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クエリ検索: "福岡空港"
565件中 1-20の結果を表示しています
  • -九州国際空港構想と新福岡空港構想を巡って-
    山本 耕三
    北海道地理
    1996年 1996 巻 70 号 27-35
    発行日: 1996/04/30
    公開日: 2012/08/27
    ジャーナル フリー
  • 松本 法雄, 塩原 英雄
    産業連関
    1992年 3 巻 3 号 30-36
    発行日: 1992年
    公開日: 2015/08/29
    ジャーナル フリー
     福岡市の大きな目玉である
    福岡空港
    についてそのもたらす経済効果を地域I-O分析の目でとらえる一方で,将来予想される新空港建設投資のための基礎的情報を把握することが本論のねらいである。市単位のI-O表をさらに分割し,空港関連産業に焦点をしぼる本研究は,現在日本列島内での空港誘致熱の高まるなかで,最適の分析トゥールの1つを提供するものと思われる。以下このユニークな分析手法をI-O表データに即して紹介しよう。
  • 石井 伸一, 高野 伸栄, 佐藤 馨一
    都市計画論文集
    1996年 31 巻 373-378
    発行日: 1996/10/25
    公開日: 2018/06/20
    ジャーナル フリー
    THIS PAPER AIMS TO MAKE CLEAR THE ROLE OF FUKUOKA AIRPORT CONCERNING BUSINESS ACTIVITY OF FUKUOKA BRANCH OFFICE AND LOCAL HEAD OFFICE. THE ACTUAL CONDITION ON AIR-TRANSPORT DEM AND IN THE LOCAL AREA HAVE BEEN PRESENTED BASED UPON TWO AIR TRAFFIC SURVEY. FUKUOKA-CITY ,WHICH IS ONE OF BIGEST CITY IN JAPAN , CLOSEST TO ASIAN COUNTRIES, WE ALSO RESEARCH THE FUNCTION AND ACTIVITY OF FUKUOKA BRANCH OFFICE AND LOCAL HEAD OFFICE.
  • ―九州大学 エアタクシー構想―
    鶴田 和寛
    電気学会誌
    2019年 139 巻 1 号 4-7
    発行日: 2019/01/01
    公開日: 2019/01/01
    ジャーナル フリー

    1.はじめに

    福岡県西方にある糸島半島の北側には風光明媚な海岸線(二見ヶ浦,野北海岸)が連なり,おしゃれなカフェやレストランが立ち並ぶ。

    福岡空港
    から直結するJR筑肥線の九大学研都市駅

  • 八田 達夫
    東アジアへの視点
    2019年 30 巻 2 号 2-13
    発行日: 2019年
    公開日: 2020/01/08
    研究報告書・技術報告書 フリー
  • 八田 達夫
    東アジアへの視点
    2014年 25 巻 4 号 19-36
    発行日: 2014年
    公開日: 2020/07/08
    研究報告書・技術報告書 フリー
    高度成長期以降,全国の中枢都市のほとんどが人口を伸ばした。しかし鉄道時代から航空時代に転換した時点で,ジェット機対応空港を持っていなかった北九州市の人口は,例外的に縮小した。それに対して,ジェット機対応空港を持つ福岡市は,中枢都市としての自然な発展を遂げた。 しかし
    福岡空港
    の混雑が限度に達している。滑走路1 本当たりの発着数は,すでに日本一である。10 年後に発着数を約30%増大する滑走路の増設工事が予定されているが,それ以上の増設は地形的に見込めない。ところが博多駅から(小倉駅を経由して)25 分で到着できるようになる北九州空港を活用することによって,福岡市は今後も伸び続けていける。一方,北九州市はこの空港の発展によって,支店都市としての機能を回復できる。 北九州空港を発展させる第一歩は,①空港・福岡市間を直結する高速バス定期便の設置と,②空港と北九州都市高速道路とを結ぶ国道10 号の無信号バイパスの建設である。
  • 川元 靖孝, 東野 伸一郎
    日本航空宇宙学会誌
    2023年 71 巻 9 号 240-246
    発行日: 2023/09/05
    公開日: 2023/09/05
    ジャーナル 認証あり

