日本感性工学会論文誌
Online ISSN : 1884-5258
ISSN-L : 1884-0833

この記事には本公開記事があります。本公開記事を参照してください。
引用する場合も本公開記事を引用してください。

自動車の操舵反力特性の違いによる操舵感の変化の生理・心理学的測定
神邊 篤史宮武 宏明鈴木 桂輔
著者情報
ジャーナル フリー 早期公開

論文ID: TJSKE-D-19-00024

この記事には本公開記事があります。
詳細
抄録

In this study, we tried to reveal the effect of steering wheel torque on steering feeling using physiological measurement and Kansei evaluation. Electroencephalogram (EEG) and electrocardiogram (ECG) were measured during driving with three types of steering wheel torque. In addition, steering feelings were evaluated after driving. We analyzed physiological indices and Kansei evaluation values. As a result, a correlation was found between the physiological indices and some emotions in the participants who had a negative impression on the steering wheel torque of hydraulic power steering. Therefore, we could find out the possibility of estimating some emotions from EEG and ECG indices.

著者関連情報
© 2019 日本感性工学会
feedback
Top