詳細検索結果
以下の条件での結果を表示する: 検索条件を変更
クエリ検索: "フリースクール"
633件中 1-20の結果を表示しています
  • 八尋 茂樹
    シミュレーション&ゲーミング
    2001年 11 巻 1 号 16-27
    発行日: 2001/06/25
    公開日: 2020/11/10
    ジャーナル フリー
  • 深谷 妙子
    日本教育心理学会総会発表論文集
    2008年 50 巻 PF1-32
    発行日: 2008年
    公開日: 2017/03/30
    会議録・要旨集 フリー
  • 足名 笙花
    社会デザイン学会学会誌
    2024年 15 巻 29-40
    発行日: 2024/03/15
    公開日: 2024/04/06
    ジャーナル フリー
  • 垣野 義典, 須田 眞史, 初見 学, 長澤 泰
    日本建築学会計画系論文集
    2002年 67 巻 561 号 121-128
    発行日: 2002/11/30
    公開日: 2017/02/04
    ジャーナル フリー
    The aim of this paper is to clarify various self controled activities carried out by children in relation to utilizing various places in several "free schools" which provide places for those who do not want to go to ordinary schools. The result of field surveys and analysis are as follows ; 1) the number of children using the places are different from one day to another. In additon starting time and period of their activities varies from one person to another. 2) The ratio of period for free activities and programed ones in a ordinary day is respectively 80% and 20%. However, it was found that The ratio at programed activities rose up to 30%. 3) The ratios at individual activities in a day were from 20%-40%, while in the case of group activities were from 60%-80%. 4) Most of current "free schools" period quiet places for individual activities. Children selected an appropriciate place for their own need.
  • ―札幌自由が丘学園の1年半―
    新藤 理
    教育学の研究と実践
    2022年 17 巻 44-51
    発行日: 2022/03/31
    公開日: 2023/04/16
    ジャーナル フリー
  • -東京シューレ葛飾中学校を事例として-
    垣野 義典
    日本建築学会技術報告集
    2010年 16 巻 34 号 1105-1110
    発行日: 2010/10/20
    公開日: 2010/10/20
    ジャーナル フリー
    The aim of this report is to propose the plan requirement for a “Free school” type of junior high schools through the verification of the process of planning and designing Tokyo Shure Katsushika junior high school that the one side corridor type of schools was converted to. The contents are as follows;
    1) Extensive spaces and small spaces are made from classrooms, and a spatial difference is invented in the whole of the school building. 2) The corridor was caught as a “Long and slender room”. The space was imaged by the size, and the space that students and teachers exchanged easily was conceived. 3) A related-making with the vicinity region was considered, and in construction, a necessary tool and construction materials obtained as much as possible in the vicinity region, and received guidance of the characteristic of construction materials how to use of the tool.
  • 活動を休止した設立者の語りの分析から
    橋本 あかね
    質的心理学研究
    2021年 20 巻 1 号 82-99
    発行日: 2021年
    公開日: 2021/04/12
    ジャーナル フリー
    日本の
    フリースクール
    は,不登校の子どもにとっての居場所として位置付けられてきた。先行研究では,フリー スクールを近代学校制度に対する批判から生まれ,それが有する問題点を乗り越えようとするものとして肯定的 に捉えてきた。しかし,多くの
    フリースクール
    は 10 年ほどで閉じられてしまう。そこで,本稿は
    フリースクール
    の活動を休止した事例の分析を通して,
    フリースクール
    と称される実践の構造的問題について検討することを目 的とする。
    フリースクール
    を 10 年以上運営し,その後活動を休止した 2 名の設立者の語りを複線径路等至性モデ リング(TEM)を用いて分析した。その結果,
    フリースクール
    においては目の前の子どもの現実や社会状況に向 き合うことと大人が掲げる理念を貫くことが常にせめぎ合いを続けながら実践が展開されるという構造的な問題 が存在しており,それゆえ設立者が掲げる理念が
    フリースクール
    の設立運営にプラスに作用する反面,理念と現 実とのずれにより,理念が実現できる新たな実践を求めて活動の休止へと作用する場合もあるという理念の両義 性が明らかになった。
  • 垣野 義典, 長澤 泰
    日本建築学会計画系論文集
    2005年 70 巻 591 号 41-48
    発行日: 2005/05/30
    公開日: 2017/02/11
    ジャーナル フリー
    This paper is the third in a series of a study about architectural planning of "free schools". The aim is to extract the elements composing architectural spaces of a school by analyzing the children's activities. In this study, what are made clear are as follows; 1) In any type, there are quiet places for individual activities. 2) Corners composed of personal computars are important for children to comunicate, and furniture as foundations of children's activities. 3) A stuffroom is very important for stuffs to manage school. 4) various public places for collective activities are able to be setted, increasing with the size of spaces in it.
  • *金城 千尋, 斎藤 富由起
    日本教育心理学会総会発表論文集
    2020年 62 巻 P197
    発行日: 2020年
    公開日: 2021/02/10
    会議録・要旨集 フリー
  • デモクラティック・スクールMの「卒業生」の語りから
    森田 次朗
    ソシオロジ
    2013年 58 巻 2 号 21-37,141
    発行日: 2013/10/31
    公開日: 2015/05/13
    ジャーナル フリー
     Since the 1980s, the legitimacy of the existing public school system has been called into question in Japan. In the background, there has been growing interest in how to provide educational opportunities for more and more long-term absentees and children who do not or cannot go to regular public schools (futŌkŌ children).As a result, it is becoming urgent to create new types of education other than the traditional form of school which is organized and standardized by the State. In response, the various kinds of unrecognized schools established by “citizens”have attracted attention from the mass media as examples of “alternative schools”in Japan. In the recent media discourse, most of these unrecognized schools are represented as a concept of “freedom” or “autonomy” in