詳細検索結果
以下の条件での結果を表示する: 検索条件を変更
クエリ検索: "安全保障政策"
1,632件中 1-20の結果を表示しています
  • 高橋 英児
    カリキュラム研究
    2015年 24 巻 62
    発行日: 2015年
    公開日: 2017/01/17
    ジャーナル フリー
  • 世界各国の動向
    岩田 英子
    地域研究
    2016年 16 巻 2 号 148-165
    発行日: 2016年
    公開日: 2021/11/30
    ジャーナル フリー
  • 小林 正英
    日本EU学会年報
    2022年 2022 巻 42 号 59-
    発行日: 2022/05/20
    公開日: 2024/05/24
    ジャーナル フリー
  • 小川 芳樹
    現代社会研究
    2025年 2024 巻 22 号 11-19
    発行日: 2025/03/06
    公開日: 2025/09/22
    研究報告書・技術報告書 フリー
    わが国は、①石油依存度、とくに中東依存度の低下、②准国産に位置付ける原子力の国策としての推進、③エネルギーの節約と効率の改善を重要な柱としてエネルギー
    安全保障政策
    を長年にわたって展開・保持してきた。1970年代の2回の石油危機に対してこの政策は大きな効果を発揮した。しかし、1990年のバブル崩壊以降、現在に至るまでの長期的な経済停滞の中で、これらの柱が日本で効果的に機能したかといえば、答えは「否」である。 エネルギー
    安全保障政策
    は、わが国の経済成長とも深く関連するが、本研究の分析結果からみると、石油危機後のわが国の経済成長は欧米主要国に比べると相対的に弱体化したといわざるを得ない。わが国が伝統的エネルギー
    安全保障政策
    の維持に注力してきたことが、逆にわが国の経済成長にブレーキをかけていないか懸念される。日本経済の弱体化に寄与したもう1つの要因はエネルギー消費が比較的低い国際競争力のある経済構造への移行が欧米に比べて遅れた点である。 わが国は1人当たりCO2排出量の低下でも、欧州主要国、米国(絶対水準は高いが)に遅れを取ったといわざるを得ない。最大の要因は再生可能エネルギーの拡充が遅れたことである。わが国は、①国策として原子力にこだわり過ぎていないか、②世界に冠たる高品質の電力の安定供給にこだわり過ぎていないかの2点が本研究の問題提起である。わが国が気候変動問題に対応し国際競争力を示すためには、これらの問題点を率直に検討して健全な経済の確立を目指すべきである。
  • 中立と共通外交安保政策とをめぐって
    上原 史子
    日本EU学会年報
    1999年 1999 巻 19 号 208-237,255
    発行日: 1999/09/30
    公開日: 2010/05/21
    ジャーナル フリー
    After the Cold War, Europe's security environment has changed dramatically. The EU has tried to change its common foreign and security policy (CFSP) in the Treaty of Amsterdam, but it did not answer Austria's needs sufficiently. Austria is the only country in the EU that has stated its status of neutrality in its Constitution.
    The purpose of this paper is, therefore, to examine the prospects for Austria's security policy in Europe through an analysis of various security alternatives for Austria with regard to the CFSP.
    Firstly this paper tries to analyze how the implementation of the CFSP has been progressing since the Treaty of Maastricht. The Treaty of Amsterdam apparently suggested that the EU will strengthen its links with the WEU and NATO.
    The paper secondly looks at where the Austrian security policy stands on the issue of neutrality. Before Austria's membership in the EC (EU) Austria stated officially that it fully commits herself to the objectives of the common foreign and security policy of the EU in a spirit of solidarity. In truth Austrian politics is divided into two sides when it comes to security policy. The Austrian Socialist Party (SPÖ) are in favor of Austria's neutrality, while the Austrian People's Party (ÖVP) opts for Austria's full membership in the WEU and NATO.
    Thirdly the paper looks at the linkage between the EU, the WEU and NATO. Added to this point this paper examines Austria's full membership in the WEU and NATO. Because of its neutrality Austria is currently an observer of the WEU and joins the PfP of NATO. If the importance of the WEU and NATO in the EU increases in the future, it is very difficult for Austria to commit to the CFSP without full membership of the WEU and NATO.
    Finally the paper tries to speculate on Austria's security policy in the future. As one conclusion it can be said, if the CFSP fails to develop a concrete policy, it is likely that Austria's security policy will remain ambiguous.
  • 遠藤 哲也
    日本ニュージーランド学会誌
    2010年 17 巻 30-39
    発行日: 2010/06/19
    公開日: 2017/04/15
    ジャーナル フリー
    1. No direct military threats exist against New Zealand. (Geo-politically, New Zealand is the most favored nation in the world) 2. New Zealand has great interests in the peace and stability of the South Pacific Countries. 3. New Zealand maintains very dose defense relations with Australia. 4. New Zealand has been developing close relations with Asia. 5. New Zealand, as a constructive member of the international community, actively participates in the multilateral peace-keeping and peace-building activities. 6. New Zealand keeps an unique non-nuclear policy. (Defense relations between New Zealand and the U.S.A. under ANZUS have been suspended, but the bilateral relations between the two countries have been improved.)
