詳細検索結果
以下の条件での結果を表示する: 検索条件を変更
クエリ検索: "エコール・デ・ボザール"
73件中 1-20の結果を表示しています
  • 陸軍士官学校とフランス建築教育機関の接点
    林 要次
    日本建築学会計画系論文集
    2015年 80 巻 709 号 709-715
    発行日: 2015/03/30
    公開日: 2015/03/30
    ジャーナル フリー
    This paper is a part of the study on the acceptance of the French Architecture theories and the educational methods in Modern Japan. It focuses on Abel Jean-Louis Guérineau (1841-1929), French architect who received architectural education at the Ecole des Beaux-Arts in Paris and was employed by the Imperial Japanese Army academy (Riku-gun-shikan- gakkou) as professor of architecture design and drawing between April 11, 1874 and June 30, 1880. Firstly, the role of Guérineau is examined in the context of "military architecture" in Japan. Secondly, the role of Guérineau is examined as leading person of Japanese architectural culture in France.
  • 加藤 道夫
    図学研究
    2008年 42 巻 Supplement1 号 65-70
    発行日: 2008年
    公開日: 2010/08/25
    ジャーナル フリー
    20世紀の建築の変容の要因は, 線遠近法に代表されるルネサンス以来の奥行き概念といかに関連するのか?本稿では, 19世紀から20世紀にかけての建築変化の様態を20世紀を代表するル・コルビュジエに求め, その建築空間の変質と奥行き表現との関係を例証した. その結果, 以下の点を明らかにした. 1) 立断面図においては, 「形の輪郭」表現に特化する傾向が見られる. 2) ピュリスムに由来する色彩による奥行きの導入が見られる. 3) スケッチにおいては, 遠景における奥行きの短縮, および, 内部空間における奥行きの誇張という線遠近法の規則からの逸脱が見られる. 4) 戦後には「肌理」と「陰影」が復権し, 意図的な奥行きの表現が見られる.
  • 増田 展大
    美学
    2011年 62 巻 2 号 127-
    発行日: 2011/12/31
    公開日: 2017/05/22
    ジャーナル フリー
  • 自伝『石叫ぶべし』にみられる計画論と地中海的ヴィスタの形成
    松原 康介
    都市計画論文集
    2021年 56 巻 3 号 1007-1014
    発行日: 2021/10/25
    公開日: 2021/10/25
    ジャーナル オープンアクセス

    本研究では、フェルナン・プイヨンの自伝『石叫ぶべし』(荒木亨訳)の精読から、プイヨンの参画内容を抽出・整理し、既往研究とも突き合わせながら文脈的に再構成することで、マルセイユ旧港復興の経緯と形成空間の特徴を明らかにする。まず旧港地区の形成と空間的特徴、老朽化の問題を既往研究より概括する。続いて、戦災の状況と、戦後市政におけるマルセイユらしい混乱の中でプイヨンが「追放」されるまでの経緯を戦史、政治史を踏まえて明らかにする。更に、石材ルートの確保やル・トロネ修道院等、地域の歴史的建築の調査を経て、プイヨンが主導権を握っていく過程を建築史も踏まえて明らかにする。その上で、計画論とファサード図を踏まえて、最終的に実現された旧港空間が、いかなる特徴を体現しているかを検討する。プイヨンは、先行計画を無理に否定することもなく、自らは柔軟かつ抑制的に6つの低中層住宅からなるファサードの計画に留めた。それが多様性を活かすプイヨンの計画論であった。南へ向かっては旧港、ひいてはノートルダム・ドゥ・ラ・ギャルドを臨み、北に向かっては斜面地の歴史的建築物が見え隠れする地中海的ヴィスタは、こうして実現されたのであった。

