詳細検索結果
以下の条件での結果を表示する: 検索条件を変更
クエリ検索: "DEAR" 小説
193件中 1-20の結果を表示しています
  • Pipと4人の父親
    志田 美佳
    サイコアナリティカル英文学論叢
    2006年 2006 巻 26 号 21-36,72
    発行日: 2006年
    公開日: 2011/03/11
    ジャーナル フリー
    Charles Dickens (1812-70) の『大いなる遺産』Great Expectations (1860-1) は、主人公が人生を回想する1人称形式で描かれた
    小説
    である。この作品はディケンズの長編
    小説
    としては第13作目であり、その手法はこれより10年前に出版された『デイヴィッド・コパーフィールド』David Copperfield (1849-50) と同様のものである。しかし、主人公Pipの自己のあり方、及び内面描写や主体形成の過程に関する描写は、前作のデイヴィッドの場合に比べ、遥かに上回っているといえよう。Davidが自分の半生における様々な出来事を、あたかも傍観者の一人であるかの様に受け止め、意識的に或は無意識的に問題に関わる事を避ける人物として描かれていたのに対して、PipはDavidと違い、当時の社会的規範となる人物ではなく、様々な誘惑に打ち勝つことができないという弱い部分を持ち、そしてまた、物事の善悪を判断しているか否かは別として、内観し、行動せざるをえない人物として描かれている。
    Angus Wilsonは著書、The World of Charles Dickens (1970) の中で、The self in Great Expectations came from a much deeper, more bitter, and yet finally more secure, level of his review of his own life. (1) と、ディケンズの自己と絡めてこの二つの作品を比較している。作者の自己形成が作品に及ぼす影響も十分考慮しなければならないが、本論では、自己形成に重要な役割を担う父親の存在を軸に『大いなる遺産』の主人公Pipの自己形成の過程を考察するものである。
  • 中村 祐子
    日本国際教養学会誌
    2015年 1 巻 14-25
    発行日: 2015年
    公開日: 2023/09/25
    ジャーナル フリー
    Daddy-Long-Legs (1912), written by Jean Webster (1876-1916), has been popular since the publication. The story is very simple: Jerusha Abbott, an orphan, is sent to a college by a trustee. She writes letters to the anonymous benefactor, whom she calls Daddy-Long-Legs, to let him know the college life. After unveiling who he is, she marries him. So, the narrative-mode is letter-writing except for the first chapter. The true value of the novel has been misunderstood only because the targeted readers were young women. Recent feminist studies found that the story might be subdued by the patriarchy and follow the popular taste. However, Webster seemed to try to persuade girls through the sophisticated strategy to get educated. The strategy involves three steps. The first step is to attract young women by a lot of illustrations and the narration of colloquial speech. Second, the process of the heroine’s growth is reality-based, providing specific examples: the classes which she is taking at college, the books which she is reading, and the manners which she is acquiring. Third, with a higher level of sentence, young readers could feel as if they also are growing up. Thus, the novel was intended for young women to get familiar with “education,” which may lead to change the social system in the future.
  • 英学史研究
    1974年 1975 巻 7 号 233-239
    発行日: 1974/09/30
    公開日: 2009/09/16
    ジャーナル フリー
  • 〈英米小説等にあらわれた用例を中心として〉
    矢口 正巳
    時事英語学研究
    1969年 7 巻 11-13
    発行日: 1969/01/15
    公開日: 2012/11/13
    ジャーナル フリー
    わが国では、否定語が特にall, both, every などの代名詞、形容詞、あるいはalways, quite等々の副詞を伴っている場合を、部分否定とよび、nothing, none, not-at allなどの語句を伴っている場合を全否定とよんで区別している。Jespersenは、MEGその他において、Special (またはNexal) Negation の項でこの問題を詳論しているが、この方面の研究では、なお現代の英米の
    小説
    等にあらわれている使用例についてみると、従来の文法家の諸説ではまだ尽されていない点があると思う。で、そうした方面の用例を中心に研究を進めてみたいと思うのだが、今回はその一端を発表して、ご批評を仰ぐこととした。
  • 平倉 菜摘子
    イギリス・ロマン派研究
    2019年 43 巻 17-29
    発行日: 2019/03/30
    公開日: 2020/05/08
    ジャーナル フリー

    The multilayered narrative of Frankenstein; or, The Modern Prometheus has fascinated both critics and general readers ever since the novel’s first publication in 1818. Their main interests, however, have tended to lie in the narratives of its protagonist, Victor Frankenstein, and his hideous creature, thus overlooking the significance of the outermost layer in the novel: the letters from Robert Walton to his sister, Margaret Saville. According to the British Critic’s 1818 review of Frankenstein, this “sort of introduction, which precedes the main story of the novel” has “nothing else to do with it.” In the present age, Frankenstein is often regarded as the prime example of a fictional work which “shifts from epistolary immediacy to monologic narrative, from eighteenth-century novels of letters to nineteenth-century first person narratives” (Britton 2009). These remarks seem to suggest that the epistolary form was no longer valued in the early nineteenth century. It should be pointed out, however, that Mary Shelley was deeply read in epistolary novels, especially the ones written by her own parents. This essay maintains that Shelley was keenly aware of the fact that she was born into a family of literary geniuses, and that her choice of an epistolary format for her very first work shows her desire to invigorate this slightly outdated mode. It attempts to shed light on her masterly performance of epistolarity, first by closely examining the way in which she created “Letters from the Arctic” à la Letters from Sweden (1796) by her mother, Mary Wollstonecraft. I then try to give a possible answer to the question of why these fictional letters are addressed to “a

    dear
    sister in England,” whose own voice is totally silenced. By considering the creation of Margaret Saville, I hope to shed light on the imaginative dialogue between Shelley and her own half-sister, Fanny Wollstonecraft. Lastly, I analyse the “mock epistolarity” (O’Dea 2004) in Frankenstein, hoping to clarify the innovativeness of Shelley’s narrative. I conclude with a brief examination of the voices of women skillfully embedded in this seemingly “unfeminine” epistolary novel.

