数学教育学研究 : 全国数学教育学会誌
Online ISSN : 2433-3034
Print ISSN : 1341-2620
数学的な方法知の構成に必要な活動に関する規範的枠組 ― 間接証明法を具体例とした理論的検討 ―
上ヶ谷 友佑袴田 綾斗早田 透
著者情報
ジャーナル フリー

2017 年 23 巻 2 号 p. 159-168

詳細
抄録

  The purpose of this paper is to elaborate a prescriptive framework for designing mathematical activities necessary for shifting students’ indirect argumentations from naïve to proof-like.  The framework was derived from the following four theoretical resources: 1) Features and structures of indirect proofs; 2) Critiques of contents-general proof research; 3) Reflection on mathematical methods; 4) Mathematical literacy focusing on knowledge-how.  As a result, we proposed a general prescriptive framework for designing mathematical activities necessary not only for shifting students’ indirect argumentations from naïve to proof-like, but also for constructing mathematical knowledge-how.  More concretely, we made a conclusion that four questions should emerge from students’ mathematical activities in the following order: 1) How can we solve a particular problem? (The construction of an indirect argumentation); 2) Why can we solve in that way? (The construction of the method of indirect proof); 3) When can we solve in that way? (The construction of a situation where the method of indirect proof is applied); and 4) Why can we solve in that way at that time? (The construction of a list of heuristics to apply indirect proof methods).  Although our discussion starts from the particular topic of indirect proof, this paper succeeded in extending the general theory of mathematical literacy.

著者関連情報
© 2017 全国数学教育学会
前の記事 次の記事
feedback
Top