  • 「能力問題」を中心に
    鈴木 一人
    日本EU学会年報
    2004年 2004 巻 24 号 67-95,311
    発行日: 2004/09/30
    公開日: 2010/05/21
    ジャーナル フリー
    Since mid-1990s, the capability gap between Europe and the United States became explicit and many in Europe, particularly in France, Britain, Germany and Italy, recognized the necessity to “fill the gap” to be able to make Europe's own decisions. However, because of financial constraints, difference of strategic positioning, and national industrial and technological interests, it was difficult to achieve a consensus among European countries.
    However, the industry realised the danger of fragmented national defence market and uncoordinated industrial structure. Thus, large European defence companies, notably those “national champions”, merged and created EADS. The emergence of this large European company was expected to inprove its competitiveness vis-à-vis American industry, but it also threatens small and medium-sized companies in Europe. Also national governments lost their initiatives to negotiate with industry on prices and requirements for their strategic planning. Therefore, it put pressure for European governments to coordinate their R & D and procurement policies for regaining the negotiation power.
    This endeavour started outside of the EU policy framework. In 1996, WEU created WEAO for common defence research and development, including non-Member States from Central and Eastern European countries. But larger Member States were not satisfied the arrangement at WEU because it was based on the principle of juste retour, a deliberate mechanism to support uncompetitive companies in smaller Member States to survive. Thus, France, Germany, Italy and Britain formed OCCAR for common procurement and LoI for rejecting the idea of juste retour. Also major satellite owner countries formed BOC to increase reconnaissance capability.
    On the other hand, within EU framework, there have been several challenges to enhance the policy scope for defence industry issues. Three communications from the Commission in 1996, 1997, 2003 and STAR21 report were clear manifest of Commission's intention to intervene. Also following the establishment of European Rapid Reaction Force, there has been the discussion of European Capability Action Plan, initiated by the Commission, to strengthen European defence technology and industrial capability through EU policy frameworks. Furthermore, among the discussions of European Convention, the creation of European Armaments, Research and Military Capabilities Agency (ARMC) was decided. It was intended to be the centre of defence R & D and procurement issue in Europe, inclusive to all Member States. It was thought that the EU is going to lead the policy for defence industry.
    However, the enlargement may cause problems for the process to improve European capability. Not only candidate countries are technologically less developed, but also they may claim their share of industrial return through the principle of juste retour. This may slow down the process and put negative effect for catching up with US capability.
    Thus, it is necessary to introduce the concept of flexible integration. However, current arrangement.for decision-making is based on the “structured cooperation” which excludes Member States without willingness or capacity. This is not an appropriate structure because it would increase the dissatisfaction of smaller Member States including new Members, and it would complicate the decisionmaking process. The important factor is, while larger Member States promote their programmes to increase capability, there should be a system to provide industrial incentives for smaller Member States to satisfy their industrial and technological demands.
  • 本多 倫彬
    年報政治学
    2020年 71 巻 1 号 1_178-1_200
    発行日: 2020年
    公開日: 2021/06/16
    ジャーナル フリー

