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24件中 1-20の結果を表示しています
  • —書き込まれた学習院本『栄花物語』嫄子女王逸話—
    中村 成里
    日本文学
    2011年 60 巻 5 号 46-58
    発行日: 2011/05/10
    公開日: 2017/05/19
    ジャーナル フリー

    我々が読む「古代文学」とは、中世あるいは近世の人間が書写しており、その過程を経て存在する。写本の本文は勿論、注釈及び補入された本文を読むことは、その筆者たちが構築した「古代文学」を読解する手がかりとなる。本稿では学習院本『栄花物語』のなかの異言語を考える。学習院本における特殊な注である嫄子女王逸話の分析を起点として、『栄花物語』写本群をとりまく本文に対する認識を読み解くことを目的とする。

  • 斉藤 国治, 小沢 賢二
    科学史研究
    1987年 26 巻 161 号 24-36
    発行日: 1987年
    公開日: 2021/09/22
    ジャーナル フリー
    Chun-Qiu (春秋) or the Spring and Autumn Annals is a chronicle of Luo (魯), a state of Ancient China, covering the period from 722 bc to 479 bc. It includes astronomical records such as solar eclipses, comets, planetary motions etc.. Among these data, solar eclipses, 37 in total, have been examined by many scholars to make clear the calendar of the period. Conclusion is that 33 among the above-mentioned 37 eclipses can be identified with those listed in Oppolzer's "Canon der Finsternisse", while the remaining four have been abandoned as doubtful because no eclipses can take place on the dates of the records. The present paper shows that two of the hitherto-doubted data (# 15 and # 22 of the Chun-Qiu eclipse numbers) can be turned out to be real eclipses solely by changing the year-numbers in the documents as follows. (1) In case of the # 15 eclipse, the original document says, "On a kui-mao day (癸卯) in the sixth month of the seventeenth year of Lord Xuan (宣公) ,a solar eclipse occurred" Simply change the "seventeenth" to the "seventh" in the document, then this record correspnds to Oppolzer's No. 1445 partial eclipse which was visible as much eclipsed as 0.36 in Qufu (曲阜), capital of Luo, in early morning on May 8, in 602 BC. (2) In case of the # 22 eclipse, the document says, "On the first day and geng-chen (庚辰) day in the tenth month of the 21st year of Lord Xian (襄公) a solar eclipse occurred." This hitherto-doubted record recovers its righteousness only by changing the "21 st" to the "26 th". Then the record is identified with the eclipse of Oppolzer's No. 1588 which was seen in Qufu in the evening of October 23, in 547 BC. At this time the sun set at 17:23 while being eclipsed as much as 0.26. (3) Julian days of these re-located eclipses are kui-mao and geng-chen, the same as in the originals. This cannot be a mere coincidence since probability of coincidence by chance between the sexagesimal dates is as small as 1/60. (4) The discovered misprints of dates may have been originated from any disorder of the bamboo tablets or from mistranscriptions in the later times. Anyway, addition of these two eclipses will be useful in order to study the calendar system of the Chun-Qiu Period.
  • 十一世紀における神聖化
    斎木 涼子
    洛北史学
    2017年 19 巻 24-41
    発行日: 2017/06/03
    公開日: 2023/07/21
    ジャーナル フリー
    古代における神器の扱いには不明な点が多い。本来、天皇即位式において宝剣とともに臣下より奉献されていた神鏡は、平安時代には宮中の温明殿(内侍所) にひっそりと納められており、常に天皇の側に置かれる神璽・宝剣に比べ、その存在はほとんど認識されていなかった。 しかし、十一世紀には天皇の御願により、神鏡のための内侍所神楽が始まり、内裏火災による焼損など、様々な要素の影響により神聖化、天照大神との同一視が進む。また、天皇の遷御にともなう神器の移動に際しても、神璽・宝剣と神鏡は全く異なる扱いを受けていた。こうした神鏡をめぐる儀礼の変化は、十一世紀に顕著に表れる。そこには、神器観の変遷が反映されていると考えられる。
  • 藤田 勝也
    日本建築学会計画系論文報告集
    1990年 408 巻 145-156
    発行日: 1990/02/28
    公開日: 2017/12/25
    ジャーナル フリー