  • 英文学研究
    2019年 96 巻 197-199
    発行日: 2019年
    公開日: 2020/12/07
    ジャーナル オープンアクセス
  • 田口 誠一
    尚絅大学研究紀要 A.人文・社会科学編
    2018年 50 巻 1-13
    発行日: 2018年
    公開日: 2018/07/11
    ジャーナル フリー
    セオドア・ドライサーの短編 “Will You Walk into My Parlor?” はドライサーの短編の中では最も長い作品であり, 意外な結末を試みた唯一の短編
    小説
    であると考えられている。この短編はわずかな注目しか集めておらず, 評価も低い。確かに傑作ではないが, 読者を引き込む魅力が備わったスリリングな作品と見なすことができる。この論文では「私の居間にどうぞ」の再評価を試みている。
  • 佐藤 治夫
    英米文化
    1999年 29 巻 73-87
    発行日: 1999/03/31
    公開日: 2017/06/20
    ジャーナル フリー
    The present author describes the close encounter of Martin Secker (a publisher) with D.H. Lawrence. He compares their relationship in contrast with that of Edward Garnett (a publishers' reader) and the writer. The friendly environment among the three is compared and examined. The author concludes that Garnett and Secker both indispensable to the increase in Lawreace's fame played an important role.
  • 金丸 千雪
    サイコアナリティカル英文学論叢
    2008年 2008 巻 28 号 19-39,86
    発行日: 2008年
    公開日: 2011/05/24
    ジャーナル フリー
    In Elizabeth Gaskell's day, to have written with sympathy of a fallen woman' was an act of courage. Under such a circumstance, Gaskell deals with this problem in Ruth (1853). The heroine, Ruth is seduced and abandoned by Bellingham. In despair, she decides to kill herself, but the minister Benson saves her. The Bensons and their servant Sally are responsible for educating Ruth, and pass her off as a young widow. Telling a lie is needed to save Ruth's child from a bastard's position. Gaskell describes the effect on Leonard of the circumstances of his birth. Leonard has affection without being spoilt. But the secret is revealed. Leonard experiences a sense of danger to his identity by need to disconnect from the sinful mother. This paper concentrates some form of conflict between mother and son, because the effects of the discovery fall with impact on Ruth and Leonard. The relationship of Leonard's bonding to the mother Ruth is strengthened when Ruth enters the public world as a nurse, and is admired by her community. At the end, Ruth dies as a result of nursing Bellingham. It is not love that takes her to his side, but a sense of duty.
    The narrative voice manifests passions about their relationship, for Gaskell seeks an outlet for her own personal agony: the trauma of losing her only son from scarlet fever when he was only nine months old. The mother's unconscious desire related to her son will be made clear by the tools for dream interpretation. In this sense, a part of the psychoanalytic works of Freud provides a useful framework for Ruth. Following the way in which mother and son interact with one another and the emotional conflicts between them, we can find Gaskell's own ideas about the human rights. Ruth is in favor of the view that the fallen woman can earn reacceptance into normal life, and the right of the illegitimate child to a proper home and a place in society. In other words, Gaskell exposes a social evil from the purely human standpoint of pity for an individual case.
  • 山口 ヨシ子
    英文学研究
    2016年 93 巻 156-160
    発行日: 2016年
    公開日: 2017/03/17
    ジャーナル オープンアクセス
  • 大谷 幸三
    東南アジア研究
    1996年 34 巻 3 号 601-605
    発行日: 1996/12/31
    公開日: 2018/01/31
    ジャーナル フリー
  • 山下 英一
    英学史研究
    1987年 1987 巻 19 号 125-139
    発行日: 1986/11/01
    公開日: 2010/02/22
    ジャーナル フリー
    I am the origina1 of my deceased friend Lafcadio Hearn's paper “A Conservative” in his Kokoro. (from Nobushige Amenomori's letter dated Dec. 21, 1904.)
