詳細検索結果
以下の条件での結果を表示する: 検索条件を変更
クエリ検索: "行政手続法"
544件中 1-20の結果を表示しています
  • 岡田 安功
    社会情報学
    2012年 1 巻 1 号 65-72
    発行日: 2012/09/10
    公開日: 2017/02/04
    ジャーナル フリー
    本稿は
    行政手続法
    を素材にして社会情報という概念を用いて社会情報学と法律学の融合の可能性を描写する。法制度は典型的な社会情報の体系であり,憲法が創出した行政権の行使に関わる
    行政手続法
    もまた社会情報の体系である。
    行政手続法
    は,国家と国民が行政に関する社会情報を互いに提供しあって共有することにより,行政権の恣意的な行使を抑制している。行政処分に際して,行政庁が審査基準を国民に示し,聴聞や弁明の機会を国民に与えるのは,行政に関する社会情報を行政庁と国民が共有することによって,不適切な行政権の行使が行われるリスクを軽減するためである。
    行政手続法
    が定める行政指導の方式規制やパブリックコメントも行政庁と国民が行政に関する社会情報を共有するための制度である。国家は国民によって創設されたが国民とゲームをするようになる。このゲームに勝者を出してはいけないので,両者のもつ社会情報について「情報の非対称性」を解消するために
    行政手続法
    が必要である。土地区画整理事業計画の決定は長い月日をかけて行われるが,これを包括的に規制する規定が
    行政手続法
    には存在しない。しかし,この計画決定には行政庁と地域住民が計画決定に必要な社会情報を互いに提供して共有する必要があり,これは広義の
    行政手続法
    の課題である。土地区画整理事業計画の決定に関する最高裁判所の判例変更を検討すると,計画決定において行政庁と国民が行政に関する社会情報を共有して熟議をするための
    行政手続法
    の必要性が明らかになる。
  • ―生徒指導における「手続」に着目して―
    山田 知代
    日本教育行政学会年報
    2019年 45 巻 58-76
    発行日: 2019年
    公開日: 2020/10/02
    ジャーナル フリー

    Against a backdrop of the diversification of values in Japanese society, this paper aims to evaluate the increasing popularity of public schools' attempts to guarantee publicness by implementing new procedures and justifying their outcomes. The paper makes the following two arguments:

    Firstly, revision of the processes and procedures of school education, especially in student guidance, has the potential to promote publicness. For example, based on the relationship between publicness and the establishment of the Act for the Promotion of Measures to Prevent Bullying, this paper reveals:

    1. increased official participation as a result of legal involvement in resolving issues related to bullying,

    2. increased commonality as a result of recognizing the need for lawor guideline-based responses, and

    3. increased openness as a result of bullying response procedures becoming transparent to the public.

    It is argued that implementing such procedures is linked to increased publicness at a micro level in student guidance. In other words, it can be said that “procedure” occupies an important position as a condition in ensuring publicness.

    Secondly, although there has been a noted rise in procedural justice theories in the field, some aspects of the procedures and operations regarding disciplining high school students lack transparency. Thus the guarantee of publicness remains questionable. More specifically, while official involvement is guaranteed, it is difficult to claim that commonality and openness are also sufficiently guaranteed. Today, procedural justice is viewed as important in educational settings; yet, the appropriateness of disciplinary results cannot be judged collectively. Therefore, establishing transparent disciplinary procedures that can be traced later is an important perspective in the guidance of students, and may well be useful in increasing trust in educational administration.

  • 御手洗 潤, 越澤 明
    都市計画論文集
    2006年 41.3 巻 619-624
    発行日: 2006/10/25
    公開日: 2018/06/26
    ジャーナル フリー
    本研究は、我が国における法律及び大都市部の条例に基づき建築物の緑化義務を課する法制度を研究対象とし、これらの分類、比較検討及び考察を行うことにより、今後の建築物の緑化義務を課する法制度の望ましい姿の検討に資することを目的とする。本研究では、法令に基づき建築物の緑化義務を課する制度を、その対象行為又は対象物の観点から4つに分類するとともに、規制の担保力の観点からも3つに分類した。そして、それぞれの分類及びその他の規制項目について比較・考察を行なった。その結果、建築物の緑化義務を課する制度の望ましい姿は、都市緑地法に基づく権力的手法型の制度と条例に基づく非権力的手法型の制度を併用することであることが明らかになった。
  • 竹中 司郎
    大学入試研究ジャーナル
    2012年 22 巻 327-332
    発行日: 2012年
    公開日: 2023/12/07
    ジャーナル フリー

