詳細検索結果
以下の条件での結果を表示する: 検索条件を変更
クエリ検索: "輸出信用機関"
14件中 1-14の結果を表示しています
  • 堀口 正明
    国際P2M学会研究発表大会予稿集
    2011年 2011.Autumn 巻 B1
    発行日: 2011/09/03
    公開日: 2017/06/06
    会議録・要旨集 オープンアクセス
    政府の「新成長戦略」にもある日本企業による海外インフラ事業進出への課題として、ファイナンスが重要であり、特に、公的金融が重要な役割をもつ。公的金融の融資形態は,輸出金融から投資金融、プロジェクトファイナンスと発展し、さらに事業環境整備のアンタイドの事業開発等金融、事業への出資参加から、ファンドへの出資、保証機能の活用など多様化し、近時、パッケージ型インフラ輸出への対応も期待されている。しかし、いかなる事業も資金提供者が撤退すれば消滅する。本論では、融資形態発展の紹介と融資可否(融資審査due diligence)の重点はなにか、さらにはインフラ輸出の国際競争激化の背景・対策にも言及する。
  • 堀口 正明
    国際P2M学会誌
    2012年 6 巻 2 号 11-27
    発行日: 2012/02/25
    公開日: 2017/05/25
    ジャーナル オープンアクセス
    政府の「新成長戦略」にもある日本企業による海外インフラ事業進出へのファイナンスとして、公的金融が一定の役割をもつ。公的金融の融資形態は,海外インフラの業態に応じて、輸出金融から投資金融、プロジェクトファイナンスと発展し、さらに事業環境整備のアンタイドの事業開発等金融、事業への出資参加から、ファンドへの出資、保証機能の活用など多様化し、近時、パッケージ型インフラ輸出への対応も期待されている。現在、海外インフラビジネス伸長のために公的融資の支援拡大が期待されている。本論では、どのような融資があるのか、その効果はどうか、課題はなにかを論じ提言する。しかし、いかなる事業も資金提供者が撤退すれば消滅するので、融資可否(融資審査due diligence)の重点はなにか、必要な競争力はなにかにも言及する。最後に結びとして、パッケージ型インフラ輸出や地域開発計画等のプログラム型案件形成にP2M手法が有用であることに触れる。
  • 真殿 達
    石油技術協会誌
    1998年 63 巻 2 号 135-144
    発行日: 1998年
    公開日: 2008/03/27
    ジャーナル フリー
    The scope of project financing stretches far beyond what it used to be the case. This is primarily because PF has been actively utilized for various types of infrastructure development projects. Formerly PF was the financing of special nature applied for big-projects like natural resource development.
    The introduction of PF to infrastructure business was the result of deregulation of public utilities in the UK and the US. When this deregulation-oriented public utilities business reached a certain saturation point, it started overflowing into the emerging markets, where BOT type utilities business was badly in need. In such countries as fast growing Asian economies, the demand for infrastructure was too big to be satisfied with the only government spending and had to depend upon foreign direct investment to meet public services required for growth.
    In the early stage of privatized infrastructure build-up, it provided a lot of room to accommodate for every participant to make relatively thick profit. However, recently the business climate has drastically changed due to increasing competition. Disproportionately to the size of profit, which seems to continue to decline, risks to which foreign participants are exposed have been increasing. Competition also penetrates into financing. There appear a number of financial facilities available to good projects. This, in turn, has weakened bargaining positions of financiers.
    Though in terms of quantity both Japanese financial institutions and enterprises are big players in the world of PF, as for substance like making deals at the driver's seat, they still remain minor players. This may be the very reflection of the Achilles' heel of the problematic Japanese system, which has been being raised with respect to the protracted recession and financial crisis.
  • 作本 直行
    環境アセスメント学会誌
    2016年 14 巻 2 号 3-12
    発行日: 2016/08/20
    公開日: 2017/05/02
    ジャーナル フリー
  • 堀内 健司
    風力エネルギー
    2019年 43 巻 1 号 137-140
    発行日: 2019年
    公開日: 2020/06/28
    ジャーナル フリー
  • 二宮 浩輔
    環境アセスメント学会誌
    2021年 19 巻 2 号 30-33
    発行日: 2021/08/10
    公開日: 2021/08/31
    ジャーナル 認証あり
  • ―クリーン開発メカニズム(CDM)の活用とその可能性―
    丸山 亜紀
    国際開発研究
    2000年 9 巻 1 号 95-113
    発行日: 2000/06/10
    公開日: 2020/03/28
    ジャーナル フリー

    This paper presents an overview of the current situation of financial mechanism options for climate change mitigation projects with a focus on developing countries in the Asian region. Looking at broader financial flows to the region and the importance of corporate Foreign Direct Investment, it points out the limitation of current financial mechanisms and argues for a need for the private sector engagement in financing mitigation projects.

    In this sense, the Clean Development Mechanism, one of the flexibility mechanisms agreed to be introduced by Kyoto Protocol of the United Nations Framework Convention on Climate Change could offer great potential in helping mobilize FDI in relative sector towards climate friendlier sustainable development, by giving market-based incentives to the private sector and internalizing a part of externalities associated with mitigation projects. However, due to additional risks and barriers involved in CDM projects, appropriate public-private linkage would be necessary.

