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クエリ検索: "大道筋"
21件中 1-20の結果を表示しています
  • *岡本 訓明
    人文地理学会大会 研究発表要旨
    2003年 2003 巻 207
    発行日: 2003年
    公開日: 2003/12/24
    会議録・要旨集 フリー
    本報告は、近代初頭の堺における軒庇の伐縮がどのように展開したのか、近世堺における都市構造との関わりから考察するものである。近世において、多くの都市では道路敷地上へ家屋からの軒の張り出しが許されていたが、本来は道路敷地上である軒下が、住民の手によって囲い込まれることが慣習的になり、軒下が私有地同然に扱われるようになったことによって街路が狭隘化した。 堺においては、1872(明治5)年に軒先へ差出す板庇の取払いが命じられ、1874(明治7)年には、堺県から
    大道筋
    の軒下の取込みを禁じる布達が出され、
    大道筋
    の軒庇の伐縮が行われ、その後1877(明治10)年にかけて軒庇の伐縮は堺市街全般で行われた。大坂夏の陣終結後、徳川幕府によって新たに町割が行われた堺の市街地における道幅は、南北道路は大道の4間半を中心にその左右(東西)に2間と3間の道路が交互に配置され、東西道路は大小路が5間で、それ以外の道路は3間というのが基本であった。そしてその中でも3間幅以上の南北道路が都市軸としての機能を持っていた。道幅については『堺手鑑』などから、近世初期の段階から軒下部分が道幅の内に含まれていたことがわかる。また自治組織としての町は170から180程あり、町の範囲は東西が3間幅以上の南北道路を中心にそれぞれの両側の裏筋まで、南北が東西道路の間という両側町が基本であった。軒庇の伐縮については、1876(明治9)年に大道の軒庇伐縮道路修繕が完成し、それ以降、他の道路についても本格的に進められ、結果として大道を含めて39ヶ所に軒庇の伐縮が命じられた。南北道路では都市軸の主軸といえる3間幅以上の中浜通、山口通、大浜通などに命じられ、東西道路ではほぼ全域に命じられている。また『和泉国大鳥郡第一大区四小区関係文書』からは、軒庇の伐縮が近世における自治組織としての町が基礎的単位となって行われたことがわかる。
  • 武田 壽夫
    地域史研究
    2014年 2014 巻 114 号 58-85
    発行日: 2014/10/31
    公開日: 2023/03/11
    研究報告書・技術報告書 オープンアクセス
  • 堺のケース・スタディ (I)
    渡辺 達三
    造園雑誌
    1973年 37 巻 1 号 11-16
    発行日: 1973/10/30
    公開日: 2011/07/19
    ジャーナル フリー
    These are studies on the Squares in Sakai in order to inquire into how the Squares exist and function in the Feudal Settlements of the Edo Period.
    In this study (Report I), the author takes a birds eye view of the physical pattern of the city in which the Squares exist and the system of self-government by which the Squares are sprouted in the beginning, and second, tries to inquire into how the Squares exist and function.
    They are as follows:
    1. The physical characteristic of the city is adapted for bringing about the Squares comparatively.
    2. The development of the self-government system composed of Gonin-gumi, machi, suji and Go, brings about many meeting places and these are important causes and effects of existence of Squares.
    3. The city Sakai has various Squares. These are two nucleus squares which are the central core of the each two Go, and some quasi-nucleus and local squares.
  • 経済が変化させる近世都市居住
    日向 進
    すまいろん
    2003年 65 巻 41-45
    発行日: 2003年
    公開日: 2022/05/09
    解説誌・一般情報誌 オープンアクセス
  • 松田 南, 小谷 通泰
    都市計画論文集
    2011年 46 巻 3 号 751-756
    発行日: 2011/10/25
    公開日: 2011/11/01
    ジャーナル オープンアクセス
    本研究は、富山市と堺市において市民へのアンケート調査を行い、その結果にもとづき、LRTがもつ多様な導入効果に対する市民の意識構造を、共分散構造分析により明らかにしようとしたものである。具体的には、まずLRTの整備事例である富山市において、利用者が導入効果をどのように評価しているかその意識構造を抽出した。なおここでは、導入効果として、“交通行動の変化”と“まちの変化”に着目した。また同様に、堺市を対象に、LRTの整備計画事例を取り上げ、計画路線の沿線住民によるこうした導入効果への期待に対して意識構造を分析し、富山市の利用者による評価意識構造と比較検討した。これによって、LRT整備前後における導入効果に対する市民意識の共通性、差違を把握した。さらに堺市については、計画路線の沿線住民による計画への理解度・関心度と、現況の中心部における道路空間や公共交通サービスの評価が、こうした導入効果への期待に及ぼす影響についても分析し、整備計画に対する合意形成への要件を得た。最後に、これらの分析結果をもとに、わが国で今後LRTの導入を進める上で留意すべき事項を考察した。
  • ―堺と兵庫との比較を中心に―
    *藤田 裕嗣
    人文地理学会大会 研究発表要旨
    2017年 2017 巻 404
    発行日: 2017年
    公開日: 2020/06/13
    会議録・要旨集 オープンアクセス
  • 妻木 宣嗣, 曽我 友良, 橋本 孝成
    日本建築学会計画系論文集
    2012年 77 巻 672 号 437-446
    発行日: 2012/02/29
    公開日: 2012/03/07
    ジャーナル フリー
    As a result of my consideration of the changes about architectual control on the vassals' residences, and interpretation of architectual control's "Ooseidasare-joujou"in the Hagi Clan , the following points were obtained:
    1 "Ooseidasare-joujou" was not only the unity of the past rules, but also the reform in line with reality.
    2 Because the past rules didn't come up concrete inconsistent, in "Ooseidasare-joujou" they remind the past rule again and again.
  • 川崎 繁太郎
    地学雑誌
    1930年 42 巻 5 号 243-251
    発行日: 1930/05/15
    公開日: 2010/10/13
    ジャーナル フリー
  • 人文地理
    1974年 26 巻 2 号 231-239
    発行日: 1974/04/28
    公開日: 2009/04/28
    ジャーナル フリー
  • 出口 米吉
    人類學雜誌
    1914年 29 巻 2 号 72-80
    発行日: 1914/02/20
    公開日: 2010/06/28
    ジャーナル フリー
  • 地図
    1974年 12 巻 2 号 40-42
    発行日: 1974/06/30
    公開日: 2011/07/19
    ジャーナル フリー
  • 有馬二十坊の社会的・空間的特徴について
    中村 駿介
    日本建築学会計画系論文集
    2021年 86 巻 780 号 657-664
    発行日: 2021年
    公開日: 2021/02/28
    ジャーナル フリー

