詳細検索結果
以下の条件での結果を表示する: 検索条件を変更
クエリ検索: "佐藤隆" 政治家
48件中 1-20の結果を表示しています
  • ―インドを中心にして―
    近藤 則夫
    南アジア研究
    2015年 2015 巻 27 号 143-150
    発行日: 2015/12/15
    公開日: 2016/08/31
    ジャーナル フリー
  • 菅谷 幸浩
    憲法研究
    2021年 53 巻 97-
    発行日: 2021年
    公開日: 2021/10/05
    ジャーナル フリー
  • 近藤 光博
    史学雑誌
    1998年 107 巻 5 号 949-952
    発行日: 1998/05/20
    公開日: 2017/11/30
    ジャーナル フリー
  • ―2016年廃貨政策を題材に―
    黒崎 卓
    比較経済研究
    2020年 57 巻 1 号 1_41-1_51
    発行日: 2020年
    公開日: 2020/02/05
    ジャーナル フリー

    インドで2016年11月に実施された「廃貨」政策のミクロ的インパクトを検討することにより,その悪影響は,伝統的な零細小規模企業群とそこで働く労働者,すなわちインフォーマル経済や低所得層において顕著であった反面,ITスターアップにおいてはプラスの効果となった例もあったことを明らかにした.階層間格差の拡大は,世界最大の民主主義という政治構造の下,インド経済の高度成長の持続性に警鐘を鳴らしている.

  • ーもう1つのドキュメンテーション運動一
    佐藤 隆司
    図書館学会年報
    1985年 31 巻 1 号 25-32
    発行日: 1985年
    公開日: 2022/10/07
    ジャーナル フリー
     It is a well known fact that the two Belgians Mr. Paul Otlet and Mr. Henri LaFontaine originated documentation activity. But the same kind of activity, even though the term documentation was not used, was also originated by two Swiss, Karl Wilhelm Bührer and Adolf Saager, who have since passed into obscurity. Their ideas were fervently supported by Dr. Wilhelm Ostwald who was the founder of physical chemistry and also a Nobel Prize Laureate. The following is the essence of their ideas.
     Various intellectual activities are taking place in various fields of knowledge without any formal coordination, therefore, it is necessary to place ‘bridge' between these intellectual activities. Since these intellectual activities appear in print, the problem is one of organization of printed papers, and to organize effectively, various methods, for instance, standardization of the size of papers and classification, should be introduced.
     The original idea of standardizing these papers was formulated by Dr. Ostwald; later these standards evolved into the present standard of the IS0. As the basis of organization, the Decimal Classification as proposed by Melvil Dewey and adopted by Otlet and LaFontaine, was approved as the ‘bridge machinery' by Bührer and Saager. They also proposed what today called ‘bibliographical strip'.
     Bührer and Saager developed their ideas and in 1911 published a book entitled “Die Organisierung der geistigen Arbeit durch die Brücke”. ln order to spread their ideas and to shape intellectual activity—their first target being the collection and organization of postcards—they became incorporate. In 1911, the organization was founded in Munich with Dr. Ostwald as chairperson and Bührer and Saager in charge of the whole undertaking. Dr. Ostwald donated almost all his Nobel Prize money to this organization in Munich.
     Among the supporters of the organization were distinguished European scholars, men of culture, and politicians. Among them the name of Otlet and Solvay who were sponsors of the Institut International de Bibliographie, started by Otlet and LaFontaine, were to be seen. The organization in Munich gradually declined due to Bührer's obsession with trivial matters and his poor health. By 1913, there were very few activities going on in the organization.
     Hewever, at its height of activity, the organization produced more than 30 pamphlets, collected enormous amount of postcards which it was not able to organize fully, and held an exhibition of stationery and office equipment.