    文部科学省が, 我が国の大学入試の行政運営における公正の確保と透明性を図る観点から, 大学入学者選抜実施要項等として策定・公知し, 大学受験者やひいては国民の権利利益の保護に資することにしている。こうした文部科学省が任務や所掌事務の範囲内で, その目的を達成するために行っている行政作用が, 大学入学者選抜の実施主体である大学側において, 現実的には完全に遵守されていない実態もある。この要項等を遵守しなければ, 我が国の大学入学者選抜の信頼を根底から揺るがしかねない由々しい問題に発展する可能性がある。そこで, 大学側の違反の実態を明らかにするとともに, 大学入学者選抜に関する高校の意見を調査した結果を示し, 行政行為の遵守の重要性について論究する。

  • —パブリック・コメント制度に関する試論—
    小方 直幸
    大学経営政策研究
    2015年 5 巻 33-47
    発行日: 2015年
    公開日: 2022/04/28
    ジャーナル フリー

    This study clarifies the influence of public opinion on policy making by focusing on the public comment system. After explaining the outline of the public comment system, quantitative characteristics of public opinion regarding education policy based on the data collected from The Office of E-Government and Information Technology (e-Gov) from 2003 to 2013 are analyzed. Furthermore, the influence of each opinion received through the public comment system on higher education policy making is discussed. We conducted a limited analysis on the degrees of interest in each policy because the quantitative responses of public opinion to each policy and the contents of individual or drafted opinion are only obtainable through e-Gov data. A detailed case study is required for future research to better understand the substantial influence of public opinion on policy making.

  • 田中 信一郎
    計画行政
    2009年 32 巻 2 号 3-6
    発行日: 2009/06/15
    公開日: 2022/03/01
    ジャーナル フリー

    The archive system adopted for preserving government documents is the keystone of administrative reform in Japan. This is because the system enables the government to be administered democratically, openly, and justly. However, the current Japanese government does not consider the system as a measure to reform itself, but rather as a measure to preserve relatively historically worthwhile documents. It is evident from the statement of a minister involved in the system that the government provides insufficient resources to the organization required for establishing the system.

  • ―現代教育行政におけるデュー・プロセス(適正手続)の保障―
    入江 彰
    教育行財政研究
    1997年 24 巻 1-12
    発行日: 1997/03/31
    公開日: 2022/05/09
    ジャーナル フリー

    The purpose of this paper is to examine the effects and problems of Administrative Procedure Act on current educational administration. The Adiministrative Procedure Act became effective in 1994. The Administrative Procedure Act is applied to the administrative disposition on application, the detrimental administrative disposition, the administrative guidance and reports. The educational administration system must follow these procedures of the Administrative Procedure Act. These procedures guarantee Due Process in Educational Administration. But the procedures regarding discipline of students and teachers, educational administrative rulemaking, and educational planning are left in the future.

    The contents of this paper are as follows:

    ( 1 ) Introduction

    ( 2 ) General administrative procedures concerning educational administration.

    ( 3 ) Educational administrative acts affected by the Administrative Procedure Act.

    ( 4 ) Unresolved procedural problems of educational administration

    ( 5 ) Conclusion

  • 村橋 勝子
    情報管理
    1996年 39 巻 8 号 619-620
    発行日: 1996年
    公開日: 2001/04/01
    ジャーナル フリー
  • 三谷 晋
    自治研ぎふ
    2023年 2023 巻 136 号 18-26
    発行日: 2023/10/20
    公開日: 2024/12/03
    解説誌・一般情報誌 オープンアクセス
  • もし人間が天使ならば -記録保存と情報公開は政府を腐敗から防ぐ最強の手段
    牟田 昌平
    情報管理
    2001年 44 巻 6 号 441
    発行日: 2001年
    公開日: 2001/09/01
    ジャーナル フリー
  • 松尾 直
    高岡法学
    2003年 14 巻 1-2 号 37-64
    発行日: 2003/03/20
    公開日: 2019/05/09
    ジャーナル フリー
  • 山口 二郎
    年報行政研究
    1997年 1997 巻 32 号 150-152
    発行日: 1997/05/10
    公開日: 2012/09/24
    ジャーナル フリー
  • 実効的な市民参加には真の規制改革が不可欠
    星川 欣孝, 増田 優
    化学生物総合管理
    2008年 4 巻 1 号 112-134
    発行日: 2008年
    公開日: 2008/09/12
    ジャーナル フリー
    日本が国際合意に呼応して社会の化学物質管理能力を強化するために喫緊の課題の一つは、広範な関係者との協議の場を設定して化学物質管理の現状分析を行い、それを基に前報で提言した新法の制定を含む改善行動計画を策定して実行することである。この報文では主に行政の政策形成・実施過程への多様な関係者や市民の参加の問題を取り上げ、OECDの規制の質の確保にかかわる活動および日本の規制改革に対するOECDの対日審査における勧告事項を参照しつつ、
    行政手続法
    によるパブリックコメント制度や化審法等の見直しを行っている審議会の限界などを分析する。そして、規制政策の形成・実施過程への市民参加のあり方や縦割り行政の弊害を是正する規制改革のあり方などを考察して、実効的な社会各層の参加の場を構築して化学物質総合管理法制を実現するためには、関係省庁の行政事務の分担を組み直す真の規制改革が必要であることを指摘する。
  • 松塚 晋輔
    九州法学会会報
    2008年 2007 巻
    発行日: 2008年
    公開日: 2017/08/10
    会議録・要旨集 フリー
  • 行政手続の視点から
    長谷川 健
    自治体学
    2020年 33 巻 2 号 36-40
    発行日: 2020年
    公開日: 2021/04/03
    ジャーナル オープンアクセス
  • 市橋 克哉
    国際開発研究
    2011年 20 巻 2 号 35-47
    発行日: 2011/11/15
    公開日: 2019/12/25
    ジャーナル フリー

