In this year's International Graphic Art Show (IGAS 2018), a panel discussion was held on the current status of digital printing penetration in the rapidly changing publishing field. In this discussion current trends and circumstances in the publishing field were introduced, followed by free discussion. This paper examines the content of this discussion and explains the current situation of the publishing market and offers future predictions with a focus on “Print Books On-Demand.” As the digital shift rapidly progresses in the publishing field, it is necessary to strengthen correspondence with digitalization. While the current system holds it is imperative to create a new business model to take advantage of changes to the industry and the market.
出版社が直営の印刷工場を持ったことと,デバイスがデジタル印刷だったことからオープン当初は多くのメディアの取材を受け,業界内で大きな話題となった.
しかし3年間の活動を経た今,工場開設の本当の目的は何だったのか?当初掲げた目標は達成できたのか?稼働率はどうなっているのか?
多くの疑問に対して工場運営に携わる講談社業務企画部土井秀倫がレポートする.
2011年に「図書館法」が改正された際,公共図書館が収集するべき資料の種別に電子的資料を含めることが明記された。しかしながら,平成27年度の文部科学省委託調査によれば,電子化資料を利用者に提供している図書館は日本全国で約16%であった。さらに,米国では90%以上の図書館が実施している電子書籍サービスについては,日本では,54自治体の図書館が提供するに止まっている。そこで本稿では,(1)出版界と図書館界との関係,(2)都道府県立図書館の役割という二つの観点から,公共図書館に電子書籍サービスを導入することの意義と効果について論じた。
日本における学術出版産業の動向について実証研究を通して分析を進めていく際の概念的枠組みを構築していく.「制度固有のロジック」概念を用いて米国の出版産業について分析した Thorntonの研究(1995,1999,2002)を批判的に検討した上で,学術出版に関わる個人や組織が,複数の制度固有のロジックを組み合わせ,また象徴資本と経済資本を組み合わせることによってみずからの利害関心を追求していくプロセスを記述し分析するための感受概念として「ポートフォリオ戦略」を提案する.