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クエリ検索: "社会参画仏教"
6件中 1-6の結果を表示しています
  • 星野 壮
    佛教文化学会紀要
    2014年 2014 巻 23 号 L9-L14
    発行日: 2014年
    公開日: 2019/03/29
    ジャーナル フリー
  • 谷口 富士夫
    日本佛敎學會年報
    2015年 80 巻 _77_-_96_
    発行日: 2015年
    公開日: 2025/02/20
    ジャーナル フリー
    During the l930s, the New Buddhist Youth Union engaged in antiwar actions and in a peace movement within the non-sectarian Buddhist community. Some of their theoretical tenets included the use of the study of Early Buddhism. But it seems effective to use the Diamond Wisdom Sutra as the basis of such theories, because by doing so the movement would root itself in the Japanese tradition. This would be done for three reasons: first, because it is a Mahayana scripture related to ancient Japanese; second, because few specific Buddhas do appear; and third, because it is a book of practice. As a social practice based upon the Diamond Wisdom Sutra, there are five actions to consider. First, we should ensure that our final goal is placing all creatures in a condition of complete nirvana; second, we should give generously without retaining attachment to anything; third we should be patient without retaining an attachment to anyone; fourth, we should be willing to accept slander or abuse; fifth, we should purify our own Buddha field without attachment.
  • 奥村 浩基
    パーリ学仏教文化学
    2010年 24 巻 49-68
    発行日: 2010/12/22
    公開日: 2018/09/01
    ジャーナル フリー
    In this article, the author investigated the Theravada-temples in Taiwan, clarified the total number of the temples, the time when temples were constructed, and the characteristic of the temple activity and so on. As a result, the author found that there are 13 temples in Taiwan now, Two-thirds belong to the temples which were administered by foreigner monks, One-thirds belongs to the temples which was administered by Taiwanese monks. These temples are erected after 1985, increased after 1990 in particular. The increase follows the progress of Taiwanese democratization. The temples which were administered by foreigner monks group into three classes-Burmese, Thai, and Sri Lankan temple. Because most of the believers of Burmese temples and Thai temples are Myanmar-Chinese and Thai people who live in Taiwan, These temple mainly hold religious activities similar to what is done in their mother countries, certainly, a few are spreading Theravada-Buddhism for Taiwanese, but they don't have not the result yet. Sri Lankan temple don't have Sinhalese believers. All believers are Taiwanese Mahayana Buddhists. Therefore using chants and styles of Chinese Buddhism are spreading Theravada-Buddhism for Taiwanese. Taiwanese Theravada-temples teach meditation to Taiwanese Mahayana Buddhists and publish Chinese books about Theravada-Buddhism, they don't hold religious activities at all.
  • 蓑輪 顕量
    パーリ学仏教文化学
    2006年 20 巻 1-21
    発行日: 2006/12/25
    公開日: 2018/09/01
    ジャーナル フリー
  • その思想と実践
    何 燕生
    宗教研究
    2020年 94 巻 2 号 81-108
    発行日: 2020年
    公開日: 2020/12/30
    ジャーナル フリー

    「人間仏教」は太虚によって提唱された中国仏教復興のための指導理念であり、二〇世紀以来、中国本土はもちろん、海外の中国人社会における仏教の共通の思想である。

    本稿は、太虚およびその弟子の印順の主張を通して、「人間仏教」の思想とは何かについて、具体的に確認するとともに、「人間仏教」という理念の下に行われている台湾の仏光山や慈済会および東南アジアの中国人社会における実践活動を取り上げて考察することを目的とする。

    「人間仏教」の主張は仏教思想の近代的再解釈であり、その理念のもとに行われている活動は、いわゆる「社会参加仏教」に近い要素をもっている。しかし、「近代仏教」およびEngaged Buddhismなどの分析枠で捉えるには限界がある。本稿はそれらについて問題を提起し、中国語圏における歴史的社会的政治的文脈を重視する視点が必要であることを指摘した。

  • -台湾仏教による異なる二つの災害復興支援を事例に-
    村島 健司
    関西学院大学先端社会研究所紀要
    2017年 14 巻 55-69
    発行日: 2017年
    公開日: 2021/05/15
    ジャーナル フリー
    台湾における災害復興は、日本の事例とは大きく異なっており、国家ではなく宗教団体が中心的役割を果たしている。本稿では、台湾仏教団体による異なる二つの災害復興支援を事例に、宗教団体がいかなる正当性にもとづき災害復興支援を実施しているのかを考察する。「九二一大地震」後の復興過程において、仏教団体が災害後における社会秩序形成の中心となり得たのは、戦後の台湾社会において、国家による資源の分配を十分に享受できない人々の生を保障し、その社会的連帯の中心であったことに由来しており、支援者/被支援者の両義的立場に基づく復興支援が正当性を獲得する要因となっていた。しかし、「八八水災」後の復興過程では、仏教団体の復興支援は正当性を獲得することができなかった。八八水災の被災者にとっての仏教団体とは、政府へのオルタナティブではなく政府のエージェントとして、外部から被災地へとやって来て、復興支援を施すことと引き換えに被災者から従来の生活を奪い、仏教団体の「慈善的覇権」に組み込むことを強要するものであった。その社会秩序は、復興支援の経験に富む仏教団体がすでに用意していたものであり、被災者との関係性の中で構築されたものではなく、そこに正当性が生じることはなかった。つまり、災害後における社会秩序とは、あらかじめ規範的なものが存在するのではなく、常に支援者と被災者とのあいだで揺れ動いているのである。正当性とはその過程の中で生まれ、本稿ではそれを支援者/被支援者の両義的立場と捉えた。
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