     The purpose of this paper is to study the spatial structure of the hot spring towns in the Edo period (early modern period), and to analyze the rights that define that spatial structure. A hot spring town is a city with a hot spring which prospered in the early modern period. The research so far has focused on the transition period from early modern to modern, investigating mainly the spatial structure of hot spring towns. However, no research has been conducted on how hot spring towns, which existed as healing places in the Middle Ages, became cities in the early modern period. In this paper, we study the hot spring town of Arima, which has been the most famous hot spring town in Japan since ancient times. We investigated the origin of the privilege inns called “Arima 20-bo” which appeared in the early modern age, and restored their spatial structure. In addition, we analyzed the rights enjoyed by “20-bo” as a spatial structure.

     First, we describe the origin of “Arima 20-bo,” which was powered by the politicians in the town and had other small inns and the Yuna who took care of customers in the hot spring. According to five historical sources, “Arima 20-bo,” was seen at the end of the 16th century, and it was the united group. In addition, they actively named themselves "bo" and once more organized themselves in the mid-17th century.

     Second, we restore the city space based on the conditions prevalent in 1737, and study the location of “Arima 20-bo” and other small inns. As a result, we identify three features of the city’s spatial structure. First, division of residences between the north and south by the hot springs; second, “20-bo” surrounded the hot springs, and third, two roads extended from the hot spring, one to the east and the other to the south.

     Finally, these inns were developed as per the stock associated with the land building. The three materials, "Guest shop stock, " "Yume stock," and "Guest book" were transferred at the same time the land residence of “20-bo” was bought and sold at the end of the early modern age. The “20-bo” had the right to accommodate guests, to use Yuna to guide the guest to the hot spring, and to take care of the guest.

     The number of “20-bo” and Yuna in a town depends on the social situation of the hot spring town.

     At the end of the early modern age, when the number of “20-bo” and Yuna decreased, the former two space structures, division of residences between north and south, and 20-bo,” surrounding hot springs, seen in the middle of the early modern age, also collapsed.

     To summarize the above, in the hot spring town of Arima in the early modern age, there existed division of residences between the north and south by the hot spring, and the “20-bo” also surrounded the hot springs. Thus, the space structure is defined by the system of the healing hot springs consisting of “Arima 20-bo.”