    民主党政権の外交・

    安全保障政策
    は、一般に評判が悪い。しかし、国際平和協力について民主党政権は、ハイチと南スーダンという二つの国連PKOへの自衛隊部隊派遣、東南アジア地域での防衛省・自衛隊による能力構築支援の開始、さらにジブチでの海賊対処を目的に自衛隊初の海外拠点の整備など、従来の枠を超える積極的な試みを行っている。

     それにも係わらず、2011年の自民党への政権交代後、第二次安倍政権が進めた 「積極的平和主義」 に基づく国際平和協力強化の試み、就中、平和安全法制に対して、野党民主党は強固な反対姿勢を示した。これにより、批判者としての印象が先行し、民主党政権期の国際平和協力は正面から検討されることのないままとなっている。

     本稿は、民主党政権の実施した国際平和協力について、後の自民党政権との相違と共通性に着目して検討を行うことで、国際平和協力における民主党政権の再評価を行った。分析を通じて、民主党政権の役割が、積極的平和主義に基づく国際平和協力の試みの基盤整備にあったことを示すとともに、自民・民主両党の国際平和協力政策の根本的相違は、国際平和協力の考え方にではなく、対米関係の考え方にあることを明らかにした。

  • 坪内 淳
    公共政策研究
    2008年 7 巻 73-82
    発行日: 2008/01/25
    公開日: 2019/06/08
    ジャーナル フリー

    冷戦後の日本の外交

    安全保障政策
    は,「当事者意識に欠け,適切な問題認識・整理の枠組みを持たず,時間感覚の抜け落ちた」背景によって,そのアジェンダ・セッティングに重大な誤謬を犯している。それは,越境問題や非伝統的安全保障への取組みによって,冷戦後の新しい国際環境に対応しているかのような錯覚のもと,自らの置かれた地政学的困難さの認識と,日米関係の再構築という本質的問題を見失っていることである。国際関係における越境間題の正確な理解に加え,日米同盟の不変性への過剰な期待から脱し,正当な危機感を持った政策形成のためには,外交
    安全保障政策
    に関わる政策コミュニティの活性化こそが鍵であろう。

  • 川崎 剛
    国際政治
    2000年 2000 巻 123 号 211-214
    発行日: 2000/01/28
    公開日: 2010/09/01
    ジャーナル フリー
  • 中村 登志哉
    日本EU学会年報
    2009年 2009 巻 29 号 203-221
    発行日: 2009年
    公開日: 2011/12/01
    ジャーナル フリー
    This paper analyses German foreign and security policy under the Merkel government, especially Germany's role and involvement in European security architectures. By comparing NATO out-of-area deployment of Bundeswehr, German forces, in EU and NATO operations, the study discusses challenges and dilemmas that Germany has faced in cooperating with these organizations. As Europe's own security policies such as Common Foreign and Security Policy (CFSP) and then European Security and Defence Policy (ESDP) have developed, Germany has been actively involved in operations in the framework of these policies. Germany has also participated in emerging EU operations; the Merkel government eventually led Operation EUFOR RD Congo in 2006. As European operations have evolved in the areas of peacekeeping and crisis management so far, Germany has not encountered dilemmas in dispatching armed forces overseas. It rather welcomed EU operations that have civilian character as German Basic Law sets a certain conditions in deploying its forces overseas. Because of this limitation, Germany is referred as ‘civilian power’ that has strategic culture of ‘anti-militarism’. Thus, Germany will actively support further evolution of the European security architecture with such a civilian character. On the contrary, Germany under the Merkel government has encountered dilemmas in dispatching forces to NATO operations. In particular, German behaviours in International Security Assistance Forces (ISAF) in Afghanistan have increasingly attracted criticism from other NATO member states after a failure in Operation Medusa in 2006. Since then, Germany has been under pressure of sending units to the southern area of Afghanistan that is considered to be more dangerous and of engaging in combat operations. So far, German government has expanded its military commitments in Afghanistan in a series of small steps. For example, Berlin has decided to dispatch Tornado jets to the south. Pressure for increasing presence of the German forces in the south has not halt, although Germany has avoided combat operations because of the Basic Law. While increased presence would highlight continued German engagement and thus mitigate criticism from NATO allies, it would prove unpopular among Germans who have registered significant public opposition to the Afghan campaign. Germany under the Merkel government confronts with the dilemmas between maintaining solidarity and credibility with the allies and managing domestic public opinion.
  • ―ウクライナ戦争をめぐる安全保障意識についてのSuper Learnerを用いた因果媒介分析
    白崎 護
    年報政治学
    2023年 74 巻 2 号 2_106-2_130
    発行日: 2023年
    公開日: 2024/12/15
    ジャーナル フリー