    Amenomri Nobushige had an excllent appreciation of both the Japanese and European civilization. Therefore, he could become one of the best helpers of Lafcadio Hearn. But there was no positive vidence as to whether the real man in Hearn's “A Conservative” was Amenomori himself.
    While researching the Griffis Co11ection in the University of Rutgers, I found the two 1etters addressed to W. E. Griffis by Amenomori. In one of them he declared that he was the very original. On the story he looked up Mt. Fuji above the clouds in the early morning on board returning to Japan after the long visits on foreign countries, Then he determined to do some works of introducing civilization from Western countries and strengthen the new Japan.
    Certainly he was apatriot, though Christian love was deeply rooted in his mind. In “The Japanese Spirit, ” an English essay written by Amenomori and admired by Griffis, his o1d teacher in Fukui, Amenomori wrote that Japan would win the Russo-Japanese War, because the Japanese had the loyalty to the Imperial House, Bushido spirit and the ancient religion of Buddhism. The idea was one that Griffis and Hearn wanted to find in Japan and the Japanese people.
  • ロンドン大学「日本の文明」講義に関する往復書簡をめぐって
    平田 諭治
    英学史研究
    2000年 2001 巻 33 号 137-153
    発行日: 2000年
    公開日: 2010/01/25
    ジャーナル フリー
    At the beginning of the 1900s, the University of London laid down a scheme of Courses on Sociology under the Martin White Benefaction. One of the Courses was about Japanese Civilization, and Lafcadio Hearn, who had lived the rest of his life in Tokyo, was the hope as its lecturer. This paper makes investigation into correspondence for negotiation relating to the Course, which were possessed in Barrett Collection at Alderman Library in the University of Virginia.
    The Academic Registrar of London University, whose name was Philip Joseph Hartog, sent a letter of request for the University Course of ten lectures to Lafcadio Hearn. It was March in 1904, at the beginning of the Russo-Japanese War. When Hearn read this letter, he did not necessarily welcome it and avoided giving his ready consent. For he was anxious about no experience of University conditions abroad and allergy of English audience to his lectures in particular. He was persuaded by the Academic Registrar, but he suddenly died in September in 1904. In spite of their ardent desire, Hearn's lectures in the University never came true.
  • 大槻 快尊
    心理研究
    1912年 2 巻 7 号 16-45
    発行日: 1912/07/01
    公開日: 2010/07/16
    ジャーナル フリー
  • 濱林 生之助
    英文学研究
    1936年 16 巻 3 号 377-388
    発行日: 1936/08/05
    公開日: 2017/04/10
    ジャーナル フリー
  • 北川 依子
    英文学研究
    2006年 83 巻 43-56
    発行日: 2006/11/20
    公開日: 2017/04/10
    ジャーナル フリー
  • 大井 浩二
    英文学研究
    2016年 93 巻 151-156
    発行日: 2016年
    公開日: 2017/03/17
    ジャーナル オープンアクセス
  • 寺山 佳代子
    國學院短期大学紀要
    1992年 10 巻 A5-A24
    発行日: 1992/03/20
    公開日: 2018/07/19
    研究報告書・技術報告書 フリー
  • 井手 弘之
    英文学研究
    1981年 58 巻 2 号 307-308
    発行日: 1981/12/01
    公開日: 2017/04/10
    ジャーナル フリー
  • 猪熊 恵子
    東京医科歯科大学教養部研究紀要
    2023年 2023 巻 53 号 1-14
    発行日: 2023年
    公開日: 2023/03/24
    研究報告書・技術報告書 オープンアクセス
    一般に、
    小説ジャンル誕生後ほどなくして書かれたリアリズム小説
    の多くは、「〈はじめ〉から〈なか〉を経て〈おわり〉に至る」という直線的時間軸に沿って展開するが、時代が下りモダニズム、ポストモダニズム
    小説
    が書かれるようになると、作品内の時間軸はより複雑で錯綜したものに置き換わる、と言われる。しかしこのような説明こそ、
    小説
    形態の時代に伴う変遷に直線的モデルを当てはめるものではないだろうか。本稿ではこの疑問から議論を起こし、
    小説
    黎明期の作品の多くが一本調子の時系列に対してきわめて自意識的な距離をとるものであることを明確にし、〈
    小説
    のはじまり〉がはらむ根源的な論理破綻に光を当てることを目指す。最終的に、あらゆる
    小説
    とは一見したリアリズム色の濃淡に関わらず、常にその〈はじまり〉において、「すでにあるはずのものに依存しなければ何もはじめられない」のに、「何かが今・ここではじまっているように信じたふりをしなければ何もはじめられない」という存在論的矛盾を抱え込むものであることを明らかにしたい。
feedback
Top