詳細検索結果
以下の条件での結果を表示する: 検索条件を変更
クエリ検索: "チームスピリット"
35件中 1-20の結果を表示しています
  • 梅垣 明美, 友添 秀則
    日本体育学会大会号
    1991年 42A 巻
    発行日: 1991/09/10
    公開日: 2017/08/25
    会議録・要旨集 フリー
  • 北田 千恵子
    MEDCHEM NEWS
    2003年 13 巻 2 号 32
    発行日: 2003/05/01
    公開日: 2021/05/19
    ジャーナル フリー
  • 小西 輝, 片岡 暁夫, 橋本 豊司
    日本体育学会大会号
    2002年 53 巻
    発行日: 2002/08/30
    公開日: 2017/08/25
    会議録・要旨集 フリー
  • 三井 郁雄
    日本薬理学雑誌
    2007年 129 巻 4 号 281-285
    発行日: 2007年
    公開日: 2007/04/13
    ジャーナル フリー
    「HTSからリード化合物はでるのか?」の問いに対しては「Yes」である.そして,この「Yes」は単にリード化合物を獲得できるという意味ではなく,世界中の競争相手に勝つという意味が付加されなければならない.勝たなければリード化合物を獲得しても意味がない.HTSに関して日本の製薬企業と欧米の製薬企業を比較すると,規模的な面,すなわち標的数や化合物数などで日本企業は劣っている.従って,日本企業が競争に勝つためには,日本人が比較的得意とする
    チームスピリット
    の発揮,規模に依存しない考える力,すなわち個人の判断力を最大限に生かせる評価系構築力や結果評価能力などで優位性を確保する必要がある.勿論,これを実現することは容易ではないが,工夫することにより実現可能になると考えている.そして,世界との競争に勝つ確率を高めるためには日本企業間の協力など,新たな方策を考える必要があることも確かである.  HTSは世界中の製薬企業で実施されており,既に特殊な技術ではなく,広く使用されているリード化合物(注1)を見出すための一つのスクリーニング手法である.このHTSでは,日本の製薬企業(日本企業)と欧米の製薬企業(欧米企業)の間に,設備・マンパワーなどに大きな差が存在し,規模的な面で日本企業が劣っている.ここでは日本企業における「HTSからリード化合物はでるのか?」に限定して,私の考えを書かせて頂く. 注1)リード化合物 薬を宝石とすれば,リード化合物は宝石の原石のようなものであり,日本製薬工業協会(http://www.jpma.or.jp/)ではリード化合物を「薬理活性のプロファイルが明らかであり,これを化学的に修飾することで活性の向上,毒性の減弱が期待できる新規化合物」と説明している.
  • ――韓国のクロス承認政策を中心として(一九八三―一九八七)――
    金 成浩
    国際政治
    2019年 2019 巻 195 号 195_11-195_26
    発行日: 2019/03/25
    公開日: 2019/05/16
    ジャーナル フリー

    This article discusses how South Korea’s “cross-recognition” policy influenced the political structure of Northeast Asia during the 1980’s. The “cross-recognition” means that China and the Soviet Union would recognize South Korea in exchange for the United States and Japan recognizing North Korea. With the recent release of official documents from South Korea, Japan and Russia, etc., it has become possible to analyze this subject in more details.

    To answer the question stated above, this article especially focuses on the foreign policies that South Korea tried to implement with Japan, China, the Soviet Union, North Korea, and the United States from 1983 to 1987 under the Chun Doo-Hwan Administration.

    Many previous studies discussing the transformation of the Cold War structure in Northeast Asia paid to attention to the Northeast Asian history following the Seoul Olympics of 1988. In contrast, this study points out the importance of historical events that occurred from 1983 to 1987. Moreover, after analyzing multilateral relationships among Northeast Asian countries, it highlights that the beginning of the change in the Cold War structure in Northeast Asia can be linked the events in 1986.

    South Korea tried to improve relations with China through the Japanese prime minister, Yasuhiro Nakasone, from 1983 to 1986. South Korea aimed to establish its position in the international society through the 86’ Asian Games and the 88’ Seoul Olympics. For the success of these athletic meetings, South Korea viewed the participation of China and the Soviet Union necessary. In 1984, therefore, the South Korean government pursued concrete measures towards successful cross-recognition.