    This study traces the change process of the function of Kita-no-Tai, Tainoya on the north side of the central Shinden in the aristocratic residences. By this study I tried to indicate that the process shows tendency to create a private and an independent living space in the post imperial era. The treatise is organized in the following manner : Introduction Chap. 1 Kita-no-Tai in the Sekkan period. (1) Kita-no-Tai for the emperor's place. (2) Kita-no-Tai with other usage. Chap.2 Kita-no-Tai in the post imperial period. (1) The change of the function of Kita-no-Tai in the Satodairi. (2) Kita-no-Tai for the Nyobo-Tsubone (the room for court ladies). Conclusion
  • 「撰申文」を中心に
    佐々木 恵介
    史学雑誌
    2022年 131 巻 8 号 37-59
    発行日: 2022年
    公開日: 2023/08/20
    ジャーナル フリー
    本稿は、蔵人が平安時代の任官のなかでどのような役割を果たしたかについて、「申文を選ぶ」という政務を通じて明らかにしていくことを目的としたものである。
     玉井力氏の研究によれば、10世紀には、相対的に重要性の高い官職を望む申文(申請文書)は、その多くが蔵人方に提出されるようになった。その頃から、蔵人がそれらの申請文書を整理する作業は行われていたと推測できるが、「申文を撰ぶ」という表現が史料に現れるのは10世紀後半以後である。さらにこの政務は、11世紀半ばの後朱雀天皇の時代に申文撰定儀として整備された。蔵人は提出された申文を関白に内覧、天皇に奏覧した後、清涼殿東庇の昼御座で、申文を撰ぶ作業を行う。この作業では、申文を、希望する官職ごと、あるいは申請方式ごとに分類、整理し、申請文書の束に短冊を付けて、任官会議における天皇御座の前に置かれた硯箱の蓋に積むと同時に、申文目録を作成して天皇と関白に進上した。
    しかし、蔵人による申文の選定では、単に申文の分類、整理にとどまらず、受領や顕官、さらには京官の判官・主典などの申文について、一定の基準に基づいた選抜が行われていた。このような選抜は、かつて外記方に多くの申請文書が提出されていた時代には、外記方でも行われていたと推測できるが、10世紀以後は蔵人が、天皇から執筆大臣(任官会議の議長)に申文が下される直前の段階で、すなわち任官の確定により直結した形でその役割を担うことになった。すなわち、蔵人の「申文を選ぶ」という政務は、官僚の人事という重要な側面で、太政官の機能を大幅に吸収したものだったと評価できるのである。
  • 川和田 晶子
    科学史研究
    2000年 39 巻 215 号 129-143
    発行日: 2000年
    公開日: 2021/08/23
    ジャーナル フリー
    Harumi Shibukawa accomplished in 1684 the first domestic calendar-reform, the Jyokyo Kaireki that enabled him to get the newly established post in the Tokugawa Shogunate, Tenmon-Kata, specializing in the calender making and astronomical observation. Though several studies have been made on the scientific achievement of Harumi in modern Japan, many of them lack the synthetic approach to the astronomical knowledge at that time, paying little attention to such points as Nee-Confucianism and the social values in Pre-modern Japan. Jinzan Tani, a Confucian scholar who resided in Tosa and had long been eager to take astronomical lecture from Harumi, began in 1694 to correspond with Harumi in Yedo. He mastered all course of Harumi's astronomy in eight years and classified the correspondence under such topics as the reckoning adopted in Jyokyo calendar, the motion of the seven planets, the measuring longitudinal difference between Kyoto and Kagoshima, the phenomena of solar and lunar eclipse and Shintoism. He also compiled some books or rolls. Analysis of these records leads us to understand how the astronomical knowledge was transmitted in the beginning of the 18th century in Japan. Harumi's lecture covered not only the scientific measurements of the time and space but also the metaphysical importance of the pursuit of universe. Also we can see Harumi was under the influence of the thought of Ansai Yamazaki, who had sterted as a Zhuzi Confucian and later formed the Suika-Shintoism that advocated perfect correlation of the Heaven and the Ground. Harumi's pupils transmitted both the astronomical technologies and the knowledge of the Suika-Shintoism to the people in their home country. They contributed much to the education of natural sciences and moralities in the provinces.
  • 飯淵 康一
    日本建築学会論文報告集
    1984年 339 巻 154-164
    発行日: 1984/05/30
    公開日: 2017/08/22
    ジャーナル フリー
    "Honogotoki-itchoya" had the symmetrical composition. It means the ideal type of Shinden Style Residence. The original from of Shinden Style Residence was found in The composition which was formed by four buildings (Jiju-den, Ryoki-den, Seiryo-den and Jonei-den) of Heijo Imperial Palace.
