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クエリ検索: "モンゴル族" 中国
364件中 1-20の結果を表示しています
  • ―中国・内モンゴル自治区の事例から―
    ア ラタ
    日本文化人類学会研究大会発表要旨集
    2009年 2009 巻 D-2
    発行日: 2009年
    公開日: 2009/05/28
    会議録・要旨集 フリー
     本報告では、民族言語を教授言語とし、共通言語の漢語を教科として学習するタイプを選択している内モンゴル自治区におけるバイリンガル教育を切口として、
    中国内モンゴル自治区の事例を内モンゴル自治区のモンゴル族
    の視点から、
    モンゴル族
    の民族らしさをどう維持してきたかについて考察を加えることを目的とする。それによって、
    中国
    の少数民族地域における民族教育のあり方の一端を提示することを試みる。
  • *高橋 健太郎
    日本地理学会発表要旨集
    2015年 2015a 巻 315
    発行日: 2015年
    公開日: 2015/10/05
    会議録・要旨集 フリー
    1.無形文化遺産への関心の高まり
    中国
    は、2004年にユネスコ無形文化遺産保護条約に批准し、また2011年に「中華人民共和国非物質文化遺産法」を公布し、無形文化遺産の保護を進めている。国家レベルでは、2006、2008、2011、2014年に無形文化遺産代表リストが作成され、合計1,372件が登録されている。本研究では、2013年8月の地域調査にもとづき、
    中国
    吉林省松原(Songyuan)市前ゴルロス(郭爾羅斯)
    モンゴル族
    自治県(以下、前ゴルロス県)における馬頭琴音楽の普及や代表リストへの登録の実態を考察する。

    2.前ゴルロス県の無形文化遺産
    前ゴルロス県は
    モンゴル族
    自治県であるにもかかわらず、総人口60.8万人に対して、漢族55.7万人(91.7%)、
    モンゴル族
    は4.1万人(6.8%)にすぎない。しかし、吉林省の無形文化遺産のなかで国家代表リストに登録されている41件のうち、前ゴルロス県のものは10件で、すべて
    モンゴル族
    に関連する。本県は吉林省のなかでもっとも多くの無形文化遺産が国家代表リストに登録されている県である。調査の結果、この背景には、地方政府リーダーや担当者が無形文化遺産の掘り起こしや保護、代表リストへの申請に力を入れていることがわかった。

    3.前ゴルロス県における馬頭琴音楽の普及
    (1)学校教育. 1998年に県内の
    モンゴル族
    小中学校に馬頭琴教育が導入され、2000年には16校で馬頭琴音楽の選択科目が開設された。一時、馬頭琴の教師が不足したが、内モンゴル自治区などから26人を招聘し厚遇した。これらの教師が、同県で馬頭琴教育を推進する基礎となった。
    モンゴル族
    幼稚園や小学校、中学校(日本の高校を含む)には
    モンゴル族
    のみならず漢族や他民族の生徒もおり、民族の別を問わず希望者は馬頭琴を学ぶことができる。中学校にはクラブ形式の馬頭琴楽団があり、漢族の生徒も含めて約100人が所属している。
    (2)専門家. 専門的に馬頭琴を演奏し普及や伝承を担っている組織として、県公設の前ゴルロス民族歌舞団があり、内モンゴル自治区など省外出身の演奏者も招聘されている。聞き取りから、演奏者の経済的基盤として公的機関による支持が重要であることがわかった。また、これらの演奏者のもとで馬頭琴を学ぶ人のなかには
    モンゴル族
    のみならず漢族もいる。さらに、前ゴルロス県には、吉林省で唯一といわれる馬頭琴製作工房があり、内モンゴル自治区出身のオーナーが馬頭琴を製作したり、弟子を育成している。県内で馬頭琴が安定的に生産、供給されていることも、普及に重要な役割を果たしている。
    (3)政府リーダー. 前ゴルロス県における馬頭琴音楽の普及の原動力の一つとして、政府リーダーの積極的な関与が確認できた。2001~2007年に県長や書記、2007~2013年に松原市副市長、2013年より吉林省の要職を務める
    モンゴル族
    の阿汝汗(アルハーン)氏は、作詞、作曲もする音楽家でもあり、馬頭琴をはじめとする
    モンゴル族
    文化の普及や伝承に積極的である。
    前ゴルロス県では比較的早くから政府が馬頭琴音楽の教育や普及に努め、幼稚園から高校までの教育機関で馬頭琴を学ぶ体制が整っており、実際に馬頭琴を学んでいる人が多い。また、馬頭琴の教師や演奏者を内モンゴル自治区から招聘するなど、政府が馬頭琴音楽の普及に積極的である。前ゴルロス県の馬頭琴が無形文化遺産の国家代表リストに登録されるに際しては、これらの点が評価されたと考えられる。