    福岡空港
    は単独滑走路で運用される国内空港の中では最も交通量の多い地方空港であり,滑走路の増設が計画されているものの,常態化している混雑の解消が急務である.その中で,北風運用(RWY34)の多い冬季にはILSやRNAVルートよりも短時間で着陸できるビジュアルアプローチが国内の主要空港としては唯一利用されている.一方,ビジュアルアプローチではオートパイロットが使用できず,非常に高いスキルとワークロードがパイロットに要求される.本稿では,CARATS OPEN DATAを利用してこのビジュアルアプローチの利用状況を解析し,ビジュアルアプローチに代わってオートパイロットの使用が可能なRNPAR方式を新設滑走路への進入方式として提案する.その実現可能性について解析するとともに,METARデータを利用して気象条件の面からも2016–2017年のビジュアルアプローチおよびILS/RNAVアプローチに対するRNP-AR方式の優位性について検討した結果を示す.

  • 谷本 潤, 萩島 理
    日本建築学会環境系論文集
    2004年 69 巻 578 号 63-69
    発行日: 2004/04/30
    公開日: 2017/01/27
    ジャーナル フリー
    Demands to public investment for infrastructure have a wide variety of facets today. While, the present Japan has a huge budget deficit reaching to 700 trillion yen. This forces us to avoid throwing away the national wealth in vain. Due to this social background, a field survey using the Conjoint Analysis to obtain the utility structure for an airport was conducted. The result indicates MWTP (Marginal Willingness TO Pay) concerning several factors such as access time, scale of the airport, noise annoyance and nature preservation. The access time has the largest MWTP, -1060.6 yen/minute. An estimation coming from the present survey implies that people are not totally willing to approve the New Fukuoka Airport Project, which compels the people long access time even with other benefits. This particular research is one of the authors' studies related to the Human-Environmental-Social System.
  • 川元 靖孝, 岩附 陽太, 東野 伸一郎
    航空宇宙技術
    2024年 23 巻 27-35
    発行日: 2024年
    公開日: 2024/10/03
    ジャーナル 認証あり

    Fukuoka Airport is one of the most convenient airports in Japan. The airport has one runway and the congestion is normalized. It is keenly desired to be solved by all means. In this paper, the authors focused on the flow of arriving traffic at Fukuoka Airport, and analyzed the trigger factors of the radar vectors in the Fukuoka approach control area using CARATS Open Data and a Support Vector Machine which is a type of supervised machine learning. SHAP (SHapley Additive exPlanations) is used to visualize the analysis results of the trigger factors. The result showed that the simultaneous approach from the east and the west direction of the approach control area has the greatest effect on the start of the radar vector in the Fukuoka approach control area.

