科学教育研究
Online ISSN : 2188-5338
Print ISSN : 0386-4553
ISSN-L : 0386-4553
研究論文
動物園における観察を支援するためのアニメーションを用いた学習コンテンツ:アザラシの形態と行動を観察する親子を対象としたパイロットスタディ
田中 維江草 遼平楠 房子奥山 英登山口 悦司稲垣 成哲野上 智行
著者情報
ジャーナル フリー

2018 年 42 巻 3 号 p. 210-224

詳細
抄録

We developed and evaluated animation-based learning contents for supporting scientific observations of animals in zoos. The contents provide the viewpoints of scientific observation. In order to evaluate whether the contents support observation, we developed cases of contents for observable features and behaviors of the hind flippers, noses, and claws of seals, and implemented a workshop for parents and children. The participants of the workshop were 15 parent-child pairs. Their average age was 7.0 years (SD = 2.0). We analyzed the video data of these 15 parent-child pairs’ observations using the contents. The results show that most parent-child pairs were able to observe the seals’ features and/or behavior using animation-based learning contents.

著者関連情報
© 2018 一般社団法人日本科学教育学会
前の記事 次の記事
feedback
Top