    4.まとめにかえて
    1960~1970年代の文化大革命期には
    モンゴル族
    の文化や芸術は軽視され、前ゴルロス県においても馬頭琴は壊され演奏者もほとんどいなくなったことから、近年の傾向は改革開放期以降の回復によるものである。馬頭琴音楽は国の無形文化遺産となり、普及や次世代への伝承が支援される存在となった。ただし、馬頭琴音楽が芸術性と専門性を高め、また漢族など他民族の演奏者が増えるなかで、
    モンゴル族
    文化の一部分という性格が薄れている。これは、当該民族の伝統文化の保護や伝承を促進するというユネスコの無形文化遺産制度の意図と相反するという懸念もある。
  • 中国内モンゴル自治区シリンゴル盟〓黄旗の「ホト」を事例として
    野村 理恵, 中山 徹, 今井 範子, 〓茹, 咏梅
    日本建築学会計画系論文集
    2010年 75 巻 651 号 1141-1149
    発行日: 2010/05/30
    公開日: 2010/07/26
    ジャーナル フリー
    This study analyzed the formation processes of the small community “Hot” and the changes in residence status of the pastoralists in “Hot” and identified the current status of the settling of these pastoralists and the processes thereof. 1) With the establishment of the people's commune in 1958, “Hot” as the pastoral residential groups for nomads was organized and stabilized. 2) In the land being studied, with only a narrow land area and a small number of livestock, it appears that the ranching style, where collective houses and lands are jointly used in each “Hot” was established to effectively manage the division of lands and livestock. 3) Space compositions for “Hot” are based on the configuration that existed when they were nomads. With crowded buildings or influences of government policies, visible boarders which separate livestock or the boundaries of each household, appeared. 4) Space concepts for traditional yurt are used in the space composition for the stabilized residences. The space concepts are affected by the settling down process, the Han people and urban residences. New and old space concepts co-exist.
  • ―モンゴル族の地域・階層間比較を中心に―
    アラタン バートル
    地域社会学会年報
    2009年 21 巻 101-114
    発行日: 2009/05/09
    公開日: 2021/05/07
    ジャーナル フリー

     Since the 1990s, languages, cultures and educations of ethnic minorities have been changing rapidly in China with the development of market economy. In this paper, I try to clarify a part of the transfiuration of the society in the minority region investigating some cases of the ethnic Mongols in Inner Mongolia Autonomous Region, especially on the point of language and education.

     In Inner Mongolia, most of the Mongolian have been living in rural areas. However, the Mongolian moving to city area has been increasing with the development of market economic. Academic background has become to be considered as the important cultural capital, and the school enrollment ratio of the Mongolian has improved. Moreover, the Chinese language usage has risen in the ordinary life of the Mongolian, as well as in the market. On the other hand, the practicality of Mongolian language has diminished, and the number of students studied with Mongolian language has been decreasing sharply in Mongolian.

     This paper uses the data of interview investigation that executed in Khorchin District, Tongliao City, Inner Mongolia Autonomous Region, to approach the problem from the viewpoint of qualitative grasp on the life realities and the educational strategies. The results of this analysis are as follows. (1) The educational strategies of ethnic Mongols various very much in the Area and Stratification.(2)The increase of the ratio of Chinese language education in ethnic Mongols resulted from the expansion of economic disparity which has come from the difference among areas (urban and rural), and occupational stratifications, rather than language selection.(3) The education disparity are growing not only between the Chinese languages’ schools and the Mongolian languages’ schools, but also among each languages’ schools.(4) Unlike literary, oral Mongolian language has inherited in Some Mongolian families across the Areas and Stratifications.