  • 片山 憲一
    東アジアへの視点
    2018年 29 巻 2 号 13-32
    発行日: 2018年
    公開日: 2019/09/01
    研究報告書・技術報告書 フリー
    北九州空港は2006年の供用開始以来,24時間運用という武器を手に路線誘致に努めてきたが思惑通りには路線は増えず年間約130万人前後の乗降客数で推移してきた。その理由として,すでに
    福岡空港
    を拠点とした航空ネットワークが完成していたことや,北九州の知名度が低いこと,アクセスが弱い点など主に行政サイドからの弱点が指摘されてきた。ところが円安やLCCの登場に加え,東京五輪に焦点を合わせたビザ緩和などのインバウンド政策が強化されると外国人観光客が急増した。この2~3年は東アジアに近い九州がクローズアップされた上に
    福岡空港
    の混雑という要因も加わって北九州空港にも光が当たり,2016年秋に韓国のジンエアーが仁川と釡山からの定期便就航を発表した。この2路線のみで乗降客が年間20万人以上増えたが,この受け入れ態勢を整える中でマンパワーや容量不足など北九州空港がもつ本質的な弱点が明らかになった。複数の異なる立場で北九州空港の利活用にかかわった筆者は,これまでなぜエアラインに選択されなかったかがみえてきた。その中から,ここでは北九州空港の活用には空港背後圏のブランディングが必要なことやこれまで解決できなかった課題には異なる視点からのアプローチが有効なことを示し,正に今が空港を活用した地域づくりに取り組む絶好のチャンスであることを論じる。
  • 福田 豊
    日本航空宇宙学会誌
    2008年 56 巻 656 号 247-249
    発行日: 2008/09/05
    公開日: 2019/04/22
    ジャーナル フリー
  • 寺田 惇郎, 平田 輝満, 清水 吾妻介, 屋井 鉄雄
    土木学会論文集D3(土木計画学)
    2012年 68 巻 5 号 I_1205-I_1218
    発行日: 2012年
    公開日: 2013/12/25
    ジャーナル フリー
    今後の空港計画において航空機騒音は依然重要な検討要素で,首都圏空港では今後の容量拡大を検討するうえで騒音負担のあり方を十分に議論することが必要不可欠となる.一方で従来から市街地上空を飛行しながら発着している
    福岡空港
    では滑走路増設による容量拡大計画が検討されている.本研究では,
    福岡空港
    周辺住民を対象に質問紙調査およびヘッドホン面接調査を並行して行い,航空機騒音への受容意識に関わる要因構造の把握を試みた.質問紙調査では,航空機騒音への受容意識には騒音の直接的影響だけでなく,空港アクセス利便性重視意識等も影響を及ぼしていることを明らかにした.ヘッドホン面接調査では,これまで十分に考察されてきたとは言い難い個人ごとの屋内騒音レベルや騒音への敏感さが騒音への不快感に与える影響について考察した.
  • 青木 亮
    交通学研究
    2001年 44 巻 71-81
    発行日: 2001年
    公開日: 2019/05/21
    ジャーナル フリー
  • 津崎 武司
    地域学研究
    1973年 4 巻 89-103
    発行日: 1975/09/10
    公開日: 2008/10/10
    ジャーナル フリー
    1. How many passengers flew to and from Japan?
    In 1954, the number of travellers transported between Japan and the rest of the world was 115, 000. It increased to 3, 600, 000 in 1970. The average annual rate of increase during the 16 years was 20% or 10 per cent above the average of the world.
    The following six features are found in those passenger traffic:
    a. Japanese passengers grew in number very rapidly
    b. Americans formed a large percentage of all foreigners —50% of all
    c. transit passengers accounted for a high percentage of all —30%
    d. most of the passengers flew on the routes connecting Japan with North America, Hawaii and the countries in Southeast Asia
    e. travellers for pleasure rose conspicuously in number year after year
    f. Japanese travellers' originating points and foreign tourists' visiting places in Japan multiplied in number year by year
    Since the volume of air traffic in the Tokyo and Osaka area had grown so much as to exceed their capacity, a new international airport was decided to be built at Narita in Chiba prefecture, and its construction has nearly been completed: the one for the Osaka-Kobe-Kyoto area is under consideration now.
    2. What percentage Kyushu accounts for?
    As in other areas in Japan, the majority of international travellers originating and arriving in the Kyushu district is now carried by plane, and Fukuoka airport in Fukuoka prefecture is Kyushu's main gateway for cultural exchange with foreign nations.
    The features in the flow of travellers accomodated by the airport are as follows:
    a. Japanese nationals predominate the tourists
    b. all the travellers fly either between Japan and Okinawa—now in Japanese possession—or between Japan and the Southeast Asian countries
    c. number of the international passengers passed through Itatzuke accounts for only 3% of all the international passengers of Japan
    How many international travellers in 1985?
