詳細検索結果
以下の条件での結果を表示する: 検索条件を変更
クエリ検索: "ラーショー"
20件中 1-20の結果を表示しています
  • —最初の化学賞受賞者が出るまで—
    岡本 拓司
    化学と教育
    2019年 67 巻 1 号 32-35
    発行日: 2019/01/20
    公開日: 2020/01/01
    解説誌・一般情報誌 フリー

    ノーベル賞は,大きな賞金の額と,推薦を国際的に集める選考過程に特徴がある。同賞の最初の授賞は1901年に行われたが,この年すでに,日本の医学者,北里柴三郎の名前が候補者の中にあった。ノーベル賞を初めて受賞した日本人は湯川秀樹であったが(物理学賞,1949年),それ以前から同賞と日本の関わりは始まっており,人工癌の発生に成功した山極勝三郎のように,1920年代に受賞に近づいた者もあった。湯川,朝永振一郎(1965年)と続いた理論物理学者の受賞は,20世紀初頭の物理学の変革の産物であるとも解釈できるが,その影響は日本人初の化学賞を受賞した福井謙一の研究にも及んでいると考えられる。

  • 岡本 拓司
    日本物理学会誌
    2019年 74 巻 5 号 298-299
    発行日: 2019/05/05
    公開日: 2019/10/02
    ジャーナル フリー

