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クエリ検索: "ヒロシマ" バンド
42件中 1-20の結果を表示しています
  • 森田 裕美
    フォーラム現代社会学
    2009年 8 巻 5-12
    発行日: 2009/05/23
    公開日: 2017/09/22
    ジャーナル フリー
    1945年8月6日、広島に投下されたたった一発の原爆は、いったいどれだけ人を苦しめたら気が済むのだろうか-。被爆地・広島の新聞記者として、六十数年を経た今なお続く苦しみや悲しみに触れ、「被爆体験」が発する今日的意味を問い続けている。世の中の事象に、ある切り口から光を当て、文字にし、短い記事の中で分かりやすく伝えるのが新聞記者の仕事だ。ただ、焦点を絞れば必ずあふれてしまう「断片」があり、ある言葉に「集約」すれば、見えなくなる「本質」もある。数々の「声」は、伝える過程で、「被爆者」や「
    ヒロシマ
    」などの言葉に集約されていく。伝える上で避けられない作業でありながら、原爆がもたらしたとてつもない「人間的悲惨」に迫れば迫るほど、表現しきれないもどかしさに苦闘する。しばしば和解の象徴として語られる被爆者は、本当に「憎しみを捨てている」のか-。被爆者でなければその記憶は継承できないのか-。記者が抱える日々の葛藤を通じ、「被爆体験」を継承する可能性を考える。
  • 竹長 吉正
    日本文学
    1973年 22 巻 9 号 102-115
    発行日: 1973/09/10
    公開日: 2017/08/01
    ジャーナル フリー
  • 澤田 哲生
    日本原子力学会誌ATOMOΣ
    2011年 53 巻 10 号 703-704
    発行日: 2011年
    公開日: 2019/09/06
    解説誌・一般情報誌 フリー
  • 平和と戦争の研究
    畑田 重夫
    国際政治
    1957年 1957 巻 1 号 152-172
    発行日: 1957/04/20
    公開日: 2010/09/01
    ジャーナル フリー
  • 長崎市原爆慰霊行事にみられる儀礼の通時的変遷
    福田 雄
    ソシオロジ
    2011年 56 巻 2 号 77-94,114
    発行日: 2011/10/31
    公開日: 2015/05/13
    ジャーナル フリー
     This paper focuses on rituals concerned with disaster which have yet to be noticed, but are worth exploring as a sociological problem. In previous studies of rituals, little attention has been paid to post-disaster rituals concerning the dead. Moreover, the changes in rituals over a long period of time have been mostly ignored. Changes in the social context and the sequences of socially constructed meaning are critical for the understanding of this phenomenon. The long-term observation of the Nagasaki Atomic Bomb Memorial Ceremony is a worthy case study to clarify the process of how people construct significance to disastrous experiences. Through a diachronic case study of the Nagasaki Atomic Bomb Memorial Ceremony, rituals performed in the ceremony show new characteristics of public ritual, which distinguish themselves from folk or political rituals. Looking closely at the pictures and historical materials, symbolic actions and speeches given at the ceremony show that symbolic actions in the ceremony gradually shift their direction from the dead to the living. This is in clear contrast to folk rituals whose central object is appeasing or comforting the dead and to political rituals that aim to commend the dead and the tragic past within the framework of an interpretation of political reality. In addition, along with the economic and political changes, televised broadcasting of the ceremony is also an important factor in the change of the direction of rites. It is also implicated from the diachronic observation of the case that creation of “we-feeling” is vital to apprehend the experience of violent death. For further discussions, the social phenomenon of post-disaster rituals can be presented as a particular subject of social research that shows the dynamics of how life and death are socially reorganized in symbolic system of meaning.
  • 船木 沙織, 城丸 瑞恵
    日本放射線看護学会誌
    2018年 6 巻 1 号 43-51
    発行日: 2018/03/31
    公開日: 2018/10/24
    ジャーナル フリー

    本研究は原爆傷害調査委員会(以下:ABCC)に勤務していた看護婦および医師の証言から、広島ABCC設立草創期の健康調査および健康診査における看護活動を明らかにすることを目的とした。研究方法は広島ABCCで勤務していた元ABCC日本人医師1名、看護婦3名を対象に半構造化面接を実施し、オーラルヒストリー法を用いて証言を分析した。結果、健康調査、健康診査における主な看護は診療の介助であったが、各診療科では健康調査の目的や調査概要によって重要とされる視点に基づき、看護を実施していたことが示唆された。また、調査研究機関として精密なデータを収集するという役割があり、被爆者に対する言動や調査方法に配慮した看護が行われていたことが明らかとなった。ABCCの活動に対して被爆者から否定的な言動もみられたが、被爆者の感情に配慮した看護活動は、健康調査および健康診査に対する緊張を緩和する重要な役割があったと考える。