education for children who are marginalized or excluded from the general school system. However, some sociologists point out that this kind of media discourse poses a risk of overlooking the narratives or experiences of the students in the unrecognized schools because it tends to create a stereotype and glamourizes these unrecognized schools. Therefore, this paper reexamines the stereotypical image of “alternative schools”, and presents a sociological analysis of the creative potential imbued in the narratives of their “graduates”. This research, based on participant observation and interviews, focuses on the case study of a “democratic school” in Hyōgo Prefecture. Specifically, the purpose of this study is to examine how the “educational” activities in the democratic school are interpreted and evaluated by its “graduates”. Additionally, the significance of this research is to suggest a new aspect of alternative education in contemporary Japan.
  • -フリースクールの建築計画に関する研究 (4)-
    垣野 義典
    日本建築学会計画系論文集
    2008年 73 巻 631 号 1875-1882
    発行日: 2008/09/30
    公開日: 2009/09/30
    ジャーナル フリー
    This paper is the fourth in a series of studies on architectural planning of “free schools”. In this part, action observation and interviews were conducted. 1) Children could stably engage activities by recognizing where staffs are. 2) Staffs choose locations according to four factors: children's activities, staff's activities, the situation at the time, and physical space. 3) Spaces without staff's control are essential for children for creating their own world. 4) Position of the staffroom is very important in relation with children's activities. 5) Staffs make a situation easy for children to approach and join them when staffs are not directly interacting with children.
  • 清水 高子, 清水 和重, 玉木 直也, 水落 文夫, 野崎 真代, 平野 好乃
    日本体育学会大会予稿集
    2009年 60 巻 03-28--31
    発行日: 2009/08/26
    公開日: 2017/04/06
    会議録・要旨集 フリー
  • 名古屋市内の不登校・引きこもり支援団体を対象として
    柴田 沙希, 生田 京子
    日本インテリア学会 論文報告集
    2016年 26 巻 45-50
    発行日: 2016年
    公開日: 2022/06/01
    ジャーナル オープンアクセス
    日本において,
    フリースクール
    は,不登校児童,及び引きこもりの方が安心して過ごせる場として重要な役割を果たしている。本研究では,
    フリースクール
    における利用者の居場所や,使用状況について調査を行った。
    フリースクール
    では,利用者は引きこもる状況から,段階的にコミュニケーションを回復していくとされるため,自分の心境にあわせて,他者と自己との距離感を自由に選ぶことのできる空間づくりが重要と考えられる。調査では,スタッフがしつらえる「一人きり空間」と利用者が身をおいた「一人きり空間」の実態を抽出した。また,利用者の居場所の時間的変化の特性を把握した。
  • 京都市フリースクールAの日常的実践から
    森田 次朗
    ソシオロジ
    2008年 53 巻 2 号 125-141,195
    発行日: 2008/10/31
    公開日: 2015/06/06
    ジャーナル フリー
     In Japan, since the 1980s, free schools have been a hotly-debated subject concerning the diversification of education as a new form of school as opposed to the existing standardized public education system. For example, in the review literature of sociology, free schools in Japan have been considered ‘alternative’ schools which desire to be separate from both national and local administrations, and strongly aim at realizing ideas such as ‘freedom’, ‘autonomy’ or ‘individuality’ in education for Futoko children (students who do not attend school). However, these arguments have completely overlooked other free schools which cooperate with the administration, in favor of free schools which are truly eager to resist the existing school system. Therefore, through participant observation and interviews, this study examines the process of everyday practices in a very small-scale free school which hopes to cooperate with the Japanese Board of Education in Kyoto City. The survey objective is to reconsider the possibility of establishing various educational forms in terms of ordinariness beyond the framework of the existing public education system. The results suggest the following: 1) The small-scale free school in my survey, which is situated in financially and politically poor conditions, cooperates with the Japanese Board of Education in Kyoto City in its everyday practices in order to maintain its own educational policy toward the various needs of students, although it might seem to be in subjection to the public education system: it can be assumed that other free schools having financial and political difficulties may also choose similar practices in order to survive just like the school in my case study;2) The policy of the free school is to provide students with a chance to make friends with other students and staff in order to encourage the students to acquire social skills or social capital;3) The students can be considered to be dependent on others and to live in comfortable circumstances in an insecure world outside the current public education system. This result refutes the arguments saying that students in free schools behave independently. In summary, this research suggests that it is significant to reconsider the possibilities of educational activities truly open to children and youth in terms of everyday practices, in order to search for various forms of alternative education.
  • 白谷 秀一
    異文化間教育
    2017年 46 巻 63-78
    発行日: 2017/08/31
    公開日: 2022/02/02
    ジャーナル フリー

