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クエリ検索: "三十二分音符"
7件中 1-7の結果を表示しています
  • 谷口 文和
    ポピュラー音楽研究
    2003年 7 巻 15-34
    発行日: 2003年
    公開日: 2009/10/29
    ジャーナル フリー
    “Turntablism” could be defined as a musical genre in which DJs claim that the turntables they operate are “musical instruments”. In this paper I discuss the concept of “turntables as musical instruments” through the analysis of DJ performances. For this purpose I devised my original notational system which facilitates transcription of the DJ's body movements along with the musical sounds.
    The analysis of the performances using techniques such as “scratch” and “beat juggling” shows that the sound patterns reflect the DJ's motor patterns. An understanding of this relationship, gained through watching or practice, as opposed to just listening, gives deeper insight into its musical construction. In this sense, the musical style of turntablism is not simply that of sound itself, but also that of related musical experiences, including performing and listening. In conclusion, this insight makes it natural for those who enjoy turntablist performances, both DJs and listeners, to consider the turntables as “musical instruments”.
  • 浅井 佑太
    美学
    2014年 65 巻 1 号 133-144
    発行日: 2014/06/30
    公開日: 2017/05/22
    ジャーナル フリー
    Dieser Beitrag beschaftigt sich mit der freien Atonalitat Schonbergs. Seine zwischen 1908 und 1916 komponierten Werke wurden bisher immer wieder als expressionistisch bezeichnet und nehmen eine besondere Stellung in seinem Oeuvre ein. Dennoch wurden in dieser Hinsicht Spezifika in Schonbergs freier Atonalitat bis jetzt kaum in konkreten Analysen nachgewiesen. Manche Untersuchungen betrachten sogar die freie Atonalitat ohne Rucksicht auf diese Aspekte lediglich als Vorstufe der Zwolftonmusik. Dieser Aufsatz ist ein Versuch, Momente in Schonbergs freier Atonalitat zu beleuchten, durch die sie sich von der Zwolftonmusik unterscheiden lasst. In der Periode, in der er Stiicke in freier Atonalitat komponierte, hatte er eigentumliche Gedanken uber Musik, die eng mit dem Expressionismus verwandt waren und sich von jenen nach der Zwolftonmusik klar unterschieden. Hierzu werden Schonbergs Werke unter Berucksichtigung seiner musik-asthetischen Gedanken analysiert, und schliesslich wird die Beziehungen zwischen den kompositorischen Techniken und seinen Gedanken zu erlautern versucht.
  • 畦地 慶司
    東洋音楽研究
    1993年 1993 巻 57 号 1-20,L3
    発行日: 1993/08/31
    公開日: 2010/02/25
    ジャーナル フリー
    Sankyoku ensemble music of the early modern period (1600-1868) was originally performed on kokyu, sangen, and so. Even today such performances continue to take place. Such music was important in the development of heterophonic Japanese musical style.
    Music for the kokyu includes solo pieces, duos performed with shamisen, and sankyoku trios. In the historical development of this music, the kokyu emerged as a bowed string instrument played in typically Japanese style.
    San-sagari tuning is one of the characteristic features of kokyu music. In order to analyze this tuning, I have focussed on two important playing techniques: suri and uchite. Melodic patterns of classical music have been analyzed, with a special emphasis on melodic movement of the third string of the kokyu in san-sagari tuning. This analysis has shown that four types of melodies may be abstracted from this music. These four types are found only in san-sagari tuning.
    Finally, I have noted that the relation of san-sagari tuning to scales is important for understanding the characterisics of sankyoku music of the early modern period.
  • ─ エラー防止とエラー後の視線移動に焦点を当てて ─
    夏目 佳子
    音楽教育学
    2019年 48 巻 2 号 1-12
    発行日: 2019年
    公開日: 2020/04/02
    ジャーナル フリー

     本研究の目的は, ピアノ初見視奏時の演奏エラーに関わる視線移動の実態を探索的に明らかにすることである。エラーを起こしやすい音程が広く音の跳躍の大きな演奏箇所のある楽曲を用い, (1) 演奏時の視線位置, (2) 演奏エラーの有無, (3) 鍵盤を確認するタイミング, (4) 演奏エラー時の視線移動を明らかにした。上級者と中級者は, 音の跳躍する演奏箇所に入る前に, 演奏エラー防止のため, ほとんどの場合鍵盤を確認した。演奏エラーのない場合, 上級者は0.8拍から1拍前に, 中級者は0.6拍から1拍前に鍵盤を確認した。中級者は, 跳躍した音の前音を延長し鍵盤を確認することも多かった。上級者はほとんどエラーを起こさず, 中級者は多くのエラーを起こした。中級者のエラー後の弾き直しは約半分に見られた。弾き直し前の中級者の視線位置は, 楽譜の方が鍵盤より多かった。結果から鍵盤の早い確認がエラー回避に寄与することが示唆される。