  • 鈴木 亘
    日本建築学会論文報告集
    1977年 257 巻 119-129
    発行日: 1977/07/30
    公開日: 2017/08/22
    ジャーナル フリー
    1)康和2年(1100)および保元2年(1157)に再建された平安宮仁寿殿は, ともに母屋(桁行七間・梁行四間)の四面に庇を付けた東西九間, 南北六間の平面規模をもつ建物と推察される。このうち南・北両庇は孫庇の形式であり, 架構上, 仁寿殿は七間四面(桁行九間・梁行四間)の主屋に南・北両面孫庇を付けた形と考えられる。屋根は桧皮葺入母屋造りで, 特に四隅の庇は角庇の形式とし一段低い屋根をかけていたらしい。『大内裏図考証』に考定されている平安宮仁寿殿の規模, 形態は康和・保元両度の仁寿殿に大略認めることができるが, 母屋(桁行七間・梁行四間)部分の平面構成は後者と大分異なる。『大内裏図考証』には仁寿殿の母屋中央一間に南北行の馬道を考定している。しかし, 管見ではそれを裏付ける史料は認められなかった。むしろ平安後期の記録によると, 康和・保元両度の仁寿殿は母屋中央に桁行三間・梁行四間の広さをもつ大室がとられ, それを中心に母屋部分は東西に大きく三つの隔が構成されていたと考えられる。中央の大室は南面南庇との境に妻戸三戸, 東西両面に妻戸および連子窓(壁上連子), 北面に妻戸および壁をたてていた。また大室東側の母屋桁行二間・梁行四間部分は妻戸などをたて一室を構成していたと思われる。大室西側の母屋桁行二間・梁行四間部分は中央に方二間の室を設けていた。この室は南面に格子をたて, 北面を壁とする。方二間の室の南側二ケ間は観音供の本尊を安置した念誦堂と推定される。なお, 康和・保元両度の仁寿殿は母屋に天井を張っていた。また母屋の内部一間毎に柱をたてていた可能性がある。2)康和・保元両度の仁寿殿にみられる平面規模および形態は, 基本的に, 応和1年(961)再建の平安宮仁寿殿にも認めることができる。応和以後の平安中期に再建された平安宮仁寿殿の建築については資料を欠いている。ただし, 天徳以後の度重なる平安宮内裏の造営において殿舎の数または殿舎寸法の高大を減ずべきこと, あるいは造営の過差を制すべきことが議せられたのは長保3年(1001)罹災後の内裏造営の時である。平安宮内裏の建物には, その後の再建造営において規模の変更が伝えられるものがある。けれども, 仁寿殿については応和および康和・保元の各期の建物にほぼ同一の平面規模と形態が認められるので, 平安中期の仁寿殿は前期の規模, 形態をほぼ踏襲して再建されたと推測される。なお, 平安中期までの平安宮仁寿殿は母屋に天井が張られなかったらしい。
  • 中村 士, 吉田 忠
    科学史研究
    2016年 54 巻 276 号 340-
    発行日: 2016年
    公開日: 2020/12/15
    ジャーナル フリー
  • 本中 真
    造園雑誌
    1991年 55 巻 1 号 1-18
    発行日: 1991/08/09
    公開日: 2011/07/19
    ジャーナル フリー
    橘俊綱は, 11世紀後半修理大夫として作庭をはじめとする土木工事に精通し, それが故の自負心から白河上皇面前で上皇自らの作庭である鳥羽殿を退けてまで当時の名園の選定を行なった人物である。本研究では, 彼が選定した庭園の位置比定を行い, それらの立地環境を分析する中で彼が選定の基準とした「眺望」「地形」の性格について明らかにする。
  • 丸山 茂
    建築史学
    2016年 66 巻 194-207
    発行日: 2016年
    公開日: 2018/06/20
    ジャーナル フリー
  • 飯淵 康一
    日本建築学会計画系論文報告集
    1986年 369 巻 121-129
    発行日: 1986/11/30
    公開日: 2017/12/25
    ジャーナル フリー
    Chapter 1 The use of gates Higashi-sanjoden, Sanjo-karasumaden and Oiden Chapter 2 The transition of the use of gates in the time of Satodairi. Conclusion
  • 鈴木 亘
    日本建築学会論文報告集
    1974年 219 巻 91-99,107
    発行日: 1974/05/30
    公開日: 2017/08/22
    ジャーナル フリー
    The aim of this paper is to show whether Shishinden of Heian-Dairi, built in 794, had kept most of the original structures without going through any substantial remodeling until the first fire in 960, by the re-examination of records related to the repairs of Heian-Dairi from 794 to 960. In this paper, Part II, the records of repairs of Heian-Dairi which were undergone after 876 are examined. The results obtained from this study are as follows. 1. Heian-Dairi underwent repairs in 816, 832, and 842. Each repairs extended over several months. 2. There is a good possibility that large-scale repairs of Heian-Dairi were undergone from 863 to 65, including the reconstruction of Seiryoden and Jijuden. 3. The interior of Shishinden might be furnished at the end of the 9th century. 4. The following are chief records from the end of the 9th century to 960 related to the repairs of Heian-Dairi : the destruction of Shigeisha in 915, the repairs of Seiryoden in 931, the repairs of Ryokiden and Unmeiden in 938, the destruction of Kokiden in 944, the reconstruction of Seiryoden in 948. Those repairs or reconstruction seem to have been limited to the respective buildings only, and they have not been extended to all over the Heian-Dairi. From the facts mentioned above, studies on the architecture of the Heian-Dairi in the early period require consideration from at least two distinct periods-before and after 865.
