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クエリ検索: "ZONE ゾーン"
5件中 1-5の結果を表示しています
  • オーストリアにおける“生活の道 Wohstraße”と“出会のゾーン Begegnungszone”
    薬袋 奈美子
    都市計画報告集
    2019年 17 巻 4 号 413-418
    発行日: 2019/03/07
    公開日: 2022/06/08
    研究報告書・技術報告書 フリー

    ボンエルフ(生活の道)は、1983年にオーストリアで導入され、2013年には出会いのゾーンと呼ばれるシェアードスペースが導入された。ボンエルフに指定された区間では、当該区間の沿道に立ち寄る車両以外の進入が禁止され、歩行速度での走行のみ認める。出会いのゾーンでは、時速20㎞まで出すことができ、通過も可能である。いずれの道でも、人々は道幅いっぱいに使うことができ、車両は道の利用者に十分な配慮をすることが求められる。ボンエルフの道では、歩道があることが要件となっていたが、シェアードスペースでは、縁石を設けた歩行者空間の指定がある。ボンエルフは歩道があることにより、車道部分を人が歩きづらいため十分に活用されてこなかった。いくつかの地区では、歩きやすい環境をつくるために、プランターで入り口部分に狭窄を設けたり、路面を明るくペイントする大きな改変をせずに実現している。

  • 香川 豊
    資源と素材
    1989年 105 巻 15 号 1113-1118
    発行日: 1989/12/25
    公開日: 2011/01/27
    ジャーナル フリー
  • 西山夘三もしくは丹下健三による会場計画との比較を通して
    門間 光, 田路 貴浩
    日本建築学会計画系論文集
    2020年 85 巻 768 号 413-423
    発行日: 2020年
    公開日: 2020/02/28
    ジャーナル フリー

     Tomoya MASUDA (1914-1981) was the former professor of department of architecture, Kyoto University, an architect and an architectural theory researcher. But the relations between his works and his thoughts have been studied little up to now. Then, the author studied that relations to evaluate his work through revealing the characteristics of the master plan of EXPO'70 designed by Masuda (Banpaku-keikaku). In the plan of Banpaku-keikaku, Masuda emphasized discernment and manipulation of the topography of the site, the word “topography” was also highlighted in his doctoral thesis (1955); Therefore, the concept of topography on Banpaku-keikaku is the focus in this paper. More specifically, this paper analyzed and compared with each of three master plans designed by Uzo Nishiyama, Kenzo Tange and Masuda in respect of design concept, site planning, and understanding and manipulation of the topography.

     In Nov. 1965, Kyoto University started preliminary study for EXPO’70. And then in Dec. 1965 Nishiyama and Tange were appointed to oversee drafting the original plan. Nishiyama designed the first and the second draft of the master plan, and then Tange designed the third and the fourth draft of the master plan. Masuda's plan was designed as a part of preliminary study before the first draft by Nishiyama. This fact was founded in a unpublished blueprint book 『JEXPO'70会場計画』, that mainly includes the Masuda's plan designed in 10th Mar. 1966.

     he author analyzed Nishiyama's plan in the chapter 3, Tange's plan in the chapter 4, and Masuda's plan in the chapter 5. As a result of analysis and comparison, we found these characteristics of Masuda's plan.

     In respect of design concept, we found that the main purpose of Masuda's plan was showing the theme of the EXPO'70, and to realize the idea that named Keikan-ka(making a new landscape that has a new meaning) and Kankyo-ka(making all of the components of the site to balance and be harmonized.). That concept was totally different from Nishiyama and Tange's concepts that mainly focused on realization of the theme and fulfill the requirements.

     In respect of site planning, we found that Masuda's plan has the largest artificial lake, pavilions are disposed in certain area according to its character, the placement of Theme Zone (named Symbol Area in Nishiyama' and Tange's plan) is different from Nishiyama's and Tange's plan, and the theme of the EXPO'70 is not realized as facilities or buildings of the site.

     In respect of understanding and manipulation of the topography, we found that Masuda explained the site as a part of bigger geographical division than the site, necessity of three-dimensional site planning. Additionally, Masuda didn't place an artificial land in the center of the site while Nishiyama and Tange did. And an artificial lake does not have practical functions but is intended to make a panorama of the site and related to order of pavilions.

     Conclusion is that, in Masuda's plan, Keikan-ka is realized to make the site seen as one united area that means exposition itself or the whole of its site. And Kankyo-ka is realized to make a connection of arrangement between pavilions and the artificial lake; Moreover, these two ideas are mainly realized by discernment and manipulation of the topography includes an artificial lake. In other words, the artificial lake is the pivot of the Masuda's plan, namely they emphasized discernment and manipulation of the topography.

  • 図学研究
    1997年 31 巻 Special 号 ap1-ap33
    発行日: 1997年
    公開日: 2010/08/25
    ジャーナル フリー
  • —自動運転に対するより高い社会的受容性を指向して—
    肥塚 肇雄
    保険学雑誌
    2021年 2021 巻 653 号 653_89-653_117
    発行日: 2021/06/30
    公開日: 2022/04/04
    ジャーナル フリー

    MaaSがデータ基盤を基礎に成り立つことから,日本版MaaSを推進するためには,自動運転走行中にサイバー攻撃を原因とする事故が惹起された場合の人身事故救済を充実させて,MaaSの社会的受容性を高める必要がある。しかし,自動運転モードで走行中の自動運転車の運行に対しては自賠法が適用されない。そこで,新しい保険を創設する必要がある。それが自動運転事故傷害保険である。ところが,この保険では,サイバー攻撃を原因とする人身損害については保険者は免責される。この被害者救済の間隙は,サイバー保険に特約として付帯される MaaSサイバー保険を創設し穴埋めすることが適当である。この保険は,不定額給付型の傷害保険としての性格を有する。この保険でも,戦争その他の変乱に匹敵するサイバー攻撃を原因とする人身損害は保険者免責とされる。

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