    First, Chun Doo-Hwan asked Nakasone to serve as an intermediary vis-a-vis China. China made informal contacts with South Korea. In turn, North Korea was threatened by South Korea’s developing relationship with China, thus tried to strengthen its ties with the Soviet Union. Two international dynamics emerged in Northeast Asia consequently. One was the trend toward closer relations among South Korea, Japan, China and the United States. The other was the development of a more intimate relationship between the Soviet Union and North Korea.

    However, M. Gorbachev, the then Soviet Union leader, began to implement a new form of diplomacy toward China and South Korea starting from the end of 1985 to the middle of 1986. As a result, North Korea’s isolation in Northeast Asia became more serious by the end of 1987.

    In general, when considering the transformation of the Cold War structure in Northeast Asia, one tends to emphasize the role of Gorbachev. However, this study points out that the new Chinese diplomacy, which had begun before Gorbachev’s new diplomacy, also played a similarly important role in the transformation of the structure.

  • Mohammed Ismail
    電気学会誌
    2014年 134 巻 4 号 207-209
    発行日: 2014年
    公開日: 2014/04/01
    ジャーナル フリー
  • ―第一次朝鮮半島核危機を事例として―
    崔 正勲
    国際政治
    2015年 2015 巻 181 号 181_129-181_143
    発行日: 2015/09/30
    公開日: 2016/06/08
    ジャーナル フリー
    Amartya Sen advocated the “Impossibility of a Paretian Liberal,” or the Liberal Paradox, in 1970. After this, many scholars, such as R. Nozick, A. Gibbard, and J. Blau, tried to prove that his theory was inaccurate in varied manners. However, there has been no critical counter-argument against Sen’s theory, and so his theory has been called a “theorem.” In Sen’s later work, it is argued that the “impossibility” of a Paretian Liberal actually can be overcome. One such method was pointed out by Sen himself six years later: the Paretian epidemic is possibly solvable if an actor of two ones in a Liberal Paradox situation can behave as if it has the assurance-game preference or other-regarding preference, considering others’ rights and the maximization of social welfare.
    Sen also pointed out that two actors in the Liberal Paradox have the same preference orderings of the Prisoner’s Dilemma, which indicates that individual rationality and social optimality can contradict one another. When individual rationality was the decisive factor to make a decision in the Prisoner’s Dilemma, the actors would not obtain the most rational consequences in attempting to maximize their payoffs. Meanwhile, they can maximize their social utility if other-regarding preferences take precedence.
    This article will explore varied implications while applying Sen’s arguments to the First North Korean Crisis, which was an international crisis. Regarding the escalation of tension between the US and North Korea after the end of the Cold War, a contradiction to the Liberal Paradox is found. In the case of the Liberal Paradox, a cycle occurs when two actors who have different preference orderings are confronted totally or partially, and they claim that their preferences should be realized as a social decision regardless of the other’s preferences. While the cycle between the two players can be seen as a deadlock in diplomatic negotiations at the nation-state level, in reality, the US and North Korea showed not only the cycle caused by the crush of the rights legally based on Treaty on the Non-Proliferation of Nuclear Weapons (NPT), but also an escalation of tension beyond the theoretical cycle. That is, in the negotiations, they discussed how to deal with North Korean nuclear development, and they barely avoided a Second Korean War, which would have been the most irrational result.