  • 丸山 雍成
    交通史研究
    2002年 50 巻 1-21
    発行日: 2002/07/22
    公開日: 2017/10/01
    ジャーナル フリー
  • 川村 博忠
    人文地理
    1977年 29 巻 6 号 590-616
    発行日: 1977/12/28
    公開日: 2009/04/28
    ジャーナル フリー
    Im zehnten Jahre der Genroku-Periode (1697) beabsichtigte das Shogunat Kuniezu im ganzen Lande neuzubearbeiten. Kuniezu ist eine große handschriftliche Karte, die auf dem Befehl des Shogunats in jeder Provinz (Kuni) hergestellt wurde. Grundsätzlich wurde eine Provinz in einem Blatt Kuniezu aufgenommen.In der Tokugawa-Zeit wurde Kuniezu viermal, nämlich in der Keicho, Shoho, Genroku und Tempo, hergestellt. Das Wort “Kuniezu” hat keine Entsprechung im Deutschen. Daher gebraucht der Verfasser in diesem Resümee die Domäne Karte als die Übersetzung des Wortes “Kuniezu”.
    Dieser Versuch der Bearbeitung war aus dem Grunde, daß die früheren überreichten Domänen Karten (Shoho-Kuniezu) alt geworden waren, im Verlauf der Zeit von mehr als fünfzig Jahren seit ihrer Herstellung. In jeder Provinz wurde es meistens den hauptsächlichen Fürsten (Daimyo) befohlen, die Domäne Karte neuzubearbeiten. Dafür fingen sie sofort in ihren Provinzen die veränderten Orte seit Shoho-Periode an zu untersuchen, mit Zusammenarbeit der anderen Fürsten in derselben Provinz. Auf diese Weise wurden die neuen Domänen Karten jeder Provinz während mehr als fünf Jahren eine nach der andern ausgeführt, und feierlich dem Shogunat bis zum fünfzehnten Jahre der Genroku-Periode (1702) überreicht.
    Diese neubearbeiteten Domänen Karten, die aus dreiundachtzig Blättern im ganzen Lande bestanden, werden “Genroku-Kuniezu” gerufen. Einen Teil davon können wir noch jetzt in Tokyo an Kokuritsu Koubunshokan (der National-Museum für die Erhaltung der Aktenstücke) anschauen. Außerdem bleiben manche von ihren Duplikaten in vielen Gegenden erhalten. Aber das Ganze dieser neuen Domänen Karten (Genroku-Kuniezu) ist jetzt noch nicht genug erklärt. Doch schildert man gelegentlich diese neuen Karten im Umrissen, daß sie in jeder Provinz die entsprechende alte Karte (Shoho-Kuniezu) ganz und gar nachgebildet sind und es keinen wesentlichen Unterschied zwischen den neuen Karten und den alten gibt. Der Verfasser hat eine andere Ansicht darüber. Deshalb ist es der Zweck dieser Abhandlung, das Herstellungsverfahren der neuen Domänen Karten zu erklären, und über die darstellerische Eigentümlichkeit der neuen Karten im Vergleich mit den alten einige Betrachtungen anzustellen.
    Als Ergebnisse der vergleichenden Untersuchung kann der Verfasser vornehmlich folgende Punkte aufzeigen.(1) Im Fall diesmaliger Bearbeitung wurde jede Domäne Karte aller Provinzen in bester Ordnung hergestellt. Das Shogunat baute eine provisorische Behörde (Ezu-Hütte) zu Hongo in Edo, um die neubearbeiteten Karten zu inspizieren. Jeder verpflichtete Fürst sollte seine neue Karte in vorläufiger Darstellung zur Behörde bringen, und sie nach Inspektion von Shogunatsbeamten ins reine darstellen. Dabei wurde jeder Fürst außer einigen mächtigen genötigt, den offiziellen Maler um die Reindarstellung seiner neuen Karte zu ersuchen.
    (2) Bei dieser Bearbeitung wies das Shogunat mit allen Einzelheiten jedem Fürst die Herstellungsweise der Karte. Also wurde der Stil der Karte in den neuen im ganzen Lande höchst einheitlich. Vor allem ist die Vereinheitlichung der Schriftform der Kartenbemerkung, die in der Ecke der Karte geschrieben wird, bemerkenswert. In den alten Karten war zwar die grundlegende Herstellungsweise, wie zum Beispiel der Verkleinerungsmaßstab und das Zeichen des Meilensteins usw., im allgemeinen einheitlich, aber die Darstellungsweise der einzelnen Teile war in jeder Provinz verschiedenartig. Für die Vereinheitlichung dieser Darstellungsweise brachten die Inspektion der vorläufigen Karten und die Reindarstellung vom offiziellen Maler, Ryoshin Kano, besonders eine Wirkung hervor.
  • 江戸、東京における街路との関係を主軸に
    土肥 真人
    都市計画論文集
    1992年 27 巻 37-42
    発行日: 1992/10/25
    公開日: 2019/12/01
    ジャーナル オープンアクセス