  • 伝統と近代の間での葛藤とその統合
    岩元 真明
    日本建築学会計画系論文集
    2017年 82 巻 734 号 1079-1089
    発行日: 2017年
    公開日: 2017/04/30
    ジャーナル フリー
    This paper investigates the roof design in the projects by Vann Molyvann, a representative Cambodian modern architect in the Sangkum Reastr Niyum era of 1950s and 1960s. The research consists in following 4 parts: Chapter 2 explicates his thought on Tradition and Modern and Chapter 3 describes his educational background behind the thought. From chapter 4 to 6, the roof designs in his works are analyzed chronologically. Its transition are explained as the result of the conflict and integration of three archetypes; 'steeple', 'gable', and 'flat roof', which originate from Angkor temples, Stupas, Khmer timber houses, and Modern Movement.
  • 近代日本におけるフランス建築理論の受容に関する研究 その1
    林 要次
    日本建築学会計画系論文集
    2014年 79 巻 699 号 1205-1210
    発行日: 2014/05/30
    公開日: 2014/07/15
    ジャーナル フリー
    This paper is part of the study that analyzes the acceptance of French architectural theories in Modern Japan through Jumpei Nakamura, Japanese Professor Architect, and his theory and his educational practice. It is mainly organized in the analysis about:- Education when Jumpei Nakamura received at the Ecole Nationale Supérieure des Beaux-Arts in Paris (ENSBA).- Education and impact on Jumpei Nakamura by Edouard Arnaud.Theory and educational practice of Edouard Arnaud, French Professor Architect-Engineer, teaching "Construction" lecture at the ENSBA, had great impact on Jumpei Nakamura's theory and educational practice.
  • 藤田 治彦
    デザイン学研究
    1988年 1988 巻 64 号 8-
    発行日: 1988/01/30
    公開日: 2017/07/25
    ジャーナル フリー
  • 早川 小百合, 田路 貴浩
    日本建築学会計画系論文集
    2021年 86 巻 781 号 1123-1133
    発行日: 2021年
    公開日: 2021/03/30
    ジャーナル フリー

     The study aims to reveal Charles-Edouard Jeanneret’s theories of urban morphology in the unpublished manuscript “La construction des villes” through the concept of parti, and to clarify the ideological background of the manuscript. This paper deals with the parti of city blocks.

     In chapter one, the background and structure of “La construction des villes” are briefly reviewed. Emery’s edition of “La construction des villes” consists of the esquisse of 1910, texts of 1910, and résumé of 1915. This study deals with the texts of 1910, which is the main part of the manuscript.

     In chapter two, the meaning of parti is examined. It is known that parti referred to the basic concept or layout of architecture in École des Beaux-Arts in the nineteenth century. However, it is not clear what parti means in urban design. In “La construction des villes, ” there are eighteen instances of the word parti, and the word often refers to the elements consisting of a city, such as city blocks, streets, and plazas. Jeanneret applied parti, which had been used in architecture, to urban design to mean the types of elements of the city, and discussed parti as a theme of the manuscript mainly regarding city blocks, streets, and plazas.

     In chapter three, the manuscript is examined carefully. This study deals with the elements of a city: namely city blocks, streets, and plazas, in that order. First among the subjects of this paper is the city block.

     In chapter four, descriptions of the parti of city blocks, including sentences without the word parti, are extracted. These partis are then classified into three patterns: type of courtyard, grouping, and isolation. To evaluate them, Jeanneret used the following criteria: hygiene, the number of houses per city blocks, the economy of façades, the beauty of residential yard perspectives, the diversity of street perspectives, street-facing façades, and the use of the right angle. These criteria are classified as practical or aesthetic. The former is based on principles of hygiene and of economy and consists of hygiene, the economy of façades, and the number of houses per city block. The latter comprises the beauty of residential yard perspectives, the diversity of street perspectives, street-facing façades, and the use of the right angle. It is founded on principles of the use of the right angle, diversity of perspectives, and visual closure. Furthermore, it is noteworthy that Jeanneret praised visual closure and criticized open space by using the word “vide.” On the one hand, the principles of visual closure and diversity of perspectives have a picturesque caractère, while on the other hand the use of right angle has a monumental caractère. Jeanneret evaluated positively both monumental right angles and picturesque curves, and signs of Le Corbusier’s preference for right angles seem already apparent.