     政治に関する知識の多くをメディアが提供する現在、クリックの唱えた政治リテラシーの「知識」に該当する「他者の物事の捉え方の把握」と「技能」に該当する「他者の多様な見解に対する寛容」は、「文章の読解・記述能力」・「情報の批判的分析能力」・「IT・報道に関する知識」を柱とするメディアリテラシーに基づく。特に、日常生活との接点が限られる安全保障問題に関する政治リテラシーの涵養においてメディアリテラシーの役割は大きい。つまり、必要な

    安全保障政策
    の内容と安全保障のために市民が負うべき負担の認識はメディアに依存する。したがって、政府は
    安全保障政策
    に対する世論の支持を調達する「認知領域の戦い」を迫られる。この際に第三者効果を想定すると、政策に対する世論の支持状況についての市民の予想が重要となる。加えて、有事における国民の一体性を保つためには自身と異なる意見に対する寛容を要する。そこで、2022年参院選の選挙期間におけるメディアの利用が
    安全保障政策
    をめぐる世論の支持状況についての予想、および同政策に関して自身と賛否や重要性の評価が異なる第三者へ抱く感情に与える影響を解明する。この際、政治意識の形成過程を考慮した上での推定精度の向上を図り、Targeted Maximum Likelihood Estimatorに基づくSuper Learnerを用いた因果媒介分析を行う。

  • 加藤 博章
    国際安全保障
    2018年 46 巻 1 号 132-136
    発行日: 2018/06/30
    公開日: 2022/03/14
    ジャーナル フリー
  • 河野 康子
    アジア研究
    2023年 69 巻 1 号 76-79
    発行日: 2023/01/31
    公開日: 2023/02/17
    ジャーナル フリー
  • 伊藤 剛
    国際安全保障
    2010年 38 巻 1 号 100-103
    発行日: 2010/06/30
    公開日: 2022/04/14
    ジャーナル フリー
  • 佐道 明広
    国際安全保障
    2005年 33 巻 1 号 117-121
    発行日: 2005/06/30
    公開日: 2022/04/24
    ジャーナル フリー
  • ―朝鮮半島核・ミサイル問題の中の日米韓三カ国―
    *西舘 崇, 松本 渉
    日本行動計量学会大会抄録集
    2023年 51 巻 S41C-3
    発行日: 2023/08/28
    公開日: 2023/11/10
    会議録・要旨集 フリー
  • 小林 正英
    国際安全保障
    2016年 43 巻 4 号 97-100
    発行日: 2016/03/31
    公開日: 2022/04/01
    ジャーナル フリー
  • 神谷 万丈
    国際安全保障
    2001年 29 巻 2 号 1-4
    発行日: 2001/09/30
    公開日: 2022/04/28
    ジャーナル フリー
  • 保井 健呉
    国際安全保障
    2022年 50 巻 2 号 127-131
    発行日: 2022/09/30
    公開日: 2023/11/28
    ジャーナル フリー
feedback
Top