  • 青海省海西モンゴル族チベット族自治州を事例に
    司 玉潔
    日本文化人類学会研究大会発表要旨集
    2014年 2014 巻 C19
    発行日: 2014年
    公開日: 2014/05/11
    会議録・要旨集 フリー
    本発表では、青海省に居住する
    モンゴル族
    遊牧社会を対象に、
    中国
    牧畜地域の全体を取り巻く生態保護政策の影響とそれに対する牧民の対応について考察する。調査地の海西
    モンゴル族
    チベット族自治州では2009年から遊牧民を定住化させるプロジェクトが本格的に実施された。遊牧民の定住地の建設は
    中国
    新農村新牧区の建設と相まって、伝統的な遊牧社会を根本から変えようとしている。 このような変動のなか、牧民がどのような対応を取っているのか。伝統的な生活を維持するために努力している牧民と、農耕と商業へ移行する牧民について、それぞれ具体的な事例を挙げて詳しく検討する。
  • 玉 嬌, 中山 徹
    日本家政学会誌
    2018年 69 巻 1 号 44-59
    発行日: 2018年
    公開日: 2018/02/23
    ジャーナル フリー

      In this research, we conducted interviews and measurements with regard to Hinggan Aeimeg Horchin Baran gar-in emunetu hoshuu-u tabun ger gachaa, a semi-agricultural and semi-stockbreeding region of the Inner Mongolia Autonomous Region. The purpose of this paper is to clarify: 1) the lifestyle of the people who make a living in agriculture and stock raising, and the basic conditions of agriculture and stockbreeding; 2) the layout and the utilization of residences; and 3) the utilization of the area.

      In the region where we conducted the interviews, we found that occupations changed to semi-agriculture and semi-stockbreeding from stock farming, and the portable ger was replaced with permanent residences (baixing), but the entrance still faces south or southeast. Also, the west side is the most important, as it was used for ancestor worship and by customers and elders. Thus, the traditional use of the ger has been preserved. Recently, three types of baixing, on two lines, three lines, and variable lines, are used.

  • -中国・内モンゴル自治区シリンゴル盟の牧畜民を事例として-
    野村 理恵, 中山 徹, 今井 範子, 室崎 生子, 亞茹, 咏梅
    日本建築学会計画系論文集
    2008年 73 巻 630 号 1735-1742
    発行日: 2008/08/30
    公開日: 2009/09/30
    ジャーナル フリー
    In this study, I tried to understand the actual use situation as well as the change of its usage purpose, of the Mongolian Yurt by stock farmers in Xilinguole of Inner Mongolia. Farther, I brought to light how the shift to fixed, stationary housing and the change in stock farming form are related.
    1) With the shift to permanent residency, the use and function of the Mongolian Yurt tend to be simplified.
    2) The constant shift to permanent residency of livestock owners and the shift of stock farmers to stationary housing are not proportional and uniform. Rather, there are examples where increase of mobility is observed. And the increased demands of fixed the Yurt created by impacts of policies are bringing diversity in the patterns of housing form and pasturing form.
  • トン アマ, 古谷 勝則, 仙 珠
    ランドスケープ研究
    2014年 77 巻 5 号 515-520
    発行日: 2014年
    公開日: 2015/05/22
    ジャーナル フリー
    Xining is a city with the largest population on the Tibetan Plateau, where minority ethnic groups reside together. In this study, citizens’ experiences and impressions in open space have been examined in the city areas of Xining. The objective has been set to clarify differences of activities and impressions in the open space among various ethnic groups. Through this study, a preliminary survey (n=38) was conducted with university students to define survey items, and the responses for the final survey were collected from the total of 724 respondents, including 315 students. The counts for each ethnic group are: 158 Mongolian, 129 Tibetan, 303 Han, and 124 Hui. As a result, common responses to activities in open space were as following: Going for a walk (61%), exercising (28%), enjoying flower blooming (24%), and climbing mountains (23%). Among the students, a variance was detected in activities by gender; however, no significant variance was recognized by ethnic group. Among the others, variance was detected by ethnic group in activities and usage frequency. In Xining, diverse activities were detected among the citizens who are not university students.
  • *包 慧穎
    日本地理学会発表要旨集
    2019年 2019a 巻 401
    発行日: 2019年
    公開日: 2019/09/24
    会議録・要旨集 フリー

    本報告では、

    中国
    内モンゴル通遼市における馬頭琴文化の伝統と発展の様相を分析することで現代社会において馬頭琴がいかに民族文化として伝承・発展していくのかを明らかにすることを目的とする。