     For example, the 1919 publication by D. Ostwald “Die chemische Literatur und die Organisation der Wissenschaft” showed the effect of his cooperative experience with Bührer and Saager. Moreover, in 1911, Dr. Friedrich Kuntze, Professor of Philosophy at the University of Berlin, contributed an article strongly in favor of the 'bridge' method to a critical journal “Der Kunstwart”. Later he made use of this experience of the 'bridge' method in his work “Die Technik der geistigen Arbeit”.
     Although the organization of Bührer and Saager was a weak one and did not survive long, it is important to evaluate their contribution in our present information society.
  • 佐藤 隆広, 浅野 宜之, 間永 次郎, 加藤 篤史, 栗田 真広, 田中 雅一
    南アジア研究
    2024年 2023 巻 35 号 145-153
    発行日: 2024/03/30
    公開日: 2024/05/07
    ジャーナル フリー
  • ―化学辞書を例に
    佐藤 隆司, 杉本 昌彦
    出版研究
    1992年 23 巻 49-82
    発行日: 1993/03/31
    公開日: 2020/03/31
    ジャーナル フリー
  • 化学と生物
    2007年 45 巻 1 号 67-71
    発行日: 2007/01/01
    公開日: 2009/05/25
    ジャーナル フリー
  • 坂本 徳弥
    教育情報研究
    1999年 15 巻 3 号 51-62
    発行日: 1999/12/31
    公開日: 2017/05/27
    ジャーナル フリー
    マルチメディアを用いた表現活動においては, どのような情報を, どのように組み立てるかという「構成力」が重要である.しかし, 作品を構成する前に, 素材となる情報を解釈することの重要性も忘れてはならない.学習者は, 解釈によって情報から自分なりの意味を見いだし, その意味を伝えようとして, 作品を構成すると考えられるからである.情報の「解釈力」育成には, 知識の構造化の活動が有効と考え, 本研究では, 小学校6年社会科「貴族の世から武士の世へ」の単元において, 児童による知識の構造化の活動を取り入れた授業を行った.その結果, 児童は自分なりの歴史観を形成し, 歴史的事実の解釈を行うことができた.また, 学習のまとめとして制作したマルチメディア作品を, 児童及び8人の教師が6つの視点から評価した結果, 知識の構造化の活動を行ってから制作した作品の方が, 行わないで制作した作品よりも独創性について有意に高く評価された.これは, 知識の構造化の活動を行ったことにより, 児童が情報を解釈し, 自分なりの考えを形成しやすくなったためと考えられる.
  • 多田 元
    美夫君志
    1986年 33 巻 36-46
    発行日: 1986/09/20
    公開日: 2025/09/14
    ジャーナル オープンアクセス
  • 後藤 賢次郎
    社会科教育論叢
    2017年 50 巻 111-120
    発行日: 2017/03/31
    公開日: 2018/05/25
    ジャーナル フリー
  • 美夫君志
    1989年 38 巻 88-99
    発行日: 1989/03/25
    公開日: 2025/09/14
    ジャーナル オープンアクセス
  • 中溝 和弥
    アジア研究
    2015年 61 巻 4 号 3-21
    発行日: 2015/10/31
    公開日: 2015/11/10
    ジャーナル フリー
    Can we interpret the result of the 2014 general elections in India as the re-emergence of Hindu nationalism? If we can, does this mean that the majority support exclusive nationalism that is propagated by Hindu nationalists? In this article, in order to answer these questions, I analyze elector’s voting behavior at national, state, and village levels.
    At the national level, the election issues were the mal-governance of the incumbent UPA government as exemplified by stagflation and corruption, and the exalted hope in the capacity of Narendra Modi’s decisive leadership to solve these economic difficulties. In this election, the lower strata of society, that is, the Lower Backward Castes and Scheduled Castes, who were not traditional supporters of the BJP, voted for Narendra Modi’s BJP. In this sense, the BJP succeeded in consolidating the long-awaited “Hindu vote” in a loose way. This does not necessarily mean that the “Hindu vote” supports the exclusive Hindu nationalism that was expressed during the 2002 Gujarat carnage. However, they did implicitly endorse the political decision that Modi took at that time.