    特別企画「平成の飛跡」 Part 1. 物理学をとりまく環境の変化

    平成期の日本のノーベル賞受賞者

  • 宮地 廓慧
    印度學佛教學研究
    1960年 8 巻 1 号 311-314
    発行日: 1960/01/25
    公開日: 2010/03/12
    ジャーナル フリー
  • ― 米ぬか美肌インナー ―
    髙木 鎮廣
    繊維製品消費科学
    2017年 58 巻 12 号 985-987
    発行日: 2017/12/25
    公開日: 2017/12/25
    ジャーナル 認証あり
  • 北道 佳久
    繊維機械学会誌
    2007年 60 巻 2 号 107-111
    発行日: 2007年
    公開日: 2021/01/26
    ジャーナル フリー
  • 岡本 拓司
    日本物理学会誌
    2002年 57 巻 6 号 419-420
    発行日: 2002/06/05
    公開日: 2019/04/05
    ジャーナル フリー
  • 清水 慶司
    高分子
    2005年 54 巻 10 号 755-758
    発行日: 2005/10/01
    公開日: 2011/10/14
    解説誌・一般情報誌 フリー
    1998年以降「MAZIORA(マジョーラ)」という見る角度によって色相の変化する塗料をブランドプロモーションを行う形で販売してまいりました。ユーザーとして「もっと自分の個性を主張できる色が選べたら楽しいだろう」と思うのは私だけではないと思います。今回の内容を見て皆さんがもっと色に興味をもっていただき,未来の色彩開発に参画いただければと思います。
  • 加藤 雪枝, 椙山 藤子
    繊維製品消費科学
    1982年 23 巻 4 号 159-164
    発行日: 1982/04/25
    公開日: 2010/09/30
    ジャーナル フリー
    ブラウスを選択する際の資料を得るために, ブラウスを着装した場合のイメージを求め, 個性と衿の形状および色との間の調和関係を見出したいと考えた.
    個性の異なるモデル2名に衿の形状の異なる6種のブラウスを着装させ, カラーシミュレーターによって色を15種類に変化させてカラースライドを作製した.この映像を15形容詞対を用いてSD法により評価し, 因子分析によってイメージを求め, 数量化I類によって要因分析を行った.そして衿の形状と色との調和について数量化III類によって検討した.
    その結果, ブラウスのイメージは5つの因子であらわされ, それらの因子への要因には主として色が関与する.各衿の形状および個性に調和する固有の色が存在することが認められた.
  • 本橋 修, 大庭 堅太郎, 佐野 秀弥, 高木 精一, 幾世橋 篤, 西元寺 克禮
    日本消化器内視鏡学会雑誌
    1996年 38 巻 12 号 2840-2847
    発行日: 1996/12/20
    公開日: 2011/05/09
    ジャーナル フリー
    内視鏡的粘膜結紮術を併用した胃粘膜切除術(Endoscopic Mucosal Resection using a Ligating device; EMRL)による分割切除の確実な手技確立と,病変粘膜完全切除の確認に必要な切除粘膜再構築のための手技開発のために,5匹の雑種成犬を用いて基礎実験を施行した.直径20mmの粘膜切除法としては,EVL(Endoscopic Variceal Ligation)の外筒辺縁を手前と左右いずれかの側方(左右いずれかの斜め前方)のマークに重なるように合わせて第1回目の吸引・結紮・切除をして,3回で切除する方法が最も効果的で確実な分割切除法であり,切除面の深度は,分割切除の境界においても粘膜下層(sm3)まで達していた.また,結紮後のクリッピングは,分割切除粘膜の再構築に非常に有効であった.内視鏡的粘膜切除術による分割切除法として,クリッピングを使用したEMRLは簡便かつ確実に施行できる手技と思われた.
  • 長田 紀之
    アジア動向年報
    2014年 2014 巻 459-482
    発行日: 2014年
    公開日: 2023/02/10
    解説誌・一般情報誌 フリー HTML
  • 鈴木 規夫, 渡辺 守雄, 臼杵 陽
    平和研究
    2018年 49 巻 i-xiii
    発行日: 2018年
    公開日: 2023/11/24
    ジャーナル フリー
  • 照明学会雑誌
    1963年 47 巻 7 号 369-374
    発行日: 1963年
    公開日: 2011/07/19
    ジャーナル フリー
  • 斯波 照雄
    史学雑誌
    1984年 93 巻 8 号 1339-1368,1429-
    発行日: 1984/08/20
    公開日: 2017/11/29
    ジャーナル フリー
    Den Verlauf des "Kampfes" von 1408-16 innerhalb der Stadt Lubeck zu erortern ist der Hauptzweck der vorliegenden Arbeit. Dabei werden der Hintergrund und die Fuhrung dieses "Kampfes" naher untersucht und seine Bedeutung fur die hansische sowie lubische Geschichte wird geklart. Seit Ende des 14. Jahrhunderts war der EinfluB von englischen und hollandischen Kaufleuten im Ostseegebiet starker und die Hanse verlor ihr Handelsmonopol. Das notigte den Rat von Lubeck der wirtschaftlich auf dem groBen Fernhandel basierte, Steuern zu erhohen und die Tatigkeiten der Klein- und Mittelhandler sowie Handwerker zu beschranken. Der Rat brachte den Klein- und Mittelhandel samt dem Gewerbe und der Landwirtschaft unter die Herrschaft der ratsfahigen GroBhandler. Die Kaufleute ohne Ratsfahigkeit und Handwerker widerstanden dem Rat. 1408 verlieBen so 15 Ratsleute mit den Anhangern die Stadt. Am Ende gelang es dem alten Rat, das Reich und nicht geringe Hansestadte auf seine Seite zu bringen, damit der neue Rat ihm nachgeben muBte. Als der "Kampf" im Jahre 1416 endete, erwarb ein Teil der den neuen Rat bildenden Mittelhandler Ratsfahigkeit. Die Unzufriedenheit der Mittelhandler wurde etwas geringer und das verstarkte die systematische Wirtschaftskraft der Stadt Lubeck. Der "Kampf" kam also in der Verwandlung der Wirtschafts-struktur in Lubeck vor. Diese Verwandlung ermoglichte die vorlaufige Fortdauer seines "wirtschaftlichen Gedeihen".
  • 三宅 康之
    アジア研究
    2021年 67 巻 1 号 1-17
    発行日: 2021/01/31
    公開日: 2021/02/20
    ジャーナル フリー

    The People’s Republic of China was founded on October the 1st 1949. This confronted the non-socialist states with the difficult question of whether diplomatically recognizing the “new China” or not. The United States advocated non-recognition, while the United Kingdom together with other more liberal states favored early recognition. How did, however, a small state like the Union of Burma respond to this epoch-making change of the international order?

