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クエリ検索: "宝仙学園幼稚園"
4件中 1-4の結果を表示しています
  • ―東京都内の日本仏教保育協会加盟園のウェブサイト分析から―
    安部 高太朗, 吉田 直哉, 鈴木 康弘
    敬心・研究ジャーナル
    2018年 2 巻 2 号 11-21
    発行日: 2018年
    公開日: 2019/01/23
    ジャーナル フリー

    本稿の目的は、東京都にある、日本仏教保育連盟加盟園の保育・教育理念の特色を明らかにするものである。仏教に関連する文言を理念に掲げ、仏教的な行事や活動を行っている89園分の理念をテキストファイル化し、KHコーダーを用いて保育・教育理念の特徴を析出した。

    仏教系園の保育・教育理念として、情操教育が重視されている。情操教育は、生命を尊重する心的態度、「生命」のネットワークの中に生かされていることに感謝する心(報恩感謝)を涵養することを目指している。そこでの「生命」には、草木も動物も人も全て含まれ、それら全てを命あるものとして捉え、大切にしようとする心的態度を作り上げることが目指されている。「報恩感謝」は、自分以外の生命と自分の生命との繋がりを自覚し、その「恵み」へ感謝することである。

  • 藤原 牧子
    甲子園短期大学紀要
    2024年 42 巻 1-9
    発行日: 2024/03/22
    公開日: 2024/05/01
    研究報告書・技術報告書 フリー
    本研究は、わが国の幼児教育における情報機器の活用に関する研究動向を探り、情報機器の活用を幼児教育においてどのように進めていくことが望ましいかについて検討することを目的とする。国立情報学研究所が運営する学術情報検索サービス(CiNii)を用いて文献研究を行った。その結果、1984年に幼児教育にコンピュータを活用する研究がなされており、1990年には幼児にもプログラミングというものの入り口について経験させることの必要性について研究されている。2016年以降、幼児教育にICTを活用する研究は、小学校教育のICT導入化に伴い増加し、幼小接続を踏まえたプログラミング教育をはじめ様々な活用方法が研究されてきている。2020年には、中国や韓国、ノルウェーなど諸外国の幼児教育へのICT活用の現状を調査し、日本との比較研究もなされている。海外の取り組みも視野に入れ、子どもの発達を促すICT活用の工夫が必要であると言える。
  • 磯部 錦司
    美術教育学:美術科教育学会誌
    2003年 24 巻 35-45
    発行日: 2003/03/31
    公開日: 2017/06/12
    ジャーナル フリー
    I considered how mutual collaboration arose inevitably among expressionists from a case study of pre-school, elementary school, junior high school and college students. The aim of this study is scenes originated among expressionists. Scenes where collaboration originated were seen as "communication" or "sharing a sense". The factor was "screen without borders" and "collaborators without limits". The children chose "an act of drawing together" in that case.
  • 両大戦間期を中心に
    森 正人
    人文地理
    2002年 54 巻 6 号 535-556
    発行日: 2002/12/28
    公開日: 2009/04/28
    ジャーナル フリー
    This paper discusses the changing spatiality and movement modes of the 'Henro' pilgrimage on Shikoku Island from 1920-1930. The pilgrimage is one of principal topics in the geography of religion, and geographers have analysed its spatial structure using historical, quantitative and humanistic approaches. For those researching the spatiality of the pilgrimage, it is necessary to clarify the contested processes by which spatiality was produced and the manner in which discourses concerned with modes of movement were produced in order to control the flow of pilgrims. Though pilgrims mainly traveled on foot for religious training, there were no statements concerning the pilgrimage route in guidebooks published at Edo era.
    Since the modern Japanese government created a transport system to create homogeneous space in Japan, several transport systems-train, bus and ship-were available in Shikoku until the middle of 1930s. For pilgrims who used these transport systems, movement patterns during the Henro pilgrimage became diversified. However, since the end of the Taisho era, 'the intellectual class' who had hardly previously participated, became interested in the Henro pilgrimage. As a result of this change, the Henro pilgrimage became involved in domestic tourism as alternative form of tourism at the end of the 1920s, and pilgrims using the new transport system and taking casual pleasure in were referred to as 'Modern Henro'.
    On the other hand, in 1929, 'Henro-Dogyokai', which aimed to organize pilgrims and provide several activities concerned with the Henro pilgrimage, was founded at Tokyo. Its goal was to enlighten people along national policy and to criticize the Modern Henro because they regarded its style as religiously regressive. Through providing information about the Henro pilgrimage in their monthly journal Henro and their activities, they emphasised the authentic style or way of the Henro pilgrimage, and at the same time they emphasized that pilgrims should journey on foot.
    In short, from the end of 1920s to the middle of 1930s, while Japanese tourism or 'Modern Henro' represented the space of the Henro pilgrimage as tourist space, 'Henro-Dogyokai' represented it as religious training space. However, both agents reconstituted the network in the space of the Henro pilgrimage; indeed the space of the Henro pilgrimage was a contested one in this period. Of course, traditional pilgrims-those who had not been admitted to live their village community and could do nothing but carry on the pilgrimage with begging -also existed. In this context, the reconstituted Henro pilgrimage was appropriated within Japanese fascist policy through its articulation with hiking in the middle of 1930s, and Modern Henro' and 'Henro-Dogyokai' were placed within national ideology. The Japanese government coerced people into walking to make proper bodies and to pray for victory in World War II. In this policy, adopting various modes of movement in pilgrimage was unacceptable since pilgrims were compelled to walk. However, despite this policy, some pilgrims refused to comply and some of them preferred to use transportation.
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