    THE POLITICAL, ECONOMIC, AND SOCIAL MODERNIZATION HAD OCCURRED AT THE TRANSITION PERIOD FROM EDO ERA TO MEIJI ERA IN JAPAN. IT IS THE PURPOSE OF THIS THESIS TO CONSIDER HOW THAT MODERNIZATION HAD EFFECT ON SPATIAL CHANGE OF URBAN OPENSPACE OF EDO TO TOKYO. OUKAN OF EDO, WHICH SPATIALLY CORRESPONDS TO PRESENT ROAD, HAD WORKED AS AMUSEMENT QUARTERS OR SOCIAL COMMUNICATION PLACES. BECAUSE OF THE CHANGE OF LANDOWNING-SYSTEM FROM FEUDALISM TO MODERNISM AND THE INTRODUCTION OF VEHICLES FROM WESTERN EUROPE AT MEIJI ERA, THE CHARACTER OF OUKAN HAD ALTERED TO A ROAD WHICH IS MAINLY FOR TRANSPORTATION UNDER OFFICIAL MANAGEMENT. AND SOME FUNCTION ELIMINATED FROM OUKAN HAD BEEN ALLOTTED FOR THE PUBLIC PARKS ALSO UNDER OFFICIAL MANAGEMENT. IT COULD BE CONCLUDED THAT THE PUBLIC PARKS HAD EMERGED AS VERY MODERN SPATIAL APPARATUS.

  • 日向 進
    日本建築学会論文報告集
    1981年 304 巻 149-155
    発行日: 1981/06/30
    公開日: 2017/08/22
    ジャーナル フリー
  • さかいLRT研究交流センターの活動記録に基づいて
    塚本 直幸, 吉川 耕司, 波床 正敏, ペリー 史子
    都市計画論文集
    2011年 46 巻 3 号 991-996
    発行日: 2011/10/25
    公開日: 2011/11/01
    ジャーナル オープンアクセス
    さかいLRT研究交流センターは、堺市のLRT計画にあわせ、堺市と大阪産業大学との共同事業として2005年5月から活動を開始し、各種情報の提供、市民との交流、学生・研究者の教育・研究等を進める拠点として位置づけた。本センターは現地に拠点を置いた施設・組織であったこと、研究者や学生が主体となって運営されたこと、市民との交流を重視したこと、LRTという先進的な事業に官学が連携して取り組んだことを特長とし、研究者のアウトリーチ活動として社会貢献したが、同時にこれらに起因する課題も残した。とりわけ、行政と市民の相互不信がある中、大学という機関の中立性を確保することに苦労した。市長交代に伴うLRT整備計画中止(堺駅-堺東駅間)により当初の使命を終えたと判断し、2009年12月に運用を終えた。
  • 小野 芳朗
    日本建築学会計画系論文集
    2011年 76 巻 659 号 67-74
    発行日: 2011/01/30
    公開日: 2011/03/07
    ジャーナル フリー
    After the Meiji-era, the forest around Shin-to shrine was refined as Shin-en (The forest for God) in order to keep shrine's authority. This Shin-en had also function as the Urban Park. This paper discusses an example of building of a shrine and a park in Okayama City. The Shokon-sha shrine (the Shin-to shrine dedicated the sprits of war dead soldiers) was built in 1869 on a hill Higashi-yama where the shrine dedicated Tokugawa Shogun from 1644 that was the most important memorial space for the governor Daimyo Ikeda. After the stationing of Army 17 division in 1907, the Shokon-sha shrine was rebuilt with the refined Shin-en Parks designed by the technocrat belong to Ministry of Imperial House as the authority for the sprit of soldiers of Imperial Army.
  • 史学雑誌
    1985年 94 巻 11 号 1819-1849
    発行日: 1985/11/20
    公開日: 2017/11/29
    ジャーナル フリー
  • 宮本 雅明
    建築史学
    1991年 17 巻 2-24
    発行日: 1991年
    公開日: 2019/01/24
    ジャーナル フリー
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