    The volume of passenger traffic will grow, though it may rise and fall with business conditions, in the long run. The introduction of jumbo jets and SSTs is expected to encourage air travels. It is foreseen that, in 1985, the volume will reach 44, 700, 000 in number, and that the cargo traffic will reach 315, 000 metric tons: The number of Japanese tourists will rise further, and will command 57% of all: the visiting places of Japanese travellers in foreign countries and those of foreign travellers in Japan will be dispersed more widely than they are now.
    How many will fly to and from Kyushu in future?
    It is forecasted that Kyushu will form 4% of all Japan's international passengers in 1985, and that the Japanese will account for 60% of the Kyushu passengers: Fukuoka's volume of traffic will form 30% of all Kyushu's passengers: the number of travellers enplaning and deplaning in the Kyushu district will be 74, 000 in the year, excluding those who fly between Kyushu and the People's Republic of China, if the district remains to be directly connected solely with the Southeast Asian countries by airliner service.
    Does Kyushu need another international aerodrome?
    Though the above forecast of the passenger traffic seems to lead to the conclusion that there is no need for a new international airportin the district, the present writer firmly believes, for the following reasons, that it is absolutely necessary for Kyushu to have one. And as for its site, the writer wishes to locate it in Fukuoka prefecture, Saga prefecture or in the north of Kumamoto prefecture preferably.
    a. It was principally a very rapid growth in domestic passenger traffic that has caused the volume of air traffic in the two areas in Honshu or the Main Island to reach capability limit of the two airports.
  • 朴 〓玄
    地理科学
    1998年 53 巻 2 号 97-117
    発行日: 1998/04/28
    公開日: 2017/04/20
    ジャーナル フリー
    The purpose of this study is to analyze both characteristics of business travels and the factors affecting it, through an analysis of assessment of flights from Pusan to Fukuoka and business travel activities of firms in Taegu. The data in this study were obtained from interviews with 73 firms in Taegu doing export business to Japan, and the following four points are analyzed: (1) characteristics of business travels, (2) relationships between selection of Fukuoka airport and distribution of customer firms in Japan, (3) selection of flights from Pusan to Fukuoka, and (4) relationships between selection and assessment of flights from Pusan to Fukuoka. The results are summarized as follows; 1. The business travels from firms in Taegu to customer firms in Japanese cities are classified into five types. The characteristics are: (1) many firms use domestic flights from Taegu to Seoul or Pusan, (2) there are differences between the air flight going to Japan and returning to Korea, and (3) many Taegu firms visit several cites in Japan in a single business travel. 2. An analysis of variance and correlation analysis showed that (1) correlation coefficient between selection of airports and location of importers is high and (2) Fukuoka-oriented firms use Fukuoka airport more frequently than other Tokyo-Osaka- or Nagoya-oriented firms. 3. As a result of multidimensional scaling (MDS) analysis, it made clear that the rate of selecting Taegu firms the flight between Pusan and Fukuoka is higher than the other flights between Korean and Japanese nonmetropolitan cities. 4. A cluster analyses and multiple regression analyses revealed that assessment of convenience of flights from Pusan to Fukuoka identified by Taegu firms values reasonable fare of the flight and good access from airport to civic center as well as the railway station for transfer, reflecting the importance of access to customer firms in Japan.
  • 大根田 洋祐, 鹿島 茂
    運輸政策研究
    2005年 8 巻 3 号 033-041
    発行日: 2005/10/25
    公開日: 2019/05/31
    ジャーナル フリー

