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クエリ検索: "ハーグ密使事件"
16件中 1-16の結果を表示しています
  • 片山 慶隆
    マス・コミュニケーション研究
    2015年 86 巻 161-180
    発行日: 2015/01/31
    公開日: 2017/10/06
    ジャーナル フリー
    The purpose of this article is to investigate Japanese newspaper reports on the Korean Secret Mission to the Second Peace Conference at The Hague and the Third Japanese-Korean Treaty in 1907. This paper analyzes ten Japanese Newspapers-Osaka Mainichi Shimbun, Tokyo Nichinichi Shimbun, Miyako Shimbun, Yorozu Cyoho, Tokyo Niroku Shimbun, Osaka Asahi Shimbun, Tokyo Asahi Shimbun, Kokumin Shimbun, Jiji Shimpo, Hochi Shimbun-especially Osaka Mainichi Shimbun. Although there has been much academic research on the history of Japan-Korea relations in the past, there have been few media history studies. Takaishi Shingoro, special correspondent at The Hague for the Osaka Mainichi Shimbun, reported the Korean Secret Mission to the Second Peace Conference at The Hague objectively. Three Koreans accused Japan of ruling Korea in the newspaper Courrier de la Conference. Some Japanese newspapers feared that foreign journalists expressed sympathy with Korea. Much of the Japanese press supported the Third Japanese-Korean Treaty. In contrast, much of the Japanese media criticized The Second Japanese-Korean Treaty in 1905 and few newspapers insisted on Japan's Annexation of Korea. Almost all of the Japanese media were calmer then compared to two years ago. Probably foreign journalists' sympathizing with Korea influenced this change in much of the Japanese media.
  • 内田 誠
    法制史研究
    1985年 1985 巻 35 号 293-295
    発行日: 1986/03/30
    公開日: 2009/11/16
    ジャーナル フリー
  • 千葉 涼
    マス・コミュニケーション研究
    2019年 95 巻 27-40
    発行日: 2019/07/31
    公開日: 2019/10/25
    ジャーナル フリー

     In content analysis, which is defined as a scientific method for objectively

    analyzing messages in communication, there are various rules that must be

    adhered to―similar to the methods in other social sciences. In this article, the

    author focuses on whether reliability tests are carried out and verifies the current

    status of content analysis in Journal of Mass Communication Studies. As a

    result, the author found that the reliability tests required in content analysis

    were not sufficiently carried out, and that stricter adherence to the rules was

    necessary. Furthermore, when considering the proliferation of data analysis utilizing

    computers with higher reproducibility, it becomes difficult to define content

    analysis as only a quantitative and empirical method. Because of this, there

    will be a need in the future to consider the tradeoff between reliability and

    validity, which is an issue in content analysis, in order to establish a new role

    for it as a method for achieving a balance between the two.

  • ──「植民地戦争」の視点から見た日本の植民地支配責任
    愼 蒼宇
    学術の動向
    2022年 27 巻 12 号 12_54-12_58
    発行日: 2022/12/01
    公開日: 2023/04/28
    ジャーナル フリー

     本稿は、植民地化過程・支配下における日本軍による朝鮮人に対する軍事暴力の問題を「植民地戦争」の観点から歴史的に検討している。その狙いは、「十五年戦争」の枠組みでしか、連続的に捉えることのなかった日本近代史の「戦争」のなかの「不在」を、朝鮮での軍事行動の視点から問い直すところにある。

     朝鮮では甲午農民戦争以降、日露戦争時の民衆迫害、義兵戦争、三・一独立運動、間島虐殺と、日本による朝鮮民族運動に対する軍事暴力が繰り返されてきた。筆者はそれを「朝鮮植民地戦争」と呼んでいる。朝鮮植民地戦争を通じて、日本の官民は朝鮮人迫害の経験を蓄積していき、郷土新聞における差別扇動などを通じて、朝鮮人=「暴徒」「不逞鮮人」像が日本社会のなかに形成されていった。関東大震災時の朝鮮人虐殺は朝鮮植民地戦争経験の蓄積を経て起こった、無実の朝鮮民衆に対するジェノサイドであった。

  • 古結 諒子
    史学雑誌
    2010年 119 巻 5 号 755-759
    発行日: 2010/05/20
    公開日: 2017/12/01
    ジャーナル フリー
  • 李昇薫の五山学校を中心に
    金 泰勲
    比較教育学研究
    1990年 1990 巻 16 号 125-137
    発行日: 1990/07/10
    公開日: 2010/08/06
    ジャーナル フリー
  • ─「裁判嫌い」は神話なのか?─
    柳原 正治
    国際法外交雑誌
    2014年 113 巻 3 号 301-324
    発行日: 2014/11/20
    公開日: 2024/01/30
    ジャーナル フリー
  • 真鍋 祐子
    宗教と社会
    1996年 2 巻 46-67
    発行日: 1996/06/15
    公開日: 2017/07/18
    ジャーナル フリー

