詳細検索結果
以下の条件での結果を表示する: 検索条件を変更
クエリ検索: "Jiddu Krishnamurti"
5件中 1-5の結果を表示しています
  • 玉城 康四郎
    印度學佛教學研究
    1987年 35 巻 2 号 502-511
    発行日: 1987/03/25
    公開日: 2010/03/09
    ジャーナル フリー
  • Shreya Wagh-Gumaste
    ジャーナル フリー HTML

    This study examines the elements from the teachings of Sri Nisargadatta Maharaj and Sri Ramana Maharshi that Jon Kabat-Zinn has incorporated in his Mindfulness-Based Stress Reduction (MBSR). There is often a discussion on Buddhist roots of MBSR and mindfulness, however, the influence of Hindu spiritual teachers is not yet explored. Kabat-Zinn in one of his articles cites Sri Nisargadatta Maharaj and Sri Ramana Maharshi, who had an impact on the formation of MBSR. Both Hindu spiritual teachers became known in the United States through the English translations of their teachings. They neither had strategies to promote their teachings, nor claimed worldly benefits of yoga and meditation. On the other hand, Kabat-Zinn strategically promoted yoga and meditation for health benefits. Despite such differences, certain ideological similarities can be found between Kabat-Zinn and both Hindu spiritual teachers. First, Sri Nisargadatta Maharaj and Kabat-Zinn emphasize watching and witnessing the mind without judgment. Second, they explain the importance of consistent practice and patience. Furthermore, they suggest practicing a non-doing approach for the dissolvement of ‘I’ (ego) and effortless activity. Among the practices suggested by Sri Ramana Maharshi, Kabat-Zinn focuses on the self-inquiry practice and neti-neti approach. Self-inquiry practice means asking the question ‘Who am I?’ while meditating, and neti-neti means negating all the identities attached to oneself. Moreover, he asserts practicing meditation in daily life, which is found in Sri Ramana Maharshi’s books. In this way, both Hindu spiritual teachers contributed to the ideology and practice of MBSR.

  • ―川喜田二郎の創造性理論を軸として―
    妹尾 佑介
    美術教育学研究
    2021年 53 巻 1 号 129-136
    発行日: 2021年
    公開日: 2022/03/31
    ジャーナル フリー

    本論は,既に存在するモデルに到達することを目指す「キャッチアップ型創造性」に加え,モデルのない分野を切り拓く「フロントランナー型創造性」を付加した美術教育における創造性モデルの構築を目的としている。創造性の性質について先行研究を基に考察した上で,従来の美術教育における創造性の構造を検討し,フロントランナー型創造性を育むために追加すべき要素を考察した。その結果,従来の美術教育における創造性の語義はフロントランナー型創造性と異なり,特に問題発見に関する検討や,他者と協働してモデルのないものに取り組むことに関する検討が不足していることがわかった。そこで従来の美術教育がもつ「表現」と「知覚習得」が循環する構造に,内的世界で起こる「省察」と「発見」や,川喜田二郎の創造性理論の「創造」と「脱皮変容」の循環を加えることで,美術教育におけるフロントランナー型創造性の構築を試みた。

  • 日本的なものの見方「観る」に着目して
    佐藤 基樹, 幸 秀樹
    美術教育学:美術科教育学会誌
    2016年 37 巻 247-256
    発行日: 2016年
    公開日: 2019/08/26
    ジャーナル フリー
    本稿は,「見る」という行為に着目し,西洋と日本の「見る」を比較しながら,日本の「見る」の特徴を明らかにするものである。始めに,ルネサンス期から抽象表現主義までの西洋画家たちの「見る」の変遷を追いながら西洋の「見る」を考察した。次に,仏教の「観る」をもとに日本画家たちの対象への迫り方を分析し,日本の「見る」を考察した。結果として,日本の「見る」は,内的真実を追求する点が強いことが明らかになった。そこで,日本の「観る」という概念を意識した美術教育を行えば,児童生徒は内的真実を追求することになり,より一層対象を鋭く観察する力や物事の本質を探ろうとする態度が身に付くのではないかと考え,「“観”を促す水墨表現」という方法の展開を提案する。
  • 加藤 千博
    英米文化
    2020年 50 巻 49-69
    発行日: 2020/03/31
    公開日: 2020/06/10
    ジャーナル フリー

    The later novels of Aldous Huxley have not been so highly evaluated by readers and critics owing to their tendency towards mysticism. Such an assessment includes the author’s final work, Island. However, this ecological and utopian novel relies on a variety of literary techniques that contribute to its rich and complex narrative style. This paper attempts to disclose the arts of fiction Huxley employs in order to clarify his ecological standpoint.

    A close reading of Island ultimately reveals the novel as Bildungsroman and one which engages stream-of-consciousness techniques in its characterization of the story’s protagonist. Included in such an approach is the author’s use of contradiction ― a common feature of utopian-style narratives ― and contrived in such a way as to link with the novel’s primary theme: ecology. The author’s elaborate characterization of antagonists also functions to criticize a primary western value ― consumerism ― while presenting his ideal figure engaged in an ecological life based on Oriental Buddhism. In so doing, he was able to champion human development over technological development in the search for solutions to environmental issues.

feedback
Top