    For several years, I organized social investigations at a high school as an extracurricular activity. Because I value direct connections with society, I encouraged the students to go out into the field. Once the investigations began, some of them expressed a “We can do it” attitude, while others expressed doubts about the investigations. Regarding these difficulties, students who kept working became more matter-of-fact over time. However, after a few years, I found a languid and somewhat arrogant attitude among the students. At this point, I suggested they advance “towards the inside from the outside” and investigate themselves. I also introduced social investigation into my classes that focused on an inter-cultural experience without any teacher direction or guidance.

    One of the important things was that I also experienced all the same processes: directly connecting with the society, going out into the field, looking “towards the inside from the outside,” and inter-cultural experiences as well as difficulties and confusion. Another important point is that the processes led to interactions between students and teachers, and through this, the students had a great influence on me.

    Based on my experience, I would like to emphasize that active learning should not just be an activity directed by teachers, but should be a means of coming face-to-face with society.

  • 傘となる集合行為フレームの創発過程
    藤根 雅之
    教育社会学研究
    2019年 104 巻 237-257
    発行日: 2019/06/30
    公開日: 2021/04/01
    ジャーナル フリー

     学校教育と学校以外の組織の連携が重視されている。先行研究では,連携の成功要因を理念・目的の共有とする議論と,連携によって学校以外の組織が学校化してしまう危険性の議論がなされている。本稿は,組織間の多様性を尊重した連携の可能性を考察するために,オルタナティブスクール同士の連携を事例にその実践者の技法を集合行為フレームを枠組みに明らかにする。
     得られた知見は以下の通りである。まず,それぞれの組織が掲げる集合行為フレームは多様である。連携してネットワークを組んでいるにも関わらず,互いを差異化・批判し合う。そして,それぞれの実践者は,他の組織との連携において,子ども・若者に合う他の組織を紹介できることにメリットを見出すのであるが,紹介することで自身の組織が選ばれないという事態から,自身の組織の集合行為フレームの正当性に揺らぎを経験する。それに対し実践者は「不完全性の積極的肯定」という傘となる集合行為フレームを構築する。自組織で全ての子ども・若者を「抱え込む」ことは当事者の不利益になると語られ,自身の組織が不完全であるというフレームによって他の組織との連携の必要性が正当化される。
     以上より,学校的な教育の理念や目的から距離をとる/とらざるを得ない子ども・若者の学習権の保障という観点から,学校教育とは異なる理念や目的や文化からなる組織の存在を肯定し,それらを同化させるのではなく,その間の調整を行う傘となる集合行為フレームの構築の重要性を指摘した。