    Why and how did the US and North Korea make the choices to escalate tension, possibly leading them to more irrational consequences than the diplomatic stalemate that would have accorded with Sen’s theory? The answer can be found in a hybrid manner between the Liberal Paradox and psychological approaches that posit rational actors can make irrational choices in the decision-making process when actors recognize circumstances in which they face the risk of losing their expected utility. At the end of this article, three implications of applying the Liberal Paradox to the First North Korean Nuclear Crisis will be pointed out.
  • 野津 英夫
    年次大会講演要旨集
    2001年 16 巻
    発行日: 2001/10/19
    公開日: 2018/01/30
    会議録・要旨集 フリー
  • 市原 則之
    スポーツ教育学研究
    2019年 39 巻 1 号 79-82
    発行日: 2019/05/31
    公開日: 2019/09/02
    ジャーナル フリー
  • 阿部 生雄
    体育史研究
    2018年 35 巻 1-11
    発行日: 2018年
    公開日: 2019/09/26
    ジャーナル オープンアクセス
  • 金子 郁容
    日本看護科学会誌
    2013年 33 巻 2 号 2_98-2_100
    発行日: 2013/06/20
    公開日: 2013/07/04
    ジャーナル フリー
  • 鈴木 忠生
    MEDCHEM NEWS
    2003年 13 巻 2 号 2-5
    発行日: 2003/05/01
    公開日: 2021/05/19
    ジャーナル フリー
  • 大塚 明子, 佐藤 有佳, 米山 淑子, 志岐 奈央子, 楠木 麻衣子
    カウンセリング研究
    2014年 47 巻 4 号 204-213
    発行日: 2014年
    公開日: 2016/10/04
    ジャーナル フリー
    本研究では,東日本大震災後の2011年4月末~5月末にかけて,一民間病院が結成したチームに参加し,一般ボランティアとして岩手県大船渡市で支援活動(おもに避難所におけるこころのケア,炊き出しなど)を行った人(n=101)を対象に,支援活動が支援者に及ぼした心理的影響を明らかにすることを目的として質問紙調査を行った。結果,「共感性満足・バーンアウト・共感性疲労/二次的トラウマ」を評価するProQOLではハイリスク者はおらず,心的外傷後ストレス障害の主要な症状である「再体験・回避・覚醒亢進」を測定するIES-Rでハイリスク者として評価されたのは8名で,ほとんどの参加者に二次的トラウマ反応は認められなかった。一方,外傷後の成長の程度を測定するPTGI-Jでは,人間的な成長を遂げるというポジティブな心理的特長が認められることが示された。これらの結果をもたらした要因としては,チーム体制で臨んだことのほか,事前の心理教育がネガティブな影響を緩和するとともに,「チームの連携」「家族からの応援」および「個別対応」や「レクリエーション」などの活動内容がポジティブな変化をもたらすことに寄与したのではないかと推察された。
  • 後藤 真己
    BME
    2003年 17 巻 1 号 37-40
    発行日: 2003/01/10
    公開日: 2011/09/21
    ジャーナル フリー
  • 尾上 守夫
    日本機械学会誌
    1989年 92 巻 850 号 797-800
    発行日: 1989/09/05
    公開日: 2017/06/21
    解説誌・一般情報誌 フリー
  • 池上 澄善
    都市住宅学
    2006年 2006 巻 52 号 26-30
    発行日: 2006/01/31
    公開日: 2012/08/01
    ジャーナル フリー
  • 協調と対立の条件に関する考察
    金 栄鎬
    国際政治
    2003年 2003 巻 132 号 153-175,L14
    発行日: 2003/02/28
    公開日: 2010/09/01
    ジャーナル フリー
    North Korea's foreign policy and its policy toward South Korea obviously wavered after the Cold War. Why did North Korea's policy toward the South seesaw between cooperation and conflict? The purpose of this article is to examine under what conditions North Korea cooperates with South Korea.
    Firstly, although during the Cold War North Korea had shown conflictive behavior toward the South, the U. S. and Japan, after the Cold War its policy distinctively shifted to cooperation. For balance of power on Korean peninsula in this period, South Korea was remarkably superior to the North. Was balance of power the causal element of North Korea's cooperation? An investigation of the article demonstrates that objective balance of power did not draw on the North's cooperative behavior. Change of South Korea's policy toward the North and cleavage in the South's domestic politics affected the North's policy, while the North reviewed its definition of “nation” and “nationalism” which could be seen as subjective element of the North's behavior toward the South.
