詳細検索結果
以下の条件での結果を表示する: 検索条件を変更
クエリ検索: "広島市立安佐北中学校・高等学校"
2件中 1-2の結果を表示しています
  • 土屋 恭子, 磯崎 哲夫
    科学教育研究
    2010年 34 巻 1 号 24-37
    発行日: 2010/03/10
    公開日: 2017/06/30
    ジャーナル フリー
    The aim of this study is to develop a unit of Education for Sustainable Development (ESD) in lower secondary science. There is some educational research on ESD based on ethical & cultural concepts, however, in this study the authors employ the 'Daly Rules' based on scientific and technological, and natural resources' perspectives for sustainability. Firstly, the authors interpreted the concept of the 'Daly Rules' and have taken some points to develop a unit and instructions for a lower secondary science lesson. Secondly, the authors made a unit based on the ideas of the 'Daly Rules' called the 'Use of energy resources and sustainability', and implemented this lesson. Through analyzing data and evidence collected and gathered in practice, the following results were obtained: 1) Students understood many parts of the 'Daly Rules' for sustainability. 2) Students recognized both sides of science and technology, e.g. merits and demerits for the environment and in the real world. 3) Statistics showed the learning programs caused a significant improvement of students who want to become scientists or engineers
  • 土屋 恭子, 倉本 龍, 磯崎 哲夫
    理科教育学研究
    2007年 48 巻 1 号 63-73
    発行日: 2007/07/31
    公開日: 2022/06/30
    ジャーナル フリー

    本研究では,「環境倫理」,ひいてはその中心的課題である「世代間倫理」に着目し,中学校理科において,未来世代に対する倫理観を育成することを目的とした。未来世代に対する倫理観を育成するためには,「先行する世代の選択(行為)は後継する世代の生活に脅威や恩恵など大きな影響を与える」という概念が不可欠と考え, この概念(本研究では,世代間倫理のための基礎的な概念と位置づけ「世代間倫理の基礎的概念」と呼ぶ)を形成させることを目指した。そこで,先行する世代の選択が後継する世代の生活に与える恩恵や脅威を認識するための「過去ー現在」型教材を開発し,「世代間倫理の基礎的概念」の形成を通して後継する世代に対する倫理観を育成することができるのか,授業実践によりその可能性を探ろうとした。実践した授業の分析から,「世代間倫理の基礎的概念」は,「過去ー現在」型教材の学習により形成できること,「世代間倫理の基礎的概念」の形成は,後継する世代に対する倫理観の育成に有効であることの2点が明らかになった。

feedback
Top