    Assuming the CDM becomes functional, in order to construct a wider and more efficient options for climate change related financial mechanisms, it would be necessary to take a holistic approach, making the best use of market enhancing functions of various public funds to complement private investment via the CDM. In doing so, relevant parties should examine a host of factors such as private sector investment behavior, risk sharing, areas where the private sector is difficult to address and coordination with existing trade and investment rules etc.

  • *フヤル モハン
    經營學論集
    2018年 88 巻
    発行日: 2018年
    公開日: 2019/06/17
    会議録・要旨集 フリー

    本稿は,インドのインフラ整備における官民パートナーシップの現状と課題について検討する。近年インドでは,公共サービスやインフラ整備の必要性が高まってきていることからインド政府は(Public Private Partnership,以下,PPP)民間部門の参加について議論されている。また,インド政府により提供されていたインフラの整備が規制緩和や民営化,官民パートナーシップ(PPP)など民間主体により提供される領域が増えてきている。つまり,公共提供と民間提供の役割関係の量的と質的な変化も見られてきている。そして公共サービス,とくに社会インフラであるHard InfrastructureではPPPの導入が増え,教育,医療,保険,環境公益事業といった曲型的な公共サービスまでも民間部門の領域になっている。そこで本研究では,インドのインフラ整備に官民パートナーシップがどのような形で,導入されそれらの種類と経緯を研究対象にすることにした。その結果,PPP導入件数領域が増加。加えて,インドのPPPを促進にPPP法制度の統一する必要があることを把握できた。

  • (https://windeurope.org/)
    堀内 健司
    風力エネルギー
    2020年 44 巻 1 号 84-91
    発行日: 2020年
    公開日: 2021/06/30
    ジャーナル フリー
  • ―エネルギー輸出国への変貌とその地政学的意義―
    村上 政俊
    国際安全保障
    2023年 50 巻 4 号 36-54
    発行日: 2023/03/31
    公開日: 2024/04/04
    ジャーナル フリー
  • 鈴木 康二
    アジア経営研究
    2016年 22 巻 187-200
    発行日: 2016年
    公開日: 2017/03/31
    ジャーナル フリー
    This essay shows Morgan’s Self-organization theory and Weick’s ESR sequence theory can be utilized to analyze and respond ESG issues for Asian companies and in Asia. The USA Government initiative to stop public finance toward all coal fired power plant in Oct. 2013, which has been followed by World Bank, ADB, KfW and Governments of Nordic countries and France, may not reduce global CO2 emission, as this does not satisfy requisite variety of Morgan’s Self-organization. Chinese banks and China lead AIIB and BRICs Bank may not follow this initiative and finance to low efficient coal fired power plant made by Chinese companies. JBIC is requested not to follow this initiative but to extend finance to high efficient coal fired power plant as second best strategy for reducing global CO2 emission. Carrefour has suspended shrimp import from CP Foods, Thailand. CP Foods failed in CSR procurement as it did not satisfy to build the whole into the parts of Morgan’s Self-organization. Adani Mining, India faced Australian Court judgement to stop of its coal exploration project in Australia. Vedanta Resources, Indian oriented LSE listing company, was forced to stop its bauxite project in India as it mistook social issue with environmental issue. These can be explained that those mistook response to ESG issues with neglecting Weick’s feedback of ESR sequence. On the contrary, Nestle India’s response toward sales stop order of its instant noodle by the Federal Government with recall and administrative court petition for revocation the administrative order can be supported under Weick’s ESR sequence.  ISO 26000 for Social Responsibility Guidance can be introduced without certificate toward companies and organizations with shame effect under Self-organization and/or ESR sequence. Those theories can be proposed not only to analyze ESG issues for Asian companies but also to be utilized by them for ESG issues.
  • 岩崎 祐子
    四日市大学論集
    2001年 14 巻 1 号 249-272
    発行日: 2001/09/01
    公開日: 2019/12/01
    ジャーナル フリー
  • 正路 徹也
    資源地質
    2013年 63 巻 3 号 153-187
    発行日: 2013年
    公開日: 2016/01/11
    ジャーナル フリー
    Because the low concerning JOGMEC (Japan Oil, Gas and Metals National Corporation) was revised, JOGMEC taked over the fields of coal and geothermal energy from NEDO (New Energy and Industrial Technology Development Organization) on September, 2012. The cabinet decision was made newly on “Basic Plan on Ocean Policy” on April, 2013. One of the most important plans of the policy is “promotion of the development of energy and mineral resources”. Many projects were financially supported by the special facility of JBIC (Japan Bank for International Cooperation), which had been provided in order to respond to a strong yen from September, 2011 to March, 2013.
  • 河合 正弘, 村瀬 英彰
    三菱経済研究所 経済研究書
    1992年 1992 巻 18 号 1-95
    発行日: 1992/02/25
    公開日: 2023/08/01
    研究報告書・技術報告書 フリー
feedback
Top