    研究対象地域として、

    中国
    ・内モンゴル自治区の東部(チンギスカン時代はホルチン地域と称する)にある通遼市を取り上げる。とりわけ世界一とも評価されている馬頭琴演奏家のチー・ボリコーの出身地であり、漢民族、
    モンゴル族
    、満州族、他の少数民族による混住地域であることにより多様な民族文化が融合しながら伝承されてきた地域である。

  • 韓 国栄, 古谷 勝則
    ランドスケープ研究
    2015年 78 巻 5 号 555-560
    発行日: 2015年
    公開日: 2015/12/22
    ジャーナル フリー
    The uniqueness of Inner Mongolia Hulun Lake Nature Reserve is its large area of grassland and the presence of indigenous people. There have been conflicts between the nature reserve policy and the residents within the Nature Reserve; and two solutions have been implemented: 1) “Ecological Migration” policy which forces residents within the Nature Reserve to move outside the reserve area; and 2) “Joint Conservation Agreement” which involves residents to participate in the management of the Nature Reserve. In this study, the current situation of “Ecological Migration” and that of “Joint Conservation Agreement” have been clarified. In addition, effects of the nature Conservation policy led by the Nature Reserve residents and the evaluation of the ecosystem and scenery have been captured. The research involved the following activities: interviews with residents and workers (n=44), bibliographical research at a municipal government library, a questionnaire survey on Joint Conservation Agreement (n=496), another survey on Ecological migration (n=109).
  • フルンボイル市新バルガ右旗を事例に
    *斯琴 托亜
    一般社団法人日本家政学会研究発表要旨集
    2015年 67 巻 3F-2
    発行日: 2015年
    公開日: 2015/07/15
    会議録・要旨集 フリー
    研究目的
    中国
    北方地域である草原地域において、遊牧方式が変わることによって、移動式住居が固定式住居に変わり、生活全体が変わりづつある状況を把握し、定住式住居であるバイシンの空間の変容過程を分析しながら検討していくことを目的とする。

    研究方法
    内モンゴル自治区フルンボイル市の新バルガ右旗で19世帯を対象に聞き取り調査及び敷地、住居の実測調査を二週間に渡り行った。

    結論
    新バルガ右旗では、バイシンが普及したのは80年代初期であると思われる。①固定式住居は冬営地に設置されている。季節的に家畜ともに移動する時には移動式住居ゲルを利用している。②固定式住居バイシンの空間を分析したところ3つの分類に分けることができた(田の字型・多室型・一行三列型)。③家畜の移動と家族の移動変化を分類することができた。

    終わりに
    本研究は、
    モンゴル族
    の住居や生活様態を実地調査によりデータを収集し、分析を行うことによって、変化しづつある
    モンゴル族
    の伝統文化をどのように伝承していくか、どの部分が継承され、どの部分が衰退されているかなどを今後の研究で検討すべきだと考える。
  • 梁 海山
    都市地理学
    2010年 5 巻 80-87
    発行日: 2010/03/15
    公開日: 2020/05/06
    ジャーナル フリー
  • 王 培玉, 天本 健司, 上島 弘嗣, 佐藤 章夫
    産業衛生学雑誌
    2002年 44 巻 Special 号 509-
    発行日: 2002/03/20
    公開日: 2017/08/04
    ジャーナル フリー
  • 中国内モンゴル自治区中部の事例より
    尾崎 孝宏
    文化人類学
    2020年 85 巻 3 号 505-523
    発行日: 2020年
    公開日: 2021/04/07
    ジャーナル フリー

    本論は

    中国
    内モンゴル自治区中部における「旅游点」で展開されるエスニックツーリズムを事例に、筆者の実食データと対照させつつ、トランスカルチュラル状況の食文化の在り方について考察を加えることを目的とする。内モンゴルの旅游点で提供されるものは、食を中心としたエスニックツーリズムである。旅游点で提供される歌舞やアトラクションは、
    中国
    におけるエスニックツーリズムの大規模拠点である民族テーマパークにおける表象と連続性が見出される。一方、旅游点における食は、基本的にはと畜直後のヒツジの内臓と肉を塩ゆでで提供するという、
    モンゴル族
    の牧畜民における宴席の延長線上に位置づけることが可能である。メニュー構成の調節においてはゲストの嗜好性が反映されている一方、すべてを観光の場や漢族の眼差しに帰することは不適切である。例えば乳製品の抜絲(飴がけ)は、都市のモンゴル料理店で一般的に提供される。また、内モンゴルの内外で提供されるメニューがモンゴル料理店のメニューに取り込まれる過程にも、漢族との関係性への考慮は特に必要ない。エスニックツーリズムには異文化接触における身体性の適度な調節が不可欠である。内モンゴルの旅游点で出されるメニューに対してゲストが抱く安心感は、旅游点を訪れたゲストの直接的な経験とは切り離されているものの、都市のモンゴル料理店および
    モンゴル族
    を中心としたその顧客を経由して構築されている。