  • 長谷 規子
    美学
    2007年 58 巻 2 号 70-83
    発行日: 2007/09/30
    公開日: 2017/05/22
    ジャーナル フリー
    Les dix-huit quatuors a cordes de Darius Milhaud (1892-1974) tiennent une place particuliere non seulement dans toutes ses ceuvres mais aussi dans toute la musique de chambre du XX^e siecle. Du fait que Milhaud s'explique sur le quatuor a cordes comme un genre musical representant le mieux ses intentions profondes et que lui et ce genre allaient cote a cote pendant quarante ans, nous pouvons considerer que le quatuor a corde est un genre intime pour le compositeur. Dans cet article, nous allons examiner ses quatuors a cordes des annees 1930 et 1940 de point de vue technique et stylistique pour mettre en evidence leur importance. L'etude d'un ensemble de quatuors a cordes de Milhaud nous a permis de montrer une evolution considerable : il emploie assez souvent des passages empechant la continuite de la piece au niveau melodique, rythmique et harmonique. Ce serait une des techniques musicales de Milhaud propres a cette epoque. D'ailleurs, la technique ellememe evoluera peu a peu la forme musicale et deviendra un element imposant dans sa musique. Elle s'appliquera plus tard a des autres pieces de sa musique de chambre.
  • 畑 道也
    美学
    1971年 21 巻 4 号 34-45
    発行日: 1971/03/30
    公開日: 2017/05/22
    ジャーナル フリー
    Arnold Scherings Meinung nach, konnte Beethoven nur durch die Macht der bestimmten poetischen Vorstellung, die dem Komponieren vorangehend von ihm gehabt wurde, sein musikalisches Werk komponieren. Die hermeneutische Deutung Scherings lasst sich sicher horen. Er sagte, dass die Beethovens Achte Symphonie eine Travestierung des mechanischen Musikwerkes (z.B. der musikalische Chronometer, das Panharmonikon usw.) ist. Seine hermeneutische Methode ist zwar im Gebiet der vokalen Musik erfolgreich, aber die Anwendung der Methodik auf die absolute Instrumentalmusik ist, wegen des Mangels des wirklichen Beweises, unsicher. Die poetische Vorstellung, die von Schering als die Vorstellung Beethovens selbst gemeldet wurde, ist eigentlich die Vorstellung, die Schering aus dem Kontext der Symphonie getraumt hat. Trotzdem wird die Symphonie nur durch seine hermeneutisch getraumte Deutung als ein folgerichtiger Zusammenhang erklart. Wie kann man das Ratsel raten?
  • ルドルフ・フェッチの指揮法講義(昭和15年度)から
    石原 慎司
    音楽表現学
    2021年 19 巻 13-22
    発行日: 2021/11/30
    公開日: 2022/11/30
    ジャーナル フリー

    戦前の日本のオーケストラが外国人指揮者を通して受容した演奏様式などの音楽表現上の要素について、具体的にそれがどのようなものだったのかはこれまで未解明であった。この点は日本のオーケストラの歴史形成を知る上で重要な情報であるが、それを言語化したものや録音物が非常に限られていたために解明が進んでいなかったのである。そのような中、ドイツから来た指揮者による昭和15 年度のオーケストラ指揮法講義の記録ノートが発見され、日本人が教わった、つまり、受容したといえる音楽表現内容の一事例が判明した。

    講義は管弦楽曲を教材とした専門的な指揮法を含み、音楽表現上の高度な内容を包含していた。また、山田耕筰も立ち会っていたことから、受講者は戦後の日本を担う日本人指揮者が含まれていた可能性が極めて高い。そこで、この講義で説明された運動・動作から指揮者が意図した音楽表現上の要素を読み解き、19 世紀以前の演奏習慣や指揮技法の地域的な出自に関わる情報と照合した。その結果、講義内容は当時のドイツに見られた指揮技法や音楽表現上の要素と共通すると思われる部分がみられた。したがって、戦前の日本のオーケストラにも、当時のドイツのオーケストラで鳴り響いていた音楽表現が確実に伝播しており、演奏されてもいたと考えられる。

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