    The JICA's experience of legal assistance (Assistance in drafting of the law on administrative procedure) in Uzbekistan shows that in establishing assistance policies for administrative law reforms in Asian countries transiting from the planned economy to a market economy, it is imperative that a “meta-theory of administrative law” shall be examined as the foundation of such assistance.

    Why was it not enough just to examine the “administrative law” itself? Why is it that first of all we have to talk about a “meta-theory” that supports the growth and evolution of “administrative law” in the relevant country? The reason is because our experience in Uzbekistan has made us realize that in order to create and develop the “transitional administrative law” in Asian countries that are heading towards market economy, we have to start from the search for a foundational “paradigm”.

    In pursuit of the “paradigm”, I would like to refer to the arguments made by Wang Yueshen (Beijing University), a Chinese institutional economist. This institutionalist approach introduces the concept of “process and institutional change” in parallel with a Marxist economist theory. Instead of economic theory, I would talk about “administrative law”, and instead of “China” I would examine the case of “Uzbekistan”.

    “Reforms in China, an example of institutional changes, have been offering a valuable “laboratory” for new-institutional economics to verify and develop its own theories. The western macro- and microeconomic theories deal with mature market economies and are far from relevant for the situation of China which is in the initial stage of a market economy. Therefore, Chinese economists are facing difficulties in pursuing researches within the scope of conventional economic studies. However, the new-institutional economics is different. The institutional shortages and confusing orders, the institutional transition from a planned economy to a market economy, the formation of institutions and the resulting process of influences on the economy, have all given rise to an excellent chance for Chinese economic scholars to conduct their researches”.

  • 田中 良弘
    自治総研
    2022年 48 巻 526 号 1-19
    発行日: 2022年
    公開日: 2022/08/18
    ジャーナル オープンアクセス
  • - 行政指導を変化させた町田市における建築協約を事例として -
    堂免 隆浩
    日本建築学会計画系論文集
    2010年 75 巻 658 号 2907-2915
    発行日: 2010/12/30
    公開日: 2011/03/02
    ジャーナル フリー
    In order to enhance effectiveness on Kenchiku-Kyoyaku, its enforcement was supported by the administrative guidance. However, the amount of administrative supports has decreased Therefore residential associations must maintain its enforcement themselves. Its activities are 1)the persuasion to constructors into changing constructors' mismatched plan, 2)the monitoring of constructors before their construction and building confirmation, and 3)the enforcement of Kenchiku-Kyoyaku by administration. And the conditions of effective activities are following: 1)the awareness of destruction of residential environment among residents, 2)the information about private building inspection agencies frequently used by constructors, and 3) the estimation of lower cost to reach consensus among residents.
  • 鈴木 庸夫
    年報行政研究
    1993年 1993 巻 28 号 198-202
    発行日: 1993/05/10
    公開日: 2012/09/24
    ジャーナル フリー
  • 栗山 泰史
    保険学雑誌
    2017年 2017 巻 639 号 639_63-639_83
    発行日: 2017/12/31
    公開日: 2018/08/01
    ジャーナル フリー
    1996年の保険業法改正による保険自由化から20年が経過した。損害保険事業においては,金融システム改革法を含む一連の保険業法改正,これに多大な影響を与えた日米保険協議,独占禁止法適用強化の象徴となった機械保険連盟事件等を経て,事業の内容に大きな変化が生じることになった。
    保険自由化の結果,損害保険業界では商品を巡る競争が激化し,ローコストオペレーションの進展と相まって,大規模な統合・再編の動きが生じ,現在は3メガ損保にまで至っている。また,負の側面として保険金支払い漏れ事件が生じ,これは後の保険募集制度改革に繋がることになった。
    そして現在,損害保険業界は自由化によって生じた様々な変化に加え,ERM経営や国際的な保険監督の枠組み等,新たな課題に直面している。
feedback
Top