    Amongst the non-socialist states the UOB was the first that took the daring decision to recognize the PRC—on December the 16th 1949. Preceding studies failed to illuminate why and how the UOB government took the decision to recognize the PRC on that particular date. Based on newly available archival materials of the ministries of foreign affairs of Myanmar, India, China as well as those of the US and the UK, this article tries to answer this question.

    Chapter 1 overviews the diplomatic relations between the UOB and the Republic of China. Chapter 2 traces the China policy of the UOB from the end of 1948 to mid 1949. Chapter 3 examines the diplomacy of the UOB to recognize the PRC after its foundation. Chapter 4 illuminates the process of diplomatic contacts between the UOB and the PRC governments.

    This paper argues that for two reasons the UOB government recognized the PRC on December the 16th 1949: the first was that the civil war in neighboring Yunnan Province became imminent for Burma in early December; the second was the decision of the UK government to postpone the recognition of the PRC on December the 15th. For the UOB the nightmare scenario was that the People’s Liberation Army of the PRC would intrude into Burmese territory to assist domestic communist insurgencies under the pretext of pursuing the Kuomintang Army.

    Desperately trying to prevent an intrusion of its territory by the PLA, the Burmese government, based on wishful thinking, came to the conclusion that by being amongst the first non-socialist states recognizing the PRC, Burma could win the favor of the PRC and escape intrusion. Under these critical circumstances, the UOB announced the recognition of the PRC, even abandoning consultation with the government of India.

    To the surprise of the UOB, the PRC, determined to take advantage of this opportunity, unilaterally stipulated that diplomatic relations could only be established after negotiations in Beijing. Thus the UOB unintentionally set a precedent for China of how to establishing diplomatic relations with other non-socialist states, opening a new window of opportunity for Mao Zedong.

  • ―シャン政治家トゥンミンの著作はいかに利用されたか―
    菊池 泰平
    東南アジア研究
    2022年 59 巻 2 号 290-320
    発行日: 2022/01/31
    公開日: 2022/01/31
    ジャーナル フリー

    This paper examines the process of molding the official history of the Panglong Conference, which was held in February 1947 in Myanmar. According to the history shaped by the Burma Socialist Programme Party (BSPP), the Burmese nationalist leader Aung San and minorities’ representatives agreed to establish the union state. Hence, “Panglong” is interpreted as the symbol of national solidarity today. While the BSPP used the above history to appeal its legitimacy, it viewed the military as a guardian of the multiracial country. The “national solidarity” image of the Panglong Conference was reinforced under restricted freedom of speech. During the critical moment of the 8888 uprising, the Committee for the Compilation of Authentic Facts of Myanmar History again edited the history of the Panglong Conference. To make the history more inclusive and to base it on the “national solidarity” image, the committee used the narratives of various people who joined in the event. Htun Myint was one of the activists who founded the Shan State Freedom League, and he referred to the Panglong Conference as a means of requesting minorities’ rights after Independence. However, the committee hid Htun Myint’s political views and accepted only those parts of his narrative that supported their position.