  • 植物組織培養
    1995年 12 巻 Supplement 号 125-138
    発行日: 1995年
    公開日: 2010/04/30
    ジャーナル フリー
  • ― 経験の深化と「正常」と「異常」の再構成 ―
    杉本 洋
    文化看護学会誌
    2011年 3 巻 1 号 1_10-1_19
    発行日: 2011/03/01
    公開日: 2018/11/13
    ジャーナル フリー

     病気は医学的観点からのみならず,広く社会的,文化的に経験されるものである。病気を持つ人々を単に患者,被害者という枠組みではなく,病気を生き抜いてきた生存者としてとらえる動きがある。病気を有する生存者の経験や苦悩に対する実践についての知見は積み重ねられているが,それらの知見は,病気の影響を減ずるという基本的な方略に基づくものが主流である。そこで,日々病気のある生活を生きる上で,病気の影響を減ずる以外にいかなる戦術が想定されるのか,といった問題意識が生じてくる。本研究は,病気をイベントにて詩やトークで「表現する」という,病気を巧みに用いた実践をみつめ,そこから,いかなる戦術を用いて生存者が日々生き抜いているか,の一端を明らかにする。具体的には精神疾患を主とする病気やひきこもりなどの経験を持つ人々によるパフォーマンス活動における民族誌学的調査から,パフォーマンス活動の運営,表現される内容,ステージ上で語られるトークの例を示す。病気を表現する生存者達は,表現活動・創作を通して,病気を有する経験を深化させ,「正常」と「異常」を再構成する,といった戦術的実践を繰り広げている。こうした生存者の実践から,広く慢性的な疾患や社会的な苦悩を抱える人々に対する看護への示唆を述べるとするならば,生存者の実践にみられる経験しつくすような立場の尊重や「正常」と「異常」といった概念の流動性を支援者自身が認識し,支援を再考していく必要性が強調されるところであると考えられる。

  • 鈴木 貞夫
    日本義肢装具学会誌
    2009年 25 巻 4 号 196-202
    発行日: 2009/10/01
    公開日: 2013/02/15
    ジャーナル フリー
  • 阿部 知子
    植物の化学調節
    1995年 30 巻 1 号 30-38
    発行日: 1995/06/30
    公開日: 2019/05/31
    ジャーナル フリー
  • 井上 吉次郎
    新聞学評論
    1955年 4 巻 1-15
    発行日: 1955/04/30
    公開日: 2017/10/06
    ジャーナル フリー
  • ―「プレリュード 2010」のジェンダー・パフォーマンスから見えてくること
    中村 美亜
    音楽教育実践ジャーナル
    2013年 11 巻 1 号 106-113
    発行日: 2013年
    公開日: 2017/05/30
    ジャーナル フリー
  • 「放送ビッグバンに向けた我が社の取組み」
    戸倉 信吉, 荒田 静彦, 分根 秀和, 佐藤 真人, 福武 謙, 安東 善博, 小澤 誠一, 飴井 保雄, 上村 芳明, 稲葉 功, 福山 肇, 山田 勝美, 西塚 満, 磯崎 文雄, 沢野 正邦, 榎本 恒幸, 樋口 政孝, 門永 達郎, 上田 孝爾
    映像情報メディア学会誌
    2000年 54 巻 11 号 1504-1514
    発行日: 2000/11/20
    公開日: 2011/03/14
    ジャーナル フリー
  • 現代の平和・中立
    平野 義太郎
    法社会学
    1961年 1961 巻 11 号 16-42
    発行日: 1961/05/05
    公開日: 2009/04/03
    ジャーナル フリー
  • 三添 篤郎
    アメリカ研究
    2008年 42 巻 119-136
    発行日: 2008/03/25
    公開日: 2021/11/06
    ジャーナル フリー

    Although Bernard M. Baruch has been described in cold war studies as the United States representative to the United Nations Atomic Energy Commission, he was also regarded as an opinion-leader for hearing aid for World War II veterans. It is not only Baruch but Cybernetic groups and John Edgar Hoover, to name a few, who were greatly concerned with the recovery of wounded bodies. To understand why postwar cultures share a rhetoric of deafness and hearing aid, this paper explores magazine articles, advertisements, Hollywood films, and diplomatic discourses of the early cold war period. The various documents connect the notion of engineered, high-fidelity listening with the notion of masculine and freedom-loving nations that were beginning to confront the Soviet menace after the war.

    Medical research soon after the World War II showed that there were more than seven million male veterans who were suffering from hearing disabilities as a consequence of military combat. To fight against the soviet regime, Cold Warriors such as Harry Truman, George Kennan and George Marshall argued that “deafness” was both the symptom of a lack of tough masculinity and the decline of free nations. They insisted that the United States should not “turn a deaf ear to” the appeal from the other nations (Truman Doctrine) and was destined to help the devastated world to “recover” with economic aid (Marshall Plan).

    Civil defense against the Soviet’s missile in the 50’s also stimulated a cultural and sociological reception of hearing aid. Soon after the development of the hydrogen bomb in the Soviet Union, the film version of The War of the Worlds (1953) depicted a male character who complained that “something [was] wrong with [his] hearing aid”. Warning sirens spreading around the nation, also featured in the film, transformed the notion of human ear into a machine, which could distinguish information from noise.

