Abstract
大学等の高等教育機関において、発達障害をはじめ障害のある学生への支援の必要性に関する認識は高まってきたものの、同じ高等教育機関である専門学校(専修学校専門課程)に焦点を当てた研究はきわめて乏しい。本研究では、全国280校の専門学校を対象に、障害学生支援の実態ならびに発達障害特性のある学生の在籍と支援に関する質問紙調査を実施した。その結果、障害学生支援の専門部署・機関や担当者の配置、対応要領・基本方針、規程などの策定、障害学生支援に関する活動や取り組みについては、大学・短期大学・高等専門学校と比べて未整備の学校がきわめて多い現状が確認された。診断の有無を問わず発達障害特性のある学生については、8割近い専門学校に少なからず在籍していると捉えられていた一方で、学校生活のさまざまな側面における支援は十分に提供されていない学校もあることが示された。発達障害特性のある専門学校生への支援は発展途上にあり、さらなる整備、促進が今後の課題である。
Translated Abstract
In Japan, higher education institutions such as universities are increasingly mindful of the need to support students with disabilities, including those with developmental disorders. However, few previous studies have focused on support for such students in Japan’s professional training colleges (specialized training colleges offering post-secondary courses). In the present study, staff at 280 professional training colleges completed a questionnaire about overall support at their college for students with disabilities, and about the enrollment of and support for students with higher levels of traits associated with developmental disorders. The results revealed that many of the participating professional training colleges, in contrast with universities, have neither provided dedicated divisions, bodies, or specialized personnel to support students with disabilities, nor formulated response guidelines, basic policies, or regulations. Furthermore, the results suggested that the activities and initiatives carried out at professional training colleges for students with disabilities were inadequate compared to those at universities. Around 80% of the professional training colleges reported that they had enrolled students who, regardless of whether they had an official medical diagnosis, displayed higher levels of traits associated with some kind of developmental disorder. However, some of those colleges reported that they provided no adequate support to assist such students in their daily life. Thus, support for students with higher levels of traits associated with developmental disorders remains inadequate in professional training colleges in Japan. More needs to be done to improve the level of support.
Developmental Disorders
引用文献
- Constantino , J. N. & Charman, T.(2016)Diagnosis of autism spectrum disorder: Reconciling the syndrome, its diverse origins, and variation in expression. The Lancet Neurology, 15, 279-291.
- 藤原紀子・吉岡伸一(2020)専門学校教員が抱く発達障害傾向のある学生への実習指導困難感. 米子医学雑誌, 70, 48-56.
- Gelbar , N. W., Smith, I., & Reichow, B.(2014)Systematic review of articles describing experience and supports of individuals with autism enrolled in college and university programs. Journal of Autism and Developmental Disorders, 44, 2593-2601.
- 原田 新(2019)大学生の発達障害困り感と意欲低下, ストレス反応との関連. 高等教育と障害, 1, 45-51.
- Ikematsu, Y., Mizutani, M., Tozaka, H., Mori, S., Egawa, K., Endo, M., & Yokouchi, M.(2014)Nursing students with special educational needs in Japan. Nurse Education in Practice, 14, 674-679.
- McLennan , J. D.(2016)Understanding attention deficit hyperactivity disorder as a continuum. Canadian Family Physician, 62, 979-982.
- 文部科学省(2014)「専修学校における生徒・学生支援等に対する基礎調査」調査研究報告書.
- 文部科学省(2018)学校教員統計調査. e-Stat政府統計の総合窓口, 2018年3月28日, https://www.e-stat.go.jp/stat-search/fıles?page=1&toukei=00400003&tstat=000001016172 (2024年7月26日閲覧).
- 文部科学省(2022a)大学等における令和4年度前期の授業の実施方針等に関する調査及び学生の修学状況(中退・休学)等に関する調査の結果について(周知). 文部科学省, 2022年6月3日, https://www.mext.go.jp/content/20220614-mxt_kouhou01-000004520_01.pdf(2024年7月26日閲覧).
- 文部科学省(2022b)令和4年度学校基本調査の公表について. 文部科学省, 2022年12月21日, https://www.mext.go.jp/content/20221221-mxt_chousa01-000024177_001.pdf(2024年7月26日閲覧).
- 文部科学省(2023)令和5年度学校基本調査の公表について. 文部科学省, 2023年12月20日, https://www.mext.go.jp/content/20230823-mxt_chousa01-000031377_001.pdf(2024年7月26日閲覧).
- 中尾幹子・田中千寿子・豊島めぐみ(2015)看護基礎教育における学生への発達障害支援の現状. 大阪信愛女学院短期大学紀要, 49, 15-25.
- 日本学生支援機構(2013)平成24年度(2012年度)大学,短期大学及び高等専門学校における障害のある学生の修学支援に関する実態調査結果報告書. 平成24年度(2012年度)障害のある学生の修学支援に関する実態調査, 2013年3月15日, https://www.jasso.go.jp/statistics/gakusei_shogai_syugaku/__icsFiles/afieldfile/2021/02/10/report_2012.pdf(2024年7月26日閲覧).
- 日本学生支援機構(2015)教職員のための障害学生修学支援ガイド(平成26年度改訂版).
- 日本学生支援機構(2023)令和4年度(2022年度)大学,短期大学及び高等専門学校における障害のある学生の修学支援に関する実態調査結果報告書. 令和4年度(2022年度)障害のある学生の修学支援に関する実態調査, 2023年8月30日, https://www.jasso.go.jp/statistics/gakusei_shogai_syugaku/__icsFiles/afieldfile/2023/09/13/2022_houkoku3.pdf(2024年7月26日閲覧).
- 西村優紀美(2018)大学における発達障害大学生支援. 明星大学発達支援研究センター紀要, 3, 6-8.
- Sedgwick , J. A.(2018)University students with attention deficit hyperactivity disorder(ADHD): A literature review. Irish Journal of Psychological Medicine, 35, 221-235.
- 篠田晴男・中莖里実・篠田直子・高橋知音(2017)大学生の発達障害関連支援ニーズと修学上の移行スキル支援. 立正大学心理学研究所紀要, 15, 7-17.
- 鈴森剛志・中田行重(2021)専門学校における教員の困り感に着目した退学予防の課題探索. 関西大学心理臨床センター紀要, 12, 37-48.
- 鈴森剛志・中田行重(2022)専修学校専門課程における学生相談機関の現状と課題. 関西大学心理臨床センター紀要, 13, 31-44.
- 瀧本知加(2021)専門学校教員の専門性に関する一考察―専門学校教育における教員の役割に注目して―. 京都府立大学学術報告公共政策, 13, 19-33.
- 植上一希(2011)専門学校の教育とキャリア形成―進学・学び・卒業後―. 大月書店.
- 宇都ルミ・末次典恵(2022)臨地実習において特別な教育的支援が必要な学生への教員の関わり―看護専門学校の教員を対象とした質的研究―. 日本看護科学会誌, 42, 391-400.
- 山下知子・徳本弘子(2016)発達障害及び発達障害の疑いのある看護学生の臨地実習における学習困難の様相. 埼玉医科大学看護学科紀要, 9, 11-17.
- 吉本圭一(2003)専門学校の発展と高等教育の多様化. 高等教育研究, 6, 83-103.
- 吉本圭一・稲永由紀・田所徹夫・渡邊和明・藤川秀幸(2009)専門学校の職業教育に関する総合的調査研究報告書. 全国学校法人立専門学校協会.