     In the concluding chapter, analogies between famous housing plans and Jeanneret’s diagrams are pointed out. The row house diagram criticized by Jeanneret for its monotony resembles an industrial village in nineteenth-century England, for example, and the hexagonal diagram by Jeanneret is similar to the hexagonal alternative to rectangular plans in early nineteenth- and twentieth-century America. Therefore, it is suggested that Jeanneret’s thoughts on housing development did not stray from the norms at that time.

  • ――表象される子どもと傘に注目して
    河合 優利佳
    AZUR
    2021年 22 巻 47-60
    発行日: 2021/03/15
    公開日: 2021/06/05
    ジャーナル フリー
  • 羽生 修二
    日本建築学会計画系論文報告集
    1986年 366 巻 124-131
    発行日: 1986/08/30
    公開日: 2017/12/25
    ジャーナル フリー
  • -1925年パリ現代装飾美術・工芸美術国際博覧会の展示館に関する考察 その5-
    三田村 哲哉
    日本建築学会計画系論文集
    2009年 74 巻 641 号 1683-1689
    発行日: 2009/07/30
    公開日: 2010/01/18
    ジャーナル フリー
    Through a study on the architectural design of the “Tours” and the Galeries” constructed at the center of the Esplanade des Invalides when the International Exposition of Modern Decorative and Industrial Art were held in Paris 1925, the followings were made clear : The proposal plan of them was studied with the site planning of the Exposition, and the Galeries empahasized the function of the exhibition, and the Tours reflected the design of the site planning were constructed.
    The Tours and the Galeries were a fruit which had been considered both of whole-part of the pavilions, because Louis Bonnier had designed the framework of pavilions and Charles Plumet was changed the details of them, carefully.
  • 大森 峰輝, 野田 宏治, 小林 正
    豊田工業高等専門学校研究紀要
    2013年 45 巻 79-86
    発行日: 2013/02/12
    公開日: 2017/04/27
    ジャーナル フリー
  • 鏡 壮太郎
    日本建築学会計画系論文集
    2008年 73 巻 631 号 1983-1987
    発行日: 2008/09/30
    公開日: 2009/09/30
    ジャーナル フリー
    Current studies on the polychrome architecture in nineteenth century France tend to overlook the activities of the manufacturers who had made large contributions to the progress of enamel ornaments. This study tries to reveal the caracteristic of enamel lava invented and developed by the manufacuturers Mortelèque and Hachette who collaborated with the architect Jacques Ignace Hittorff, ardent agitator of the theory of architectural polychromy. Analysis of this technic shows that the enamel lava had a high durability due to the porousness of the lava which prompted Hittorff to apply it to the exterior ornaments.
  • 中東都市多層ベースマップシステムによる分析から
    松原 康介
    都市計画論文集
    2013年 48 巻 3 号 213-218
    発行日: 2013/10/25
    公開日: 2013/10/25
    ジャーナル オープンアクセス
    2011年3月に勃発したシリア内戦は今日まで終わりの気配がみられない。これまでの都市計画分野における協力の実績を考えると、内戦終了の折には戦災復興都市計画において日本が協力していくことが考えられる。この観点から、本稿はベイルートの都市計画通史の分析を行う。オスマン帝国時代の計画、フランス委任統治領時代の計画、あるいはエコシャールや番匠谷といった都市計画家の存在など、シリア主要都市との共通項が多いためである。エコシャールによる1943年の計画は、今日に至るまで後継計画に影響を与えており、ガルゴールとサイフィ二地区の再開発は、ハリーリー及びその後継者達による強いリーダーシップの下で現在進行中である。
  • 増田 展大
    美学
    2012年 63 巻 2 号 37-48
    発行日: 2012/12/31
    公開日: 2017/05/22
    ジャーナル フリー
