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クエリ検索: "世界宗教者平和会議日本委員会"
8件中 1-8の結果を表示しています
  • 樋口 美作
    共生科学
    2015年 6 巻 6 号 121-125
    発行日: 2015年
    公開日: 2019/06/17
    ジャーナル オープンアクセス
    Islam set Ibrahim to founder of“pure monotheism”, and was opened by the prophet Muhammad of the last following the prophets Musa(Moses)and Isa(Jesus)dispatched by God Allah. A Muslim(Islam believer)respects Musa(Moses)and Isa(Jesus)as an apostle of God, and believes as a sacred book to which the Old Testament and the New Testament as well as Quran(Koran)were revealed from Allah. There was no claim that Islam was“a new religion”from the beginning. Therefore, Quran(Koran)is relevant in contents with two previous sacred books, and has similarity and difference. In order for three religions to exist simultaneously in the world, it does not argue about a doctrine, but difference is recognized mutually rather, and it is requested that a dialog should be deepened from the viewpoint of a mutual understanding.
  • 戸松 義晴
    総合健診
    2023年 50 巻 1 号 150
    発行日: 2023年
    公開日: 2023/04/10
    ジャーナル オープンアクセス
  • 南部 千代里
    佛教文化学会紀要
    2020年 2020 巻 29 号 L157-L173
    発行日: 2020年
    公開日: 2021/03/20
    ジャーナル フリー
  • 通過儀礼としてのパンデミック
    堀江 宗正
    宗教研究
    2021年 95 巻 2 号 75-98
    発行日: 2021/09/30
    公開日: 2021/12/30
    ジャーナル フリー

    二〇二〇年初頭に始まったパンデミックでは、宗教的集会が感染爆発の震源地と見なされた。本稿は多様な事例、統計データ、学術論文をもとに、宗教と感染の関係を明らかにし、その過程で宗教がどのように変容してゆくかを論じる。基本的統計からは、西欧と南北米のキリスト教国での死亡率の高さが明白である。これは、グローバル都市への人の流入、密集して暮らす民族集団などの要因が重なっており、キリスト教そのものが原因ではない。とはいえ、米国ではニューヨーク市周辺の州を除けば、礼拝出席率と死亡率がおおよそ相関することが分かった。次に、宗教がパンデミックを通して「COVID-19の悪魔化」「宗教のスティグマ化」「宗教の再純化」の三段階の通過儀礼的プロセスをたどると論じる。この三段階のプロセスを日本に当てはめると、多くの宗教は科学的感染対策に適応し、悪魔化もスティグマ化も起こらなかった。礼拝のヴァーチュアル化や共同体でのリーダーシップなどの再純化も不十分だった。それは長期的に見た活動の停滞の兆しとも言える。

  • 戦前・戦後のアジアにおける連続性と断絶
    坂井田 夕起子, 小島 敬裕, ランジャナ ムコパディヤーヤ, 石井 公成
    宗教研究
    2021年 94 巻 Suppl 号 8-21
    発行日: 2021/03/30
    公開日: 2021/03/31
    ジャーナル フリー
  • 島薗 進
    宗教研究
    2013年 87 巻 2 号 355-376
    発行日: 2013/09/30
    公開日: 2017/07/14
    ジャーナル フリー
    福島第一原子力発電所の事故により「脱原発」の声は諸方面から上げられたが、宗教界からの声もそれに加わった。全日本仏教会の宣言文「原子力発電によらない生き方を求めて」(二〇一一年一二月)はとくに広く関心を集めたものだ。この稿では、そうした宗教界からの脱原発の訴えの内容を検討し、二〇一一年五月にドイツの「安全なエネルギー供給のための倫理委員会」が公表した「ドイツのエネルギー転換-未来のための共同事業」とも照らし合わせ、科学技術の産物である原発に対してどのような倫理的批判がなされているかを検討する。目指すところは、(1)そもそも原発批判の倫理的根拠は何なのかについて考えを深めていくことである。だがそれとあわせて、(2)日本の宗教界からの原発批判はどのような特徴をもっているのかについても考えたい。また、(3)科学技術に対する倫理的批判の根拠は宗教的なものとどう関わるのか、という問いにも迫りたい。
  • 東アジアの地域協力と安全保障
    金 敬黙
    国際政治
    2004年 2004 巻 135 号 114-132,L13
    発行日: 2004/03/29
    公開日: 2010/09/01
    ジャーナル フリー
    It is worth noting that NGOs play growing roles on humanitarian/human rights issues. However, they are often in dilemmas both in donor-countries and in the fields by political situation. In this respect, North Korea is one of the outstanding cases in terms of humanitarian/human rights issues.
    Since the mid 1990s, severe food shortage has stricken North Korea. But, most agencies are faced with difficulties in doing their operations. For example, NGOs sometimes get little support from the public by lack of transparency. One reason is that concerned parties such as governments and human rights groups oppose unconditional aid to North Korea. Another reason is that North Korean government restricts NGOs' activity inside the country.
    Under these circumstances, this article attempts to address two questions. First, What are obstacles or dilemmas of NGOs on humanitarian/human rights issues to North Korea? And, second, how do NGOs try to overcome those dilemmas?
    In answering these questions, I outline the overview and current situation of North Korea's crisis from the viewpoints of NGOs. In relation to NGOs' efforts, I focus on social networks, which often transcend sectors and national borders.
    By looking at a framework of social networks, we may find how NGOs mobilize resources, and justify their activities. Moreover, we may observe the process of sharing values among different actors.
    To examine these hypotheses, two NGO networks are chosen as case studies. The first network is specialized on relief and development issues. The second one is mainly focused on human rights and/or refugee issues.
    In sum, through the cases on North Korea, this article attempts to examine the structural dilemmas of humanitarian actors, and to highlight the roles of NGO networks.
  • いかにして「対話」は始まるのか
    宗教学論集
    2014年 2014 巻 33 号 3-32
    発行日: 2014年
    公開日: 2021/05/15
    ジャーナル オープンアクセス
    Although people have some understanding of what occurs in an inter-religious dialog, the meaning of the dialog itself is rarely made clear. This study examines what exactly is an inter-religious dialog by examining its origin in the first inter-religious dialog, the 1893 World’s Parliament of Religions, and considering why the organizer decided to conduct a “parliament.” The study provides current reasons for the examination of interreligious dialogs, followed by an outline of previous research on the reasons and meanings of inter-religious dialogs. Furthermore, the study examines how the World’s Parliament of Religions began by focusing on the organizer of the parliament. This examination of the World’s Parliament of Religions describes the organizer’s explanation of the importance of gathering the religions of the world, considering the background of the widely-held complaints and expectations against Christianity. This examination underlies a consideration of how future inter-religious dialogs may change in its aspects.
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