    Deafness was also a politically contested disease among males in the McCarthy hearings. When John Howard Lawson of the Hollywood ten was asked whether he had been a member of the Communist Party, he acted as if he were deaf and avoided naming names. Many blacklistees repeated Lawson’s hard of hearing performance while citing the First Amendment. This logic was also featured in Joseph H. Lewis’s noir film The Big Combo (1955). The film treats hearing aid as a dangerous technology as the protagonist, an American policeman, breaks his ear organ.

    Historically considered, deafness in the postwar society was first interpreted as weak national stance against Communism. Along with cultural infiltration of hearing aid technology, human ears with prosthetic were gradually narrated and recognized as an information machine. In this regard,Cyberneticians, audiologists, cold warriors, and citizens in the 50’s started, all at the same time, to share an unconsciously political view of the body. With cultural constructions of prosthetic-appended ears, the wounded spaces of the post-war world were at last transformed into, and perceived as, the cold war information space.

  • 日本写真学会誌
    2016年 79 巻 3 号 227-257
    発行日: 2016年
    公開日: 2017/12/16
    ジャーナル フリー

    「写真の進歩」は,毎年一度時期を決めて前年一年間の写真技術の動きを振り返ることにより,日々進歩を続ける写真技術の全体像を時系列的に俯瞰することを狙いとして,継続的に取り組んでいる企画です.
    執筆陣は,技術委員会傘下の各研究会の代表者を中心に,それ以外の識者も加えた各分野の専門家により構成されています.各執筆者は担当の分野に応じた観点から,主として前年一年間に発表された技術(文献),製品,作品,統計等について,可能な限りその特徴・傾向・分析などのコメントを加えつつ紹介します.なお具体的な内容については各執筆者の意向を尊重しています.
    過去の「写真の進歩」は,写真学会ホームページ(http://www.spstj.org/)の「学会誌からのトピックス」(http://www.spstj.org/book/pickups.html)にも掲載されていますのでご利用下さい.

  • 日本植物病理学会報
    2014年 80 巻 1 号 27-56
    発行日: 2014年
    公開日: 2016/03/22
    ジャーナル フリー
  • 木下 昭
    アメリカ研究
    2012年 46 巻 167-185
    発行日: 2012/03/25
    公開日: 2021/11/06
    ジャーナル フリー

    Minority students often have their campus organizations conduct events and activities that help enhance their ethnic ties, confront discrimination, and improve their social status. These activities focus not only on school-related issues, but also on community life in general. They are regarded as one kind of identity politics. This politics has come to signify a wide range of activities based on the shared experiences of injustice committed against certain social groups. The fundamental objective is for minority groups to acquire a positive self-understanding, because they have often been forced to accept a negative self-image imposed upon them by mainstream society.

    The purpose of this paper is to examine the identity politics of a college student organization which identifies itself as the Nikkei Student Union (NSU) at the University of California, Los Angeles (UCLA) to look into what Nikkei means in the US now. The result can offer us some clues to understanding modem Japanese Americans, a unique major Asian group which has much fewer immigrants and achieves a relatively higher social status than other major Asian groups in the US.

    The UCLA NSU was founded in 1981 as the first Japanese descendants’ campus organization to engage in identity politics. The most important annual event on campus is “Cultural Night” whose main purpose is to showcase what the members’ culture is and who they are. It consists of a Taiko performance, Odori, skits depicting their lives in the US, and other modem cultural performances such as hip-hop. The club has also played an active role in the community by helping in local projects, such as providing mentors to underprivileged children living in a low-income housing unit in Little Tokyo.

    These NSU activities deeply related to identity politics are based on the concept of “Japanese Americans.” It is a framework for Japanese descendants to understand themselves as an American group not Japanese, which has overcome terrible hardships in the US such as internment during World War 2. This concept, which was produced and spread during the Redress movement, promoted Japanese community cohesion.

    But the current NSU consists of not only Japanese descendants who are related to internment and the Redress movement but also new Japanese offspring whose parents came to the US after World War 2 and non-Japanese members. After joining the NSU, they learn to understand the differences between Japanese and Japanese Americans and produce a narrative to connect themselves to Japanese American culture and history, influenced by the concept of “Japanese Americans.” Each of the diversified members reconstructs the concept of “Japanese Americans” respectively. That is why Nikkei has several meanings in the NSU.

    The NSU has played important roles in identity politics on the basis of a flexible concept of “Japanese Americans” not just for Japanese Americans but for people from other ethnic or racial backgrounds. This case may offer hints about how to surmount the essentialism that identity politics often causes.

  • 日本植物病理学会報
    1998年 64 巻 4 号 328-438
    発行日: 1998/08/25
    公開日: 2009/02/19
    ジャーナル フリー
  • 杉山 博昭
    社会福祉学
    2020年 61 巻 3 号 128-140
    発行日: 2020/11/30
    公開日: 2021/02/09
    ジャーナル フリー
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