  • 長田 紀之(おさだ のりゆき)
    アジア動向年報
    2022年 2022 巻 409-440
    発行日: 2022/05/26
    公開日: 2022/08/24
    解説誌・一般情報誌 フリー HTML
  • ――ミャンマーにおけるタータナー・ピュ実践――
    土佐 桂子
    東南アジア研究
    2015年 53 巻 1 号 137-164
    発行日: 2015/07/31
    公開日: 2017/10/31
    ジャーナル フリー
    This article considers Theravada Buddhist practices referred to as thathana pyu (making or doing religion) in Myanmar. Thathana pyu may refer to different acts in different contexts: propagating the teachings of Buddha in the world; constructing pagodas; undertaking missions intended to convert others to Buddhism; engaging in welfare activities; pursuing personal spiritual enlightenment, etc.
     I examine thathana pyu activities motivated at the national and local levels: initiatives by government agencies and undertakings by religious communities, including pagoda-building initiatives by charismatic monks—with several questions in mind. What do the actors do to promote Buddhism at the periphery of the Buddhist world? When involved in thathana pyu, how do the actors conceive what they are trying to do? In other words, what kind of targets are they working on? What difficulties do missionary monks encounter after being detached from the support of laypersons? In Theravada Buddhist societies, a complementary relationship between monks and laypersons has been recognized as a common basic scheme: laypersons accrue merit by materially supporting monks in the form of donations. Working at the periphery, monks who do missionary work forego the everyday support of laypersons. I reflect on the nature of this Buddhism and explore how the Vinaya (precepts monks should strictly adhere to) are reinterpreted by missionary monks.
  • ――ミャンマー・シャン州ナムサン周辺地域の事例から――
    小島 敬裕
    東南アジア研究
    2015年 53 巻 1 号 9-43
    発行日: 2015/07/31
    公開日: 2017/10/31
    ジャーナル フリー
    This paper will explore the relationship between the migration of Palaung Buddhists and the construction of their own practices in Namhsan, northern Shan State, Myanmar. The Palaung are uplanders of this area, while the Shan are rulers of the valleys. Previous studies concluded that the Palaung simply imitated Shan Buddhist practices, citing how the Palaung would typically deliver teachings in the Shan language and use texts written in the Shan script. However, conducting fieldwork in Namhsan, I found that the Palaung have recently begun to translate Buddhist texts using the Palaung script and to deliver dharma teachings in the Palaung language. One factor of this phenomenon is that the social contacts between Burmese and Palaung people have become more intense, on account of the increasing of migration. As a result, influence from Burmese Buddhism has become stronger. Yet elite monks try to make their own style of practice and create a “Palaung sect.” These developments demonstrate how the Palaung have exercised their own cultural agency and remade the ethnic connectedness in the articulation of Buddhist practices. Nonetheless we must exercise caution in assessing the reality of the “Palaung sect.” Owing to the great differences in language among the Palaung sub-groups, the Buddhist texts composed in Samlong language are difficult to understand for other sub-groups. Therefore, there is great diversity in the Palaung texts of each sub-group. This means that these sub-groups of Palaung still maintain a micro-regional community by remaking and reinforcing connectedness within the groups.
  • 1960年代初頭のフェデラルムーブメントはいかに「分離主義運動」とされたのか
    菊池 泰平
    アジア太平洋論叢
    2024年 26 巻 1 号 19-45
    発行日: 2024/03/28
    公開日: 2024/03/28
    ジャーナル フリー
    This study examines the process of denying the “Federal Movement” in the first years of the 1960s under the military regime from 1962. Myanmar gained independence on 4th January 1948. From then on, the people in the frontier areas, especially politicians in the Shan State, started to seek the autonomy of their state. The general election in 1960 opened the way to discuss these dissatisfactions. The Shan State government organized the research commission on the 1947 constitution of Myanmar, and the commission compiled the report known as the “Shan Federal Proposal.” This report, whose outline was written by U Tun Myint (Taunggyi), was approved by delegates of the Shan State at the convention held on 25th February 1961. Furthermore, it was discussed by politicians, including other ethnic minorities, at the 1961 Taunggyi Conference. Even though the Shan politicians and other ethnic group leaders demanded only the change of the state structure into more decentralization of power and the improvement of the grant from the central government to the state government, the military seized the power and strongly criticized the “ Federal Movement” as the rebellion towards the government. Through comparison of the “Shan State Proposal,” which suggested the constitutional amendment for the realization of federalism, and the pamphlet which was compiled by the Burmese Socialist Programme Party (BSPP) and advocated national unity for public interests, it can be said that the military regime banned from demanding the decentralization of the central government ' s power. As a result, federalism in Myanmar was and has been seen as “separatism” and “rebellious” despite its nature of national integration.
  • 日本消化器内視鏡学会雑誌
    1996年 38 巻 Supplement1 号 739-809
    発行日: 1996/02/29
    公開日: 2011/05/09
    ジャーナル フリー
feedback
Top