercial revenue in order to deter troubles inside the territory and interference from outside. The BSAC saw the territory as a black labour reserve with European population minimally sufficient to operate the mines. The first requirement was that the African population of Northern Rhodesia should remain peaceful and cooperative. The BSAC from early times relied on collaborative groups among the African people.
    The solution which the BSAC came to favour for its political status in Northern Rhodesia was joint administration with Southern Rhodesia, followed by the entry of both into the Union of South Africa. The settlers of Southern and Northern Rhodesia opposed the company's policy. The BSAC's final recourse in such circumstances was negotiated settlement with the British Government. In consequence, Southern Rhodesia proceeded to responsible government, the BSAC was relieved by the Colonial Office of direct responsibility for the administration of Northern Rhodesia and could concentrate on preserving its commercial assets intact. The retension by the company of the mineral rights under the terms of the 1923 settlement and the development of the copper industry gave the “mineral right question” a prominent place in the political and economic history of Northern Rhodesia.
  • 室井 義雄
    社会経済史学
    2002年 67 巻 6 号 713-715
    発行日: 2002/03/25
    公開日: 2017/06/16
    ジャーナル フリー
  • 原 将也
    地理学評論 Series A
    2024年 97 巻 1 号 35-49
    発行日: 2024/01/01
    公開日: 2025/04/08
    ジャーナル フリー

    本稿では,ザンビア北西部において,多民族地域が形成された背景と伝統的権威が地域社会で果たしてきた役割を歴史的に検討し,地方分権化の進む今日のサブサハラアフリカにおいて,伝統的権威のもつ可能性と問題点を考えるための基礎的情報を整理して提供する.ザンビアの前身である北ローデシアは,

    イギリス南アフリカ会社
    およびイギリス植民地省によって植民地統治された.保護領期には間接統治の下,チーフという地位が創出され,チーフは植民地統治者側でその末端として行政や司法に携わった.ただし,チーフは地域の実情に応じて統治を行っており,ザンビア北西部のカオンデの領域では,カオンデ以外の民族の移入者を受け入れ,複数の民族で構成される多民族地域が形成された.現在の地方分権化では,地域をよく知るチーフが,地域の統治において重要な役割を果たす可能性をもつ一方で,個人的意向を強く反映した偏った統治を行う危険性も秘めている.