    Secondly, North Korea's policy, in turn, shifted to conflict after its declaration of withdrawal from NPT. Strictly speaking, around its declaration of withdrawal North Korea explored cooperation with the South in contrast to confrontation against the U. S., but, as soon as the U. S. -North talk launched, the North intensified cooperation with the U. S. in reverse to conflict against the South. How can such a distortion of North Korea's policy be coherent? An examination of the article shows that South Korea's policy was reversed to a hard-line in terms of “legitimacy” of state, subsequently the North's policy also returned to conflictive and exclusive one. And here also balance of power did not necessarily affect the North's policy into cooperation as well as above-observation. Rather, above-mentioned subjective element produced the North's exclusive behavior against the South, which was regarded, according to a North Korean peculiar view, as “treacherous” or “a puppet of the American Imperialism”.
    Thirdly, there have been talks and agreements between North and South Korea, such as the North-South Joint Statement in July 1972, mutual visit of divided families in the mid 1980's, the basic Agreements between the South and the North in December 1991, and the North-South Summit Meeting in June 2000. A comparative analysis indicates the following: North Korea's policy and behavior in 1970's and the mid-1980's could not be seen cooperative in spite of some talks and agreements, because there had been prevailing view of “legitimacy” of state and “liberation of The South” with North Korea. After the Cold War, it was verified that North Korea's behavior and policy changed with the South's policy and their domestic politics, and more than anything-else, the North' cooperation with the South was conditioned under whether of appeasing “legitimacy” of state.
  • 土屋 滋, 大貫 稔, 福屋 靖子, 江口 清, 小松崎 房枝, 赤沢 陽子, 礒岩 壽満子, 中村 禮子, 高橋 美智
    医学教育
    1990年 21 巻 4 号 241-247
    発行日: 1990/08/25
    公開日: 2011/08/11
    ジャーナル フリー
    This paper discussed the introductory medical training system and medical team care problems at University Hospital of Tsukuba.
    The characteristics of this training system are that the duration of training is the fourth year medical students at the University of Tsukuba and to exercise the roles of nursing service at University Hospital.
    In this practice, medical students are expected to comprehend about the significance of team work in medical care, to practice in the work of nurses and c-medical workers for learning their roles. We introduce our purpose and practice of this medical team care. Problems of this trial are discussed in this paper. But we have confirmed that this experimental. Trial is useful experience to all medical students and the items of this practical exercise are one of the most effective training method for them.
  • 永谷 裕子, 平石 謙治
    プロジェクトマネジメント学会研究発表大会予稿集
    2012年 2012.Spring 巻 2511
    発行日: 2012/03/14
    公開日: 2017/06/08
    会議録・要旨集 オープンアクセス
    PMBOKガイド[○!R]はプロジェクトマネジメントのグッド・プラクティスを体系化したものであるが,そのほとんどが欧米のグッド・プラクティスであり,PMBOKガイド[○!R]は,米国生まれの米国育ちであると言っても過言ではない.日米のプロジェクトを取り巻く社会的・文化的・組織的な背景にはいくつかの顕著な相違点がある.筆者とPMI日本支部の9名のメンバーは,PMBOKガイド[○!R]を文化的,組織的,ビジネス慣習的な観点から紐解き,"PMBOKガイド活用法-日本の企業文化に適応させるためのヒント"を2012年1月に発刊した.本研究では本書をもとに,PMBOKガイド[○!R]のいくつかの項目について日米の組織文化的な違いを考察し,その違いを踏まえた上でのPMBOKガイド[○!R]フレームワークの日本のプロジェクト環境へのより有効な適応のヒントを考察する.
  • 永谷 裕子, 平石 謙治
    プロジェクトマネジメント学会誌
    2013年 15 巻 1 号 3-7
    発行日: 2013/02/15
    公開日: 2017/11/15
    ジャーナル 認証あり
    PMBOKガイド[○!R]はプロジェクトマネジメントのグッド・プラクティスを体系化したものであるが,そのほとんどが欧米のグッド・プラクティスであり,PMBOKガイド[○!R]は,米国生まれの米国育ちであると言っても過言ではない.日米のプロジェクトを取り巻く社会的・文化的・組織的な背景にはいくつかの顕著な相違点がある.筆者とPMI日本支部の9名のメンバーは,PMBOKガイド[○!R]を文化的,組織的,ビジネス慣習的な観点から紐解き,"PMBOKガイド活用法-日本の企業文化に適応させるためのヒント"を2012年1月に発刊した.本研究では本書をもとに,PMBOKガイド[○!R]のいくつかの項目について日米の組織文化的な違いを考察し,その違いを踏まえた上でのPMBOK[○!R]ガイドフレームワークの日本のプロジェクト環境へのより有効な適応のヒントを考察する.
feedback
Top