    1970年11月13日、ソウルにある零細裁縫工場の労働者であった全泰壹は、勤労基準法の遵守を叫ぶ示威の最中、抗議のための焼身自殺を遂げた。体制をはじめとする他者たちに向けて演じられた彼の死は、60年代以降の飛躍的な経済成長め裏側で生存権を剥奪された民衆が、初めて歴史の主体として登場した事件と評される。伝統的な儒教の孝倫理に背く自殺という手段が敢行されたにもかかわらず、むしろ「冤魂」をめぐる両義性のゆえに、彼は韓国の民衆運動において尊崇されるべき殉教者のモデル、すなわち「烈士」に祀られた。本稿はその神話化過程を分析する試みであり、趙英来著『全泰壹評伝』(1983年)を資料とする。著者の析出した全泰壹闘争の在り方からは自己スティグマ化による価値逆転の過程が見出され、また生と死に関する記述から「民族民主主義」のための供犠としての意味づけが示唆された。ゆえに、それは80年代へ通ずる殉教者神話となりえたのだろう。

  • ──朝鮮における女性植民者──
    広瀬 玲子
    ジェンダー史学
    2014年 10 巻 17-32
    発行日: 2014/10/20
    公開日: 2015/12/29
    ジャーナル フリー
    1945 年の敗戦時日本帝国の支配は東アジア・東南アジア・太平洋地域に及んでいた。朝鮮半島もその一地域である。そこに約75 万人の日本人が移動・定着して家族を形成し、植民地での特権的生活を送った。35 年間の植民地支配の過程で、植民者一世・二世(あるいは三世)という世代形成がなされた。
    本稿は、朝鮮で植民者として暮らした日本女性に焦点を当てた。被植民者に対し抑圧者・支配者であった女性に関する研究は少ない。まず、朝鮮における日本女性の人口・職業構成を明らかにし、彼女たちの植民地での位置を概観した。続いて、女性たちのあり様を、一世の経験としての愛国婦人会の結成と活動を通して考察する。朝鮮における愛国婦人会の結成は併合以前の1906 年であり、それも内地の愛国婦人会結成と歩みを揃えて行われた。これは日本の支配層が植民地化推進に女性の力を不可欠としたことを示している。愛国婦人会は「文明化の使命」の理念を掲げ、朝鮮王室や支配層の女性の多数を組織しながら活動を展開していった。
    さらに女性たちのあり様を、二世の経験としての女学校生活という側面から明らかにした。具体的には京城第一公立高等女学校生の植民地経験をとりあげた。朝鮮で生まれ育った彼女たちは高等女学校生として「幸せな」学園生活を送るが、それは支配者としての特権の享受のうえに成り立っていた。彼女たちの大半は、自らが「植民者= 侵略者」であるという自覚なしに生活した。そこには支配を支配と感じさせない暴力、被植民者を不可視化する暴力が働いていていた。日本の敗戦により、「自分が侵略者であった」とつきつけられ、引揚げたのちに、内なる植民地主義をいかに解体するのかが課題となるが、いまだに果たされたとは言えない。
    さいごに、少数ではあるがこの課題に応えようとする女性植民者の事例を紹介し、植民地主義解体の可能性について考察した。
  • 権 寧俊
    現代中国
    2001年 2001 巻 75 号 88-102
    発行日: 2001/10/15
    公開日: 2024/11/05
    ジャーナル フリー
  • 敵か味方か、はたまた「友」か?
    黒沢 文貴
    外交史料館報
    2017年 30 巻 57-74
    発行日: 2017年
    公開日: 2021/11/01
    研究報告書・技術報告書 フリー
  • [記載なし]
    史学雑誌
    2009年 118 巻 10 号 1897-1867
    発行日: 2009/10/20
    公開日: 2017/12/01
    ジャーナル フリー
  • 教科横断型実践の事例検討を通して
    高野 慎太郎, 津山 直樹, 成田 喜一郎, 上條 由貴
    生活大学研究
    2022年 7 巻 1 号 82-101
    発行日: 2022/05/07
    公開日: 2022/05/07
    ジャーナル フリー
    本研究では、アクティブ・ラーニングの再検討に向けて、人間史学習を中核とした教科横断型実践のカリキュラムの創発過程について、学習指導案や授業資料などのドキュメントデータから明らかにした。これによって、授業方法論の開発者が現場の実践から影響を受け、方法論の問い直しや定義の更新を生じ、それが再び現場の実践にフィードバックされる過程を確認することができた。加えて、創発された教科横断型実践の実態についても、これまでになされてきた教科横断型実践との差異を明記しながら、可能な限りのドキュメントデータの提示とその詳述を行った。これによって、実践者同士が「観」を語り合い、ボトムアップで共通の学習テーマを設定し、「社会不安」という教科間の接点を見出しながらカリキュラム創発がなされている点が明らかとなった。こうした記述を通した全体からは、実践研究の水準においては、実践者と方法論の開発者における相互作用的なカリキュラム創発の過程が示され、また、授業実践の水準においては、アクティブ・ラーニングの諸課題を克服する実践の方向性が示されている。
  • 佐藤 裕史
    史学雑誌
    2000年 109 巻 7 号 1348-1367,1427-
    発行日: 2000/07/20
    公開日: 2017/11/30
    ジャーナル フリー
    Tanaka Shozo's antiwar argument has been studied almost solely in view of the postwar pacifism in Japan. In contrast, the author takes notice of the fact that Tanka belonged to the hawkish foreign policy party before coming out against war. The author analyzes this extreme conversion from the point of view of the formation and structure of his antiwar argument. Looking back at the Shino-Japanese War, it is revealed that Tanaka's hawkish foreign policy stand assumed precedence of internal affairs over external problems. Because of his principle, he never abandoned his critical attitude toward the government during the war. After the war, he continued to hold this principle, and his devotion to the mine pollution problem around the Ashio copper mine was one of its applications. However, the government set aside the pollution probrem, and the hawkish foreign policy party ignored his appeal for help. There appeared in his mind, the idea that Japan had perished, and because of this idea contrasted with the stateimage of the hawkish foreign policy party, he withdrew from the party and discarded its ideology. From this idea that Japan had perished, and from his religious thought, which had been developed as the spiritual condition of the revival of Japan, foreign affairs lost significance for him. Here lies the structure of his antiwar argument. Moreover, during the Russo-Japanese War, he entered Yanka village which had become the focus of the mine pollution problem. There he saw the real perished Japan, after which he stregthened his antiwar argument. After the Russo-Japanese War, he continued to preach the antiwar argument and disarmament, criticizing the annexation policy toward Korea. Underlying such activities was the mine pollution problem, the scene of perished Japan. As long as stood at that scene, his antiwar argument could never be shaken. That is the distinctive feature of his antiwar argument.