    空港の経営現場において空港サービスのパフォーマンス・マネージメントの質的評価指標として,顧客満足度評価が用いられてきている.しかし,社会資本に対する評価の測定尺度として,空港計画手法での応用に関する公表された研究は少ない.本研究は,顧客満足度評価を空港サービス評価のための測定尺度として活用するための基礎的な研究を行ったものである.本研究では

    福岡空港
    において,国内線の出発旅客にアンケート調査を実施し,その結果を用い空港サービスに対する顧客満足度評価の有効性を検証した.さらに,総合評価に及ぼすサービス分野別影響度の関係を構造モデルとして構築し,空港経営にかかわる計画手法としての活用方法と課題を整理した.

  • 後藤 惠之輔, 濱本 良太, 中別府 二郎
    写真測量とリモートセンシング
    2003年 42 巻 3 号 4-5
    発行日: 2003/06/30
    公開日: 2010/03/19
    ジャーナル フリー
  • 元野 一生, 村永 努, 八谷 好高, 梶谷 明宏, 加納 孝志
    土木学会論文集E
    2007年 63 巻 4 号 518-531
    発行日: 2007年
    公開日: 2007/10/19
    ジャーナル フリー
     ブリスタリング等の破損が広範囲で生じた
    福岡空港
    の滑走路舗装に対して,航空機の運航に影響を及ぼすことなく,しかも日々の工事終了直後に大型航空機が高速,高頻度で走行するとの条件の下で,切削オーバーレイによる大規模補修を実施した.その補修方法ならびに施工管理方法については,一連の室内試験ならびに試験施工により定めた.すなわち,材料としてはアスファルト混合物に改質アスファルトII型と中温化添加剤を用いること,基層には大粒径骨材を用いること,さらに改質乳剤によるタックコートを使用することを基本とし,供用開始時刻の1時間前における舗装表面温度を60℃以下にするという施工管理方法を採用した.この方法により補修を行った箇所において,供用開始後に実施した舗装表面性状に関する追跡調査によりその有効性を確認した.
  • 中山 周一, 塩崎 一詞, 大森 正勝, 吉村 充功
    交通工学研究発表会講演集
    2025年 45 巻
    発行日: 2025年
    公開日: 2025/09/10
    会議録・要旨集 認証あり

    都市間交通における空飛ぶクルマの他交通機関に対する所要時間優位性を定期航空便の変遷を通じて検討した。九州内の定期航空便空路として福岡~宮崎ルートが存在し両都市間交通の主力を担っている。類似の空路として福岡~鹿児島ルートが以前存在していたが、九州新幹線の開通により所要時間の優位性を失い便数が急減した。空飛ぶクルマの事業成立性も基本的には他交通機関に対する所要時間短縮にあると考え、所要時間検討結果にコストを反映するという順番で進めることとし、まず所要時間を検討した。空港での待ち時間や区間速度と飛行速度の違いについて航空工学の知見を活用し空飛ぶクルマの条件を設定した。同条件を設定した最短経路問題を検討した結果、主要都市から 10 分で離陸可能なバーティポートを設置することができ、新幹線と直接競合しない OD であれば、他交通機関に対する移動所要時間の優位性があるとの結果が得られた。

  • 小池 則満, 秀島 栄三, 山本 幸司
    地域学研究
    1998年 29 巻 1 号 137-145
    発行日: 1999/12/30
    公開日: 2008/10/10
    ジャーナル フリー
    In this paper, we try to propose a regional planning approach for reducing the damage by airplane accident.
    We first survey the concept of region in the ICAO Airport Work Manual and some airport emergency plans in Japan. The region can be defined as such areas as the stricken area, the possibility stricken area and the two kind of backup area (surrounding functional area and the surrounding administrative area). However they have partitioned either spatially or juristically, it needs to develop the method for evaluating and partitioning the backup area.
    Secondly we apply the Related Tree Method to evaluate the regional potential concerned with rescue activity in the backup area. As the result of the case study, the difference in regional potential among surrounding areas has clarified. As for the airport located at offshore, the potential of the backup area should be re-evaluated by the criteria different from those for the ordinary airports. Thus the characteristics of airport itself and its surrounding area should be taken into account for rescue activity planning as well as commercial and development ones.
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