  • ―学校を越える困難―
    横井 敏郎
    教育学研究
    2018年 85 巻 2 号 186-195
    発行日: 2018/06/30
    公開日: 2018/10/17
    ジャーナル フリー

     2016年12月に「義務教育の段階における普通教育に相当する教育の機会の確保等に関する法律」が成立した。本稿は本法制定論議の時期区分と主な論点、制定に関わった主体・潮流の整理を通じて本法制定の経過と帰結を考察した。

    フリースクール
    団体の提案が法案審議に進んだのは、政策決定構造の変化を背景に、政府の能力開発・社会投資政策の枠組みに位置付けられたからである。法案についての厳しい意見対立は、教育の新たな政治的対立図式が顕在化したものと捉えられる。しかし、不登校対策を主な内容とする法の成立という帰結は、学校を越えることの困難をも示している。

  • 西野 博之
    日本学習社会学会年報
    2017年 13 巻 38-41
    発行日: 2017年
    公開日: 2019/09/09
    ジャーナル オープンアクセス
  • -フリースクールの建築計画に関する研究(5)-
    垣野 義典
    日本建築学会計画系論文集
    2010年 75 巻 656 号 2297-2305
    発行日: 2010/10/30
    公開日: 2011/02/16
    ジャーナル フリー
    The aim of this paper is to clarify the characteristics of spaces in “Free schools” from the viewpoint of children's ways of placing. The result of field surveys and analysis are as follows;
    1) “The directions of spaces” are different of kinds of furniture or partitions. As a result, they are classified 10 types.
    2) Children's ways of placing are classified 7 plus 3 types. It is important to plan spaces following these types because children would like to communicate with the other children by using the directions of spaces.
    3) Because children do activities with invisible communication between children, it is important to plan a whole atmosphere of a “Free school” .
  • ──支援者の感情経験に関する社会学的考察──
    佐川 佳之
    教育社会学研究
    2010年 87 巻 47-67
    発行日: 2010/11/30
    公開日: 2014/07/03
    ジャーナル フリー
     
    フリースクール
    に関する従来の社会学的研究において,
    フリースクール
    の支援者は,脱学校や不登校の脱医療化を主張し,不登校児の「受容と共感」の支援を行う担い手として認識される傾向にある。だが,支援者が社会的に流通する不登校支援の言説や役割をいかに解釈し,活動を行っているのかといった支援者側の視点からの分析は充分になされていない。本稿は,支援者の不登校児との関わりに伴う感情経験の過程に注目し,民族誌的な視点から
    フリースクール
    の支援の複雑な実態に迫るものである。
     不登校支援において,支援者は「受容と共感」の感情規則に基づいた支援を求められ,その関わりを通じて不登校児の安心の喚起を試みる。しかし,その実践は常に成功するわけではなく,生徒との関わりの過程の中で問題が顕在化する。本稿は,その事例として生徒の振る舞いと「不安」への対処から生じる,「受容と共感」の感情規則との葛藤の経験を取り上げ,検討する。この問題に対して,支援者は
    フリースクール
    を含めた不登校支援において広く流通する「障害」の言説を接合し,生徒を差異化することで葛藤を修復すると同時に,既存の支援のあり方を再構成し,生徒個々に対応した支援を実践している。こうした一連の過程からすれば,
    フリースクール
    の支援とは,ローカルな社会状況の展開に応じて,新たな支援のあり方を再構成するという動的過程として再定位できる。
feedback
Top