  • 奈良岡 聰智
    三菱史料館論集
    2021年 2021 巻 22 号 63-95
    発行日: 2021/03/20
    公開日: 2023/07/27
    ジャーナル フリー
  • ──「東亜同盟会」ないしは「亜州和親会」をめぐって──
    白石 昌也
    東南アジア研究
    1982年 20 巻 3 号 335-372
    発行日: 1982/02/15
    公開日: 2018/05/31
    ジャーナル フリー
    This paper discusses the Đông Á Đông Minh Hội, or the “League of East Asia,” an organization which, in his memoirs, Phan Bội Châu claims to have joined in the fall of 1908. Information from Japanese and Chinese sources, however, indicates that the League could not have been established in the second half of 1908, because at that time four of the most important participants listed by P.B. Châu in his memoirs had either left Japan or were in prison. Various Japanese, Chinese and Vietnamese sources further indicate that this League was identical with the Ashū Washinkai, the “Asian Friendship Association.” According to Japanese sources, the Association was established in the fall of 1907, a year carlier than P.B. Châu claims.
     Students of Vietnamese nationalism, relying exclusively on P. B. Châu's memoirs, have concluded that the League was set up when the Japanese authorities, under pressure through French diplomatic channels, started suppressing the Vietnamese movement in Japan, causing P.B. Châu to become disillusioned with Japan. Since the League was established well before Japanese policy turned against the Vietnamese, however, other reasons should be sought for P.B. Châu's decision to join the League. The year 1907 saw a crucial change in official Japanese policy toward her Asian neighbours and the Western colonial powers, which drew criticism from emigrés of the other Asian nations who resided in Japan. Through a series of treaties with the Western powers, the Japanese government publicly demonstrated its willingness to cooperate with the colonialists at the expense of the Asian peoples. A few years earlier, after the Russo-Japanese War, many Asian nationalists tended to regard Japan as the champion of the yellow race against the white colonialists. Yet in 1907 the Chinese revolutionaries and Indian activists in Japan, as well as the Japanese socialists. increasingly expressed the idea that Japan was not a friend of Asia but a “common enemy” who belonged to the white imperialists' camp. By the summer of 1907,the Chinese, Indian and Japanese activists were in close contact with each other and with Korean, Phillipino and Vietnamese emigrés.
     P.B. Châu was shocked by Japan's signing of a treaty with the French in June 1907 and abandoned his idea of “relying on Japan.” Instead he joined the revolutionaries from other Asian nations and the Japanese socialists in placing their hopes on cooperation between peoples with the “same sickness.” By 1907 the term “same sickness” (động bệnh in Vietnamese, t'ung ping in Chinese) had become a key word in Chinese arguments for the need for solidarity among the oppressed Asian peoples. Furthermore, in his memoirs and in his letter to Foreign Minister Komura in 1909, P.B. Châu used the opposing terms “universal principle” (công lý in Vietnamese, kung li in Chinese) and “strong force” (cuòng quyên in Vietnamese, ch'iang ch'üang in Chinese) that the Chinese revolutionaries, especially the anarchists, also used: “universal principle” stood for the righteousness of oppressed peoples, and “strong force” for their suppression by imperialists.
     It is logical to argue that a few years after P.B. Châu came to Japan to seek Japanese assistance, he finally abandoned his reliance on Japan and turned to the building of cooperation among the nationalists of suffering Asia. In seeking Japanese assistance, he had stressed common cultural background, ethnicity, and geographical proximity between Vietnam and Japan, expressed in the phrase “the same culture, the same race, and the same continent.” His shift in emphasis to the “same sickness” demonstrates a shift

    (View PDF for the rest of the abstract.)

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