    Au debut de XX^e siecle, Paul Richer, un professeur d'anatomie artistique, a identifie un crane decouvert au musee de l'homme comme etant celui de Rene Descartes qui avait disparu depuis 1650. Cette identification n'a pu se faire qu'en maniant les diverses techniques de reproduction comme le dessin, la photographie et le moulage. Cet article se propose donc d'examiner le procede de figuration du corps de Richer a travers la conception du <<figural>> avancee par Jean-Francois Lyotard darts Discours, Figure. Depuis les annees 1990, la problematique du figural, situee a un niveau virtuel entre langage et figure, provoque des polerniques dans les domaines de l'histoire de l'art, du cinema et des nouveaux media numeriques. Ce concept permet de debattre des proprietes ephemeres et virtuelles des images trans-mediatiques. Cependant, cela porte le risque de tomber dans la supposition d'une attitude passive et dans le manque d'analyse technique. En examinant le procede de Richer, qui analyse et modele le corps imaginaire, it faut donc d'une part verifier le figural contenu dans les processus virtuels des technologies reproductives variees, et d'autre part, presenter sa valeur au debut du XX^e et du XXI^e siecle.
  • 玉置 啓二
    都市計画論文集
    2004年 39.3 巻 853-858
    発行日: 2004/10/25
    公開日: 2017/08/02
    ジャーナル オープンアクセス
    本稿は『ユルバニスム』へと結実するル・コルビュジエの探求の足跡を、「ルネサンス・デ・シテ」の活動において主導的な役割を果した米国の都市計画家ジョージ・ビー・フォードとの関連から考察するものである。そのため、まず昀初にフォードの経歴と業績を概観し、その都市計画の特質を明らかにする。次に、その特質がル・コルビュジエによってどのように評価され、どのように「現代都市」の制作に反映されたのかを検証する。結論は以下の通りである。1)「現代都市」の対角線街路はランスの再建プランにおけるフォードの意図を忠実に反映している。2)「現代都市」の摩天楼はフォードから学んだ「ゾーニング条例」の基本理念を反映したものではないかという可能性を指摘できる。3)「現代都市」の空港はフォードが提示した敷地の問題に対する解答ではないかという可能性を指摘できる。
  • -1925年パリ現代装飾美術・工芸美術国際博覧会の展示館に関する考察 その4-
    三田村 哲哉
    日本建築学会計画系論文集
    2008年 73 巻 631 号 1997-2003
    発行日: 2008/09/30
    公開日: 2009/09/30
    ジャーナル フリー
    Through a study on the architectural design of the “Théâtre”, the followings were made clear : the “Théâtre” were composed with an entrance, a stage and an auditorium, and a dressing room and a storage, and their composition and arrangement were based on architectural conditions and regulations which had been decided by the committee of the Exposition during a consideration of the site planning. Especially, just as the pavilion constructed at the Esplanade des Invalides were regulated, so a form of the plan and the height of the “Théâtre” were fixed by the committee.
    Auguste Perret studied the various arrangement of a stage and an auditorium, because the composition of an entrance, a stage and an auditorium, and a dressing room and a storage were fixed by the committee. The architectural condition for the “Théâtre” and the “Bibliothèque” make the harmony of the site for the “Palais des Métiers” at the Exposition.
  • 佐々木 一惠
    アメリカ研究
    2022年 56 巻 177-196
    発行日: 2022/03/25
    公開日: 2022/03/30
    ジャーナル フリー

    Ralph Adams Cram was a prolific American architect and a devoted Anglo-Catholic in the Episcopal Church. In the late nineteenth century, Cram was among the youth who suffered from the weightlessness of life in Nietzschean term. Cram converted from Unitarian to Episcopalian in his mid-twenties and set out on the endeavor to restore the meaning of life through his church architecture based on the teachings of Anglo Catholicism.