  • 中村 弘光
    史学雑誌
    1987年 96 巻 5 号 855-857
    発行日: 1987/05/20
    公開日: 2017/11/29
    ジャーナル フリー
  • 林 晃史
    アフリカ研究
    2006年 2006 巻 68 号 107-108
    発行日: 2006/03/31
    公開日: 2010/04/30
    ジャーナル フリー
  • 岡倉 登志
    史学雑誌
    1984年 93 巻 5 号 871-874
    発行日: 1984/05/20
    公開日: 2017/11/29
    ジャーナル フリー
  • 小倉 充夫
    アフリカ研究
    2008年 2008 巻 73 号 75-76
    発行日: 2008/12/31
    公開日: 2010/04/30
    ジャーナル フリー
  • 飯田 雅史
    都市地理学
    2008年 3 巻 49-55
    発行日: 2008/03/15
    公開日: 2020/03/25
    ジャーナル フリー
  • 中里 英樹
    社会経済史学
    2002年 67 巻 6 号 711-713
    発行日: 2002/03/25
    公開日: 2017/06/16
    ジャーナル フリー
  • 関西大学出版部 2001年 380ページ
    吉國 恒雄
    アジア経済
    2002年 43 巻 2 号 98-102
    発行日: 2002/02/15
    公開日: 2023/03/29
    ジャーナル フリー
  • 粒良 麻知子
    アフリカ研究
    2019年 2019 巻 96 号 15-17
    発行日: 2019/12/31
    公開日: 2020/12/31
    ジャーナル フリー
  • 加茂 省三
    アフリカ研究
    2006年 2006 巻 68 号 105-107
    発行日: 2006/03/31
    公開日: 2010/04/30
    ジャーナル フリー
  • 吉田 昌夫, 宮治 一雄, 島田 周平, 林 晃史
    アフリカ研究
    1984年 1984 巻 25 号 152-164
    発行日: 1984/03/31
    公開日: 2010/04/30
    ジャーナル フリー
  • —ザンビア・ンセンガ人の事例—
    小倉 充夫
    国際政治
    2010年 2010 巻 159 号 159_12-26
    発行日: 2010/02/25
    公開日: 2012/06/15
    ジャーナル フリー
    The languages of colonial rulers remain dominant in public life even after a colony achieves independence. English, French and Portuguese have been retained as the official languages in most of the Sub-Saharan African countries. The former colonial European language is proclaimed to be the only official language in 28 African countries. Even if African languages do become official languages, they remain the languages of the primary schools and local government offices. In contrast, English, French or Portuguese are languages of the courts, central government offices and institutions of higher education.
    Colonial governments did not make any real attempt to develop African languages into official written languages with the exception of Kiswahili in Tanzania. People in colonies were linguistically divided. After independence, the language situation did not change very much. Individuals are still not able to communicate with one another. The language question lies behind various difficulties that Africa faces today.
    In Zambia, the only official language is English. Seven African languages are used for instruction in elementary schools and for radio broadcasts. The number of people who speak two of these language, Bemba and Nyanja, is increasing. However, the government has not shown any intention to develop them into official languages at the national level.
    English as a second language is rapidly spreading in Zambia mainly because of educational development. Although English is the lingua franca of the middle class, it does not have this status for the entire population. Zambian might be said to be divided into two groups: the thin layer of the educated who gains proficiency in English, and the thick layer of the working classes who continue to speak in their many different languages. Zambia is a typical multilingual/multiethnic state without a particular language understood by the majority of the people. Zambian national unity has not been brought about by language or ethnicity, but by the people taking pride in freedom of speech, democracy and, particularly, in maintaining peace by combating ethnic divisions since independence.
    The author will discuss this subject in detail by focusing on the Nsenga people living in Petauke and Lusaka.
  • 植民地期のアルコール市場をめぐる競合と排除
    網中 昭世
    アフリカ研究
    2010年 2010 巻 76 号 1-15
    発行日: 2010/03/31
    公開日: 2013/10/20
    ジャーナル フリー
    本稿は,移民労働を生じさせる植民地支配下の社会状況と移民労働それ自体が社会に及ぼす影響の相互作用と多様性を浮かび上がらせるため,当該地域における市場の形成過程とその構造の地域的差異を明らかにする試みである。モザンビーク南部は南アフリカ金鉱業の一大労働力供給地として位置づけられていたが,先行研究では単身男性に限定された移民労働を管理する一元的な枠組みに基づき,南部の送り出し地域が同質的に扱われてきた。そのために先行研究が論じた移民労働の影響も南部の送り出し地域に共通するものとして理解されてきた。
    先行研究が移民労働の影響を測るうえで世帯を分析単位とした階層化を指標としたのに対して,本稿では分析単位を地域社会に広げ,蓄財と消費をめぐる諸条件に見られる当該社会の特殊性を踏まえたうえで検討する。考察にあたっては,入植者,本国産業,そしてアフリカ人農民女性の3者が競合と排除を繰り広げたアルコール市場に注目した。
    考察の過程では,市場の担い手が地域によって本国産業と賃金労働市場から排除されていたアフリカ人農民女性に二分されたことが示される。これにより,本国産業が支配的となった地域では移民賃金が本国産業を潤す結果となっているのに対し,アフリカ人農民女性が市場の中心的担い手となった地域では移民賃金がより多く世帯の枠を超えて当該社会内部で流通し,階層化の度合いを弱めるという地域的多様性をもたらしている。
  • 史学雑誌
    1984年 93 巻 9 号 1547-1572
    発行日: 1984/09/20
    公開日: 2017/11/29
    ジャーナル フリー
  • 木村 真希子
    平和研究
    2024年 61 巻 52-80
    発行日: 2024/01/31
    公開日: 2024/02/15
    ジャーナル フリー

    本稿は、国際社会学の分野において平和や暴力がどのように扱われてきたのかを論じる。国際社会学は1980年代に提唱されてきた比較的新しい学問であり、グローバル化の進む中で国民国家が相対化し、国家や国家を単位とする既存の学問でとらえきれない現象を対象としてきた学問である。本稿は国際社会学の中で紛争や暴力を扱った代表的な著作として小倉充夫・舩田クラーセンさやかによる『解放と暴力――植民地支配とアフリカの現在』(2018年、東京大学出版会)と筆者自身の二著作(The Nellie Massacre of 1983: Agency of Rioters, 2013年, Sage;『終わりなき暴力とエスニック紛争――インド北東部の国内避難民』慶應義塾大学出版会、2021年)を取り上げ、その傾向を分析した。非国家主体の台頭を一つのきっかけとして登場した国際社会学の中では、植民地統治下の人々、小農、国内避難民など多様な主体を対象とし、その人々にとって平和とは何か、解放とは何かという問いが中心的となってきたことを明らかにした。こうした国際社会学と平和研究が交差する地点の研究は、竹中千春が過去に『平和研究』で論じた「平和の主体」(「平和の主体論――サバルタンとジェンダーの視点から」『平和研究』第42号)を豊かにする試みであり、平和研究の新たな地平をひらく可能性があるものである。