    In Bihar, which the BJP has been eager to capture for a long time but had failed to do so, the BJP and its alliance won the election. On analysis, the voting behavior in the state shows the same trend as at the national level. Considering the good reputation of the incumbent JD(U) state government, this result may reflect strategic voting behavior in which many voters took account of the national elections. However, we can observe that the “Hindu vote” is loosely taking shape in Bihar, also.
    Lastly, at the village level, the BJP could not win in the constituency where I conducted my fieldwork. However, the BJP candidate did succeed in getting a considerable number of votes. In a Yadav dominated village, most Yadavs supported the RJD, which is known as the Yadav’s party, and the Scheduled Castes supported the JD(U) government. However, among stubborn supporters of the RJD, there were some who held out strong hopes for Modi. Their main concerns are economic issues, not the exclusion of minorities.
    In conclusion, BJP’s victory represents the aspiration of voters for economic betterment. On the other hand, the political responsibility for the 2002 Gujarat carnage has become a thing of the past. The present Modi BJP government does not seem interested in instigating religious violence to consolidate their power. However, if they fail to meet voters’ aspirations, the danger of a violent exclusion of the minority is ever-present as Hindu nationalists have vigorously conducted an anti-Muslim campaign since Modi seized power.
  • 美夫君志
    1990年 41 巻 54-61
    発行日: 1990/10/31
    公開日: 2025/09/14
    ジャーナル オープンアクセス
  • Law and Society Association Annual Meeting 2010 in Chicago に出席して
    太田 勝造
    法社会学
    2011年 2011 巻 74 号 191-204
    発行日: 2011年
    公開日: 2021/01/18
    ジャーナル オープンアクセス
  • 国際政治経済学の模索
    長尾 悟
    国際政治
    1990年 1990 巻 93 号 82-97,L11
    発行日: 1990/03/25
    公開日: 2010/09/01
    ジャーナル フリー
    In June 1988, the Japanese government decided on beef and citrus import liberalization in consequence of Japan-U. S. negotiations. This decision was international-centric rather than domestic-centric. Why did the Japanese government adopt the U. S. government demand? The aim of this paper is to try to analyze this Japanese decision from the context of a changing global system.
    Substantial changes are taking place in the contemporary global system. These changes affect the global agricultural trading system, too. The closed system of national market dependence on its traditional agricultural system has been changing into the open system of global market dependence since 1970's, with important consequences for the industrialization of agriculture. We can characterize this new system as intensifiing international competition among the agricultural export countries, especially the U. S. and European countries. Today, when heavy subsidies deny American farmers substantial markets in Europe, the U. S. government has begun to regard the construction of an agricultural regime as a serious problem.
    There is the “international policy-making” process, in which the global or regional order (rules, institutions and procedures for a regime) is decided, in an era evolving towards international interdependence. The characteristics of this decision arena tend to develop the “ideology-centric negotiation” rather than “interest-centric negotiation”. Although in an “international policy-making” process the form of negotiation is principally multinational negotiation, it may be characterized by bilateral negotiation depending on the situation. The Japan-U. S. negotiation in 1988 on beff and citrus was a part of the “international policymaking” process.
    In the negotiations, Japanese protectionists (farmers and most members of the so-called norin zokugiin of the ruling Liberal Democratic Party Dietmen who have, because of specialized knowledge, accumulated experience on agriculture) have intended to deal with the U. S. government demand to open the Japanese markets by increasing the quota of beef and citrus imports. But Japanese negotiators, bureauchief-level officials of the Ministry of Agriculture, Forestry and Fisheries and executive members of norin zokugiin, have found it difficult to compromise with the U. S. government because of protectionist pressures and a fear of weakening their negotiation powers in the Uruguay Round. They also need to pretend to be protectionist (“pseudo-protectionism”) in order to lead the soft-landing for opening the market.