    Anglo Catholicism was an outgrowth movement of the Oxford movement in England and spread among Episcopalians in the U.S. during and after the Civil War. It placed emphasis on Catholic heritage rather than the Anglican communion and was closely associated medievalism of the day. Cram, as a rising ecclesiastical architect, tried to transplant the fifteenth-century English-Gothic-style church architecture in the U.S., whose development was, in his view, forcibly cut short by the Reformation. Through his writings, moreover, Cram engaged in a sharp rebuke of individualism, which he saw as coming from Protestantism and as shaping U.S. capitalism and imperialism in his day. Cram advocated the restoration of medieval organic communities and the unity of people based on social justice and equality.

    This paper argues that Cram sought to recover the existentialism of life in an era when expressions of human diversity, including sexuality, were suppressed in the standardized middle-class norms of Protestantism that had spread through a variety of progressive social reforms. It also claims that the Cram’s attempt was to create a sort of communes for people to take refuge from ever-expanding and encroaching ‘biopower’ in the Progressive era America.

  • 丹羽 和彦
    日本建築学会計画系論文報告集
    1993年 447 巻 155-166
    発行日: 1993/05/30
    公開日: 2017/12/25
    ジャーナル フリー
    L. -P. Baltard, who occupied the chair of architectural education at the Ecole Polytechnique from its establishment to 1797, drew up the "Tablequ analytique pour servir a l'etude de l'architecture", which completely represented his theory of architectural education at the Ecole. This paper attempts to analyze the "Tableau" and to clarify the significance of its presence at the beginning of the 19^<th> century. The "Tableau", which was not an exact table, actually expressed a way in which all the principles of architecural theory at the time could be considered simultaneously, and indicated that the relationships between the various ideas had more importance than each idea alone. J. -N. -L. Durand, succeeding Baltard, considered this "Tableau" and established another classification for architecture: "elements-parties-ensembles" based on practical building construction.
  • 呉谷 充利
    日本建築学会計画系論文報告集
    1990年 407 巻 147-161
    発行日: 1990/01/30
    公開日: 2017/12/25
    ジャーナル フリー
    II faut souligner le recit du voyage par Le Corbusier, c'est a dire, son attention a l'etude des folklores. Car, c'est cela qui constitue une science pour son architecture. Or, les natures mortes de Le Corbusier se transforme en reoresentation du corps humain en mil neuf cent trente et quelques. II est certain que ce motif orovient de ses voyages des annees 30. On peut trouver meme figure du corps humain dans ses sketches dessines aux voyages. Que signifie ce corps humain dans ses oeuvres? Dans le projet pour "Villa au bord de la mer"(1916), se trouve l'escalier caracteristique qui exprime un mouvement vif. Ce proiet montre son depart de 1'architecture moderne. Or, il nous faut remonter jusqu'a son voyage d'orient en 1911 pour trouver l'idee ,de mouvement vif du corps humain. D'ailleurs, les carnets de Le Corbusier dans ses voyages de 1929 a des annees 30 dessinent les hommes naturels la-bas. Ceux-la se montrent plein de sante en vivant a l'air. Le mouvement vif du corps s'unit aux hommes naturels dans ses peintures des annees 30 Ainsi, le corps humains se definit chez Le Corbusier. Le nu feminin dans sa peinture dite "Le nu feminin couche, bateau et coquillage (1932)" exprime l'existence du corps dans la Nature. Par le canal de ses voyages de 1929 a des annees 30, la force qui unit les natures mortes dans ses peintures se developpe' et se transforme en celle du corps humain. Les representations des mains de Le Corbusier se manifestent la. On peut indiquer une difference entre l'architecture des annees 20 et celle des annees 30. En supprimant la fenetre horizontale de l'allege des annees 20, Le Corbusier fait le pan de verre des annees 30. Ce signifie le orobleme de lumiere chez lui. Le voyage d'Amerique du Sud l'elucide. En un mot le corps humain avec les mains caracteristiques des annees 30 forme celui du Modulor (1946) dans le developpement de sa peinture et de son architecture.
feedback
Top