  • ―ザンビア1995年土地法の土地配分におけるチーフの役割―
    大山 修一
    アジア・アフリカ地域研究
    2015年 14 巻 2 号 244-267
    発行日: 2015/03/31
    公開日: 2015/04/18
    ジャーナル フリー
    Based on the 1995 Land Act of Zambia, land market reforms have impacted the communal tenure of customary land and people’s livelihoods in many ways. In particular, the Land Act strengthened the role and power over the people of the traditional authorities, especially chiefs, in land administration. Customary land administration changed in three points under the new Land Act in Zambia. (1) The new Land Act positively stimulated the market economic mechanism of the customary land in Zambia. Allocation of the customary land threatened the residents’ livelihoods and quality of life. Under the new Land Act, outside investors and local elites could obtain land ownership from the traditional authorities. (2) The new Land Act strengthened the role and power of the chiefs in administration and jurisdiction. Chiefs can get the power to allocate the land to people including the outside investors. (3) Local administration strongly depends on the character of the chief. This has led the local conflicts over land and land allocation, which threatened the living standards of the people. At the same time, a new chief can change the administration drastically and improve the situation upon the death of a predecessor.
  • 原 将也
    E-journal GEO
    2017年 12 巻 1 号 40-58
    発行日: 2017年
    公開日: 2017/06/09
    ジャーナル フリー

    本稿では現代のアフリカ農村において,移住を仲介する保証人という存在に着目し,人びとが移住して生活基盤を確立していく過程を明らかにする.ザンビア北西部州ムフンブウェ県にはカオンデという民族が居住するが,ルンダ,ルバレ,チョークウェ,ルチャジという異なる民族の移入者を受け入れたことで,複数の民族が混住する.移入者の移住形態は農村を転々とした「農村→農村型」,都市で働いたのちに農村へ移住した「都市経由型」,都市生まれで農村へ移った「都市→農村型」の三つに分けられた.カオンデ以外の移入者は,親族間のもめごとや親族からの都市生活に対する妬みを避けるため,カオンデ農村へ移住した.彼らは親族ではなく,ルンダ語でチンサフという保証人を頼っている.移入者が信頼を寄せる人物であれば,だれもが保証人になりうる.アフリカ農村では人間関係を礎とした保証人によって,人びとの移住と平穏な暮らしが実現されている.

  • 大澤 広晃
    史学雑誌
    2013年 122 巻 1 号 1-35
    発行日: 2013/01/20
    公開日: 2017/12/01
    ジャーナル フリー
    This article explores the relationship of Christian missionaries to British imperialism, particularly in relation to "humanitarianism" (a set of ideas that entails critical attitudes towards excessive exploitation of subjected peoples, as well as advocacy for improvements in the welfare of indigenous peoples). Special attention is focused on Wesleyan Methodist missionaries in Southern Bechuanaland during the late nineteenth century. In the early 1880s, Boer expansionism in Southern Bechuanaland led the Wesleyan missionaries stationed there to call for the British annexation of the region as a means of "protecting" the Tshidi Barolong people, among whom they had been working. However, soon after Southern Bechuanaland was annexed to Britain as the crown colony of British Bechuanaland, the Wesleyan missionaries came into conflict with the local settler community, which eventually culminated in the missionaries criticizing the colonial authorities, who had chosen to side with the settlers. In 1895, when the Cape Colony showed a strong desire to annex British Bechuanaland, the Wesleyan missionaries opposed the move in solidarity with the indigenous people, but later distanced themselves from the protest campaign after having realised that further participation might seriously injure the overall interests of their mission; and British Bechuanaland was eventually incorporated into the Cape. One of the intermediary factors within this complex relationship between the Wesleyan missionaries and the British Empire was humanitarianism, which included not only the sympathy shown by the missionaries toward the hardships of the indigenous people, but also various elements regarding the practical calculation of how best they could expand their missionaryenterprises. This was why missionary humanitarianism associated itself with different discourses within different historical contexts. Simultaneously, the Wesleyan missionaries believed that spreading western civilisation and Christianity in Africa would improve the welfare of indigenous people. In this sense, their humanitarianism came into close contact with cultural imperialism. These historical characteristics of humanitarianism complicated the relationship between the missionary effort and the empire in the political context, while strengthening their ties in the cultural context. Consequently, although humanitarianism served as a rationale for criticism against specific colonial policies, it was never sought as a means to oppose the British imperial regime itself.
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