  • レイク チャールズ D, II
    保険学雑誌
    2013年 2013 巻 620 号 620_1-620_20
    発行日: 2013/03/31
    公開日: 2014/09/17
    ジャーナル フリー
    米国発の世界的な金融危機を受けて構築されてきた新たなグローバル経済のアーキテクチャーの中で,国際金融規制や国際保険監督規制は大きく変容しようとしている。各国は,このグローバルガバナンスが進化する背景にある世界の四つの大きな潮流に対応しながら,国家戦略に基づく経済政策・対外経済政策の展開,さらにはこれらと整合的な金融行政の実行を進めようとしている。日本の経済政策の重要な基盤である金融行政を担う世界有数の洗練された金融当局である金融庁は,「ベターレギュレーション」を掲げ,金融・資本市場の国際競争力強化に向けた金融行政の進化の方向性を明確にしており,国際社会の評価・期待も大きい。保険行政でも「ベターレギュレーション」の更なる展開を通じた,透明性の高い自己責任原則と法に基づく行政の実行が,日本経済の国際競争力強化にとって不可欠であり,持続的な経済成長の実現をめざす「アベノミクス」の成功の鍵を握るベンチマークとして国際社会が注視している分野である。
  • 三輪 博樹
    南アジア研究
    2008年 2008 巻 20 号 176-189
    発行日: 2008/12/15
    公開日: 2011/03/16
    ジャーナル フリー
    比較政治学、インド政治、政党政治、グローバル化国際社会におけるインドの経済的・戦略的な位置付けは、近年になって大きく変化した。その結果、インドに対する世界の政治学界の関心は、どちらかと言えば、国際関係や安全保障などの問題が中心となっているように思われる。しかし、現在のインドでは、純粋な「国内政治」あるいは「国際政治」と呼べるものは少なく、ほとんどの政策決定や政治的な出来事において、州政治から国際関係までの、複数のレベルの政治的な動きが相互に関連する状況となっている。
    したがって、現在のインド政治を理解するためには、このような複数のレベルの政治的な動きや、国内外の経済的・社会的な状況などを、「全体的」に検討していくことが必要となる。また、このような検討を行うためには、政治学だけでなく、経済学や人類学など、複数の学問分野にまたがった知識も必要となる。このような状況を踏まえ、本論では、複数の研究者による共同研究を行うことの必要性を指摘した.インドという巨大で複雑な研究対象を扱うためには、特定の分野や地域などについて研究を深めていくことはもちろん重要であるが、同時に、複数の研究者や学問分野にまたがった協力体制を構築することも重要であると考える。
  • -アイディア理論を用いた一考察-
    田辺 智子
    日本評価研究
    2016年 17 巻 1 号 3-18
    発行日: 2016/11/17
    公開日: 2023/06/01
    ジャーナル フリー

     日本において、エビデンスに基づくがん検診がなぜ実現しにくい状況となっているかについて、政治学で発展したアイディア理論を用いて分析を行った。日本のがん検診は世界的に見ても早い時期に導入されたが、その後、死亡率減少のエビデンスがあるがん検診を行うべきという新たなアイディアが海外から輸入され、既存のがん検診を見直す政策変容が進められた。分析の結果、この政策変容が不徹底となっており、エビデンスが確立したがん検診に加え、エビデンスが不十分ながん検診が広く実施されている状況が明らかとなった。

     その原因としては、死亡率減少という観点で有効性を評価すべきというアイディアが市町村レベルでは十分受容されていないこと、過去の政策が次の政策選択に影響を与える政策遺産が存在することが挙げられ、政策決定は必ずしもエビデンスのみに基づいて行われるわけではないという現実が浮き彫りとなった。

     今後も、他の政策分野を含め、エビデンスに基づく政策を阻害する要因について、さらなる分析が求められる。

  • フライ B.S., シュナイダー F.
    公共選択の研究
    1984年 1984 巻 4 号 20-45
    発行日: 1984/12/10
    公開日: 2010/10/14
    ジャーナル フリー
feedback
Top