  • 平安時代中期の神社造営から
    丸山 茂
    建築史学
    2019年 73 巻 2-33
    発行日: 2019年
    公開日: 2020/10/20
    ジャーナル フリー
  • 竹内 亮
    万葉古代学研究年報
    2023年 21 巻 10-23
    発行日: 2023年
    公開日: 2023/03/30
    研究報告書・技術報告書 オープンアクセス
  • 廣瀬 千晃
    智山学報
    2001年 50 巻 141-159
    発行日: 2001/03/31
    公開日: 2017/08/31
    ジャーナル フリー
  • 平山 育男
    建築史学
    1991年 16 巻 47-77
    発行日: 1991年
    公開日: 2018/09/13
    ジャーナル フリー
  • 鈴木 亘
    日本建築学会論文報告集
    1977年 259 巻 113-121
    発行日: 1977/09/30
    公開日: 2017/08/22
    ジャーナル フリー
    Jyonei-den, located in the center of Kou-kyu, was primarily built for the Empress's private life in the Heian-Dairi. At the beginning of the Heian period Jyonei-den was used as a building for the Empress's or Empress Dowager's private life, and the Emperor very rarely took his residence at Jyonei-den. After the reign of the Emperor Daigo, however, Kouki-den or Hikyo-sha took the place of Jyonei-den as a building for the Empress's or Empress Dowager's private life. Jyonei-den rebuilt in the middle and late Heian period was used mainly as Gosechi-dokoro. The form of Jyonei-den in the early Heian period seems to have been comparatively well followed by those rebuilt in the middle and late Heian period. The original Jyonei-den was built on the platform. Its main building, 9 ken in keta-yuki and 4 ken in hari-yuki in plane size, had Mago-bisashi on the south side or on both the north and south sides. This style of Jyonei-den was nearly followed by those rebuilt in 961, 1100 and 1157. As for the construction of the interior space of Jyonei-den in the early Heian period, Hino-omashimicho was placed in the east section of Moya (the main part of the building) with the central bay, or Gaku-no-ma. Yoru-no-otodo is supposed to have been placed in the west section of the main building. This style of construction of the interior space was followed by Jyonei-den rebuilt in 961. When Jyonei-den in the Heian-Dairi was rebuilt in 981, Me-do (a corridor) was made to run through the Gaku-no-ma, the center of Jyonei-den, north and south. From the records in those days it has come to be proved that on the west side of Me-do Jyonei-den had a room called Nuri-gome in which Cho-dai was laid for the purpose of Chodai-no-kokoromi on Go-sechi, and that another Cho-dai was set in the section of Moya on the east side of Me-do. These can safely be considered to have transmitted Yoru-no-otodo (Nuri-gome), Yoruno-otodo-chodai, and Hino-omashi-chodai, with which Jyonei-den was furnished at the beginning of the Heian period. From the description of Unzu-shou and Kouke-shidai, it is also comfirmed that Jyonei-den rebuilt in 1100 followed this style of construction of the interior space. From the facts mentioned above, it may be said that we can know much about the original form of Jyonei-den from the plan described in Unzu-shou. Especially it would be worthy of note that the room, 3 ken in keta-yuki and 4 ken in hari-yuki, on the west of Me-do in that plan is much alike in form to the central large room of Jijuden in Heian Dairi, and supposed to have taken over the form of Yoru-no-otodo of Jyonei-den in the early Heian period.
  • 摂関期を中心に
    細井 浩志
    時間学研究
    2011年 1 巻 31-47
    発行日: 2011年
    公開日: 2017/02/28
    ジャーナル フリー
  • 豊田 武
    社会経済史学
    1948年 15 巻 1 号 67-99
    発行日: 1948/10/30
    公開日: 2017/09/24
    ジャーナル オープンアクセス
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