商品開発・管理研究
Online ISSN : 2758-3872
Print ISSN : 1880-0297
20 巻, 1 号
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  • ガソリンと軽油の流通特性の比較を通して
    桐野 裕之
    2023 年 20 巻 1 号 p. 5-20
    発行日: 2023/09/30
    公開日: 2023/10/01
    ジャーナル フリー
     日本の石油業界は,1987 年から 2001 年にかけて実施された一連の規制緩和により,大変厳しい競争状態に陥り,ガソリン価格が大幅に下落した。しかしながら,同時期の軽油価格は規制緩和の影響を殆ど受けておらず,ほぼ横ばいの推移だった。これまでの複数の先行研究では,当時のガソリン価格の下落は,規制緩和によりもたらされた「非系列品流通量の拡大」と「セルフ SS の急増」の 2 つの要因によるとされている。そこで本研究では,なぜこれらの要因が軽油価格には影響を及ぼさなかったのかの考察を試みた。  結果として,以下の 2 点が明らかになった。1 点目は,軽油は規制緩和前から低価格・低マージン商品であったため,「非系列品流通量の拡大」に価格が影響を受けなかったこと,2 点目は,軽油の用途上或いは販売形態上,セルフ SS での販売量が少ないため,「セルフ SS の急増」も価格に影響を及ぼさなかったことである。  即ち,規制緩和による価格低減効果は,ガソリン価格に関しては現出したが,軽油には見られなかったと言える。
  • A Short Review
    熊谷 健, 長沢 伸也
    2023 年 20 巻 1 号 p. 21-34
    発行日: 2023/09/30
    公開日: 2023/10/01
    ジャーナル フリー
    As plastic bottle waste is a serious environmental issue, both high- and low-end luxury apparel companies have attempted to develop sustainable plastic apparel (SPA) through post-consumer bottle recycling. However, the literature reports a contradiction between luxury and sustainability as high-end luxury brands evoke conspicuous extravagant consumption. If consumers perceive a mismatch between SPA and high-end luxury and decrease their brand evaluation, the managerial effort of high-end luxury companies to develop SPA may harm their brand equity despite their environmental contribution. Therefore, to promote corporate sustainability initiatives substantially in the apparel sector, sociopsychological approaches, as well as engineering discussions, are desired. Accordingly, this article reviews previous studies and discusses the relationships between SPA development, consumers’ brand evaluation, and brand luxury. The review results suggest that managers consider not only brand luxury, but also the brand’s personality when developing an SPA strategy. Additionally, the results imply that a sustainable lifestyle is close to modern consumers’ ideal self-concept, which is relevant to status consumption. Considering these factors is expected to help managers develop SPA strategies and increase both brand equity and plastic bottle recycling, leading to the enhancement of the circular economy.
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