  • トン アマ, 古谷 勝則, 仙 珠
    ランドスケープ研究(オンライン論文集)
    2014年 7 巻 75-80
    発行日: 2014/05/14
    公開日: 2014/07/12
    ジャーナル フリー
    Development in Qinghai Provence of China has been progressing with the China Western Development that started in 2000. Xining City contains the largest population in Qinghai Provence and is home to multiple ethnic groups. The objective of this study is focused on the cities of Qinghai Provence. First, conduct attitude surveys(n=316) with Xining City residents on the state of nature experiences and second, compare and discuss the location and contents of the nature experience. Finally, changes in nature experiences between pre-China Western Development and present were compared. On the whole, perception of the nature experience of residents has reduced. Commonly, residents engaged in farming and pasturing moved to cities due to the China Western Development policy. Because of this, the residents who moved strongly felt differences in the nature experience. On the other hand, nearby nature experiences have been enriched due to the higher living standard and development of city parks for the Han, an ethnic group that traditionally resides in cities. In the future, in order to develop environmental education, it is important not only to focus on children’s play activities but also to equip the space for nature experience.
  • 青海省同仁県保安地域におけるトゥ族の形成とその文化変容について
    喬旦 加布
    日本文化人類学会研究大会発表要旨集
    2015年 2015 巻
    発行日: 2015年
    公開日: 2015/05/13
    会議録・要旨集 フリー
    本発表ではチベットのアムド・レプコン地域すなわち、
    中国
    青海省同仁県保安(ボウナン)鎮ワォッコル村のトゥ族の形成とその文化変容について考察する。保安地域はかつて唐と吐蕃の国境地帯であり、それ以来の多民族の交流と融合の痕跡が見られる。ワォッコル村の人々は自らチベット族というアイデンティティが強く、日常生活様式も周辺のチベット族と変わらないが、周辺のチベット族から「ドルド」と呼ばれ、区別されている。彼らの母語は中世モンゴル語に由来するといわれる言語で、現在はトゥ(土)語と分類されている。 チベット族、トゥ族と保安族などに関する
    中国
    語及びチベット語文献などの先行研究を整理しながら、チベット族とトゥ族の生業と山神崇拝、収穫祭、言語などフィールド調査のデータを分析し、歴史的にチベット族・トゥ族・保安族・漢族・
    モンゴル族
    などの接触及び雑居の歴史、文化の変容などについて考察する。
  • 2005年中国全国調査より
    王 明亮, 烏雲 格日勒, 國土 将平, 松本 健治, 金 寅淳
    発育発達研究
    2007年 2007 巻 Supplement 号 40
    発行日: 2007/03/10
    公開日: 2010/03/12
    ジャーナル フリー
  • 近藤 英明
    日本衣服学会誌
    2006年 50 巻 1 号 61-68
    発行日: 2006年
    公開日: 2021/02/27
    ジャーナル フリー
  • 内モンゴル自治区大学における日本語学習者を中心に
    浦井 智司
    国際言語文化学会日本学研究
    2017年 2 巻 2 号 85-104
    発行日: 2017年
    公開日: 2022/01/24
    ジャーナル オープンアクセス
    This research was aimed at studying clarify what learners think about “Native Teacher(NT) needs a learner’s mother tongue proficiency”. I asked for cooperation with universities in China’s Inner Mongolia, and about 80% of students with quantitative data showed “necessity of NT who has Chinese proficiency” by questionnaire survey. Analysis of free description responses was analyzed by the KJ method, and [improvement], [lack of proficiency of learner], [communication strategy] were extracted as important keys.
  • 揚 海英
    民族學研究
    1991年 55 巻 4 号 455-468
    発行日: 1991/03/30
    公開日: 2018/03/27
    ジャーナル フリー
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